Domstol i USA: "Samsung har kopierat Iphone och Ipad"

Permalänk
Avstängd

Mjukvarupatent är bara ett elände egentligen. Men blev en realitet sen USA ändrade sina lagar efter 1976 om jag inte minns fel.
Påverkar alla fält, som att en teaterpjäs eller en bok kan styras av släktingar flera generationer efter att författaren är borta m.m..

Alla länder erkänner inte mjukvarupatent men eftersom USA är ett så stort land påverkar det alla indirekt ändå.

Permalänk
Medlem

Likt?

Permalänk
Medlem

Ford borde kunna stämma alla biltillverkare, de var ju först med en bil som hade t.ex. 1 par runda strålkastare fram...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Du skojar, eller hur? De keynotes jag kollat på har varit pga att det är ren underhållning hur publiken jublar över när något presenteras som nytt, även när det funnits hos konkurrenterna en bra stund. Nu säger jag inte att Apple inte kommit med något nytt men man kan totalt avfärda att publiken bara reagarar starkt på riktig innovation.

Första iPhonen var för övrigt både hit and miss tekniskt sett. Den kom med några bra saker och den saknade några helt grundläggande saker som telefoner haft länge vid det laget (och som inte på något sätt fasats ut idag utan Apple inkluderade dem till slut).

Okej, låt oss då ta en recension från en sida på nätet istället

http://reviews.cnet.com/smartphones/apple-iphone-8gb-at/4505-...

och så kan vi ta en sida som handlar om smartphone då kontra nu
http://techtips.salon.com/difference-between-iphone-smartphon...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nathanael:

Hoppas dock att patentsystemet omarbetas snart.

Varför det så Samsug får göra telefoner som liknar iPhone?

Permalänk
Medlem

En miljard hit eller dit!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Har inte en Koreansk domstol något att säga om saken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorranHorn:

Okej, låt oss då ta en recension från en sida på nätet istället

http://reviews.cnet.com/smartphones/apple-iphone-8gb-at/4505-...

och så kan vi ta en sida som handlar om smartphone då kontra nu
http://techtips.salon.com/difference-between-iphone-smartphon...

Jag har redan tydligt påpekat att jag inte sade att Apple inte skapat något nytt. Recensionen visar dock min andra punkt tydligt då den talar om saker som saknas, trots att det är en amerikansk recension då USA låg tydligt efter Europa och, än mer, Östasien på mobiltelefoner vid den tiden och saknade inte lika mycket som vi gjorde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Ja, men så länge ett patent existerar och inte ogiltigförklaras är den som "var först" maktlös.

Jo men patentet blir ju ogiltigförklarat om det skulle gå till domstol. Det hände ju med 4 Apple patent tidigare i våras.

Edit: Opss.. Det var vara två patent och Sweclockers rapporterade faktiskt om det http://www.sweclockers.com/nyhet/15766-google-och-motorola-vi...

Citat:

Innan dess anklagade dock Apple motparten för att inkräkta på tre patent. Motorola friades på samtliga punkter samtidigt som två patent ogiltigförklarades av domstolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingy:

suck. Inte helt oväntat dock.

Din trovärdighet skulle mångfaldigas om du skriver vad du väntar dig INNAN det händer.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av Massy:

Precis, Samsung släppte telefoner med touchskärm 2007/2008. Jag själv hade en LG KU990, den släpptes ca 3-4 månader efter den första Iphonen och hade även den en ungefär lika stor touchskärm och samma form framifrån. Blir så trött på att Apple försöker hävda att dem uppfann touchtelefonen, den var ju uppenbarligen på gång hos många tillverkare redan.

Allt Apple har gjort är att ta andras uppfinningar och baka ihop dem till sin egna produkt. De har inte uppfunnit ett enda dugg mer än skalet som dem har tryck in andras komponenter och forskning i.

De har mig veterligen aldrig hävdat det, vad de däremot har sagt är att de har skapat en produkt som på allvar kommer ändra hur folk ser på en smartphone. Eller mer ordagrant "a revolutionary and magical product that is literally five years ahead of any other mobile phone".

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Hoppas på att google stämmer apple på notofikationsfältet åtminstone. Då får apple plocka bort mer ur sitt så innovativa OS som dom själva har skapat ALLT i !
Kul om deras os faller isär bit för bit så det enda dom har kvar är ikoner man kan bläddra mellan, vi fick ju förut reda på att ett svenskt företag hade patent på slide to unlock.

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av DAoG:

Skulle påstå att den är mer lik en HTC av nyare modell.

Vad jämför du nu?

Skrivet av 02dino:

Hoppas på att google stämmer apple på notofikationsfältet åtminstone. Då får apple plocka bort mer ur sitt så innovativa OS som dom själva har skapat ALLT i !
Kul om deras os faller isär bit för bit så det enda dom har kvar är ikoner man kan bläddra mellan, vi fick ju förut reda på att ett svenskt företag hade patent på slide to unlock.

...som inte ens Google var först med...och ska vi hårddra det så fanns rullgardiner före mobiltelefoner

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Jag har redan tydligt påpekat att jag inte sade att Apple inte skapat något nytt. Recensionen visar dock min andra punkt tydligt då den talar om saker som saknas, trots att det är en amerikansk recension då USA låg tydligt efter Europa och, än mer, Östasien på mobiltelefoner vid den tiden och saknade inte lika mycket som vi gjorde.

Och jag har inte sagt något annat än att det Apple gjorde var att ge köparna en produkt som var betydligt mer användarvänlig än de produkter som fanns på marknaden. Kan ta Linux som exempel (som ju Android bygger på), förr krävdes det att man kunde en hel del för att ens installera detta OS, idag börjar fler och fler få upp ögonen för det eftersom det numera går att ladda ner Linux med ett grafiskt användarinterface.
Samma sak var det med smartphones innan Iphone, de var för svåra att använda eftersom de ironiskt nog inte var direkt smarta, namnet till trots. Apple har alltid varit bra på att ta saker och förbättra dessa och de gjorde samma sak med när de gav sig in på mobilsidan.

I samma keynote säger Jobs att ni kan ge er på att vi tagit patent på detta. Varför var det inga som anklagade Apple för patentintrång när de släppte Iphone (iaf inget jag läst om)? Bara för att de använder saker som andra skapat så innebär ju inte detta att de inte gjort rätt för sig (alltså betalat en licensavgift).

Jag är knappast ett fanboy av Apple, har aldrig ägt en enda pryl från detta företag.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Det som är allra mest ironiskt med Apples stämningar där de anser att andra har kopierat är just att Jobs en gång sagt att en bra utvecklare kopierar och utvecklar vidare......mhmmmm......

Permalänk
Skrivet av fermia:

Samsung höjer väl priserna på minneskretsar till iphone för att kunna betala böterna.Och apple i sin tur höjer priserna på sina mobiler ännu mer,och apple fanboys blir dom som i slutändan betalar Samsungs böter hehehe

Vänta lite, så du menar att Samsung gör minnes kretsar till Apple?? Varför slutar dom bara inte sälja dom isf?

Permalänk
Avstängd

Hoppas att alla förstår att i praktiken betyder detta ingenting ännu. Det 20 september ska parterna träffa domaren igen och föra sin talen för/emot eventuella försäljnings stop samt slutligen fastställa bötesbeloppet. Efter det kommer Samsung ha 30 dagar på sig att komma in med en överklagan, vilket de redan har sagt att de ska göra och detta kommer sedan tas upp i högre instans. Först när de är klara där så kommer denna fars kanske få sitt slut.

Permalänk
Medlem

Så vad gör det om en mobil är likt en annan..Eller är dom som ska köpa en iphone så pass dumma att dom köper en samsung i tro att det är en iphone för att den är så lik?? Fattar inte varför det ska kunna skada ett företag för att dom ser likadana ut.Man vet väl för fan vad man köper eller??

Jag köper inte android mobil för utseendet utan innehållet helt enkelt och kunna installera vad jag vill och pilla runt med widgets osv

Hade inte tanken att jag köper en "billigare" samsung för att den ser ut som en flashig iphone lol

Och förövrigt så tycker jag inte min samsung galaxy är ett dugg lik en iphone varken på startskärmen som utseendet.Jämnförde min svågers och visst en fyrkantig sak med en knapp i mitten där nere va det enda vi såg va lika.Sen kom grannen med sin Iphone 3 och jag trodde han hade en htc desire hehe man är väl blind helt enkelt =P

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorranHorn:

Och jag har inte sagt något annat än att det Apple gjorde var att ge köparna en produkt som var betydligt mer användarvänlig än de produkter som fanns på marknaden. Kan ta Linux som exempel (som ju Android bygger på), förr krävdes det att man kunde en hel del för att ens installera detta OS, idag börjar fler och fler få upp ögonen för det eftersom det numera går att ladda ner Linux med ett grafiskt användarinterface.
Samma sak var det med smartphones innan Iphone, de var för svåra att använda eftersom de ironiskt nog inte var direkt smarta, namnet till trots. Apple har alltid varit bra på att ta saker och förbättra dessa och de gjorde samma sak med när de gav sig in på mobilsidan.

I samma keynote säger Jobs att ni kan ge er på att vi tagit patent på detta. Varför var det inga som anklagade Apple för patentintrång när de släppte Iphone (iaf inget jag läst om)? Bara för att de använder saker som andra skapat så innebär ju inte detta att de inte gjort rätt för sig (alltså betalat en licensavgift).

Jag är knappast ett fanboy av Apple, har aldrig ägt en enda pryl från detta företag.

Ja, de gjorde en rad bra saker och har bidragit till utvecklingen av smartphonen, men som sagt låg de efter på andra delar. Det gäller även när man ska se hur "smart" telefonen är då det dröjde ett bra tag innan en iPhone kunde multitaska (även om de inte kan göra det på riktigt än), medan det fanns gott om telefoner som kunde det redan generationen innan första iPhonen kom. För mig var det med 3GS som Apple fick ihop sin första kompletta mobiltelefon (och ja, jag vet att den inte heller kunde multitaska i början, men den hade iaf kommit ifatt med andra grundläggande funktioner).

Nokia stämde Apple för patentbrott på en rad punkter så nog fanns det åsikter om att de bara tagit en massa saker. Sedan handlar det ju om att t ex Palm inte var så låga att de stämde Apple för att ha ett gränssnitt med färglada ikoner i ett rutnät, vilket de hade långt tidigare (och i princip alla telefoner med grafiska gränssnitt har använt det i någon form). Lustigt nog har dock Apple stämt Samsung för just det.

Permalänk

Don't hate the player, hate the game.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Ja, eller så är det så att olika länder har olika lagar, häpnadsväckande va?

Amerikansk patentlagstiftning är minst sagt häpnadsväckande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Nokia stämde Apple för patentbrott på en rad punkter så nog fanns det åsikter om att de bara tagit en massa saker. Sedan handlar det ju om att t ex Palm inte var så låga att de stämde Apple för att ha ett gränssnitt med färglada ikoner i ett rutnät, vilket de hade långt tidigare (och i princip alla telefoner med grafiska gränssnitt har använt det i någon form). Lustigt nog har dock Apple stämt Samsung för just det.

Borde de inte då stämt Apple när de lanserade sin telefon eller innan denna lansering, varför väntade de tills Apples försäljningen ökade och framför allt deras egen försäljning minskade? Iphone lanserades väl 2007 och så vitt jag kan se så valde Nokia att stämma Apple 2009.

OT:
Som jag förstått det så kräver patentlagen i USA att man försvarar sitt patent med näbbar och klor, gör man inte det riskerar man att förlora patentet. Det är av just denna anledning som vi ser alla patentkrig mellan utvecklare/utgivare på till exempel namnrättigheter och liknande.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Roligt att designen som Samsung "stulit" från Apple är sådant som Apple redan lånat av andra.. jaja inte så konstigt att en amerikansk domstol dömer till Apples fördel.

Vad är det apple har lånat av andra då?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Det som är allra mest ironiskt med Apples stämningar där de anser att andra har kopierat är just att Jobs en gång sagt att en bra utvecklare kopierar och utvecklar vidare......mhmmmm......

Jag rekommenderar att du kollar upp lite mer exakt vad det citatet jag gissar du syftar på handlar om. En stor konstnär tar inspiration och idéer från andra och skapa någon eget, en bra konstnär kopierar bara andra.

Finns flertalat sådana exempel när det gäller Apple, att de var inte först med att utveckla tekniken men de tog den till sig och gjorde det till sin egen. Ett bra exempel på det är deras magsafe-kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorranHorn:

OT:
Som jag förstått det så kräver patentlagen i USA att man försvarar sitt patent med näbbar och klor, gör man inte det riskerar man att förlora patentet. Det är av just denna anledning som vi ser alla patentkrig mellan utvecklare/utgivare på till exempel namnrättigheter och liknande.

Varumärken fungerar så i USA, patent är en helt annan femma och är snarare så att det kostar sjukt mycket att få ett patent ogiltighetsförklarat. Men nästan ingenting att faktiskt skapa ett. Dock finns det som sagt massa regler och lagar gällande vad som ska räknas som patent, men är nästan alltid till personen eller företaget som ansöker om patentets fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorranHorn:

Borde de inte då stämt Apple när de lanserade sin telefon eller innan denna lansering, varför väntade de tills Apples försäljningen ökade och framför allt deras egen försäljning minskade? Iphone lanserades väl 2007 och så vitt jag kan se så valde Nokia att stämma Apple 2009.

OT:
Som jag förstått det så kräver patentlagen i USA att man försvarar sitt patent med näbbar och klor, gör man inte det riskerar man att förlora patentet. Det är av just denna anledning som vi ser alla patentkrig mellan utvecklare/utgivare på till exempel namnrättigheter och liknande.

Det vet jag inte då jag inte har läst på tillräckligt. Min poäng är dock inte att Nokia gjorde något bra utan att det fanns de som ansåg att Apple gjort patentintrång och skred till handling. Det kan ju vara som du säger, att Apple blev större och Nokias intäkter hade börjat minska.

Ja, man måste försvara sitt patent i USA och det har jag nämnt i många diskussioner i ämnet att det är en anledning till varför det blivit som det blivit. Men det finns ju ändå olika sätt att lösa det på då t ex Microsoft också har en otrolig mängd patent men lyckas i mycket högre grad komma överens med de andra parterna. Apple har visat en tendens att de använder sina patent som en möjlighet att skada konkurrensen, och Steve Jobs sade ju också saker som tydde på att han ville se Android misslyckas till vilket pris som helst.

Permalänk
Medlem

Snart börjar väll Apple stämma andra företag på att deras modeller (mobiler och laptop) liknar deras egna...

Skulle inte bli förvånad om alla i juryn hade en iPhone

Jag har både använt iphone och samsung mobiler, visst dem är lika men hur många sätt går det att designa formen på mobilen, menyer?

Snart blir väll någon tillverkare som tillverkar ultrabooks stämda för att designen likar deras macbook

Min drömrubrik i framtiden borde nog fan vara, "Apple blir stämda av ...... på miljontals kronor"

Och nej, jag är ingen Samsung fanboy. Jag använder fortfarande apple produkter, men föredrar Galaxy Note över iphone 4 på grund av storleken och formen. Hatar raka kanter :/

Permalänk
Medlem

Samsung får börja göra klotrunda telefoner nu.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Vänta lite, så du menar att Samsung gör minnes kretsar till Apple?? Varför slutar dom bara inte sälja dom isf?

Ja, Apple är Samsungs största kund och de tillverkar flera komponenter som Apple använder i sina produkter.

Varför de inte sluta sälja till Apple beror ju på flertalet orsaker. Först och främst så tjänar ju Samsung massvis med pengar på tillverkningen för Apple. Självklart vill de inte tappa sin största kassako. Och de kan inte tvärt sluta tillverkningen heller för då lär de åka på ännu fetare böter på grund av kontraktsbrott.

Sen är finns det ju vettiga personer inom dessa företag också som kan se bortom denna sandlåda.