ATI Radeon HD 5770 Problem.

Permalänk
Medlem

ATI Radeon HD 5770 Problem.

Hej! Jag har ett problem med mitt grafikkort som är Radeon HD 5770 Ati, problemet är när jag spelar Battlefield 3 som är ganska krävande så gör mitt
grafikkort att väldigt jobbigt surrande ljud. Vet inte om det är skadligt för grafikkortet eller inte men det låter inte bra. Jag kan spela i 5-10 min men sen börjar det surra när det blir för jobbigt för det. Jag spelar med 1280x720 och low settings, alltså ungefär det sämsta man kan få.

Mina andra specs är :

NZXT Phantom white.
i5 Quad-core i5-760
ATI Radeon HD 5770
4 Gig ram
500W Nätagg
Moderkort Gigabyte S-series H55M-S2
2x 500G Hårddiskar

Jag skulle uppskatta väldigt mycket om någon visste hur man löste problemet också, jag höjer också min Fan speed till 65% med Msi Afterburner alltid när jag ska spela Bf3.

-Bondeuz

Permalänk
Medlem

Varför bara 65%? Mitt 5770 (ej stockkylare) går väldigt svalt, men bf3 lär belasta det till 100%.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Kan vara strömförsörjnings delen, något spole som låter? Kan vara så att du har mycket damm på något passiv komponent och då låter det lite.

Hur mycket låter det förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

Varför bara 65%? Mitt 5770 (ej stockkylare) går väldigt svalt, men bf3 lär belasta det till 100%.

Men om man har fläkten till 100% så låter ju den extremt mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cub31993:

Kan vara strömförsörjnings delen, något spole som låter? Kan vara så att du har mycket damm på något passiv komponent och då låter det lite.

Hur mycket låter det förresten?

Det är svårt att förklara men ett hyfsat högt surrande/tjutande ljus som är extremt jobbigt, kan ladda upp en litet ljud klipp om du vet någon bra sida? Och nej jag tror inte dam är problemet då jag dammsugar ur datorn regelbundet.

Permalänk
Skrivet av bondeuz:

Det är svårt att förklara men ett hyfsat högt surrande/tjutande ljus som är extremt jobbigt, kan ladda upp en litet ljud klipp om du vet någon bra sida? Och nej jag tror inte dam är problemet då jag dammsugar ur datorn regelbundet.

Jag förstår vad du menar, jag hade exakt samma problem med 7970 från sapphire! Jag undrade också vad det var för ljud, men mitt var ännu värre, så fort jag startade ett spel så började den surra, kvittade om det var bf3 eller mw3.

Jag tror att detta är något slags "coilwhine", så jag tror inte det är något farligt så i sig, bara det att det stör dina öron. Kanske skaffa ett fractal design r4 chassi? xD

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

låter som coil whining sök på det på youtube och se om det låter liknande.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondeuz:

Hej! Jag har ett problem med mitt grafikkort som är Radeon HD 5770 Ati, problemet är när jag spelar Battlefield 3 som är ganska krävande så gör mitt
grafikkort att väldigt jobbigt surrande ljud. Vet inte om det är skadligt för grafikkortet eller inte men det låter inte bra. Jag kan spela i 5-10 min men sen börjar det surra när det blir för jobbigt för det. Jag spelar med 1280x720 och low settings, alltså ungefär det sämsta man kan få.

Mina andra specs är :

NZXT Phantom white.
i5 Quad-core i5-760
ATI Radeon HD 5770
4 Gig ram
500W Nätagg
Moderkort Gigabyte S-series H55M-S2
2x 500G Hårddiskar

Jag skulle uppskatta väldigt mycket om någon visste hur man löste problemet också, jag höjer också min Fan speed till 65% med Msi Afterburner alltid när jag ska spela Bf3.

-Bondeuz

Det är coilwhine, hade samma problem med samma grafikkort och spel.
Du löser det enklast genom att stänga av vsync i spelet och i AMD Catalyst Control Center.
Sedan får du se om det bättrar sig, lägger det inte av får du dra allt till prestanda i inställningarna i AMD Catalyst Control Center.

/B

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11