Sinnessjukt dålig packning av komplett!

Permalänk
Medlem

returer vid felköp

Det skiljer sig kanske en del från butik till butik men om man ångrar köp så kan det ju vara trevligt om man kan skicka tillbaka kartong o dyl i så gott skick som möjligt så ny kund kan få något som liknar ny artikel.

Har för mig att vissa inte accepterar returer om kartongen är skadad på något sätt.

Mvh. Leilf

Permalänk

beställde ett 6970 som demoprdukt för några månader sen, hämtar ut ett stort brunt paket och ska öppna, ligger 3(!) luftkuddar och sedan grafikkortet i antistatpåse, så kortet hade gott om plats att flyga omkring i lådan. Kortet fungerade iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Tänk om du hade köpt en stor, lång dildo.
Det hade varit lite pinigt.

Nu beställde ju dock TS något ännu pinsammre

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Fick min 50tums plasma med hempaket via Posten. Teven var i sin egen kartong, vilket jag kan acceptera. Men! När jag öppnade var frigoliten trasig i stort sett överallt, hål i pappen där tvns hörn är och dessutom en stor FET buckla i bakplåten på Tvn. Har anmält det som retur via Posten AB, är helt sjukt dåligt fraktat.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk

Åhh, top secret!

Skrattade så jag dog första gången jag såg den (var ett antal år yngre då)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Apple själva verkar inte anse att den där kartongen är gjort för att frakta datorn i, så undrar hur komplett tänkte.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden men.
Det är lite kul när dom skickar sådär ändå. För när man skickar retur till dom så skriver dom med caps att : DU FÅR INTE SKICKA TILLBAKA DIN PRODUKT I ORIGINAL KARTONGEN. DU MÅSTE HA YTTER EMBALLAGE!

Jag fick min sony vaio på samma sätt från webhallen.
Först skickade dom fel dator givetvis och jag fick skicka tillbaka den.
Då stog det samma i deras mail att jag skulle sätta ytter emballage. Och jag sa till i telefonen om att den kom så. Då skyllde dom på sommar arbetare och yada yada yada.
När jag fick nästa dator sen så var det samma sak. Helt utan ytter emballage.

Jag är en sådan som sparar kartongerna oftast för att det är bra och ha om man ska sälja den vidare sen.
Så det är synd när dom gör på det här sättet. Och riktigt konstigt när dom tom säger själva att när man skickar till dom får man inte göra så för det förstör kartongen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Apple själva verkar inte anse att den där kartongen är gjort för att frakta datorn i, så undrar hur komplett tänkte.

Apple skickar inte den sådär… Brun kartong runt den vanliga.

Permalänk
Medlem

Jag fick en gång ett paket fullt med frigolitbitar, i det låg en faktura på frakten och ett meddelde på fakturan sa att varan utgått. En välpackad faktura och troligtvis en packad packare för det var det mest korkade jag varit med om.

Permalänk
Medlem

Det förekommer flertalet sändningar av detta slag på jobb och enligt mig så behandlas produkterna mer "varsamt" då det skickas i orginalförpackning. De placeras oftast på ett sådant sätt att de inte "skadas", dvs inte längst ner under flertalet mkt tyngre paket. Men visst lite tråkigt med labels, repor och dyligt på orginalförpakningen.

Visa signatur

[E6850@3610][6G 8500][GW800GTX][P35-DQ6]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Apple skickar inte den sådär… Brun kartong runt den vanliga.

Vilket var precis vad mening med mitt inlägg var...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ni måste förstå att vi Apple köpare är ett speciellt folk Vi vill ha allt det goda från kartonger till användning av produkt ^^

Permalänk

När jag köpte en macbook direkt från apple fick jag den i sin vita kartong med en address-lapp på.
Det är väl skönt att företagen inte slösa onödigt mycket på miljön då de flesta saker är så väl förpackade i sina retail-förpackningar att dom klarar transporter.
Om dom nu bara kan gå över till standarder på laddare och kontakter också.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag har köpt c:a 10 Macar från apple under mitt liv. Alltid fått en brun kartong runt. Apple gör ju mycket för att hålla nere storleken på kartonger & förpackningar… m.m.

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Nu beställde ju dock TS något ännu pinsammre

Hahahahahah bra sagt, bra gjort.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Glöm inte att detta var DEMO ex...

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeClerck:

Glöm inte att detta var DEMO ex...

och då är det omöjligt att få en kartong med någon skumplast runt tex?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag fick min macbook från apple skickad omsluten av en annan kartong, samt att det satt typ formgjutna "distanser" på datorn, så att en inre kartongen hade runt 2-3 cm luft mot väggarna på den yttre.

Exemplariskt på hur jag föräväntar mig en packning, då kan alltså den yttre kartongen få skador utan att den inre berörs.

Hade jag fått min macbook skeppad från Kina enbart i sin yttre vanliga kartong hade jag inte varit nöjd
Den kartongen var knappast gjord för transport ensam då datorn låg mer eller mindre dikt mot kartongens ovansida.

Skrivet av lucifer579:

Precis detta var det jag försökte beskriva i mitt ovanstående inlägg.
Så skickas datorerna Original från Apple till företag och slutkund.

I butik tar vi dock ut datorn från denna eftersom kunden tar kartongen och fraktar med störst sannolikhet hem den i sin egen bil. Vilket inte bör innebära några fraktrisker. Samt att det är snyggare så

SÅHÄR:

http://www.notcot.com/images/2010/11/macbookair0.jpg

Sållar mig till skaran. Vet att flertalet andra tillverkare skickar sina datorer i frakt-kartonger som är fulla av frigolit-distanser och liknande men när det kommer till apple så är kartongen snarare en snygg förpackning runt innehållet och inte avsedd för att vara stöt-tålig vid frakt och dylikt.

Skrivet av LeClerck:

Glöm inte att detta var DEMO ex...

Länka gärna till var komplett skriver att de ger fan i att packetera demo-ex'en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Sållar mig till skaran. Vet att flertalet andra tillverkare skickar sina datorer i frakt-kartonger som är fulla av frigolit-distanser och liknande men när det kommer till apple så är kartongen snarare en snygg förpackning runt innehållet och inte avsedd för att vara stöt-tålig vid frakt och dylikt.

Länka gärna till var komplett skriver att de ger fan i att packetera demo-ex'en?

"Denna produkt är en demovara till reducerat pris. Produkten kan inte säljas som ny och kan bero på att den varit använd, har sliten förpackning, reparerad av leverantör och liknande. Efter bästa förmåga lägger vi in information om vad som är orsaken till varans demo-status."

???

Det kan bero på en sliten förpackning, kan även bero på att ytterdelen, som följer med orginal, inte finns längre... kanske..
Dom verkar inte förpacka dom vanligtvis. Kan tänkas att det är där det har gått snett?

Sen kan man förpacka om dom, men vart någonstans ser du en enda rad om motsatsen till ovanstående, d.v.s att dom ens påstår sig förpacka det på ett annat sätt?

Edit: Vad jag menar är, komplett är korkade om dom inte förpackar om, men dom har ingen skyldighet att göra så!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Det ligger ju sjukt mycket frigolit i lådan samt att det är mist 3cm åt varje håll, inuti lådan, till kartongen. Tycker helt klart att det är okej att skicka datorn så om företaget har för avsikt att den ska klara det. Dessutom får du en ny om den skulle vara sönder när den kommer fram till dig, men postens hantering är nog en faktor som våra datorbutiker har tagit hänsyn till.
Spara på miljön och klaga inte om det inte finns något fel.

Nej, det är ingen frigolit alls i Apples kartonger. Jag har en förpackning här framför mig och datorn ligger nästan precis mot kartongens sida, det är en halvcentimeters tunt väldigt mjukt skum bara som skyddar där. Under datorn vilar den på hårdplast, ingen dämpning alls. Apples datorers kartonger är inte gjorda att skickas direkt i, de är gjorda för att se bra ut. Apple själva skickar till och med datorerna i en extra kartong.

Skrivet av Skrowd:

skärp dig nu! den ligger ju säkert i originalkartongen!

Nej. Varför påstår du att originalkartongen är "säker" när du uppenbarligen inte vet något om det?

Affärer som t.ex. Komplett kräver till och med extra ytteremballage om man skickar tillbaka datorer på retur till de, varför skulle det krävas om de är gjorda för att skickas i originalförpackningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Länka gärna till var komplett skriver att de ger fan i att packetera demo-ex'en?

Gillade du/vi det eller inte, idag är det dem magiska orden "sänk kostnaderna" som gäller.. Varför? För att vi vill köpa våra prylar så billigt som möjligt.. Hur ska man göra det? Sparka Nisse och Leffe och automatisera paketteringen, packa inte i onödan sånt som klarar sig bra om det skickas i originalförpackningen, sparar både tid och förbrukningsmaterial.. Fyll postburarna/trailers från topp till tå, så att du inte betalar för att transportera luft. Det senaste har även sin förklaring i att man vill minska miljöpåverkan, alltid något.. Så är det...

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem

Hmm

Skrivet av Torach:

Fick min laptop från Webhallen i bara orginalkartongen.
Som ovan så är dom kartongerna gjorda för att tåla frakten.

Du får dock tänka på att TS beställt en MAC och därför med all rätt förväntade sig lite extra bitar kartong när han trots allt punga ut med många extra tusenlappar för samma hårdvara han kunde fått någon annanstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av gossen83:

Du får dock tänka på att TS beställt en MAC och därför med all rätt förväntade sig lite extra bitar kartong när han trots allt punga ut med många extra tusenlappar för samma hårdvara han kunde fått någon annanstans

Ska vi ta och skramla ihop till en uppsättning orginal emballage för en MAC så TS inte får hela helgen förstörd.
Jag kan tänka mig att bidra med en 10krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ska vi ta och skramla ihop till en uppsättning orginal emballage för en MAC så TS inte får hela helgen förstörd.
Jag kan tänka mig att bidra med en 10krona.

Men lägg av… Tror ingen vill att det packas dåligt, och sådär ska det inte se ut i mitt tycke. Appels kartonger är inte gjorda för att skickas sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Men lägg av… Tror ingen vill att det packas dåligt, och sådär ska det inte se ut i mitt tycke. Appels kartonger är inte gjorda för att skickas sådär.

Men, bäst av allt... gick något sönder?..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

"Denna produkt är en demovara till reducerat pris. Produkten kan inte säljas som ny och kan bero på att den varit använd, har sliten förpackning, reparerad av leverantör och liknande. Efter bästa förmåga lägger vi in information om vad som är orsaken till varans demo-status."

???

Det kan bero på en sliten förpackning, kan även bero på att ytterdelen, som följer med orginal, inte finns längre... kanske..
Dom verkar inte förpacka dom vanligtvis. Kan tänkas att det är där det har gått snett?

Sen kan man förpacka om dom, men vart någonstans ser du en enda rad om motsatsen till ovanstående, d.v.s att dom ens påstår sig förpacka det på ett annat sätt?

Edit: Vad jag menar är, komplett är korkade om dom inte förpackar om, men dom har ingen skyldighet att göra så!

Här handlar det om att varan inte kan anses förpackad alls. Motsvarande på tex en msi skulle vara att du får laptopen invirad i laddaren med en fraktsedel på utan något som helst embalage om.... jo, kanske en plastpåse, och hade någon godtagit det?

Skrivet av LeClerck:

Gillade du/vi det eller inte, idag är det dem magiska orden "sänk kostnaderna" som gäller.. Varför? För att vi vill köpa våra prylar så billigt som möjligt.. Hur ska man göra det? Sparka Nisse och Leffe och automatisera paketteringen, packa inte i onödan sånt som klarar sig bra om det skickas i originalförpackningen, sparar både tid och förbrukningsmaterial.. Fyll postburarna/trailers från topp till tå, så att du inte betalar för att transportera luft. Det senaste har även sin förklaring i att man vill minska miljöpåverkan, alltid något.. Så är det...

En macbook kan inte anses ingå i "klarar sig bra om det skickas i originalförpackningen", ungefär som att skicka ett grafik-kort eller moderkort i endast antistat-påse.

Permalänk
Avstängd

Tråden fylldes lite väl mer än vad jag trodde.

Datorn fungerar, ja.. det gör den.
Men om den inte hade gjort det så hade jag fått vänta en längre tid innan jag haft en fungerande Macbook.

Jag tycker komplett har gjort fel och hade jag haft en firma i den storleken hade jag garanterat kostat på mig lite emballage, det kostar inte så mycket med en kartong..

Demo vara eller ej, det är lika illa.

Permalänk
Skrivet av SASPandion:

Tråden fylldes lite väl mer än vad jag trodde.

Datorn fungerar, ja.. det gör den.
Men om den inte hade gjort det så hade jag fått vänta en längre tid innan jag haft en fungerande Macbook.

Jag tycker komplett har gjort fel och hade jag haft en firma i den storleken hade jag garanterat kostat på mig lite emballage, det kostar inte så mycket med en kartong..

Demo vara eller ej, det är lika illa.

Fast nu är du inte detaljhandlare i en marknad med sinnessjukt låga marginaler
Datorn funkar, kanonbra!
Tuta och kör!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av SASPandion:

Hämtade idag ut en Macbook Air och jag fick nästan en chock när hon i kassan hämtade mina paket!

Jag låter bilden tala för sig själv.. :/
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=7b4201283506A6d43

Jag fick alltså paketen så där, datorn skickades i orginalkartongen utan någon yttre kartong och mitt "book book" fodral skickades i en kartong med stört mycket packning..?

Nästan så man skakade av nervositet när man inspekterade kartongen, men kartongen var utan skador, så dom verkar ha skött sig duktigt på posten denna gång..

Det var en "fyndvara" på komplett, kanske därför den skickades så här? Men enligt mig är det knappast någon direkt ursäkt?
Nåväl, den är hel och fungerar som den ska!

Någon annan som varit med om brutalt dålig packning när det kommer till lite dyrare saker?
Den här datorn var det förresten, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=748645
6500:- fick jag betala.. (helt galet bra då den är i absoluta nyskick utan skador ~ ser ingen skillnad mot en ny en.)

Edit: Jag är medveten att tråden borde varit placerad hos butiker istället, men jag kan inte posta där. Mod får gärna flytta.

Orginalförpackningarna är gjorda för att klara frakt utan större problem, om du nu inte är en sådan person som bryr sig mer om hur kartongen kommer se ut i din samling på tomma kartonger.

Sedan förstår jag inte hur man kan klaga över hur den fraktas när du valt att köpa en demomodell? Folk hostar, dem nyser i handen, dem pillar med snus under läppen, dem petar sig i näsan, dem tvättar inte alltid händerna efter toabesök och sedan går dem och krafsar och testar demoprodukterna i butikerna.

Fyfan så jävla vidrigt, men hallå? den kosta bara 6500 kr. Jag betalar utan tvekan 5000 extra för att få en "ren" produkt.

Permalänk
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Orginalförpackningarna är gjorda för att klara frakt utan större problem, om du nu inte är en sådan person som bryr sig mer om hur kartongen kommer se ut i din samling på tomma kartonger av datorkomponenter sen din första dator...

Och hade du ägt en Macbook av något slag eller åtminstone bemödat dig att läsa tråden så hade du varit medveten om att detta inte gäller orginal-lådorna till Mac på samma sätt som det gör på andra datorer.