Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Är lite sugen på 27" skärm. I stora drag finns det tre stycken som det pratas mycket om :/

CROSSOVER 27Q LED
YAMAKASI CATLEAP Q270 LED
Achieva ShiMian 27" Quad HD

Vad är skillnaden egenligen?

Edit: Hade tänk hänga den på väggen med VESA-fästet om det är väsentligt.

Sen stora skillnaden är att crossovern har en bättre, mer stabil fot, och lite mer påkostad konstruktion. De andra är väldigt lika. Går att läsa mer här:
http://www.swiftworld.net/2012/04/14/budget-korean-27-ips-mon...

Jag skulle dock vilja tillägga med en skärm som heter Potalion nånting, den erbjuds med en pixel garanti som utlovar en skärm helt utan döda eller fastnade pixlar och låg backlight bleed för så låga priser som 320 dollar om man lägger ett bud. Skulle jag helt klart ta istället för en av de andra plastiga skärmarna för några dollar mindre, crossovern har ju dock sina fördelar, dom t jag tvekar mellan nu.

Permalänk
Medlem

FedEx var här för ett par timmar sedan med min Crossover 27Q beställd för nio dagar sedan från accessorieswhole, och så långt är allt bra. Ser inga defekter på den, men jag har inte letat. Det enda jag har att invända på är att brightness inte går riktigt så långt ner som man skulle vilja, går inte att få skärmen mörk.

Har inte labbat med färgprofiler. Kanske ser skärmen lite kall ut? Jag har inte min gamla igång för jämförelse.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Sen stora skillnaden är att crossovern har en bättre, mer stabil fot, och lite mer påkostad konstruktion. De andra är väldigt lika. Går att läsa mer här:
http://www.swiftworld.net/2012/04/14/budget-korean-27-ips-mon...

Jag skulle dock vilja tillägga med en skärm som heter Potalion nånting, den erbjuds med en pixel garanti som utlovar en skärm helt utan döda eller fastnade pixlar och låg backlight bleed för så låga priser som 320 dollar om man lägger ett bud. Skulle jag helt klart ta istället för en av de andra plastiga skärmarna för några dollar mindre, crossovern har ju dock sina fördelar, dom t jag tvekar mellan nu.

Jo, jag såg att bla. Green-Sum hade den.
Pixelgaranti verkar ju helt klart vettigt när man ska beställa från ett land som Korea

Foten spelar som sagt ingen roll då jag tänker hänga upp skärmen i så fall. Och jag måste faktiskt säga att skärmen ser otroligt stilren ut! På bild iaf

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jo, jag såg att bla. Green-Sum hade den.
Pixelgaranti verkar ju helt klart vettigt när man ska beställa från ett land som Korea

Foten spelar som sagt ingen roll då jag tänker hänga upp skärmen i så fall. Och jag måste faktiskt säga att skärmen ser otroligt stilren ut! På bild iaf

Tänk på att det är skillnad på pixelgarantier, dvs att skärmen har Max 5 döda pixlar, och perfect pixel / zero dead pixel som vissa erbjuder som ska garantera att alla pixlar funkar.

Att tänka på vid upphängningen är att dessa skärmar funkar olika. Alla har, vad jag vet VESA fästning. Men catleapen krävs en del demontering för att komma åt den, potalion så finns den helt enkelt på baksidan, dock så sitter foten fastmonterad, så en stump av den kommer att finnas kvar om man inte plockar isär bakstycket för att montera loss den. Där har crossovern en viss fördel då foten är lätt att montera loss.

Jag kommer köra min skärm med snabbfästen så att jag enkelt kan flytta skärmen från sin väggmontering till en annan vid sängen för att kunna köra skärmen som tv, då ser jag en fördel med att ha en schyst fot så kan jag helt enkelt skaffa ett tredje snabbfäste och enkelt ta med den om jag ska på lan eller liknande, utan att behöva pilla med skruvar och grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Tänk på att det är skillnad på pixelgarantier, dvs att skärmen har Max 5 döda pixlar, och perfect pixel / zero dead pixel som vissa erbjuder som ska garantera att alla pixlar funkar.

Att tänka på vid upphängningen är att dessa skärmar funkar olika. Alla har, vad jag vet VESA fästning. Men catleapen krävs en del demontering för att komma åt den, potalion så finns den helt enkelt på baksidan, dock så sitter foten fastmonterad, så en stump av den kommer att finnas kvar om man inte plockar isär bakstycket för att montera loss den. Där har crossovern en viss fördel då foten är lätt att montera loss.

Jag kommer köra min skärm med snabbfästen så att jag enkelt kan flytta skärmen från sin väggmontering till en annan vid sängen för att kunna köra skärmen som tv, då ser jag en fördel med att ha en schyst fot så kan jag helt enkelt skaffa ett tredje snabbfäste och enkelt ta med den om jag ska på lan eller liknande, utan att behöva pilla med skruvar och grejer.

Lite meckande har jag inget emot. Inte så att man sabbar några garantier direkt ju....

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Lite meckande har jag inget emot. Inte så att man sabbar några garantier direkt ju....

Med lite mekande finns fler alternativ, flera som har minskat backlight bleeden genom att skruva i fler skruvar runt om panelen, se bara till att de har samma storlek som orginalskruvarna, vissa som har pajat den med andra skruvar.

Permalänk
Medlem

Ställer mig till skaran som köpt och fått hem skärm från Korea, Catleap Q270 SE. 1 Röd pixel som har fastnat uppe till höger som tur är så högt att jag inte kommer att störas direkt mycket. Hade vart värre om den var i mitten.

Green-sum, beställd i onsdags kväll och fick den idag 309$ han hade skrivit 278USD på paketet och ska betala moms på ~500kr.

27" känns bra storlek som datorskärm och upplösningen känns mysig. Gick från Dell 2209 med 1650x1050 så lite skillnad

Permalänk

Beställd min i torsdag och har fått ett fraktnr som inte DHL har hämtat, fick sedan ett nytt fraktnr idag som inte heller blivit hämtat.....
Beställt från Green-sum.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Inväntar nu en st Crossover från red-cap. Han skulle märka den som 150$ värde och gift. Jag bad honom att skicka den via DHL men han skrev att den istället blev skickad med EMS, så jag får se hur mycket jag får betala i tull osv.

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk
Medlem

Jag har gått och funderat på en Crossover 27Q, sen hittade jag den här bilden och då står det att 5770 (Jag har ett 5770) inte har stöd för den?? Hur kan den inte ha det? Den har Dual-Link DVI osv? Vad gör att den inte har stöd för det?
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Har haft ett par dagar med min Crossover nu och är mäkta nöjd. Nu börjar Wow-känslan att komma. Har spelat en del spel och det är fantastiskt. Förutom skärmen fick jag även en förkylning från paketet. Yrsel, feber och lite snuva. Hoppas det inte är något allvarligt.

Skrivet av Eowii:

Jag har gått och funderat på en Crossover 27Q, sen hittade jag den här bilden och då står det att 5770 (Jag har ett 5770) inte har stöd för den?? Hur kan den inte ha det? Den har Dual-Link DVI osv? Vad gör att den inte har stöd för det?
Tacksam för svar!

Skärmen kommer att fungera tillsammans med ditt kort. Men du kommer inte ha någon bild när din dator bootas upp. Bara innuti Windows/Operativet.

Permalänk
Medlem

Väntar spänt på att min Crossover skall komma, betalade 19/7 och nu efter en DOA som säljaren upptäckte är skärmen nästan framme. Anlände till Stockholm vid 14:17 så jag hoppas att den dyker upp imorgon alternativt på torsdag, den är skickad med EMS vilket borde innebära att Posten sköter utlämningen, hoppas att tullräkningen inte blir allt för saftig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xHenke:

Väntar spänt på att min Crossover skall komma, betalade 19/7 och nu efter en DOA som säljaren upptäckte är skärmen nästan framme. Anlände till Stockholm vid 14:17 så jag hoppas att den dyker upp imorgon alternativt på torsdag, den är skickad med EMS vilket borde innebära att Posten sköter utlämningen, hoppas att tullräkningen inte blir allt för saftig!

Räkna med minst 1000 i totala avgifter.

Permalänk
Medlem

Gick in till stan idag och var förbi ClasO, investerade i bordsfästet och fan vad bra det är!

http://www.clasohlson.com/se/TV-monitorf%C3%A4ste/Pr384117000

Det andas kvalité och håller skärmen rak i alla lägen.

Rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Fick min Yamakasi 2703 LED 27" 2560X1440WQHD LG-IPS Tempered glass DVI-Dual Monitor
Beställde i fredags eftermiddag och skärmen kom idag på förmiddagen.

Har inte hittat några fel på skärmen inga döda/låsta pixlar .

Får betala 520kr i tull blir ca 2600 kr för skärmen totalt, ett kap.

Köpte av green-sum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Skärmen kommer att fungera tillsammans med ditt kort. Men du kommer inte ha någon bild när din dator bootas upp. Bara innuti Windows/Operativet.

Tack för svaret!
Har du någon aning om varför det blir så? För mig känns det helt ologiskt, jag förstår verkligen inte hur det kan hända. Återigen tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Gick in till stan idag och var förbi ClasO, investerade i bordsfästet och fan vad bra det är!

http://www.clasohlson.com/se/TV-monitorf%C3%A4ste/Pr384117000

Det andas kvalité och håller skärmen rak i alla lägen.

Rekommenderas!

Hm, intressant. Men hur långt kan armen sträcka sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowii:

Har du någon aning om varför det blir så? För mig känns det helt ologiskt, jag förstår verkligen inte hur det kan hända.

Det är för att monitorn inte har någon scaler, den förlitar sig på att grafikkortet sköter den biten.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av eloj:

Det är för att monitorn inte har någon scaler, den förlitar sig på att grafikkortet sköter den biten.

Tack så mycket för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolodex:

Hm, intressant. Men hur långt kan armen sträcka sig?

Framåt? Bra fråga, ungefär 35-40cm skulle jag kunna tro. Jag har knycklat ihop min arm rätt bra för att få den vinkeln jag vill ha på skärmen

Permalänk

Hej, har suttit och fluktat i denna tråd ett tag nu, och nu bestämt mig för en ACHIEVA Shimian QH270-Lite 27 ifrån Red-cap. Men när jag försöker lägga till den i kundvagnen så säger den att han inte skickar till Sverige.Men vad jag har sett i tråden så är det folk som köpt utav han. Försökte även kontakta han via Ebay, men det funkade inte det heller. Någon som vet vad som kan vara felet?

Permalänk
Medlem

Oj, nu la jag en order på en crossover 27Q i nattyran/mössan!
Hoppas verkligen att det kommer gå vägen...

Permalänk
Medlem

Jag beställde en i fredags av dream-seller, fick ett kvitto av paypal och en bekräftelse av eBay. Men jag har inget hört från dream-seller, och har inte fått någon information om någon leverans har skickats eller inte. Ni som har beställt av dream-seller, brukar det gå till såhär?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk

Sitter i samma båt fisk, beställde en crossower från dream-selller i fredags. Skickade en förfrågan igår och han sade att orden skulle uppdateras med tracking nummer idag. Mer kan jag inte säga än.

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk

semester mellan 1 - 5 augusti för dream-seller. Står om man bläddrar ner på sidan när man ska köpa en skärm. Så leveranserna kommer att bli lite senare om man beställt mellan 31 jul - 5 augusti.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk

Blev en crossover med pivot till sist, fick den för 340$ av dhsummer efter att ha lagt ett bud.

Permalänk

Tror vi båda beställde på fredagen den 27/7 basketigge. har dock kollat runt på andra forum och han verkar inte vara en snabbaste på att skicka varorna tyvärr men det verkar dock som om de kommer fram tillslut. Skall jag köpa flera skärmar blir det nog av en annan säljare.

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugbyfreak:

Sitter i samma båt fisk, beställde en crossower från dream-selller i fredags. Skickade en förfrågan igår och han sade att orden skulle uppdateras med tracking nummer idag. Mer kan jag inte säga än.

Jag har då inte fått något trackingnummer ännu. Men tydligen är han på semester, så då får man väl vänta till nästa vecka, något det inte stod något om då jag beställde. Aja, hade väl otur kanske?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

blir sugen på att beställa en skärm.
men vilken ska man ha?
vad är för- nackdelarna med dem olika skärmarna?

CROSSOVER 27Q LED
YAMAKASI CATLEAP Q270 LED
Achieva ShiMian 27" Quad HD

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

blir sugen på att beställa en skärm.
men vilken ska man ha?
vad är för- nackdelarna med dem olika skärmarna?

CROSSOVER 27Q LED
YAMAKASI CATLEAP Q270 LED
Achieva ShiMian 27" Quad HD

Läs tråden.