Får inte högtalare att funka med tvn

Permalänk
Medlem

Får inte högtalare att funka med tvn

Jag har nyss fått hem mina Edifier s730 högtalare och ville testa dom till tvn. Så jag försökte få ''coaxial'' kabeln att funka men på min tv hittade jag inget uttag för coax och fick det inte att funka. Så jag försökte med rca kablar och det verkar inte heller funka. Ja, jag har valt på tvn att spela ljud från externa högtalare. Men någon som har en idé vad jag gör fel?

Jag har försökt koppla rca kabeln röd till röd vit till vit där vid Audio R och L men jag får inte de att funka? Det borde vara rätt eller hur ska man koppla rca/coax till dessa uttagen?

Mvh Johan.

Permalänk
Medlem

Vad jag ser på TVn så är kontakterna Ljud In, den enda utgång för ljud jag ser är hörlursuttaget.

Permalänk
Medlem

Jo du har rätt, läste nu på tvns specifikationer att den hade inte rca analogutgång, då blir det att köpa en optisk kabel då!

Permalänk
Medlem

Yes det är väl det eller hörlursuttaget som gäller.

Lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har scart så ska det finna ljudutgång i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har scart så ska det finna ljudutgång i den.

En TV med scart-utgång?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KiWo:

En TV med scart-utgång?

Ja de är inte så ovanliga, de allra flesta tvar har fortfarande scart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja de är inte så ovanliga, de allra flesta tvar har fortfarande scart.

Jo men det är väl ingångar, tror aldrig jag sett en TV som har scart ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KiWo:

Jo men det är väl ingångar, tror aldrig jag sett en TV som har scart ut.

Scart är normalt sett både in och ut, det är ovanligt att det bara är ingångar på en tv, däremot brukar dvd er ha rena utgångar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Scart är normalt sett både in och ut, det är ovanligt att det bara är ingångar på en tv, däremot brukar dvd er ha rena utgångar.

Jag är skeptisk men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Jag är skeptisk men men.

Skeptisk till vad då? Scart på tv har normalt minimum 1 scart som är båda inn och ut, så är det.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5