gtx 660 ti (SLI) eller gtx 680?

Permalänk

gtx 660 ti (SLI) eller gtx 680?

Ja, vad ska jag välja? . vad är mest prisvärt?. Är väldigt osäker.

Visa signatur

So wake up Mr. Freeman. Wake up and... smell the ashes

Permalänk
Medlem

660Ti SLI ligger inte så långt ifrån 680 SLI om du läser igenom Swec's egen recension :).

Permalänk

eller 670?

Visa signatur

So wake up Mr. Freeman. Wake up and... smell the ashes

Permalänk

ja jag gjorde det, var inte så långt ifrån varandra nej

Visa signatur

So wake up Mr. Freeman. Wake up and... smell the ashes

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillevigge:

Ja, vad ska jag välja? . vad är mest prisvärt?. Är väldigt osäker.

Enkelt att välja. Vill du kunna uppgradera till 680 SLI i framtiden eller ej. Valet ger sig själv.

Permalänk

Jag väljer alltid en GPU över två med tanke på alla problem som kan komma med att köra i SLI/Crossfire. Micro stuttering och mer värme, tar mer ström osv. Har inte kollat om det är så för just dina kort det är bara egen erfarenhet. Har till och med fått bättre fps utan SLI/Crossfire än med, vilket är konstigt.

Permalänk

Okej, för just nu har jag två stycken 295 och vill byta upp mig haha. tror inte jag kommer skaffa 680 i sli.

Visa signatur

So wake up Mr. Freeman. Wake up and... smell the ashes

Permalänk
Medlem
Skrivet av tachiibou:

Jag väljer alltid en GPU över två med tanke på alla problem som kan komma med att köra i SLI/Crossfire. Micro stuttering och mer värme, tar mer ström osv. Har inte kollat om det är så för just dina kort det är bara egen erfarenhet. Har till och med fått bättre fps utan SLI/Crossfire än med, vilket är konstigt.

600-serien har i princip ingen microstuttering vad jag vet. Extrem förbättring jämfört med tidigare serier.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

1gpu > 2gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

600-serien har i princip ingen microstuttering vad jag vet. Extrem förbättring jämfört med tidigare serier.

Det största argumentet emot CF och SLI är nog ändå drivrutinsproblem samt dårligt stöd/skalning i vissa spel

Singlekort är oftast mycket bättre

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av lillevigge:

Okej, för just nu har jag två stycken 295 och vill byta upp mig haha. tror inte jag kommer skaffa 680 i sli.

Det kan ju vara en relativt billig prestandaboost om 2-3 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

600-serien har i princip ingen microstuttering vad jag vet. Extrem förbättring jämfört med tidigare serier.

This. Har också förståt det som att nVidia har så gott som eliminerat problemet med MS med 600 serien, men jag antar att det har med hur bra drivisarna ör optimerade osv.

Permalänk
Medlem

I vanliga fall så skulle jag rekommendera dig att välja en GPU istället för två. Men eftersom 660 SLI nästan ger samma prestanda som 680 SLI så tycker jag att du ska köra på två stycken 660 eftersom att de kostar lika mycket som ett 680.
Problemen med microstuttering ska tydligen så gott som eliminerade med 600-serien samtidigt som ett 660 bör maxa de flesta spel som skalar SLI dåligt eller saknar SLI-stöd (vilket inte direkt brukar vara de nya stortitlarna utan främst äldre titlar) .

Ska du köra i löjliga upplösningar, typ tre skärmar osv, kan det dock vara värt att satsa på ett 680 med mycket minne för att ta en till senare. Men är det 1080/1200p som gäller så skulle jag köra på 660 SLI eftersom prestandan kommer ganska nära 680 SLI men för drygt halva priset och man kommer inte behöva mer styrka än på ett tag.

Permalänk

okej , tack så hemskt mycket

Visa signatur

So wake up Mr. Freeman. Wake up and... smell the ashes

Permalänk
Medlem

Tänk dock på att ha bra kylning och välj helst kort med referenskylare som blåser ut den varma luften på baksidan om datorn istället för att låta den vara kvar inne i chassiet.
Sen kan det även vara värt att fundera på om inte ett ensamt 660 ti är tillräckligt till en början. Det kortet presterar väldigt bra och det är ju dumt att slösa pengar i onödan om du bara behöver prestandan från ett kort, och det går alltid att uppgradera senare.
Slutligen så kan det eventuellt vara värt att köpa 3GB-modellen av 660 ti (om den inte är allt för mycket dyrare) så är det lite mer framtidssäkert om du vill köra med flera skärmer eller skaffa en skärm med högre upplösning osv.

Permalänk
Medlem

om valet står mellan 2 660ti nu och en 680 nu så hade jag valt 680, det har större minnesbuss, kommer antagligen dra mindre ström, väsnas mindre och krångla mindre (ibland tar det ju faktiskt nån extra vecka innan slistöd kommer till spel). Det lämnar även rum för uppgraderingen 680-sli i framtiden.

Permalänk
Medlem

Hade köpt 1 660ti och sparat mina slantar till nästa el 2 genartionen efter det.

Chansen att du orkar uppgradera din 680 är väldigt liten då det kommer nyare som är snabbare osv.

Permalänk
Medlem

Säger också ett 660 Ti eller 670.
Köp ett och se om du ens behöver prestandan från ett till.
Om ja - köp ett till. Om inte - spara pengarna till nästa generation.
GTX 680 tycker jag personligen är alldeles för dyrt jämfört med dess lillebröder.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sebastian383:

I vanliga fall så skulle jag rekommendera dig att välja en GPU istället för två. Men eftersom 660 SLI nästan ger samma prestanda som 680 SLI så tycker jag att du ska köra på två stycken 660 eftersom att de kostar lika mycket som ett 680.
Problemen med microstuttering ska tydligen så gott som eliminerade med 600-serien samtidigt som ett 660 bör maxa de flesta spel som skalar SLI dåligt eller saknar SLI-stöd (vilket inte direkt brukar vara de nya stortitlarna utan främst äldre titlar) .

Ska du köra i löjliga upplösningar, typ tre skärmar osv, kan det dock vara värt att satsa på ett 680 med mycket minne för att ta en till senare. Men är det 1080/1200p som gäller så skulle jag köra på 660 SLI eftersom prestandan kommer ganska nära 680 SLI men för drygt halva priset och man kommer inte behöva mer styrka än på ett tag.

Säljs ju också GTX660Ti med 3GB minne som inte kostar mycket mer än det med 2GB.
Jag bukar också föredra singelkort, men skall man köra SLI verkar två GTX660Ti 3GB i SLI vara ett prisvärt val.
Problemen med MS blir också mindre, om man låter fps gå över 60 Hz och ännu mindre om man slår på v-sync.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Blev evga overclocked 660 ti . blev väldigt nöjd då jag också fick borderlands 2 med ;D

Visa signatur

So wake up Mr. Freeman. Wake up and... smell the ashes

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillevigge:

Blev evga overclocked 660 ti . blev väldigt nöjd då jag också fick borderlands 2 med ;D

Låter inte de rätt mycket?

Permalänk
Medlem

680 680 680 680.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

680 680 680 680.

Har mycket -mycket- sämre pris/prestanda än 670/7970.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Har mycket -mycket- sämre pris/prestanda än 670/7970.

Men funderar man på att köpa två grafikkort som ligger i närheten av ett 680 eller i mitt tycke också när man tänker att köpa 670. Visst det presterar bra per krona men om man ska köpa en speldator så varför inte ta det bäst kortet direkt.

Men det är en personlig åsikt, respekterar att man vill få mest bang for the buck, men när man sen sitter o lirar så spelar spenderad krona mindre roll om det inte presterar så pass bra som man ville.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Att två kort skulle funka dåligt hör till de förflutna. De spel som inte stödjer det idag maxar du ändå med ett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Enkelt att välja. Vill du kunna uppgradera till 680 SLI i framtiden eller ej. Valet ger sig själv.

kan ju annars också köra x4 660ti
men det kanske blir lite overboard
jag skulle nog köra på med ett 680
själv har jag ett 660ti och det klarar allt på högsta möjliga settings t.ex bf3 crysis wow allt
660ti funkar bra för mig

EDIT stavfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Att två kort skulle funka dåligt hör till de förflutna. De spel som inte stödjer det idag maxar du ändå med ett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Far Cry 3 har grymt dåligt stöd för sli och man måste leta sli bits på tyska forum för att få någorlunda skalning på alla korten. Spelet går inte att maxa felfritt med 3st 680 och om rykten stämmer inte med 4st heller.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Observera att denna tråden var ett halvår gammalt innan M4a1m0nk väckte liv i den igen, och att chansen att TS ska läsa den (om han ens fortfarande behöver råd) är ganska liten, då han inte verkar vara jätteaktiv längre.

F.ö. hade jag inga problem att få min SLI-setup att funka bra i FC3 Pimpimp666, dom tuffade på så gott dom kunde (~70-80% usage) och det var snarare CPUn som begränsade dom (~95% usage.).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.