Permalänk

Windows 7 problem med 16gb ram

Tjenare

Köpte ny dator precis och det är mitt första x79 system.
köpte 16gb corsair vengance ram men bara 8gb som funkar utan att windows krashar och håller på med massa problem.
Kör för tillfället med 8gb i och då är datorn stabil och funkar som den ska, men när man sätter i mer så får windows ett spel och det står även ibland att den inte ens läser av minnena, inget fel på dimm slotsen eller minnena själv då jag har testat att byta plats på dom och det blir likadant men bara andra platser.

finns det någon som har några tips angående detta eller är det bara att "matcha" minnena med speciella dimms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisCringle:

Tjenare

Köpte ny dator precis och det är mitt första x79 system.
köpte 16gb corsair vengance ram men bara 8gb som funkar utan att windows krashar och håller på med massa problem.
Kör för tillfället med 8gb i och då är datorn stabil och funkar som den ska, men när man sätter i mer så får windows ett spel och det står även ibland att den inte ens läser av minnena, inget fel på dimm slotsen eller minnena själv då jag har testat att byta plats på dom och det blir likadant men bara andra platser.

finns det någon som har några tips angående detta eller är det bara att "matcha" minnena med speciella dimms?

Tror att du menar "x86 System".
Kör du 64-bits versionen av windows så ska det inte vara några problem.
När det gäller RAM:en, så måste de ha samma dimm och mhz.

Vilka dimms som passar kan du se i manualen till moderkortet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Pirrefication:

Tror att du menar "x86 System".
Kör du 64-bits versionen av windows så ska det inte vara några problem.
När det gäller RAM:en, så måste de ha samma dimm och mhz.

Vilka dimms som passar kan du se i manualen till moderkortet.

Nej jag menar X79 system, altså ett system med X79 chipset och därav quad channel minnen...
Jag kör 64bit och jag vet kanalerna och det är alla samma sorts minnen, det är bara att det fuckar upp sig i windows när jag sätter i fler plus att den inte alltid vill läsa av alla minnen. och som jag skrev först så är det inte fel på hårdvaran då dimmsen funkar och även minnena då jag har provat att byta ut dom och sätta på olika platser. Något sorts mjukvara som krånglar.

Permalänk
Medlem

Ibland kan det hjälpa att ställa spänningen till ram minnena manuellt i bios, har du testat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Tror att du menar "x86 System".
Kör du 64-bits versionen av windows så ska det inte vara några problem.
När det gäller RAM:en, så måste de ha samma dimm och mhz.

Vilka dimms som passar kan du se i manualen till moderkortet.

Ska han köra ett x86 så kan han inte köra 64-bitars Windows!
Då måste han köra x86-64!

Permalänk
Medlem

kolla Corsairs forum om du kan se dom manuella inställningarna för dina minnen och moderkort.

har du kollat att ditt moderkort stödjer dina minnen och att det stödjer 4 st av dina corsair

kanske nån biosupdatering för moderkortet kan lösa det oxo.

vad har du för moderkort och vad är modellen på dina minnen?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

1. Uppdatera UEFI/BIOS.

2. Ställ in XMP

3. Kör memtest+ med ett minne i taget.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

okej tack för alla svar, ska testas!

@Akarr Jag kör med Asus sabertooth x79 med corsair vengance 1600mhx 4gb sticks x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisCringle:

okej tack för alla svar, ska testas!

@Akarr Jag kör med Asus sabertooth x79 med corsair vengance 1600mhx 4gb sticks x4

här är länken till asus sida http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_2011/SABERTOOTH... tänkte mer på modellbetäckningen som står på minnet för att se kompabilitet.

tänk på att minnen på den listan är såna dom testat och betyder inte att sånt som inte står i listan inte fungerar. jag mistänker att du kanske har strul med nåt eller några av minnena.

googla dina minnen + moderkoretet ifall du ser nån annan som har liknande problem.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisCringle:

Tjenare

Köpte ny dator precis och det är mitt första x79 system.
köpte 16gb corsair vengance ram men bara 8gb som funkar utan att windows krashar och håller på med massa problem.
Kör för tillfället med 8gb i och då är datorn stabil och funkar som den ska, men när man sätter i mer så får windows ett spel och det står även ibland att den inte ens läser av minnena, inget fel på dimm slotsen eller minnena själv då jag har testat att byta plats på dom och det blir likadant men bara andra platser.

finns det någon som har några tips angående detta eller är det bara att "matcha" minnena med speciella dimms?

Du ju alltid kolla här: http://www.corsair.com/us/learn_n_explore/

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.