Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk i större villa

Hej,

Har läst flera trådar i liknande ämne men är för oinsatt för att helt förstå mitt behov av utrustning från det jag läst.

Vi har nu en airport extreme som står där mediakonverteraren till fibern finns. Detta skapar några dead-spots och vad jag har förstått behövs en eller flera accesspunkter för att täcka dessa.
I dagsläget har vi sju datorer som ansluter till nätet trådlöst men efter renovering i höst kommer det vara fem kvar över wifi.
Utöver detta är det fem telefoner och två plattor samt en skrivare trådlöst.

Den mesta trafiken som går är slösurf, en del torrent-trafik, samt också säkerhetskopieringar (till trådad NAS in i routern) som i vissa fall kan bli ganska tunga och då verkar sänka trafiken genom routern helt och hållet - tar gärna emot tankar kring hur detta kan lösas.

Men det jag mest undrar över är vilken/vilka accesspunkter jag kan tänkas välja (Airport express?) och hur dessa ska kopplas (samma SSID men olika kanaler?)
Men med två accespunkter och senare i höst ett utbyggt trådat nät kommer jag behöva en switch efter routern. Vill jag ha accespunkterna direkt in i routern och sen det trådade nätet på switchen eller allt in i switchen?

Säg till om ni behöver mer info!

Tack
Axel

Permalänk
Medlem

Hur stor är villan? Är det en gammal airport? Betongväggar eller liknande?

Jag bor på 2x88m2 (trä) och en linksys e4200 täcker det utan problem, når en bra bit utanför huset med.
Nog för att hastigheten går ner till 20-30Mbit i utkanterna, men är det inte ett jättehus i betong borde du klara dig med en router.

Behöver du bygga ut med airport express så ska du ha samma SSID, kanaler är jag osäker på, men det är ju lätt att testa.
Det bästa är isåfall att koppla extreme -> switch och sen koppla alla andra kablar i switchen (för maximal prestanda på lokala nätverket)

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

http://support.apple.com/kb/HT4260
Följ den, köp in en till Airport express om du nu gillar dem.

Skulle rekommendera dig att koppla allt via switchen.

Permalänk
Medlem

Vi har en Airport Express och den fungerar alldeles utmärkt som accesspunkt. Antar att du har Macar hemma, då är det hur enkelt som helst att ställa in och konfigurera den med vertygsprogrammet "Airport-Verktyg". Du kan även göra det från din iPad (och iPhone?) via appen Airport. Hur smidigt som helst. I iOS-appen kan du dessutom se hierarkin över ditt hemnätverk på ett väldigt enkelt sätt.

Om du väljer Airport Express som accesspunkt kan du ansluta dessa till ditt wifi som du sedan utökar. Du behöver bara sätta Airport Expressen i ett vägguttag och konfigurera den till att ansluta och utöka ett trådlöst nätverk så är allt klart sen. Eller ja, du måste tillåta att andra enheter utökar nätverket i din Airport Extreme först.

När du ska göra tyngre grejer som torrent-trafik och säkerhetskopieringar skulle jag tråda upp mig istället. Dra en lång ethernetkabel till ett skrivbord som du har som arbetsplats. Att flytta mycket filer är alltid sämst över wifi. Det går liksom inte att lösa. Vi får se hur det blir med 802.11AC, men troligen kommer det vara mer eller mindre lika kasst fortfarande...

Det är så jag gör i alla fall. Accesspunkterna helt trådlösa och tråda mig själv när jag gör bandbreddskrävande saker.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur stor är villan? Är det en gammal airport? Betongväggar eller liknande?

Jag bor på 2x88m2 (trä) och en linksys e4200 täcker det utan problem, når en bra bit utanför huset med.
Nog för att hastigheten går ner till 20-30Mbit i utkanterna, men är det inte ett jättehus i betong borde du klara dig med en router.

Behöver du bygga ut med airport express så ska du ha samma SSID, kanaler är jag osäker på, men det är ju lätt att testa.
Det bästa är isåfall att koppla extreme -> switch och sen koppla alla andra kablar i switchen (för maximal prestanda på lokala nätverket)

Strax över 300m2 över tre plan. Är 5th gen så den är ny - håller med om att den borde kunna täcka, men i mitt eget rum som självklart är längst ifrån, så har jag runt -65dB i signalstyrka angivet i Airport utilities med min MBP 2011. Med min telefon kommer jag inte åt Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Vi har en Airport Express och den fungerar alldeles utmärkt som accesspunkt. Antar att du har Macar hemma, då är det hur enkelt som helst att ställa in och konfigurera den med vertygsprogrammet "Airport-Verktyg". Du kan även göra det från din iPad (och iPhone?) via appen Airport. Hur smidigt som helst. I iOS-appen kan du dessutom se hierarkin över ditt hemnätverk på ett väldigt enkelt sätt.

Om du väljer Airport Express som accesspunkt kan du ansluta dessa till ditt wifi som du sedan utökar. Du behöver bara sätta Airport Expressen i ett vägguttag och konfigurera den till att ansluta och utöka ett trådlöst nätverk så är allt klart sen. Eller ja, du måste tillåta att andra enheter utökar nätverket i din Airport Extreme först.

När du ska göra tyngre grejer som torrent-trafik och säkerhetskopieringar skulle jag tråda upp mig istället. Dra en lång ethernetkabel till ett skrivbord som du har som arbetsplats. Att flytta mycket filer är alltid sämst över wifi. Det går liksom inte att lösa. Vi får se hur det blir med 802.11AC, men troligen kommer det vara mer eller mindre lika kasst fortfarande...

Det är så jag gör i alla fall. Accesspunkterna helt trådlösa och tråda mig själv när jag gör bandbreddskrävande saker.

Routern i sig fungerar grymt, har testat att köra en airport express (nu router på landet) som repeater men var inte nöjd med hastigheten så har därför funderat på att köra trådade accespunkter istället.

Blir att fundera på om man ska skapa en arbetsplats för det tyngre. Mycket film kommer trådat till mediacenter men när systrarna vill kolla på Gossip Girl och jag på Got på de bärbara blir det över wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dEnnA:

http://support.apple.com/kb/HT4260
Följ den, köp in en till Airport express om du nu gillar dem.

Skulle rekommendera dig att koppla allt via switchen.

Tack!

Ger egentligen precis de svar jag behövde ang. funktionaliteten. Frågan blir då hur jag ska koppla alla enheter. Har hört att man bör koppla allt via switchen, men fungerar allt fortfarande? Och blir det inte konstigt då min airport extreme också agerar accespunkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alonaeus:

Tack!

Ger egentligen precis de svar jag behövde ang. funktionaliteten. Frågan blir då hur jag ska koppla alla enheter. Har hört att man bör koppla allt via switchen, men fungerar allt fortfarande? Och blir det inte konstigt då min airport extreme också agerar accespunkt?

Precis, de agerar repeaters eller "förlängare" av ditt trådlösa nät.

Via switchen spelar oftast ingen roll för ditt hemmanät, men om du kopplar några enheter direkt till airport extreme istället så får de dela på 1gbit mot allt som sitter i switchen, medans allt som sitter direkt i switchen får 1gbit var mot varandra (förutsatt att du använder gigabitswitch).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Precis, de agerar repeaters eller "förlängare" av ditt trådlösa nät.

Via switchen spelar oftast ingen roll för ditt hemmanät, men om du kopplar några enheter direkt till airport extreme istället så får de dela på 1gbit mot allt som sitter i switchen, medans allt som sitter direkt i switchen får 1gbit var mot varandra (förutsatt att du använder gigabitswitch).

Tack!
Hittade också på apples hemsida att det funkar utan problem att koppla via switch.

Vad gäller switch har jag tittat på denna: Switch

Är det att överdriva något extremt eller är det värt det?

Permalänk
Medlem

Switch

Skrivet av alonaeus:

Tack!
Hittade också på apples hemsida att det funkar utan problem att koppla via switch.

Vad gäller switch har jag tittat på denna: Switch

Är det att överdriva något extremt eller är det värt det?

Det beror ju självklart på hur många trådade enheter du behöver koppla in.
Om det räcker med 8 portar så kan jag starkt rekommendera Netgear GS108 som är en gigabit switch. Den är fläktlös, vilket för mig var ett krav pga. ljud, men höljet är i metall så den håller sig kall ändå.
Se dock upp för Netgears 4- och 5-portars switch i samma serie (alltså GS104 och GS105), då de tydligen ska vara rätt kassa. Vet ej vad som skiljer, utan är bara sådant jag hört. GS108:an har jag dock själv använt i ett par års tid utan några som helst problem. Netgear har även livstids garanti på den modellen.