Permalänk
Avstängd

Tips på en bra router?

Vi har placerat stadsnät-boxen i källaren. (100/10)

Just nu har vi en trådlös router som levererar detta:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=035201282850Pbe2e

Att ladda en sida på internet kan ta allt från 5 sekunder till 3 minuter.

Planen är nu att dra en kabel från stadsnät boxen direkt till övervåningen och koppla i det i en router.
Inget mer trådlöst tack, fullkomligt värdelöst.

Har ni tips på en bra router? vilken ska man köpa så man slipper vänta år och dar för att surfa runt på internet?

Permalänk
Medlem

Står den trådlösa routern i källaren så är det inte konstigt att du får dålig hastighet. Vad är det för router du har nu?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iFraja:

Står den trådlösa routern i källaren så är det inte konstigt att du får dålig hastighet. Vad är det för router du har nu?

Vi har hivat routern, minns inte vad den hette.
Sitecom någonting..

Ny är på ingång nu, hoppas det blir bättre.

Permalänk

Har du några meter betong med diverse rör och ledningar mellan routern och din dator så spelar det ingen större roll vad för router du har.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Asus RT-N56U, har den själv, fruktansvärt stabil. Har en uptime på över 6 månader, det var då jag flyttade in.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738
Finns även en efterföljare som heter N66U, har dock läst att den är lite småbuggig men det kanske har ändrats nu.
Får ut detta trådlöst, sitter på 100mbit från ComHem

Permalänk
Medlem

Asus RT-N66U och lillebror RT-N56U är riktigt bra routrar.
Jag har en RT-N66U. Den har 1gbit troughput via lina.
Och klarar av att köra både 2.4ghz och 5ghz bandet samtidigt så man kan ha tex telefoner och liknande på det slöare 2.4ghz bandet medans snabba enheter kan man ha på 5ghz bandet utan att dom blir nerslöade av enheter som inte klarar så hög hastighet.
Den har enormt mycket inställningar och man kan koppla in en extern hårdisk till den så man kan ha ett torrent program igång tex som laddar direkt in i den externa via routern. Utan att behöva ha igång din egen dator.
Och allt detta kan du nå remotely också så den blir som en nas nästan.
Räckvidden på det trådlösa är enorm också eftersom den har 3 antenner.
RT-N66U och RT-N56U är nog dom mest populära routrarna för gamers och liknande pga alla funktioner och hastigheterna dom klarar.
RT-N56U är riktigt bra den med och kostar mindre och har det mesta som RT-N66U har men inte riktigt lika hög hastighet på det trådlösa och lite andra grejer.
Jag är iaf sjukt nöjd med min.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Helt klart en Asus RT-N56U, har en själv. Super nöjd

Permalänk
Skrivet av SASPandion:

Vi har placerat stadsnät-boxen i källaren. (100/10)

Just nu har vi en trådlös router som levererar detta:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=035201282850Pbe2e

Att ladda en sida på internet kan ta allt från 5 sekunder till 3 minuter.

Planen är nu att dra en kabel från stadsnät boxen direkt till övervåningen och koppla i det i en router.
Inget mer trådlöst tack, fullkomligt värdelöst.

Har ni tips på en bra router? vilken ska man köpa så man slipper vänta år och dar för att surfa runt på internet?

Läste fel, my bad.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Netgear wndr3700 funkar klockrent

Permalänk
Avstängd

Det blev en Asus RT-N56U, vilket sammanträffande att den fick bra rekommendationer här!

Permalänk
Skrivet av joss:

Asus RT-N56U, har den själv, fruktansvärt stabil. Har en uptime på över 6 månader, det var då jag flyttade in.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738
Finns även en efterföljare som heter N66U, har dock läst att den är lite småbuggig men det kanske har ändrats nu.
Får ut detta trådlöst, sitter på 100mbit från ComHem
http://i50.tinypic.com/345jxbl.jpg

Hur lyckas du få ut den hastigheten trådlöst ? Jag får inte ens ut det trådat med comhem 100mbit.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Hur lyckas du få ut den hastigheten trådlöst ? Jag får inte ens ut det trådat med comhem 100mbit.

Routern är ruskigt snabb trådlös, det går snabbare för mig att använda det trådlösa 5GHZ än att använda kabel(på grund utav att min switch bara är 100mbit, ska ändras asap).

Permalänk
Skrivet av joss:

Routern är ruskigt snabb trådlös, det går snabbare för mig att använda det trådlösa 5GHZ än att använda kabel(på grund utav att min switch bara är 100mbit, ska ändras asap).

Jag tog hem en Asus N56 nu och kommer bara ner i 45 mbit istället för 80 Mbit som jag får ner med Netgear WNR3500L.

Gjorde du nån speciell inställning eller firmware update med routern eller ?

Har pillat på en hel del inställningar men ligger fortfarnade runt 45 Mbit, verkar som om jag behåller min netgear ändå. Men hade gärna velat ha dina hastigheter.

Edit: lyckades komma ner i 85-90 Mbit nu med endast ett kanalbyte ? har aldrig varit nån jättestor skillnad på kanalbyte förut, men det är bara att tacka och ta emot. Men vill gärna komma upp i @ joss hastigheter.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Jag tog hem en Asus N56 nu och kommer bara ner i 45 mbit istället för 80 Mbit som jag får ner med Netgear WNR3500L.

Gjorde du nån speciell inställning eller firmware update med routern eller ?

Har pillat på en hel del inställningar men ligger fortfarnade runt 45 Mbit, verkar som om jag behåller min netgear ändå. Men hade gärna velat ha dina hastigheter.

Har du ändrat kanaler osv på det trådlösa, några grannar som stör etc? Jag har 12-13 trådlösa nätverk runt om mig, alla andra kör på samma kanal...inte optimalt, för dom

Sen så har du senaste firmwaren? Ska sluta på i om jag inte minns fel

Permalänk
Skrivet av joss:

Har du ändrat kanaler osv på det trådlösa, några grannar som stör etc? Jag har 12-13 trådlösa nätverk runt om mig, alla andra kör på samma kanal...inte optimalt, för dom

Sen så har du senaste firmwaren? Ska sluta på i om jag inte minns fel

Editerade precis när du skrev.

Jag hämtade senaste firmwaren som är 1.0.1.8i Men jag är nog rätt nöjd ändå.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Är också på jakt efter en router, blir nog RT-N56U. En fråga bara: Kan man från en extern hårddisk som man tankar direkt till nå filer etc trådlöst från datorn?

Permalänk
Medlem

Jag ska precis iväg och byta min N56U som pajade igår.
Slutar fungera helt och hållet och blir tvungen att dra ut strömmen för att få den att fungera igen. Har stått på golvet utan något som täcker den.

Har också haft extremt störande problem med att den vägrar tanka mer än 1st torrent i maxfart. Slänger jag på en andra eller tredje torrent så går den första ner till 500kb/s~ och de andra kommer knappt upp i 300kb/s. Har läst på som fan och gjort en massa ändringar, testat med att reseta den och inte pillat på QoS etc etc, bytt fw till custom men inget har hjälpt. Har meckat med uTorrent också och höjt connections etc. Nada.

Skulle uppskatta om någon kan kommentera om sina torrent nedladdningshastigeter om de har samma problem.

Hoppas att det är ett måndagsexemplar.

EDIT: Fick den utbytt. Fungerar klockrent nu. Inga som helst problem med något. Precis den routern jag ville ha.