SSD som visas som IDE i bios.

Permalänk
Medlem

SSD som visas som IDE i bios.

Gjorde en prestanda koll på Corsair force 3 sata III 6.0 Gbits och visade sämre resultat än Intel SSd sata II.
Har problem med SSD disk (Corsair force 3) som visas som IDE disk i bios, sitter på sata III 6.0 Gbits (grå) anslutning.
Ändrat i bios på Marvell till achi i bios. Visas i alla fall kopplad som IDE, Märkligt.

Min Intel SSD sitter på sata II 3.0 Gbits och fungerar perfekt, nästa dubbelt så snabb som Corasir SSD
Har sökt efter information men inte hitta något relevant förutom att ställa om Marvell från IDE till ACHI.
Någon som har en ide om vad jag skall prova för att lösa problemet.

Dator:
Antec Nine Hundred Advanced Gaming Case
Corsair VX550W
Noctua NH-U12P SE2
LG blu-ray reader and dvd/cd writer
Asus P7P55D-E Premium - moderkort - ATX - iP55 (USB 3.0, SATA III 6 Gbits/s)
Corsair XMS3 8GB (4 x 2GB) 1600MHz DDR III
Intel Core i7 860
Western Digital Caviar Blue 500GB 7200RPM 16MB SATA II
Intel G2 SSD 80GB (systemdisk)
Corsair Force sata III 120GB
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti
Microsoft Windows 7 Professional 64-bit OEM

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Flytta SSDn till intelkontrollern.
Marvell sata3 är i praktiken långsammare än intel sata2, trots att den på pappret har dubbla farten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Hardware guy;12635417"]Flytta SSDn till intelkontrollern.
Marvell sata3 är i praktiken långsammare än intel sata2, trots att den på pappret har dubbla farten.[/QUOTE

Har nu bytt plats på Corsair SSD till SATA II ingen större skillnad.
Kan detta bero på att jag gjorde en image backup från vanlig disk till Intel SSD och sedan Intel SSD till Corasir SSD?
Man kanske skulle testa med en ren Windows installation eller?
Tips mottages tacksamt.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE="pergro;12639696"]

Skrivet av Hardware guy:

Flytta SSDn till intelkontrollern.
Marvell sata3 är i praktiken långsammare än intel sata2, trots att den på pappret har dubbla farten.[/QUOTE

Har nu bytt plats på Corsair SSD till SATA II ingen större skillnad.
Kan detta bero på att jag gjorde en image backup från vanlig disk till Intel SSD och sedan Intel SSD till Corasir SSD?
Man kanske skulle testa med en ren Windows installation eller?
Tips mottages tacksamt.

Du gjorde inte som han föreslog? Sata 3?! Eller har du bara en sådan port?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Jalle64;12639718"]

Skrivet av pergro:

Du gjorde inte som han föreslog? Sata 3?! Eller har du bara en sådan port?

Jag flyttade från Marvell SATA III 6.0 Gb/s (grå) port till Intel SATA II Gb/s (blå) port på moderkortet.
Har 6 st SATA II och 2 st SATA III

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE="pergro;12639768"]

Skrivet av Jalle64:

Jag flyttade från Marvell SATA III 6.0 Gb/s (grå) port till Intel SATA II Gb/s (blå) port på moderkortet.
Har 6 st SATA II och 2 st SATA III

Ok, såg att ditt mobo inte hade SATA3 inbyggt i chipsetet, så då är det tyvärr så att Marvell inte är mycket att hänga i julgran. Det är viktigt att du har AHCI igång på SATA2 läget då detta påverkar prestanda och livslängd på SSD:n.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Jalle64;12639874"]

Skrivet av pergro:

Ok, såg att ditt mobo inte hade SATA3 inbyggt i chipsetet, så då är det tyvärr så att Marvell inte är mycket att hänga i julgran. Det är viktigt att du har AHCI igång på SATA2 läget då detta påverkar prestanda och livslängd på SSD:n.

hur kan detta påverka livslängden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matlo:

hur kan detta påverka livslängden?

Det kan tex vara att data skrivs och sedan inte rensas (trim) och detta innebär att det inte blir optimala skrivningar vilket i sin tur gör att livslängden förkortas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Visar IDE efter krasch för mig, varför?

Har beställt plextor ssd'n från kompletts rea i veckan. Den förra vertex le, den första med sandforce1200 har gått problemfritt i 2.5år. Utan uppdateringar och ändrade till AHCI före win7 installerades...

Men i söndags, spelade bf3. Datorn frös i kanske 3 sekunder...sedan tvärdog den. Som om den vart strömlös.
Försökte starta om, men datorn bootade inte. Fick roa mig med surfning via asus expressgate med hemsk upplösning.

Tittade i bios några gånger, drog inte ut någon kontakt eller försökte något annat än gå runt i bios. Man ser ju diskarna på 2 ställen. I 2 menyer under varann. Sitterpå mobilen kommer inte ihåg vad dom hette.

Booten hade ändrats till dvdrommen. Och i ena av menyn såg jag vertex le'n... ändrade tillbaka till denna. Tada...datorn fungerade. Nu till frågorna...
1. Varför går ssd' n i IDE nu? Är helt säker på att den gått i AHCI tidigare.
2. Inte en enda frysning likt detta har hänt tidigare, någonenstaka blåskärm aldrig som beskrivet ovan. Är ssdn på väg att gå sönder? Finns det några varningssignaler likt en vanlig hdd som börjar låta?
3. Hur kan windows svällt till 22gb? Är inte det väldigt stort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pergro:

Har nu bytt plats på Corsair SSD till SATA II ingen större skillnad.
Kan detta bero på att jag gjorde en image backup från vanlig disk till Intel SSD och sedan Intel SSD till Corasir SSD?
Man kanske skulle testa med en ren Windows installation eller?
Tips mottages tacksamt.

En ren installation är alltid att rekommendera.
(Ger inte säkert bättre SSD-benchmarks, men installationen är i alla fall garanterat "fräsch".)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

har samma bekymmer som pergro

[QUOTE="Jalle64;12639874"]

Skrivet av pergro:

Ok, såg att ditt mobo inte hade SATA3 inbyggt i chipsetet, så då är det tyvärr så att Marvell inte är mycket att hänga i julgran. Det är viktigt att du har AHCI igång på SATA2 läget då detta påverkar prestanda och livslängd på SSD:n.

Jalle64 (och pergro) jag har precis samma problem som pergro. SSDn Corsair Force GT 120GB dyker upp på IDE port trots att den sitter på grå 6GB port på mobot. Hastigheterna är inget att skryta över efter att ha kört AS SSD. Tror jag fick ett snitt på 375.

Har ett Gigabyte P55 UD4 mobo. Hur vet jag om mitt mobo har SATA3 inbyggt i chipsetet som Jalle64 pratar om?

Bör jag koppla min SSD till de vanliga blå SATA II -portarna och göra en ominstallation?

Mycket tacksam för input.

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE="n3xus;12651448"]

Skrivet av Jalle64:

Jalle64 (och pergro) jag har precis samma problem som pergro. SSDn Corsair Force GT 120GB dyker upp på IDE port trots att den sitter på grå 6GB port på mobot. Hastigheterna är inget att skryta över efter att ha kört AS SSD. Tror jag fick ett snitt på 375.

Har ett Gigabyte P55 UD4 mobo. Hur vet jag om mitt mobo har SATA3 inbyggt i chipsetet som Jalle64 pratar om?

Bör jag koppla min SSD till de vanliga blå SATA II -portarna och göra en ominstallation?

Mycket tacksam för input.

Enligt GB sida har du inte SATA3 endast SATA2.
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3161#sp
Dock borde du kolla att AHCI är igång i bios. Om inte får du antingen ändra i windowsregistret (googla) eller installera om med detta påslaget i bios.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)