Det blir lite tajt. Ljudkortet hamnar mot CPU kylaren.

Permalänk
Medlem

Det blir lite tajt. Ljudkortet hamnar mot CPU kylaren.

Sitter här och pillar ihop en dator åt mig själv. Nu är det så att ljudkortet av mystiska anledningar måste sitta högst upp mot cpu:n. Problemet är att min cpu fläkt är av det lite mer svullna slaget och det kan vara så att någon av piggarna på ljudkortets baksida kan nudda någon kylfläns. Hur nervös behöver jag vara? Ska jag kila något emellan? Har inte monterat grafikkorten än då dom sitter i denna datorn så det kanske inte ens går. Tacksam för alla former av svar och filosofier.

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudkort, kylare samt fläktar? Det blir svårt att hjälpa till utan någon fakta

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

jag skulle inte ha monterat direkt emot... kanske dags att du kollar efter ett annat mobo eller byter kylare?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Sätt en plastplatta emellan

Permalänk
Medlem

Eller overheadpapper (plast), brukar räcka med två små duttar smältlim mot ljudkortets kretskort så du kan ta bort sen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Eller overheadpapper (plast), brukar räcka med två små duttar smältlim mot ljudkortets kretskort så du kan ta bort sen.

ja, för OH-papper genererar ju inte alls otroliga mängder statisk elektricitet. Även om det är på baksidan av kortet så är det inte att rekommendera.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

offra en gammal backplate eller något annat gammalt du har ligger hemma.

Lite eltejp på sidan av din kylare kanske.

Permalänk

Sätt på elttejp.

Permalänk
Medlem

Älskar rubriken.

Permalänk
Medlem

Jahopp, inte blev det sexigt men nu är eltejpen applicerad på kortet. Tackar för svaren.

Just i den här tråden ser jag dock inte hur kunskapen om precis vilka komponenter jag använt är relevant, så den informationen uteblir idag.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

ja, för OH-papper genererar ju inte alls otroliga mängder statisk elektricitet. Även om det är på baksidan av kortet så är det inte att rekommendera.

Jag har inte testat, men då är det nog inte en bra idé.
Jag tänkte mest på närheten till andra plaster som är mycket vanliga som skydd på kretskort i olika sammanhang.

Visste inte på att just overheadpapper skulle vara gjort av ett material så det skapar elektriska urladdningar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karise:

Jahopp, inte blev det sexigt men nu är eltejpen applicerad på kortet. Tackar för svaren.

Just i den här tråden ser jag dock inte hur kunskapen om precis vilka komponenter jag använt är relevant, så den informationen uteblir idag.

Tack.

du har ju säkert nån gammal anti-stat påse liggandes hemma annars? bara o klippa en bit från den

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Har ett lager med antistatpåsar som skulle göra ASUS avundsjuka. Men sen tänker man alltid "kanske ska ta ur den där hårddisken/grafikkortet någon gång", vilket aldrig sker men jag gillar fortfarande mitt lager. I form av sexighet så smällde också tejpen lite högre än påse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

du har ju säkert nån gammal anti-stat påse liggandes hemma annars? bara o klippa en bit från den

Vad jag har hört så leder dessa elektricitet
*Edit* Den leder ström

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad och rubrik ändrad.*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM