Wifi Scanner för att hitta router modell?

Permalänk
Medlem

Wifi Scanner för att hitta router modell?

Hej, Det är så att jag köpte en router (airlink 3000dg) och signalen är sämre än min jättegamla linksys wrt54gl. Medan jag höll på med att kolla styrkan i olika delar av lägenheten, fastnade mitt öga på en av grannarnas netgear router med ssid CSNET2.4 (och CSNET5 tror jag, altså dualband?) som hade väldigt bra styrka i min lägenhet.

Undrar därför, finns det någon program (eller kanske android app) som man kan använda för att kolla på vilken modell det är på min grannens netgear router (den kör wpa2)? Tror att det är grannen under mig, men han verkar vara bortrest och jag behöver en ny router omgående

Tänkte returnera airlinken mot en netgear WNDR4000 och se ifall det blir bättre om folk kanske inte kan rekommendera något bättre för max 1200kr.

Tackar

Permalänk
Medlem

Asus n56 och n66 verkar ha helt brutal WiFi, såg att en bekantskap WiFi tex dök upp runt 50 meter från deras lägenhet och då hade dom ändå den på andra sidan av lägenheten.

Permalänk
Medlem

Om det är Netgear du är ute efter kan jag rekomendera WNR-1000, ganska billig och ingen high end router men har redigt bra räckvidd.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatheer:

Om det är Netgear du är ute efter kan jag rekomendera WNR-1000, ganska billig och ingen high end router men har redigt bra räckvidd.

Tack för rekommendationen, men jag behöver också en router med lite bättre throughput. Skulle gärna vilja kunna streama 1080p via den när man ändå måste köpa en ny router.

Permalänk
Avstängd

Trevligt gratis prog för det du behöver: http://www.metageek.net/products/inssider/

Permalänk
Medlem

Asus n56 kan jag rekommendera, den är riktigt jäkla bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har den mindre asus routern för runt 800kr inte säker på model men den e helt grym tror det är n56

Permalänk
Avstängd

Ska du köpa en ny router titta då efter modeller som är erkänt bra på forum och liknande. Asus routrar brukar vara väldigt skiftande i kvaliteten, men mest är dom inte bra alls. De tillverkar ju inga wifi-produkter själv utan lämnar ut det på olika OEM tillverkare.

Permalänk
Medlem

Har du provat andra kanaler? Kör du (eller grannarna) en annan kanal än 1,6 och 11 kan de störa mer än det gör nytta. Välj en av dem som minst antal grannar kör på eller så.

Det går inte se routermodell så lätt vad jag vet. Kanske om det finns någon lista på nätet över hur netgear fördelar sina mac-adresser mellan modellerna. För första halvan av mac-adressen är tillverkarspecifik och förklarar att nätverkskortet/routern/etc. är från netgear.