Valve ska sälja vanlig mjukvara via Steam

Permalänk
Melding Plague

Valve ska sälja vanlig mjukvara via Steam

Den populära speltjänsten Steam kommer inom kort att bredda sortimentet bortom spel. Utvecklaren Valve meddelar att vanliga mjukvarutitlar introduceras på plattformen i September.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sure, why not. Sålänge "summersale" gäller för dom oxå

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Intressant drag av valve, även om det inte var helt oväntat...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Valve får göra ett Photoshop liknande program och sälja billigt

Permalänk
Medlem

Ja, något måste dem göra för att vinna över origin:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Försöka locka flera av den äldre publiken? Möjligt.

Kommer i alla fall för mig kännas som ett lite oseriösare sätt att köpa mjukvara eftersom man relaterar Steam till spel.

Jag är tveksam.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Valve/Steam jobbar emot att kunna vara ett komplett OS ?

Visa signatur

CPU: Intel 920 3,33GHz | RAM: A-data 6x2048MB | HDD: Intel X25 160GB G2 | Moderkort: Asus P6T SE | PSU: Fractal Newton R2 1000W | Gfx: 2X Radeon HD 6970 | OS: Windows 7 | Chassi: Corsair Obsidian 800D | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P

Permalänk
Medlem

kör på så länge jag som spelar inte behöver se det är ju bara intreserade av deras spel erbudande

Permalänk
Medlem

Det känns som en naturlig utveckling av tjänsten så varför inte.

Dold text
Permalänk
Medlem

Valve börjar tappa fokus, jag litar inte på dom längre, deras girighet börjar bli ett problem, hoppas dom sticker till Linux för gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Valve börjar tappa fokus, jag litar inte på dom längre, deras girighet börjar bli ett problem, hoppas dom sticker till Linux för gott.

du kallar Valve Giriga ?? vad är inte EA ? Activision, Sony, Nintendo and listan går.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

sålänge kvalitén på deras spelförsäljning inte sjunker så ser jag inte något problem.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Valve börjar tappa fokus, jag litar inte på dom längre, deras girighet börjar bli ett problem, hoppas dom sticker till Linux för gott.

Hur har de varit giriga?

Permalänk

I'm very ok with this.

Permalänk
Medlem

Irriterande. Jag VILL INTE ha mina program och spel låsta till Steam, TACK.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är inte Steam ett enskilt företag utan insyn i bokföringen?
För mig känns det lite... fel... att spara dokument i deras cloud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

deras girighet börjar bli ett problem

Och vilket problem är det?

Hur det går med detta får vi vänta och se. Är lite intresserad över vad för sortiment de kommer ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Irriterande. Jag VILL INTE ha mina program och spel låsta till Steam, TACK.

köp inte spelen eller programmen på steam då easy enuff

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

köp inte spelen eller programmen på steam då easy enuff

Jo om det bara vore så enkelt, men det finns så många spel som _tvingar_ en att använda Steam, så som Skyrim, Civilization V och liknande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Rätt väntat men det är inget jag kommer använda själv. Att ha video redigerare eller vad man nu kör låst till Steam låter inte särskilt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jo om det bara vore så enkelt, men det finns så många spel som _tvingar_ en att använda Steam, så som Skyrim, Civilization V och liknande.

Då köper man inte spelen och i värsta fall du "måste" spela får du tag på det från en annan plats.

Finns en anledning till varför EA är och beter sig som de gör nu, allt för att folk har accepterat deras agerande. Antingen tar man sig i kragen och visar att man inte tycker om deras agerande eller så böjer du ner dig på soffan och tar emot.

The Choice Is Yours

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Att köpa/ha spelen på Steam: Nice.

Att ha program på Steam? Lol nej. Man behöver liksom inte ha internetuppkoppling för program. Steam blir endast och enbart ett extrasteg som tar längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

du kallar Valve Giriga ?? vad är inte EA ? Activision, Sony, Nintendo and listan går.

Skrivet av formerself:

Hur har de varit giriga?

Skrivet av Majora:

Och vilket problem är det?

Jag gillade Valve när dom var spelutvecklare, sen kom Steam som på många sätt är bra och som jag själv har en hel del spel i men gillar inte hur man låser sig till Steam, hur dom tar jäkligt mycket betalt, accepterar DRM och nu attackar vilt andra plattformar (såsom Origin) eller operativ (Windows). Dom vill ha hela kakan för sig själva och skyr inga medel för att uppnå detta.

Valve är helt klart oroliga för Microsofts nya "marketplace" och det här är ett drag att låsa fast flera kunder till sina plattformar.

Man har också glömt deras kärna av kunder, med dålig support och en allt taskigare attityd. Jämför exempelvis med GOG där man slippper inlåsningen och där man har en hellt annan attityd mot sina kunder (ingen DRM, bonusar, man följer upp även gamla spel etc).

Valve har blivit heligt, precis som Google var för något år sedan, man får helt inte kritisera dom, vilket alltid är en fara i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Att köpa/ha spelen på Steam: Nice.

Att ha program på Steam? Lol nej. Man behöver liksom inte ha internetuppkoppling för program. Steam blir endast och enbart ett extrasteg som tar längre tid.

Har det framgått någonstans att man måste starta programmen genom steam?
Kan väl fungera som app store / google play / etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Och där fick alla tvivlare det bekräftat varför Gabe 'Lard' Newell kritiserar Microsofts kommande App Store. De vill inte ha konkurrens, helt enkelt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Inget jag kommer använda och jag hoppas verkligen att inga program jag använder kommer börja kräva att Steam körs för att de ska kunna användas. Kul för de som måste köra allt via Steam iallafall.

Skrivet av Commander:

Då köper man inte spelen och i värsta fall du "måste" spela får du tag på det från en annan plats.

Finns en anledning till varför EA är och beter sig som de gör nu, allt för att folk har accepterat deras agerande. Antingen tar man sig i kragen och visar att man inte tycker om deras agerande eller så böjer du ner dig på soffan och tar emot.

The Choice Is Yours

Likväl så har du inga alternativ. Ska du följa lagen så är de enda alternativ du har att låsa dig till Steam eller inte spela. De flesta PC-spel kommer i dagsläget med just Steamworks vilket gör detta till ett problem.

Är det så farligt med konkurrenter till Steam?

Skrivet av Json_81:

Har det framgått någonstans att man måste starta programmen genom steam?
Kan väl fungera som app store / google play / etc.

Steam är en DRM-tjänst och alla spel kräver i grunden att Steam körs för att din mjukvara ska fungera. I vissa fall går det att starta icke-Steamworkstitlar utan att Steam är igång (Arma 2) men SW-titlar kräver Steam.

Valve's tjänst är en stängd DRM-tjänst och det finns inget som pekar på att den mjukvara som nyheten handlar om skulle hanteras annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Valve får göra ett Photoshop liknande program och sälja billigt

Det finns redan vettiga alternativ som fungerar mycket bra. Så dom behöver inte göra något eget utan helt enkelt sälja det som finns

Något som redan nu gör mig glad är att alla som "fassnat" i windows eller mac-träsket (välj själv) med valve's koncept förhoppningsvis kan byta plattform utan tjafs. Det är något som jag själv tycker känns väldigt bra inför framtiden.

Permalänk
Medlem

Kan ge en förklaring till Gabe's utbrott gällande Windows 8, skall Valve bredda sitt marknadsområde vill han givetvis inte se ökad konkurrens från Microsofts sida.

Edit: Valiumballong var snabbare än mig.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ja, något måste dem göra för att vinna över origin:)

..skojar du, Origin är ett skämt i jämförelse med Steam; även fast man valt att ladda ner spel från andra källor!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeVvE:

Valve får göra ett Photoshop liknande program och sälja billigt

http://www.gimp.org/ - Helt gratis

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24