Permalänk
Medlem

Hjälp med hdmi från datorn till TV:n

Hej

Jag har kopplat min stationära dator till TV:n med mini-hdmikontakt i datorn och en vanlig hdmikontakt i TV:n och det funkar inte. Grafikkortet jag har är EVGA 560ti http://www.inet.se/produkt/1902154/evga-geforce-gtx-560ti-102... och moderkortet är ett gammalt ASUS p5k p35. Vad gör jag för fel?

Vänliga hälsningar en vilsen person

Permalänk
Medlem

Hur många skärmar kör du utan TVn?

Permalänk
Skrivet av faret:

Hej

Jag har kopplat min stationära dator till TV:n med mini-hdmikontakt i datorn och en vanlig hdmikontakt i TV:n och det funkar inte. Grafikkortet jag har är EVGA 560ti http://www.inet.se/produkt/1902154/evga-geforce-gtx-560ti-102... och moderkortet är ett gammalt ASUS p5k p35. Vad gör jag för fel?

Vänliga hälsningar en vilsen person

Jag förmodar att du valt rätt signalingång på tv'n.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem

Jag kör bara en skärm utan tvn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

Jag förmodar att du valt rätt signalingång på tv'n.

Har prövat dom 3 hmdi-ingångar jag har på tv'n

Permalänk
Skrivet av faret:

Har prövat dom 3 hmdi-ingångar jag har på tv'n

Ändrat i inställningarna på tv'n

Jag får gå in i menyn på tv'n och välja vilken ingång som skall visas.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk

Vad har du försökt med? Testa att tryck "source" för att sedan välja HDMI eller om du har den möjligheten att göra det direkt. Sen är det bara att välja skärm, efter du har identifierat den i Windows.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

Ändrat i inställningarna på tv'n

Jag får gå in i menyn på tv'n och välja vilken ingång som skall visas.

Jag har valt ingårna med hjälp av source då man kmr in och får välja vilken ingång man vill ska visas hmdi1, hdmi2 ext etc. Verkar vara mer som att den inte hittar ngt som ska visas. Datorn hittar inte heller tv-skärmen som ett alternativ under bildskärmar.

Permalänk

Högerklicka på skrivbord>Nvidia Control Panel>Set up multiple displays, se om du hittar din Tv där.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Högerklicka på skrivbord>Nvidia Control Panel>Set up multiple displays, se om du hittar din Tv där.

Har prövat det med kmr inte upp ngt

Permalänk
Skrivet av faret:

Jag har valt ingårna med hjälp av source då man kmr in och får välja vilken ingång man vill ska visas hmdi1, hdmi2 ext etc. Verkar vara mer som att den inte hittar ngt som ska visas. Datorn hittar inte heller tv-skärmen som ett alternativ under bildskärmar.

Om du kopplar bort skärmen, och bara kör dator/tv funkar det?

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

Om du kopplar bort skärmen, och bara kör dator/tv funkar det?

Nope

Permalänk
Medlem

Har du testat med en annan HDMI kabel? Den kan vara sönder

Permalänk
Skrivet av faret:

Är bara kabeln och kontakten ok så vet jag inte vad som kan vara fel.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Har du testat med en annan HDMI kabel? Den kan vara sönder

Ne har bara en sån här hdmi kabel dvs en mini-hdmi till hdmi. Den är helt ny så har ingen aning om den funkar lr inte. däremot skulle jag kunna pröva att koppla in mitt ps3 och se att hdmi-ngångarna på tvn funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faret:

Ne har bara en sån här hdmi kabel dvs en mini-hdmi till hdmi. Den är helt ny så har ingen aning om den funkar lr inte. däremot skulle jag kunna pröva att koppla in mitt ps3 och se att hdmi-ngångarna på tvn funkar.

PS3 funkar fint med en vanlig hdmi-hdmikabel. Kan det vara ngt annan problem att moderkortet inte stödjer etc eller ska det gå ifall grafikortet stödjer det?

Permalänk
Skrivet av faret:

PS3 funkar fint med en vanlig hdmi-hdmikabel. Kan det vara ngt annan problem att moderkortet inte stödjer etc eller ska det gå ifall grafikortet stödjer det?

Fick du med en DVI till HDMI kontakt med grafikkortet så testa med den och en HDMI-HDMI kabel.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Permalänk

testade du med DVI/HDMI kontakten?

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk

Prova sätt i en annan HDMI-ingång (kolla vilket nummer det är på den så du vet).
Koppla aldrig i HDMI-kontakter när prylarna är igång, det kan förstöra HDMI-kretskortet.
Starta om datorn med HDMI-kabeln inkopplad och TV:n på rätt ingång.
Som ObiMikeKenobi säger: Fick du med en adapter till grafikkortet, testa den med din PS3-HDMI-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

testade du med DVI/HDMI kontakten?

förstår inte riktigt vad du menar

Permalänk
Skrivet av faret:

förstår inte riktigt vad du menar

I kartongen där grafikkortet låg kan det finnas en adapterkontakt (DVI-HDMI) pröva denna tillsammans med din Ps3 HDMI kabel.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

I kartongen där grafikkortet låg kan det finnas en adapterkontakt (DVI-HDMI) pröva denna tillsammans med din Ps3 HDMI kabel.

Är just nu i mitt studentrum och har inga adaptrar här dock är jag ganska säker på att jag har en hemma. men får man ljud om man gör på det viset och det funkar?

Permalänk
Skrivet av faret:

Är just nu i mitt studentrum och har inga adaptrar här dock är jag ganska säker på att jag har en hemma. men får man ljud om man gör på det viset och det funkar?

jo jag tror ljudet kommer att fungera

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk

tror problemet kan vara att du satt din skärm i samma port som HDMI porten delas med

så prova att byta port på din datorskärm till den andra DVI porten

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror problemet kan vara att du satt din skärm i samma port som HDMI porten delas med

så prova att byta port på din datorskärm till den andra DVI porten

http://img52.imageshack.us/img52/7540/19021543.png

tack för tipset hade ingen aning om det men det fungerade iaf inte heller:S