Permalänk
Medlem

Bara ett uttag funkar på modemet?

Hej, som jag skrev i rubriken så är det bara uttag nummer 1 som funkar på modemet. Vi har två datorer och med båda kan inte vara ute på näter sammtidigt. Jag har provat starta om modemet några gånger men det hjälper inte. Jag får fram detta märket längst ner till höger med en gul triangel på:

http://www.google.se/imgres?num=10&hl=sv&biw=1745&bih=890&tbm...

Lång länk?
Vi har ett zyxel modem. Hur fixar jag detta??

Permalänk
Medlem

Låter som på den gamla goda tiden när ADSL-modemen saknade router. Dvs 1 dator / modem. Isåfall behöver du en router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Låter som på den gamla goda tiden när ADSL-modemen saknade router. Dvs 1 dator / modem. Isåfall behöver du en router.

Men varför finns der fyra uttag om bara ett funkar??

Permalänk
Medlem

Jadu bra fråga vårt första ADSL-modem hade också 4 portar men det gick bara att koppla in en dator. Tveksamt om det är billigare för tillverkaren men någon baktanke finns säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Jadu bra fråga vårt första ADSL-modem hade också 4 portar men det gick bara att koppla in en dator. Tveksamt om det är billigare för tillverkaren men någon baktanke finns säkert.

Så vi måste köpa en router?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på det. Vill du vara säker på det hela så ring till operatören. Du kan säkert snacka till dig ett nytt modem med inbyggd router.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnTJ:

Men varför finns der fyra uttag om bara ett funkar??

http://www.zyxel.se/web/support_product_specific_i.php?guide_...

Permalänk
Medlem

De äldre modemen var dator på uttag 1, sedan var det tv/ip-telefoni med mera på resterande uttag = router eller nytt modem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Är det Telias modem? De har såvitt jag vet bara en utgång för internet, resten är för telefoni, iptv osv. Så är det på mina föräldrars modem iaf. Jag köpte en billig netgear router åt dem som funkar fint. Kör allt möjligt trådlöst till den.

Permalänk
Medlem

Tror ni det går om man kopplar in en nätverksadapter i uttag 1 och sedan kopplar man in kablarna till datorerna i varsit uttag på adaptern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnTJ:

Men varför finns der fyra uttag om bara ett funkar??

det är ett tripple play modem där portarna är mappade till olika VLAN, det enda VLANét som skickar internet på dom portarna du behöver till datorn är nr 1 däe kopplar du en dator eller router, dom andra portarna är där för digitaltv och IP-Telefoni

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnTJ:

Tror ni det går om man kopplar in en nätverksadapter i uttag 1 och sedan kopplar man in kablarna till datorerna i varsit uttag på adaptern?

Om din adapter är en router så får du även en brandvägg på köpet.

Port1 på modemet till wan på routern. 1234 etc på routern till datorer o vad man nu kan tänkas vilja ansluta. Behöver du fler trådbundna anslutningar så sätter du en switch på någon av routerns portar så får du fler.