Uppgradering - Bra köp för mig?

Permalänk

Uppgradering - Bra köp för mig?

Hej,

Har idag ett enklare hemmabiosystem Proson Sat.31 Proson Sat.31 Detta spelas med en äldre förstärkare Yamaha RX-V457.

Går och funderar på en uppgradering och har väl tänkt mig i prisklassen 5-6 tusen kronor. Kollar rätt mycket film som det är idag och lyssnar lite på musik. Dock låter dessa högtalare jag har inte speciellt bra till musik tycker jag.

Jag får nu av en kille köpa 1 par canton gle 490.2 från -11, en center gle 455.2 från slutet -11 och två frontar 410.2 från slutet -11, allt detta för 6 500 kr. Högtalarkablar ingår i detta.

Är högtalarna ett bra köp för mig tro? Jag tittar mycket på film och vill kunna lyssna lite mera på musik än jag kan nu. Orkar min förstärkare med att driva dessa? Har planer på att byta förstärkre, frågan är bara hur omgående jag måste göra det? Förslag på en förstärkare som man skulle kunna köpa? Skulle gärna vilja kunna lösa det så man kan köra spotify från mobilen ut i högtalarna om det går.

Vore kanonsnällt om någon mer kunnig än mig ville ge mig lite reflektioner kring detta då jag är rätt vilsen. Är inte jättekräsen av mig.

Mvh Tobias

Permalänk
Medlem

Kan du testa högtalarna innan köp så är det kanon,det är ju som sagt en personlig smaksak när det gäller högtalare.
Du skulle kunna behålla dina gamla satelliter och använda dem som surrar dvs flera st där bak.

Permalänk

Jag kommer kunna lyssna på dem innan köp.

Kommer jag märka någon skillnad på mina gamla satelliter och de nya då? Är det värt att köpa dem menar jag? Kanske bättre att lägga den pengen till ny förstärkare?

Orkar min förstärkare att driva detta då? Tips på annan förstärkare? Många frågor nu hör jag:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan det du har och det du kikar på är ENORM.

Du kommer inte behöva någon subwoofer troligen.

Du gör helt rätt i att kika begagnat. Ljudprylar rasar i värde och det finns riktiga guldklimpar. Högtalare är inget som blir avsevärt bättre för varje år så det finns många bra äldre högtalare som utklassar moderna.

Med ljud är det oftast märket som har en viss ljudkaraktär. Om du hört andra Canton-högtalare och gillar det du hör är det ett bra köp som kommer räcka många år. Om man köper utan att ha lyssnat på något liknande så kan man bli överraskad. Det är en sak att lyssna 10 min i en butik och en helt annan att lyssna hemma en längre tid avslappnat. Det är då alla nyansskillnader framträder.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av tartkennet:

Jag kommer kunna lyssna på dem innan köp.

Kommer jag märka någon skillnad på mina gamla satelliter och de nya då? Är det värt att köpa dem menar jag?

Orkar min förstärkare att driva detta då? Tips på annan förstärkare? Kanske bättre att lägga den pengen till ny förstärkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Baksatteliterna är skitsamma,kör på prosonhögtalarna där, det räcker.
Annars i övrigt så gör det nog stor skillnad när du uppgraderar frontar och center.
Kan inte svara på om din stärkare klarar av att driva dem men det går nog,tror knappast det går sönder om du inte spelar megahögt.
Du borde kanske uppgradera subben också?

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Skillnaden mellan det du har och det du kikar på är ENORM.

Du kommer inte behöva någon subwoofer troligen.

Du gör helt rätt i att kika begagnat. Ljudprylar rasar i värde och det finns riktiga guldklimpar. Högtalare är inget som blir avsevärt bättre för varje år så det finns många bra äldre högtalare som utklassar moderna.

/s

Enorm säger du, det låter ju trevligt att höra:-) Är som sagt inte jättekräsen men det kan alltså vara bra köp. Men behövs även surrarna bytas? Kanske är lika bra?

Ny stärkare är nog ett måste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tartkennet:

Jag kommer kunna lyssna på dem innan köp.

Kommer jag märka någon skillnad på mina gamla satelliter och de nya då? Är det värt att köpa dem menar jag? Kanske bättre att lägga den pengen till ny förstärkare?

Orkar min förstärkare att driva detta då? Tips på annan förstärkare? Många frågor nu hör jag:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Bakhögtalarna är inte så superviktiga vad det är för storlek, märke osv men OM du inte kan ha bakhögtalarna tillräckligt långt ifrån lyssnaren så undvik att köra direktstrålande så som fronthögtalare och center. Det finns surroundhögtalare som kan skapa en diffus ljudbild och tål att monteras närmare lyssnaren och ger en bättre surroundkänsla.

Optimerat för film, för musik rekommenderas direktstrålande på avstånd.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Kluven kring bakhögtalarna men får väl se där. Märker jag inte så stor skillnad så...

Har bara hört dessa högtalare en kortare stund i butiken tidigare och då var det filmen Heat som gick så ingen musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Bakhögtalarna är inte så superviktiga vad det är för storlek, märke osv men OM du inte kan ha bakhögtalarna tillräckligt långt ifrån lyssnaren så undvik att köra direktstrålande så som fronthögtalare och center. Det finns surroundhögtalare som kan skapa en diffus ljudbild och tål att monteras närmare lyssnaren och ger en bättre surroundkänsla.

Optimerat för film, för musik rekommenderas direktstrålande på avstånd.

/s

Man kan köra fler än bara 2 surrar om man vill,då blir man mer omsluten och det blir svårare att lokalisera satelliterna.

Permalänk
Medlem

Angående stärkare. Ju större högtalare du köper desto mera problematiskt blir det med stärkare. Ta inte större högtalare än vad som är lämpligt för rummet.

Större högtalare ser kanske imponerande ut men nackdelarna är att man behöver en dyrare förstärkare för att kunna få ut samma ljudkvalité som en enklare stärkare med mindre högtalare, och en annan nackdel är att man kanske sitter på prylar som man ändå inte kan använda ens i närheten av dess kapacitet. Talar om volym då.

Studiomonitorer är optimala för kvalité och återgivning jämfört med golvhögtalare som är mera inriktade för att kunna leverera mera bas vilket krävs i större rum. De flesta rum brukar vara små och då blir golv bara en nackdel. Basen blir lätt överväldigande och orsakar skumma resonanser. Mera bas kommer till ett pris och det är lägre kvalité på återgivningen.

Studiomonitorer kräver inte stark förstärkare men de kan behöva en subwoofer vid filmtittande. Notera att satellit och studiomonitor är två skilda saker.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Om du ska göra störst uppgradering för pengarna är det att skaffa ett par riktiga högtalare, dvs en höger o vänster, och en vettig förstärkare. Om du lägger lite mer pengar på det nu så kan du komplimentera senare med tex bas och övriga suround högtalare.
Man klarar sig LÄNGE på 2.0. Mycket roligare med BRA ljud istället för många små högtalare som gör oljud!

Permalänk

Mitt rum där jag kommer att använda detta är nog 20kvm tror jag. Är ju dock inte alltid där när jag lyssnar på musik.

Förstår att det är onödigt att köpa större än nödvändigt, men tror väl kanske inte detta blir FÖR stort?

I en ny förstärkare kommer ju även nya anslutningar vilket kan vara bra i förlängningen.

Lutar kanske åt att skippa de nya surround högtalarna och lägga på ny stärkare kanske då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av imo:

Om du ska göra störst uppgradering för pengarna är det att skaffa ett par riktiga högtalare, dvs en höger o vänster, och en vettig förstärkare. Om du lägger lite mer pengar på det nu så kan du komplimentera senare med tex bas och övriga suround högtalare.
Man klarar sig LÄNGE på 2.0. Mycket roligare med BRA ljud istället för många små högtalare som gör oljud!

Det har du nog väldigt rätt i:-)? Oljud har jag tillräckligt här hemma ändå så jag ska överljuda det tänkte jaf:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Angående stärkare. Ju större högtalare du köper desto mera problematiskt blir det med stärkare. Ta inte större högtalare än vad som är lämpligt för rummet.

Större högtalare ser kanske imponerande ut men nackdelarna är att man behöver en dyrare förstärkare för att kunna få ut samma ljudkvalité som en enklare stärkare med mindre högtalare, och en annan nackdel är att man kanske sitter på prylar som man ändå inte kan använda ens i närheten av dess kapacitet. Talar om volym då.

Studiomonitorer är optimala för kvalité och återgivning jämfört med golvhögtalare som är mera inriktade för att kunna leverera mera bas vilket krävs i större rum. De flesta rum brukar vara små och då blir golv bara en nackdel. Basen blir lätt överväldigande och orsakar skumma resonanser. Mera bas kommer till ett pris och det är lägre kvalité på återgivningen.

Studiomonitorer kräver inte stark förstärkare men de kan behöva en subwoofer vid filmtittande. Notera att satellit och studiomonitor är två skilda saker.

/s

Är ju knappast storleken som avgör utan högtalarnas verkningsgrad och impedanskurva som avgör om stärkaren är lämpad för att driva,sen om det är en telefonkiosk från CV med dubbla 18" basar så är det klart att man behöver rejält med kräm,men de flesta hifi-golvare i budgetklassen brukar inte vara så extremt stora och effektkrävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tartkennet:

Mitt rum där jag kommer att använda detta är nog 20kvm tror jag. Är ju dock inte alltid där när jag lyssnar på musik.

Förstår att det är onödigt att köpa större än nödvändigt, men tror väl kanske inte detta blir FÖR stort?

I en ny förstärkare kommer ju även nya anslutningar vilket kan vara bra i förlängningen.

Lutar kanske åt att skippa de nya surround högtalarna och lägga på ny stärkare kanske då.

Skickades från m.sweclockers.com

De gör störst skillnad om du skaffar nya högtalare,framför allt frontarna och center men även subben,de gamla proson-satelliterna kan du seriekoppla varsit par använda som sagt till baksurrar,de duger för det.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

De gör störst skillnad om du skaffar nya högtalare,framför allt frontarna och center men även subben,de gamla proson-satelliterna kan du seriekoppla varsit par använda som sagt till baksurrar,de duger för det.

Bra, då blir det så.

Stort tack för alla svar, kanske återkommer när det blir val av förstärkare

Mvh Tobias

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tartkennet, se upp med rekommendationerna från Oyegie. Han förespråkar PA-utrustning. Dvs Club/Koncert/Disco-högtalare för väldigt hög ljudnivå. Det är en annan typ av tänkande, större=alltid bättre.

Jag tänker inte gå in i en debatt om vad som är bäst men trådskaparen bör vara medveten om att det är två olika tankesätt om vad som ger bra ljud.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Idén att köra dina gamla som surround och center är ett ganska smart sätt att kunna köpa lite dyrare fronthögtalare. Kom dock ihåg att nya högtalare kommer alltid vara dyrare än äldre så om du står och väljer mellan att lägga ut samma peng för ett par nya eller en hel 5.1-setup av föregående modell så är det ingen snack om vad som kommer ge dig mest ljud för pengarna.

Matchade högtalare har också en viss fördel.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Idén att köra dina gamla som surround och center är ett ganska smart sätt att kunna köpa lite dyrare fronthögtalare. Kom dock ihåg att nya högtalare kommer alltid vara dyrare än äldre så om du står och väljer mellan att lägga ut samma peng för ett par nya eller en hel 5.1-setup av föregående modell så är det ingen snack om vad som kommer ge dig mest ljud för pengarna.

Matchade högtalare har också en viss fördel.

/s

Så det säger du alltså. Hmm svårt det blir för mig. Står ju mellan att strunta i att köpa surrar och lägga in de pengarna i en förstärkare eller att vänta med stärkaren och köpa surrarna.

Ska väl lyssna på högtalarna i helgen troligtvis. Säljaren säger att han nyss köpt nya högtalarterminaler till högtalarna, vad är det för nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Tartkennet, se upp med rekommendationerna från Oyegie. Han förespråkar PA-utrustning. Dvs Club/Koncert/Disco-högtalare för väldigt hög ljudnivå. Det är en annan typ av tänkande, större=alltid bättre.

Jag tänker inte gå in i en debatt om vad som är bäst men trådskaparen bör vara medveten om att det är två olika tankesätt om vad som ger bra ljud.

/s

Nej större är alltid inte bättre,däremot är golvare oftast ett bättre val ljudmässigt än tex stativhögtalare dessutom tar de lika stor plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tartkennet:

Så det säger du alltså. Hmm svårt det blir för mig. Står ju mellan att strunta i att köpa surrar och lägga in de pengarna i en förstärkare eller att vänta med stärkaren och köpa surrarna.

Ska väl lyssna på högtalarna i helgen troligtvis. Säljaren säger att han nyss köpt nya högtalarterminaler till högtalarna, vad är det för nåt?

Terminalerna är där du kopplar högtalarsladden.
Du vinner knappt nåt ljudmässigt med ny stärkare förutom nya funktioner,uppgradera front/center/sub först och främst för de är en flaskhals,receiver och annat kan du ta senare.

Permalänk

Ett par golvhögtalare kan inte ersätta en subbas vid film, samt att en subbas inte kan ersätta ett par golvhögtalare vid musik. Kör man mest film så är 4st sateliter, en bra center och subbas en bra början.
http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1130579-en-enkel-...

Gle kittet låter alla gånger bättre än dina proson prylar. Dock så vill stora saker ha mer plats och placeras en bit ut ifrån väggarna, se min guide.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Nej större är alltid inte bättre,däremot är golvare oftast ett bättre val ljudmässigt än tex stativhögtalare dessutom tar de lika stor plats.

Jag brukade också tycka så. Golvhögtalare ger ett starkare lågregister (bas) men det kommer till ett pris och det är att de är svårare att placera och väldigt lätt att få ett ojämnt lågregister med massa störande resonansfrekvenser. Om du kör ett frekvenssvep på ett par golvhögtalare placerade i hörn så kommer du säkerligen höra att vissa frekvenser står ut extremt och det är väldigt irriterane när man lyssnar på musik.

En basspelare kan slå på två olika strängar varav ena hörs knappt och den andra får hela rummet i gungning. Problemet skapas av dålig placering och ojämnt lågregister. Störs man inte av sådana ojämnheter så kan man med fördel köra golv men man ska veta att det kommer till ett pris. Ojämnare frekvensåtergivning.

Därför bör man använda studiomonitorer och bara om det behövs t ex för film, en extra subbas.

Jag önskade någon hade berättat detta för mig när jag blev intresserad för ca 15 år sedan. Det hade sparat mig mycket möda och pengar. Pengar i form av enorma kablar, tunga förstärkare, stora högtalare och ändå så har jag inte lika bra ljud som någon som skaffat studiomonitorer till en bråkdel av priset. Surt, men man får lära sig av misstagen helt enkelt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Jag brukade också tycka så. Golvhögtalare ger ett starkare lågregister (bas) men det kommer till ett pris och det är att de är svårare att placera och väldigt lätt att få ett ojämnt lågregister med massa störande resonansfrekvenser. Om du kör ett frekvenssvep på ett par golvhögtalare placerade i hörn så kommer du säkerligen höra att vissa frekvenser står ut extremt och det är väldigt irriterane när man lyssnar på musik.

En basspelare kan slå på två olika strängar varav ena hörs knappt och den andra får hela rummet i gungning. Problemet skapas av dålig placering och ojämnt lågregister. Störs man inte av sådana ojämnheter så kan man med fördel köra golv men man ska veta att det kommer till ett pris. Ojämnare frekvensåtergivning.

Därför bör man använda studiomonitorer och bara om det behövs t ex för film, en extra subbas.

Jag önskade någon hade berättat detta för mig när jag blev intresserad för ca 15 år sedan. Det hade sparat mig mycket möda och pengar. Pengar i form av enorma kablar, tunga förstärkare, stora högtalare och ändå så har jag inte lika bra ljud som någon som skaffat studiomonitorer till en bråkdel av priset. Surt, men man får lära sig av misstagen helt enkelt.

/s

Man får faktiskt inte glömma att akustiken i rummet är extremt viktig,tyvärr så struntar folk i det väldigt ofta och lägger pengar på högtalare osv.

Permalänk

Mycket nytt för mig som ni nämner här och det är otroligt uppskattat ska jag tala om.

Ska även läsa igenom din guide DasBoot_Swe vid tillfälle.

Nu gäller det bara att få tag på herrn som säljer sakerna oxå.

Något speciellt man behöver tänka på vid provlyssning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tartkennet:

Mycket nytt för mig som ni nämner här och det är otroligt uppskattat ska jag tala om.

Ska även läsa igenom din guide DasBoot_Swe vid tillfälle.

Nu gäller det bara att få tag på herrn som säljer sakerna oxå.

Något speciellt man behöver tänka på vid provlyssning?

Spela musik du tycker om,gärna nån skiva som du oftar lyssnar på.
Provlyssna i ditt eget rum med din egen kringutrustning.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Spela musik du tycker om,gärna nån skiva som du oftar lyssnar på.
Provlyssna i ditt eget rum med din egen kringutrustning.

Spela egen skiva kan man ju göra. Dock blir det nog inte att spela i mitt eget rum. Får nog bli där han bor då jag inte kan låna hem grejerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kenneth

Innan du ens köper något nytt prova att flytta fram dina nuvarande högtalare ca 3 dm från väggen , prova att dämppa upp rummet lite. Häng upp ett täcke bakom soffan tex.

Lyssna sedan på lite musik igen å mixtra på lite till.

Finns mycket att vinna på såna saker, billigt är det åxå.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterixa:

Innan du ens köper något nytt prova att flytta fram dina nuvarande högtalare ca 3 dm från väggen , prova att dämppa upp rummet lite. Häng upp ett täcke bakom soffan tex.

Lyssna sedan på lite musik igen å mixtra på lite till.

Finns mycket att vinna på såna saker, billigt är det åxå.

Lycka till

Får ju vara rätt tjockt då,ser kanske så snyggt ut heller,bättre om man köper isolering på nån bygghandel och sätter upp,eventuellt klär in dem med lämpligt tyg.
Tycker imo man bör dämpa bakom frontarna och på sidoväggarna först och främst innan man tar bakom soffan,sen bör man testa diffuser också för det blir rätt död-dämpat med bara absorbenter.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Får ju vara rätt tjockt då,ser kanske så snyggt ut heller,bättre om man köper isolering på nån bygghandel och sätter upp,eventuellt klär in dem med lämpligt tyg.
Tycker imo man bör dämpa bakom frontarna och på sidoväggarna först och främst innan man tar bakom soffan,sen bör man testa diffuser också för det blir rätt död-dämpat med bara absorbenter.

Kan inte göra annat än att hålla med. En matta på golvet, absorbenter bakom frontar, diffuser på sidor och bakom soffan. Nu har ju ts riktigt tråkiga högtalare och gle systemet är ett riktigt lyft mot proson. Ett kitt som det är värt att fixa akustiken för, men med proson reality sat så är det att sminka en gris......

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2