Surround förstärkare 5000kr eller mindre

Permalänk
Medlem

Surround förstärkare 5000kr eller mindre

Hej

Letar efter den mest prisvärda förstärkaren för omkring 5000kr.
Den ska ha hdmi som klarar av 3D bild.
Gör inget om den kostar lite mer pengar bara den är prisvärd.

Länka gärna till prisjakt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Här har du lite att välja på.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=40#rparams=l=s91677815
Skriv gärna vad du har för mer önskemål,vilka högtalare som ska drivas osv,annars kan du nog välja vilken som.

Permalänk

5000kr är ett getiingbo med många alternativ.
Om du är beredd att betala lite till så är denna ett bra alternativ. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=942332 Den har stöd för alla format plus dubbla sub utgångar, dubbla hdmi utgångar och preout om du vill hänga på steg i framtiden. Man kan styra den med Android eller IOS och mycket mer. För samma pengar får man även Yamma RX-V773 men det är en klart billigare modell och skall inte jämföras med varandra.
Jag skulle själv valt denna i segmentet bra prestanda för rätt pengar. Den mindre modellen är iofs riktigt billig på Netonnet...
Ryms inom din budget oxå;) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=927259 RX-A serien börjar där RX-V serien slutar hos Yamma så en RX-A810 är en bättre pjäs än en RX-V1073 eller RX-V1071

Permalänk
Medlem

Ska driva dynavoice högtalare.
http://www.fynda.se/produkt/dynavoice-challenger-m-65-ex5-0-p...

Tänkte kanske köpa till två högtalare och köra 7.0. Kanske köpa en subwoofer om det är tjockare väggar i nästa lägenhet.

Är inte ute efter bästa förstärkaren. Vill bara ha något som är prisvärt och klarar av högtalarna.
Yamahan för 6000kr verkar intressant. Bättre än så behöver jag nog inte.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Dina högtalare är lättdrivna så även instegsförstärkarna (de för ca 2000) klarar utan problem av dem.

Ska du ha en lite bättre så är det bra läge att köpa nu. Många stora märken (Pioneer, Yamaha, Marantz, Onkyo) har hyfsat nyligen lanserat sina nya uppdaterade förstärkare vilket betyder att det utgående modellerna säljs till väldigt bra pris.
Det skiljer ofta väldigt lite mellan den gamla och nya versionen av samma förstärkare (förutom priset) så köp en utgående om du inte absolut måste ha någon ny funktion som kommer med nästa modell.

Annorsans förslag är just såna prisvärda utgående modeller.

Permalänk

En billigare förstärkare är helt ok

Till dina högtalare behöver du inte så mycket muskler i förstärkaren då de är lättdrivna.
Men det kan finnas annan funktionalitet som kan vara bra.
Yamma RX-A serien är bra produkter och instegsmodellen 810 får du för under 5000kr nu vilket är billigt.
I den finns bra uppskalning av SD format så man behöver bara ha en kabel till TV.
Köper man billigare så saknas snabbt eventuell pre out, scaler och vettiga styrfunktioner via nätverk och appar.

Men för under 5000 får du en centralenhet med alla funktioner du behöver nu och som går att växa med.
Onkyo 6xx serien eller Pioneer 10xx är alternativ men de saknar funktioner som 810 har för små prisskillnader.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Blir nog en Yamaha RX-A1010. Synd att dom höjde priset med 1000kr över natten. Så ska nog vänta och se om den går ner i pris med 1000kr.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

En 810 räcker utan problem

Om nu 1010 har gått upp i pris så hade jag funderat på 810.
Den driver dina högtalare utan problem och största skillnaden mellan dem är i slutstegen.
Den har preout så skulle du vilja ha mer pulver så kan du hänga på separata slutsteg.

Den kostar trots allt 4700 hos NetOnNet vilket är billigt och det är en firma som man vågar beställla ifrån

5 mot 7 tusen så hade jag valt en 1010 men 5 mot 8 tusen så hade jag stannat på 810...

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Om nu 1010 har gått upp i pris så hade jag funderat på 810.
Den driver dina högtalare utan problem och största skillnaden mellan dem är i slutstegen.
Den har preout så skulle du vilja ha mer pulver så kan du hänga på separata slutsteg.

Den kostar trots allt 4700 hos NetOnNet vilket är billigt och det är en firma som man vågar beställla ifrån

5 mot 7 tusen så hade jag valt en 1010 men 5 mot 8 tusen så hade jag stannat på 810...

4,7k mot 7k är prisskillnaden just nu. Innan fanns 1010 på electroworld för 6k.
Tycker inte att vad den har gör den värd över 2000 mer än 810.

810 är redan överklass för högtalarna och har i princip alla funktioner som kan tänkas behövas (7 kanaler, pre-out och 2 hdmi-out) och med marginal tillräckligt med kraft för dina högtalare (100W/kanal med hyfsat standard mätsätt). Även instegsmodellerna skulle göra ett bra jobb på dina högtalare, men man får ju lite mer annat också om man går upp till Yamaha 810-nivån.

Prova lyssna på lite olika märken för att se vad du gillar för ljudbild.
Bra alternativ att lyssna på som är någorlunda jämförbara med Yamaha RX-A810 är:
Pioneer VSX-1021 (5000:-, 7.1, pre-out och 2xHDMI) - okänd effekt (pioneer anger bara bluffwatt)
Onkyo TX-NR709 (5500:-, 7.2, pre-out och 2xHDMI, 110W/kanal, Audyssey MultiEQ XT)
Marantz SR5006 (5400:-, 7.2, Audyssey MultiEQ XT, 100W/kanal, OBS! har varken preout eller dubbla HDMI)

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag kan klart rekommendera Onkyo NR-609. Köpte min i julas och den fungerar suveränt. Mångar HDMI-ingångar och ljudbilden kan ställas in och förändras allt efter tycke och smak. Det tar lite tid att ställa in ljudet rätt i början men sedan fungerar allt enkelt och bra. Jag kör med 7.1 med surroundhögtalare högt fram och är överraskad av ljudbildens kvalite trots att mina högtalare är allt annat än bra. Det positiva för mig var också att den har internetradio eftersom mottagningen där jag bor är urusel så nu har jag tillgång till tusentals kanaler med suveränt ljud. Inget lagg men jag har ju 100Mbit upp och ner.

Enda nackdelarna är väl att det bara är en HDMI ut om man både vill köra tv och projektor utan att skifta sladd samt att den inbyggda spotifyklienten inte är något vidare om man är intresserad av det.

Ha det gött

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

4,7k mot 7k är prisskillnaden just nu. Innan fanns 1010 på electroworld för 6k.
Tycker inte att vad den har gör den värd över 2000 mer än 810.

810 är redan överklass för högtalarna och har i princip alla funktioner som kan tänkas behövas (7 kanaler, pre-out och 2 hdmi-out) och med marginal tillräckligt med kraft för dina högtalare (100W/kanal med hyfsat standard mätsätt). Även instegsmodellerna skulle göra ett bra jobb på dina högtalare, men man får ju lite mer annat också om man går upp till Yamaha 810-nivån.

Prova lyssna på lite olika märken för att se vad du gillar för ljudbild.
Bra alternativ att lyssna på som är någorlunda jämförbara med Yamaha RX-A810 är:
Pioneer VSX-1021 (5000:-, 7.1, pre-out och 2xHDMI) - okänd effekt (pioneer anger bara bluffwatt)
Onkyo TX-NR709 (5500:-, 7.2, pre-out och 2xHDMI, 110W/kanal, Audyssey MultiEQ XT)
Marantz SR5006 (5400:-, 7.2, Audyssey MultiEQ XT, 100W/kanal, OBS! har varken preout eller dubbla HDMI)

Har en Harman Kardon som gör jobbet ganska bra idag. Enda tråkiga är att den saknar HDMI och 3D Pass through. Så har inte panik och kan vänta. Ska nog hålla ett utkik på samtliga modeller du länkade till och om någon går på rea så ska jag nog slå till.
Har inte möjlighet att lyssna då jag bor i en mindre by långt från civilizationen.

En sak jag undrar är hur 9.2 ljud funkar. Mixar den kanalerna eller måste man ha stöd för 9.2 i filmen?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har en Harman Kardon som gör jobbet ganska bra idag. Enda tråkiga är att den saknar HDMI och 3D Pass through. Så har inte panik och kan vänta. Ska nog hålla ett utkik på samtliga modeller du länkade till och om någon går på rea så ska jag nog slå till.
Har inte möjlighet att lyssna då jag bor i en mindre by långt från civilizationen.

En sak jag undrar är hur 9.2 ljud funkar. Mixar den kanalerna eller måste man ha stöd för 9.2 i filmen?

Hahahaha finns inga filmer med 9.2,du kan ta en vanlig 5.1 receiver och serie/paralellkoppla 6st bakre surrar plus två subbar då har du typ 9.2 och ska funka rätt bra.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag köpt en likdan för-förstärkare som jag har då behöver du iof slutsteg till !!!!

Men ett Linn 5103 å ett sjysst slutsteg å du har en makalös surround maskin.

Du får ingen hdmi dock men ett väldigt trevligt ljud i alla lägen.

Linn 5103 kan fås för så lite som 4000kr

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en marantz sr5006 från tyskland kan vara värt att kolla på priser där ifrån, på min stärkare skilde det en bit över 1000kr. kolla bara internationella priser på prisjakt

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Blev en Onkyo TX-NR616B hemmabioreceiver för 4000kr på kompletts rea.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Köpte precis samma jag. Det måste väl ändå vara ett bra köp? Kommer själv från en Yamaha RX-V457 som har ett par år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com