Permalänk

Spanien

Någon som har varit i Spanien eller Barcelona? Isf, hur lätt eller svårt hade ni att kommunicera?

Just nu befinner jag mig på ett hotellrum i Barcelona, med värdelös hastighet på deras WiFi. Jag har även stora problem med att göra mig förstådd på engelska då jag inte kan spanska. IPhonen hade vart en guldklimp om det bara hade funnits WiFi på fler ställen.

Skulle ha tag i frimärken till mina vykort idag, men fick ge upp efter några timmar av pekande och inte ens "cellos" som betyder frimärken verkade de fatta vad man menade med.

Inget mer Spanien för min del.

Ni som varit här; hur upplevde ni Spanien/Barcelona?

Bra tips för övrigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter är att hela södra Europa är ett clusterfuck för den som inte kan modersmålet. Grekland är okej, Frankrike vidrigt och Spanien någonstans däremellen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det du kan göra dig förstådd då du inte kan spanska och de flesta spanjorer är dåliga på engelska(även fransmän och italienare kan vara det) är att du skriver ner frågor på ett papper..

"¿Dónde puedo obtener sellos?" - Vart kan jag få tag på frimärken

Butiker har oftast det. Las Ramblas hade frimärken när jag var där, fråga dem som säljer vykort

edit : Jag hade ju ganska lätt, då jag kan kommunicera med spanjorer ganska lätt, så länge dem pratar sakta

Permalänk
Skrivet av J7:

Det du kan göra dig förstådd då du inte kan spanska och de flesta spanjorer är dåliga på engelska(även fransmän och italienare kan vara det) är att du skriver ner frågor på ett papper..

"¿Dónde puedo obtener sellos?" - Vart kan jag få tag på frimärken

Butiker har oftast det. Las Ramblas hade frimärken när jag var där, fråga dem som säljer vykort

edit : Jag hade ju ganska lätt, då jag kan kommunicera med spanjorer ganska lätt, så länge dem pratar sakta

Ja, min smarta ide var ju att få användning av telefonen, och använda Google Translate. Problemet är ju bara att även om de förstår det man skrivit ner, så svarar de ju på spanska och loppet är kört ändå. Fin stad med massa sevärdheter att ta kort på, men otroligt jobbig att ta reda på och fråga om saker i. Jag kommer inte att återkomma till Spanien den närmsta framtiden. Tur man har alla bilder som ett bra minne iaf.

En annan "rolig" detalj: Nere på marinen och stranden kostade solstolarna 18€ st! Är inte det dyrt så säg?

Vi har sett: Park Guelle, Sagrada Familia, Arena de Barcelona, Plaza Espania, La Rambla och Camp Nou.

Något vi missat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag var i Barcelona för några år sen. Inga större problem vad jag kan minnas.
Värre är det i typ Kina

Vet att jag skulle köpa nässpray och det gick bra efter lite gestikulerande.
Men inga större problem med något.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Ja, min smarta ide var ju att få användning av telefonen, och använda Google Translate. Problemet är ju bara att även om de förstår det man skrivit ner, så svarar de ju på spanska och loppet är kört ändå. Fin stad med massa sevärdheter att ta kort på, men otroligt jobbig att ta reda på och fråga om saker i. Jag kommer inte att återkomma till Spanien den närmsta framtiden. Tur man har alla bilder som ett bra minne iaf.

En annan "rolig" detalj: Nere på marinen och stranden kostade solstolarna 18€ st! Är inte det dyrt så säg?

Vi har sett: Park Guelle, Sagrada Familia, Arena de Barcelona, Plaza Espania, La Rambla och Camp Nou.

Något vi missat?

Skickades från m.sweclockers.com

Det bästa är ju att fara till hotell som har nån engelskspråkig som jobbar där, hotellet vi var på hade en spanjor som jobbat i England ett par år, så gick bra där
Be h*n skriva på pappret
Det bästa är att man har med sig någon som kan det språket i landet man ska vara på semester innan.

Strunta i solstolar, sola på handduken är minst lika bra, men betydligt billigare

Har du kollat på "magiska fontänen" som är på Torsdagar och nån annan dag? Glömt bort namnet på den, men ska finnas i sydöstra Barcelona om jag kommer ihåg rätt

Hoppas du har ätit Paella och bläckfisk under vistelsen

Permalänk

Tackar för alla svaren, dock hjälper det mig föga.
Inga på stan förstår engelska, ej heller om man visar ord på spanska.
De enda ord som de förstår är "hello" och "thank you".

Tycker spanjorerna borde förlora på detta själva; månar de inte om turisterna?

Har ni också haft problem med taskig uppkoppling på hotellet?
Körde BBK och fick skrämmande resultat: 1/2 Mbit
Tänkte ladda upp mina semesterbilder till Dropbox, men det är väl bara att glömma? Vill ju inte förlora dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Barcelona har många feta museer om du gillar sånt kom jag på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem att kommunicera i Spanien, även när man var 5-6 kunde man göra sig förstådd med svenska ord, pekande och grimaser där nere.
Tror det kan ha lite med att hur man bemöter människor kring medelhavet. Om det första du gör är att fråga en fransman en fråga på engelska, kommer personenen rygga bort och säga något oförståeligt på franska. Men om du försöker respektera deras språk och haka dig fram, visar det sig väldigt ofta att den du frågar faktiskt kan lite engelska.

Så om man vill göra sig förstådd så gör man sig förstådd på ett eller annat sätt.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Skrivet av Chobi:

Aldrig haft problem att kommunicera i Spanien, även när man var 5-6 kunde man göra sig förstådd med svenska ord, pekande och grimaser där nere.
Tror det kan ha lite med att hur man bemöter människor kring medelhavet. Om det första du gör är att fråga en fransman en fråga på engelska, kommer personenen rygga bort och säga något oförståeligt på franska. Men om du försöker respektera deras språk och haka dig fram, visar det sig väldigt ofta att den du frågar faktiskt kan lite engelska.

Så om man vill göra sig förstådd så gör man sig förstådd på ett eller annat sätt.

Jag gjorde ju det, och sa och visade tom vad frimärke hette på spanska. Men inte ens det hjälpte, och man märkte att när de inte kunde förklara stängde de sig som en mussla.

Så du menar att om jag möter en spanjor eller fransman i Sverige som inte kan svenska, skall jag envisas med svenskan?

Undrar vad de får för intryck av Sverige då?

Engelskan är ett språk som fungerar på de flesta ställen på jorden, tom i Japan.

Men tydligen inte i Spanien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Undrar vad de får för intryck av Sverige då?

Att svenskar är arroganta och otrevliga och till slut har vi lika dåligt rykte som fransmännen.

Tummen upp!

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Var i Barcelona i maj i år (för tredje gången) och hade inga som helst problem med att kommunicera, på engelska. Då var vi ändå runt och härjade lite överallt, samt var på Springsteen-konserten med vakter som kontrollerade väskor och ställde frågor osv osv. Har inte varit några problem de två andra gångerna heller, då har vi kollat på fotboll båda gångerna och härjat rundor så jag kan inte säga att jag upplevt de problem som du har...

Dock brukar jag börja med ett "hola, habla ingles?" (säkert inte så man säger men de flesta fattar ) Kan de inte engelska så börjar man gestikulera, det går alltid att göra sig förstådd på något sätt. Annars får du väl hålla dig till turistställena, påstår du att det inte fungerar med engelska där så tror jag att du ljuger.

Och ja, uppkopplingen är ett skämt där. Men för mig är det ingen big deal då jag inte åker utomlands för att surfa på nätet, och för whatsapp osv dög det gott.

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Skrivet av Bullen:

Var i Barcelona i maj i år (för tredje gången) och hade inga som helst problem med att kommunicera, på engelska. Då var vi ändå runt och härjade lite överallt, samt var på Springsteen-konserten med vakter som kontrollerade väskor och ställde frågor osv osv. Har inte varit några problem de två andra gångerna heller, då har vi kollat på fotboll båda gångerna och härjat rundor så jag kan inte säga att jag upplevt de problem som du har...

Dock brukar jag börja med ett "hola, habla ingles?" (säkert inte så man säger men de flesta fattar ) Kan de inte engelska så börjar man gestikulera, det går alltid att göra sig förstådd på något sätt. Annars får du väl hålla dig till turistställena, påstår du att det inte fungerar med engelska där så tror jag att du ljuger.

Och ja, uppkopplingen är ett skämt där. Men för mig är det ingen big deal då jag inte åker utomlands för att surfa på nätet, och för whatsapp osv dög det gott.

Varför skulle jag ljuga om detta?
Det är ren fakta av erfarenheter den senaste veckan, det är oerhört svårt att göra sig förstådd i Barcelona. Frågar man något på engelska så får man ett avlångt ansikte till svar. Säger man ord på spanska och inte uttalar det rätt så blir det samma sak.

Sitter i skrivande stund på hotellet och laddar upp semesterbilder och filmer. Att ladda upp 200 bilder och 10 filmer a' 70 MB har hittils tagit drygt 2h

Kan man inte förvänta sig bättre hastighet på ett 4-stjärnigt hotell?

Eller är man bortskämd som svensk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Jag gjorde ju det, och sa och visade tom vad frimärke hette på spanska. Men inte ens det hjälpte, och man märkte att när de inte kunde förklara stängde de sig som en mussla.

Så du menar att om jag möter en spanjor eller fransman i Sverige som inte kan svenska, skall jag envisas med svenskan?

Undrar vad de får för intryck av Sverige då?

Engelskan är ett språk som fungerar på de flesta ställen på jorden, tom i Japan.

Men tydligen inte i Spanien.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är dock lite annorlunda kultur i medelhavsländerna i jämförelse med de nordiska länderna.

Här har vi haft engelska från tidiga år i skolan väldigt länge, vilket de inte haft i t.ex. Spanien. Nivån på engelskan är inte speciellt hög, och man läser oftast inte mer än en timme i veckan.

Jag tror att detta medfört att vi förväntar oss att alla andra länder ska prata lika bra engelska som oss. Men tänk även på att spanska är talat av mer människor världen över som modersmål den vad engelskan är.

Och kan ju tillägga att i stora delar av japan kan folk inte alls prata engelska, utan det förkommer i storstäderna samt områden i närheten av amerikanska militärbaser.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Sitter i skrivande stund på hotellet och laddar upp semesterbilder och filmer. Att ladda upp 200 bilder och 10 filmer a' 70 MB har hittils tagit drygt 2h

Kan man inte förvänta sig bättre hastighet på ett 4-stjärnigt hotell?

Eller är man bortskämd som svensk?

Skickades från m.sweclockers.com

Du är bara bortskämd som svensk, uppladdningshastigheter på under 1Mbps är inte särskilt ovanligt om man kollar runtom i världen.

Har inte varit i Spanien på ca 13-14 år men kan inte minnas att jag hade några större problem att göra mig förstådd då iaf, dock inte varit i Barcelona.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Kom hem därifrån i tisdags och jag vet vad du menar med språket. De som behöver möta turister och vissa som jobbar i butiker m.m. kan engelska nog för att göra sig förstådda men t ex en av städerskorna på hotellet kunde ingen engelska, t o m fick vi problem när vi skulle beställa mat på hotellet. Uppkopplingen vi hade var inte heller den bästa men den dög för att chatta typ.

Det finns ju lite berg typ norrut tror jag det var, svårt att missa iaf. Vi gick upp för dom till ett hotell och tivoli som fanns där uppe. Otrolig utsikt över stan. Det var verkligen toppen av resan för mig. Det går någon spårvagn raka vägen upp dit också om man inte vill vandra.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Kom hem därifrån i tisdags och jag vet vad du menar med språket. De som behöver möta turister och vissa som jobbar i butiker m.m. kan engelska nog för att göra sig förstådda men t ex en av städerskorna på hotellet kunde ingen engelska, t o m fick vi problem när vi skulle beställa mat på hotellet. Uppkopplingen vi hade var inte heller den bästa men den dög för att chatta typ.

Det finns ju lite berg typ norrut tror jag det var, svårt att missa iaf. Vi gick upp för dom till ett hotell och tivoli som fanns där uppe. Otrolig utsikt över stan. Det var verkligen toppen av resan för mig. Det går någon spårvagn raka vägen upp dit också om man inte vill vandra.

Ja, språket är under all kritik. I receptionen kan man göra sig förstådd på engelska, men ute på stan i Barcelona är det lönlöst. De bara skakar på huvudet och säger "no ingles" vart man än kommer. Nästa gång blir det ett land där de förstår engelska. Allt bli otroligt svårt om man inte kan kommunicera. Antingen vill de inte kommunicera med turister, eller så är de bara lata. Hursomhelst drar det ner semesterupplevelsen tyvärr, iaf för mig.

När det gäller den otroligt kassa WiFi-uppkopplingen; kommer mina bilder och filmer fortsätta att laddas upp när jag kommer hem till min trådlösa fiberlina i Sverige?

Just nu är det 70 bilder och några filmer som är kvar att ladda upp till min Dropbox. Har försökt de senaste 2 dagarna att ladda upp dem, men uppladdningshastigheten ligger på helt värdelösa 0.7Mbit/s

Skall bli skönt att komma hem och surfa på min 30/10 fiberlina imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I Barcelona skall man inte tala spanska. Det lokala språket är katalanska. Har varit en gång i Barcelona och hade inga svårigheter att kommunicera med lokalbefolkningen på kvarterskrogen. Enda problemet var att övertyga politiska namninsamlare att jag inte bor i Barcelona. Jag kan varken spanska eller katalanska men något portugisiska. Skillnaderna mellan språken är ungefär lika stora som mellan de skandinaviska språken. De lokala tyckte bättre om att man talade portugisiska än spanska trots att de bättre förstår spanska. Under Francos tid var det förbjudet att tala katalanska offentligt så därför är invånarna i Katalonien mycket emot spanska. Lär er några fraser på katalanska så får ni bättre betjäning.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Nu är jag äntligen hemma i Sverige igen.
Blir inte något mer Spanien inom en överskådlig framtid.

Skall bli kul om det någon gång kommer fram en spansk/engelsk talande person här i Sverige....
Skall bara skaka på huvudet och säga "de va la gött eller" och se frågande ut

Payback time bigtime

Permalänk

Kom hem från barca igår och jag hade ingen som helst problem att prata med folk. Du måste bara haft väldigt otur, eller så ville dom helt enkelt inte prata med dig.

Permalänk

Ja, jag vet inte vad deras problem är.

De förlorar en turist iaf, för jag återkommer inte till Spanien tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att engelskan är under all kritik i Barcelona, blev lite förvånad första gången jag var där för 5 år sedan. En världsstad och allt. Men det går att kommunicera om man bara vill. Och som någon tidigare redan nämnt så är det katalanska som gäller.
O andra sidan så är det väl en del av charmen(med resor) att komma till nåt helt nytt och spännande? Ingen förstår dig och du förstår ingen.

Att se en match på Camp Nou är att rekommendera, helst derbyt mot Espanyol eller såklart El classicon mot Real. Mycket mäktig upplevelse!
Sen tycker jag också att det är trevligt att spatsera omkring i gamla OS-området.
Tapas är något man också bara måste prova när man är där, det finns massor av fina ställen att proppa i sig.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!