Hur installerar man ett digitalt windows ( köpt från microsoft )

Permalänk

Hur installerar man ett digitalt windows ( köpt från microsoft )

Hej , jag har ingen optisk läsare eller någon windows cd fysiskt. Jag vill heller inte ha piratkopierat OS.

Jag vet att det kostar några hundralappar billigare på t.ex inet men jag vill inte vänta några dagar.

Man kan köpa det digital på:

http://www.microsoftstore.se/shop/sv-SE/Microsoft/Windows-7-H...

1,999kr.

Jag vill heller inte ha en OEM version.

Men problemet är i min nuvarande dator har jag en hårddisk som är en vanlig på 7200rpm eller vad det är med ett buggat Windows. Men jag har en lös oanvänd SSD hårddisk som jag vill installera det nya windows digitala som jag köper, samt då ska jag använda den som OS disk.

Men hur gör jag det ? går det att bara köpa och när man skall installera bara välja den hårddisken ? för jag vill inte ha min 7200rpm som system disk

help plz

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk
Medlem

Du laddar ned det från Microrsoft sedan skapar du en bootbar USB (såvida du har en tillräckligt modern dator) och installerar från den.

Permalänk
Medlem

Sweclockers har gjort en artikel om hur du installerar OS via USB
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...
Så vidare du får en .iso av Microsoft bör de funka

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk

Tack!

skall läsa artikeln

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk

Men jag har bara en lös micro SD fungerar det istället för ett usb minne ?

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk
Medlem

Det går lika bra. En extern lagringsenhet är det som behövs snarare än ett usbminne.

Permalänk

ok tack skall prova woho time to waste 2,000kr om det inte funkar kommer jag gråta !

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LFMDailyhc:

ok tack skall prova woho time to waste 2,000kr om det inte funkar kommer jag gråta !

Det funkar :), är jätte lätt.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Får du problem kan du ju i värsta fall köpa en lös usb-dvd för typ 350.- på kjell

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Finns annars pengar att spara http://www.inet.se/produkt/9123034/windows-7-home-premium-sve..., ett par hundralappar men iafl.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av LFMDailyhc:

ok tack skall prova woho time to waste 2,000kr om det inte funkar kommer jag gråta !

Om du inte kan vänta till Win8 släpps? Det kan du uppgradera till för några hundralappar från ditt nuvarande OS (även om du bara har WinXP så är uppgraderingspriset samma låga hundralappar).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Om du inte kan vänta till Win8 släpps? Det kan du uppgradera till för några hundralappar från ditt nuvarande OS (även om du bara har WinXP så är uppgraderingspriset samma låga hundralappar).

Ok tack för infon

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk

Men en fråga har jag inte fått svar på eller om bara jag är trög vilket det brukar va

Jag har just nu ett installerat windows 7 på datorn jag använder nu som är totalt buggat som jag måste installera om.
Och det windows programmet är installerat på min nuvarande hårddisk 7200rpm.

Men jag har en tom ssd kan jag koppla in den och installera en digital utgåva med windows på den?

Eller det här är med digitalt windows fungerar bara att installera om på sin nuvarande hdd?

Samt kan jag installera windows igen med min gamla windows key som jag haft i 3 år.

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LFMDailyhc:

Men en fråga har jag inte fått svar på eller om bara jag är trög vilket det brukar va

Jag har just nu ett installerat windows 7 på datorn jag använder nu som är totalt buggat som jag måste installera om.
Och det windows programmet är installerat på min nuvarande hårddisk 7200rpm.

Men jag har en tom ssd kan jag koppla in den och installera en digital utgåva med windows på den?

Eller det här är med digitalt windows fungerar bara att installera om på sin nuvarande hdd?

Samt kan jag installera windows igen med min gamla windows key som jag haft i 3 år.

Du kan installera Windows på vilken disk du vill. SSD eller HDD. Spelar ingen som helst roll.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Du kan installera Windows på vilken disk du vill. SSD eller HDD. Spelar ingen som helst roll.

ok , tack.

Förlåt om jag frågar för många frågor. Detta är min sista fråga och sen när jag har installerat windows på ssdn så kan jag koppla ur den gamla hdden? Eller det blir inte buggat om jag kopplar ur den?

tack

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LFMDailyhc:

ok , tack.

Förlåt om jag frågar för många frågor. Detta är min sista fråga och sen när jag har installerat windows på ssdn så kan jag koppla ur den gamla hdden? Eller det blir inte buggat om jag kopplar ur den?

tack

När du installerar ditt OS på SSDn så se till att koppla bort andra diskar under tiden så slipper du problem fortsättningsvis.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör koppla ut andra diskar innan du installerar win, se till att du bara har den disk du ska ha win på inkopplad under installationen.
Om du bara har ett micro sd kort så lär du dessutom behöva adaptrar för att ansluta det till datorn när du ska installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LFMDailyhc:

Samt kan jag installera windows igen med min gamla windows key som jag haft i 3 år.

Ja du ska kunna installera om din dator med din befintliga key (finns särskilda undantag i vissa licensformer men dessa är oftast av typen "jätte-billigt-alternativt-del-av-ett-XYZ-paket-från-microsoft där du endast kan installera nyckeln en gång).

Skrapat på din licens-klisterlapp så kan du använda jellybean för att plocka fram den (visar den BBBBBBBB eller något annat suspekt så har du använt en "sådan-där" licensnyckel som bara går att använda en gång).

Om och föregående postare redan har skrivit så kan du installera den på vilken typ av hårddisk du vill.
Jag hade rekommenderat att du helt enkelt endast har den hårddisken i som du vill installera på samt att du sätter AHCI i BIOS från början på den (alla) diskarna.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Ska du inte ha den disken så koppla ur den innan. Till och med lättare att det blir rätt som novis om man kopplar ur den innan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Ska du inte ha den disken så koppla ur den innan. Till och med lättare att det blir rätt som novis om man kopplar ur den innan.

tack! ok skall testa nu jag återkommer om hur det gick

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk

Fungerade perfekt, laddar nu hem bf3 igen ska köra det 5 timmar irad sen får jag inga gröna prickar och eller att spelet låser sig under 5 timmar så tror jag allt är okej med min dator!

i hope.:d

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!