Ändrat åsikt om surfplattor, vilken ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av broccoli:

Hej,
Snabbfråga, jag har 7.7an och när jag läser DNs pdf i helformat på den så går det rätt bra, men jag tycker texten är lite "pixlig" när den är så liten. Och det trodde jag skulle bli bättre på Nexus7an efterssom den har en riktig LCD skärm & inte en AMOLED skärm (mindre faktiska pixla ~2/3 av faktisk upplösning)

Men du har jämfört dem sida vid sida (nexus7 & dalaxy 7.7) ? och tycker att 7.7an är bättre ? ( har inte sett Nexus7an sjäv, utan bara tror)..

samma upplösning på båda 1280x800.

Vad du tänker på som brukar vara rätt typiskt för Amoled, är att man brukar använda en penTile matris istället för en rgb matris.
Men så är inte fallet för 7.7:an, den har både Amold + rgb matris. Om man nu skall använda samsuns marketing termer så är det en så kallad Super Amoled Plus skärm (där plus står för just att det är en rgb matris).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Någon som vet en bra pdfläsare där man kan markera text och ha olika färg på markeringen? samt bra och smidiga bokmärken?
Till både android och ios. Om till android så gör det inget om appen kostar några kronor heller.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

samma upplösning på båda 1280x800.

Vad du tänker på som brukar vara rätt typiskt för Amoled, är att man brukar använda en penTile matris istället för en rgb matris.
Men så är inte fallet för 7.7:an, den har både Amold + rgb matris. Om man nu skall använda samsuns marketing termer så är det en så kallad Super Amoled Plus skärm (där plus står för just att det är en rgb matris).

Grymt ! Tack för en perfekt förklaring visste att den hade en amoled plus skärm, men visste inte kopplingen att den även hade rgb matis.

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Om man jämför med Nexus 7 så är det faktiskt iPaden som är laggig.

haha jo tjena! Önskar jag inte märkte av oflyt heller, då hade jag me kunnat köpa vilket mobil/platta jag hade velat:/ men nu är jag tyvärr väldigt känslig så då går tyvärr android bort,( jelly bean inkluderat ). Senaste mobilen med android jag testade var en nexus och jag fick panik! Tyvärr!

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Jag har fram tills för någon månad sen tyckt att surfplattor är onödiga och att jag minsann inte behöver någon, men så har jag börjat vända mer och mer och nu är jag så sugen på att köpa en att jag knappt kan bärga mig

Frågan är då vilken man ska satsa på. Vill ha en android platta. Räcker med 7tum. Är man dum om man inte väntar på Nexus 7? Kliar något fruktansvärt i köpfingrarna så blev besviken när dom skjutit upp releasen till oktober. Har även läst om väldigt varierande kvalitet på Nexus plattorna så vill inte importera.

Så vilka alternativ har jag? Eller är det bara Nexus 7 som gäller?

Mvh J

Du har ju själv i stort skrivit vad jag själv ska skriva. Importera tycker jag inte du ska göra för Asus i Sverige verkar inte vilja befatta sig med dem och Nexus7 verkar som sagt ha en del kvalitetsproblem. Tycker du ska vänta till oktober, då lanseras den här i Sverige samt att surface kommer så kan du jämföra dem. Så kommer jag göra själv. Åtta veckor går ganska fort, hade det varit sommar hade de blixtrat förbi

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

För mig är det precis tvärtom, 3G plattorna går bort direkt. En extra onödig månadskostnad för att ha 3G i sin platta.
Man använder den till 90% inom wifi områden. De gånger du sitter utanför, slå på thethering på din android mobil och wips, din telefon är trådlös router.

en mindre månadskostnad och exakt samma funktioanlitet (förutsatt du har en android mobil med version 2.3 eller högre).

ang VLC och XBMC:
http://www.videolan.org/vlc/download-android.html
http://xbmc.org/theuni/2012/07/13/xbmc-for-android/

i väntan på att VLC skall gå ur beta så kan jag rekommendera MX Player. grymt bra spelare, sväljer alla format.
Gratis, den kollar även av din SoC efter installation och finns hårdvarustöd för något format som inte är inkluderat i MX player, så kommer den automagiskt hämta extra stöd i form av plug-ins automagiskt.

Smaken är som Tjeckoslovakien; delad.

Personligen är jag en bekväm typ som inte pallar att mecka med att slå på AP-tjohejet i telefonen bara för att jag vill glo sjörapporten när jag är ute och seglar eller nåt, det ska bara vara att sparka liv i surfplattan och kolla det. Dessutom kan det ju argumenteras att det är fördelaktigt att bara vara beroende av ett batteri istället för två för att det ska fungera när man är ute i fält eller vad man ska kalla det.

Om vi ska göra en av de där förbjudna IT-bil-jämförelserna, det där är ju som att jämföra bilen med cykeln; visst, båda transporterar dig dit du vill, men den ena är klart mycket bekvämare att använda än den andra

Mjo, det finns versioner av både XBMC och VLC för Android, men du spikar min tes ytterligare här, det är som sagt frågan om inte alltför mogna betaversioner. Windowsversionerna har funkar klockrent i många år nu, och det är främst dem utvecklingsresurserna läggs på. Androidversionerna verkar mest vara någon slags sidoprojekt.

På sikt kan det säkert hända att det är Androidversionerna som står i första rummet, det är väl något av ett paradigmskifte på gång i branschen, men det känns fortfarande som att det är lång tid kvar tills dess, och att man gör klokt i att spela med de kort man har på hand för närvarande istället för att planera för vad man har flera år framåt i tiden. Tänka om gör man när/om det väl vänder

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vågar man beställa en Nexus 7 från Bazula.se? Finns det några stora nackdelar med att köpa en importerad platta? Klarar man sig med 8gb?

Mvh J

Beställde igår, skickades idag så jag har antagligen min imorgon. Har redan en Ipad 3 men blev sugen på att testa en 7 tummare och Nexus 7 verkar grym, kul att spana in lite android också.

Här har du en review sen går du och trycker köp.
http://www.youtube.com/watch?v=cK8n54YiabE

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Har en Ipad 3 och den är lätt att föredra

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

haha jo tjena! Önskar jag inte märkte av oflyt heller, då hade jag me kunnat köpa vilket mobil/platta jag hade velat:/ men nu är jag tyvärr väldigt känslig så då går tyvärr android bort,( jelly bean inkluderat ). Senaste mobilen med android jag testade var en nexus och jag fick panik! Tyvärr!

Du har inte testat Nexus 7 antar jag? Det har inte jag heller, men det går ju inte att uttala sig i förväg på detta viset om man inte har solid backning för vad man säger.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Riktigt intresserad av en Nexus 7 men hade helst velat ha en 10tum då vi båda kommer läsa väldigt mycket på dom.

Om du menar läsande av böcker, så är ju en 7" faktiskt större än de flesta (alla?) e-boksläsare. Har själv siktet inställt på Nexus 7 och har tänkt använda den som läsplatta i första hand. Sen är ju en 7" så mycket smidigare både i storlek och vikt...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har haft lite olika plattor, iPad och ett antal olika Android , just nu kör jag en tab2 7" gillar storleken och vikten, väntar ivrigt på win 8 plattorna. Kan bli bra ha samma plattform i mobil, platta och datorn:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmr:

Beställde igår, skickades idag så jag har antagligen min imorgon. Har redan en Ipad 3 men blev sugen på att testa en 7 tummare och Nexus 7 verkar grym, kul att spana in lite android också.

Här har du en review sen går du och trycker köp.
http://www.youtube.com/watch?v=cK8n54YiabE

Haha ja jag beställde en från Bazula. Borde ha den på onsdag, riktigt spännd Hoppas den är ok! Om inte så är jag rätt bra på att få företag att ta sitt ansvar

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Tack för ideen men kommer nog aldrig ta en windows 8-enhet i handen i ren protest. Uppskattar tipset dock.

Får man fråga, i protest mot vad?

T.ex. the Verge berömmer Win8 till skyarna, på rätt hårdvara. Han kommer att kasta både sin iPad och Macbook Air i skåpet bara han får en bra Win8 "Tabtop".

http://www.theverge.com/2012/8/16/3246185/this-is-my-next-win...

En sån ska jag också ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om du menar läsande av böcker, så är ju en 7" faktiskt större än de flesta (alla?) e-boksläsare. Har själv siktet inställt på Nexus 7 och har tänkt använda den som läsplatta i första hand. Sen är ju en 7" så mycket smidigare både i storlek och vikt...

Fast ska man läsa böcker, så är en e-inkskärm ojämförligt mycket bättre än vad som helst som är bakgrundsbelyst. Det är som att läsa en pappersbok, det är mindre ansträngande för ögonen, och det går att läsa på ett vettigt vis även i dagsljus. Batteritiden på en månad eller två vid tämligen aktivt användande är jäkligt nice också, e-ink drar ingen ström annat än när skärmen ritas om. Har själv en Sony PRS-T1 som är min ständiga följeslagare i tjänsten, kan varmt rekommendera den om man bara är ute efter att läsa böcker. Den är dessutom androidbaserad, så rootar man den kan man köra det mesta på den, förutsatt förstås att apparna inte kräver någon direkt hög uppdateringsfrekvens, vilket är e-inks akilleshäl.

Givetvis är dock tablets bättre till ungefär allt annat. Lyssna på musik går bra, och man kan surfa hjälpligt på en e-inkbaserad reader, men inte så mycket mer än så. Spel och film kan man helt glömma.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Största nackdelen med en e-ink reader är att man måste ha belysning. Köpte Kindle med inbyggd belysning i sleeven, men det är ändå lite jobbigt när man skall läsa. Funderar på en galaxy 7.7 men den är så överdrivet dyr, en galaxy 7 är en smula för liten (min Kindle är 7 tum så jag vet). Har testat Asus transformer men den var alldeles för tung för att ha som läsplatta för e-böcker. En galaxy 7.7 tror jag blir perfekt..men som sagt...pengar

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte heller hålla mej förut idag efter en tids tvekande vad jag egentligen ska ha den till..
Beställde en "kina pad" på nätet. ska komma med dhl inom 7 dagar. 10.1", dual-core 1.6 ghz, 1 gb ram, 32 gb flashminne, 10 touch punkter och 1280x800 upplösning. För dryga 1500 inkl frakt..
Garanterat inte samma byggkvalitet som en Samsungplatta tex men för det priset tänkte jag det kunde vara värt en chansning.. Kan posta upp bilder och intryck när jag fått den om det är av intresse.

Visa signatur

Varit med ett tag.. :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Största nackdelen med en e-ink reader är att man måste ha belysning. Köpte Kindle med inbyggd belysning i sleeven, men det är ändå lite jobbigt när man skall läsa. Funderar på en galaxy 7.7 men den är så överdrivet dyr, en galaxy 7 är en smula för liten (min Kindle är 7 tum så jag vet). Har testat Asus transformer men den var alldeles för tung för att ha som läsplatta för e-böcker. En galaxy 7.7 tror jag blir perfekt..men som sagt...pengar

Åhå, ja, du kanske bara läser innan du går och lägger dig eller nåt sånt då, och inte stöter på problemen som dagsljus innebär för en LCD/OLED-skärm. En e-inkenhet funkar överallt där en bok funkar

Är det inte 6"-skärm på Kindle förresten?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Får man fråga, i protest mot vad?

T.ex. the Verge berömmer Win8 till skyarna, på rätt hårdvara. Han kommer att kasta både sin iPad och Macbook Air i skåpet bara han får en bra Win8 "Tabtop".

http://www.theverge.com/2012/8/16/3246185/this-is-my-next-win...

En sån ska jag också ha!

Klart man får ^^
Protesten är emot bortplockandet av startmenyn och påtvingandet av metro på pcvarianten och metro i allmänhet.
Jag erkänner att metro är hyffsat smidigt och riktigt snabbt i mobila enheter men då designen och tänket för metro är som en nagel i mitt öga så kommer jag aldrig skaffa en enhet med detta i. Och jo jag har testat använda det dock inte på tablet med då metro är metro så tvivlatr jag på att det skiljer så mycket från mobil. (personlig åsikt)

Skrivet av backfeed:

Om du menar läsande av böcker, så är ju en 7" faktiskt större än de flesta (alla?) e-boksläsare. Har själv siktet inställt på Nexus 7 och har tänkt använda den som läsplatta i första hand. Sen är ju en 7" så mycket smidigare både i storlek och vikt...

Det är sant.
Måste leta en som äger en enhet på 7" och testläsa lite och se så man kan sitta med den bekvämt i knät utan att behöva zooma för mycket.
Fördelen med nexus är ju android och då hade jag kunnat slänga in alla mina spel också samt TB och en massa andra apps för root.
Läsning kommer vara huvudsyftet men film och spel kommer också vara där vid resor etc.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

För mig är det precis tvärtom, 3G plattorna går bort direkt. En extra onödig månadskostnad för att ha 3G i sin platta.
Man använder den till 90% inom wifi områden. De gånger du sitter utanför, slå på thethering på din android mobil och wips, din telefon är trådlös router.

en mindre månadskostnad och exakt samma funktioanlitet (förutsatt du har en android mobil med version 2.3 eller högre).

ang VLC och XBMC:
http://www.videolan.org/vlc/download-android.html
http://xbmc.org/theuni/2012/07/13/xbmc-for-android/

i väntan på att VLC skall gå ur beta så kan jag rekommendera MX Player. grymt bra spelare, sväljer alla format.
Gratis, den kollar även av din SoC efter installation och finns hårdvarustöd för något format som inte är inkluderat i MX player, så kommer den automagiskt hämta extra stöd i form av plug-ins automagiskt.

När man fått gratis årskort från telia är det värt med 3g-plats

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Sitter med en Huawei mediapad. En trevlig liten makapär med 7" skärm och 3G. Samma upplösning som Nexus 7:an (1280x800) Finns för tillfället 4.0.3 till den. Förhoppningsvis kommer JB till den. Har en bekant med en Xoom med JB på och det flyter på galet bra. ICS hackar dock lite.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kenny88g:

haha jo tjena! Önskar jag inte märkte av oflyt heller, då hade jag me kunnat köpa vilket mobil/platta jag hade velat:/ men nu är jag tyvärr väldigt känslig så då går tyvärr android bort,( jelly bean inkluderat ). Senaste mobilen med android jag testade var en nexus och jag fick panik! Tyvärr!

Du har inte provat Jelly Bean. Dessutom låter det som att du har din egna uppfattning om att Android aldrig kommer vara bra, så du bör inte någonsin vara med i en diskussion då någon vill ha en rekommendation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Du har inte provat Jelly Bean. Dessutom låter det som att du har din egna uppfattning om att Android aldrig kommer vara bra, så du bör inte någonsin vara med i en diskussion då någon vill ha en rekommendation.

Självklart hoppas jag att android inom snar framtid uppfyller mina krav på flyt så man får mer prylar att välja bland.

Permalänk
Medlem

Skriver detta från en nexus 7 jag är väldigt nöjd med.

Det är väldigt bra hårdvara, jellybean har plockat bort allt lag från menyer och dylikt. Byggkvaliten är underbar och storleken perfekt.

Om du inte vill vänta så gå in på swedroid och se hur andra har beställt.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Klokt att välja bort iPad. En surfplatta ska kunna ersätta en dator, det kan ej en iPad. iPhone är handikappad i jämförelse med andra mobiler, och iPad är ju bara en stor iPhone och skall trots detta konkurrera mot datorer, suck.

Bytte en asus transformer mot en iPad 2 för att spara lite pengar, aj vad jag ångrar det nu. Transformern fungerade som en bärbar dator, och du kunde göra vad du ville på den. Ipad kan du surfa på, pungt. Glöm film (jobbigt som fan att konvertera konstand, slutar med att du skippar film helt), glöm torrents m.m.

Jag råder dig dock att köpa en av de nya transformer, det är underbart att ha tillgång till ett tangentbord med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Klokt att välja bort iPad. En surfplatta ska kunna ersätta en dator, det kan ej en iPad. iPhone är handikappad i jämförelse med andra mobiler, och iPad är ju bara en stor iPhone och skall trots detta konkurrera mot datorer, suck.

Bytte en asus transformer mot en iPad 2 för att spara lite pengar, aj vad jag ångrar det nu. Transformern fungerade som en bärbar dator, och du kunde göra vad du ville på den. Ipad kan du surfa på, pungt. Glöm film (jobbigt som fan att konvertera konstand, slutar med att du skippar film helt), glöm torrents m.m.

Jag råder dig dock att köpa en av de nya transformer, det är underbart att ha tillgång till ett tangentbord med!

Uppenbarligen brydde du dig inte om att ens försöka använda iPaden fullt ut. Det går alldeles utmärkt att kolla på film utan att konvertera dem.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekomendera den "nya ipaden". Har en själv och skärmen är helt fenomenal!! KÖÖÖP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast ska man läsa böcker, så är en e-inkskärm ojämförligt mycket bättre än vad som helst som är bakgrundsbelyst. Det är som att läsa en pappersbok, det är mindre ansträngande för ögonen, och det går att läsa på ett vettigt vis även i dagsljus. Batteritiden på en månad eller två vid tämligen aktivt användande är jäkligt nice också, e-ink drar ingen ström annat än när skärmen ritas om. Har själv en Sony PRS-T1 som är min ständiga följeslagare i tjänsten, kan varmt rekommendera den om man bara är ute efter att läsa böcker. Den är dessutom androidbaserad, så rootar man den kan man köra det mesta på den, förutsatt förstås att apparna inte kräver någon direkt hög uppdateringsfrekvens, vilket är e-inks akilleshäl.

Givetvis är dock tablets bättre till ungefär allt annat. Lyssna på musik går bra, och man kan surfa hjälpligt på en e-inkbaserad reader, men inte så mycket mer än så. Spel och film kan man helt glömma.

Jo, e-ink hade normalt varit det självklara valet. Min sambo har en iRiver Story och den funkar finfint, men då jag själv nästan uteslutande läser i nattmörkret (dålig vana, förvisso) och inte vill hålla sambon vaken med sänglampan, så funkar bakgrundsbelyst bättre i mitt fall (på lägsta ljusstyrka då förstås). På alla övriga punkter så vinner dock en e-ink-skärm helt klart, som du säger (batteritid osv).

Innan Nexus 7 med sin till synes goda prestanda och framför allt låga pris, så var en e-ink-platta ett självklart val, men nu kostar ju en Nexus 7 så pass lite mer att det får bli en sån ändå.

Tackar för tipset om Androidbaserade PRS-T1, det blir en bra backupplan ifall jag kommer fram till att bakgrundsbelyst skärm i mörker = huvudvärk.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Rent personligen gillar jag Samsung Galaxy Tab's 7 tummare är perfekt för en surfplatta. Upplever iPad som en aningen klumpig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, e-ink hade normalt varit det självklara valet. Min sambo har en iRiver Story och den funkar finfint, men då jag själv nästan uteslutande läser i nattmörkret (dålig vana, förvisso) och inte vill hålla sambon vaken med sänglampan, så funkar bakgrundsbelyst bättre i mitt fall (på lägsta ljusstyrka då förstås). På alla övriga punkter så vinner dock en e-ink-skärm helt klart, som du säger (batteritid osv).

Innan Nexus 7 med sin till synes goda prestanda och framför allt låga pris, så var en e-ink-platta ett självklart val, men nu kostar ju en Nexus 7 så pass lite mer att det får bli en sån ändå.

Tackar för tipset om Androidbaserade PRS-T1, det blir en bra backupplan ifall jag kommer fram till att bakgrundsbelyst skärm i mörker = huvudvärk.

PRS-T2 släpptes nu i dagarna, kanske kan vara nice att veta också om det nu visar sig att du behöver ett komplement till Nexus 7. För det är väl lite så jag ser det hela, en e-reader ersätter inte en tablet eller vice versa, de är komplement till varandra.

T2 har väl inga direkt killer features jämfört med T1:an som gör det värt för mig att köpa den, men dubbla batteritiden och matt ram är ju helt klart skäl nog att välja den om man inte redan har någon e-reader. T1:an har blank ram, vilket kan ge upphov till en del irriterande reflexer. Den är dock relativt enkel att ta isär (servicemanualen cirkulerar på nätet), så det går att åtgärda, men givetvis är det ju skönt att slippa. Även T2:an är androidbaserad, så man kan nog räkna med rootningsgrejer inom kort.

En rätt fin grej med att roota den är förresten att nästan alla e-boksaktörer har androidappar, det finns ju som sagt folk som läser på telefonen eller tablets också. En rootad PRS-T1 gör exempelvis Kindle helt redundant, då man köra Amazons app på den. Sedan kan du ju välja läsprogram också om du vill det. Sonys egna är dock jäkligt bra, så även om jag har Coolreader installerat, så blir det ändå aldrig att man kör den.

Här bör det dyka upp information ganska omedelbart när T2:an går att roota. Deras wikisida om T1 är jäkligt bra, förmodligen lär väl någon sammanställa något om T2 också förr eller senare, så wikin kan det ju också vara en ide att hålla koll på om man är intresserad.

Jo, just, det kanske kan vara värt att veta att e-readers är snuskigt mycket billigare i USA. Pröjsade 99 USD för min på Best Buy, som är en helt vanlig elektronikkedja i stil med Elgiganten eller nåt sånt. Ungefär halva priset mot vad den kostade här hemma. Ska du till USA eller känner någon som ska dit, så kan du spara en hel del pengar på att köpa den där.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Fick min Nexus 7 från Bazula idag och givetvis så har jag ju problemet med att glaset släppt lite på vänstersidan, är ju ett omskrivet problem så med min vanliga otur så var det ingen skräll att jag skulle få det på min platta. Har försökt med en metod som det skrivs om på nätet med att köra en film så plattan blir varm sen trycka ner och hålla ner glaset på valfritt försiktigt sätt. Mailade Bazula också så funkar inte detta så hoppas jag dom byter ut den.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar