Skärm till spel och vardag, 120Hz eller IPS?

Permalänk
Medlem

Skärm till spel och vardag, 120Hz eller IPS?

Jag är på jakt efter en ny skärm då jag på samma gång köper en ny dator. Jag kommer främst använda datorn till spel men också en hel del olika program och vardagligt surfande. Jag undrar då att borde jag köpa en IPS skärm för den bästa bildkvalitén eller 120Hz för att kunna utnyttja allt som datorn kan leverera. Datorn kommer kunna ta nytta av en 120Hz skärm med ett 7970 (kanske två) och en överklockad 3570k.
Jag har en ungefärlig budget på 3000kr men jag har inget emot att betala lite mera om det är väl värt det. Jag har kollat in några skärmar som skulle kunna vara av intresse, en Dell U2412m på 2280kr och en Benq XL2420T för 2600kr, 3D är inget som jag kräver men det skulle vara helt trevligt att prova.
Hoppas ni kommer med några åsikter om vilken skärm som skulle passa mina krav bäst.

Permalänk
Medlem

Känner att jag undrar samma sak!

Har länge sneglat på Samsungs 27" då den är underbart vacker! Men vet inte vad som är värt!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk

Till Nvidia kort är det mycket tveksamt att skaffa en samsung-skärm då dessa oftast (aldrig) inte stödjer Nvidia 3D vision.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Dell U2412m har jag nu haft i två månader ungefär.
Personligen är jag väldigt nöjd.

Men man ska veta att man byter bort visa saker med en IPS Skärm, som jag märkt av.
-Svärtan är sämre
-inte lika responsiv (skulle inte säga att min skärm ghostar, men jag får en känsla av ett smått smått smått dröjsmål)
-färgerna kan upplevas som för skarpa

Men jag tycker just denna för mina behov är skitbra.
Jag tycker om att se klara färger och korrekt presenterade, vilket jag märker direkt skillnad på hos Dell U2412m .
Dell U2412m ska inte heller vara den bästa IPSen på marknaden, men jag ser en enorm skillnad på hur jag hade det förut.
jag är casual gamer, och kör således spel då och då. Varvar ner dagarna efter jobbet med slösurfande. Samt tittar på Anime/div filmer.

Så med andra ord, är du som du beskriver med din datoranvänding. Köp Dell U2412m

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

Till Nvidia kort är det mycket tveksamt att skaffa en samsung-skärm då dessa oftast (aldrig) inte stödjer Nvidia 3D vision.

har en 2233rz som stödjer nvidia 3d.

För spel är det 120hz som gäller.

Permalänk
Medlem

För mig som kommer från en PS3 så skulle troligen en U2412m redan vara ett grymt steg framåt. Har också kollat på 27" men då borde det bli en 2540x1440 vilket blir lite för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

För mig som kommer från en PS3 så skulle troligen en U2412m redan vara ett grymt steg framåt. Har också kollat på 27" men då borde det bli en 2540x1440 vilket blir lite för dyrt.

Okey :), Jo jag skulle vilja ha den här skärmen "Dell 27" LCD UltraSharp U2711" men jag vill egentligen ha med glasskärm :/ Känns som allt blir bättre och finare med glasskärm! och att det blir lite reflektioner, det kan man lösa med belysning och hur man sitter

Sant att 2540x1440 är att föredra faktiskt!

Edit: Funderar även på hur kontrasten är i denna, ser ju lite ut om man ska jämföra med de flesta skärmar, hur kommer det sig ? http://www.inet.se/produkt/2204816/samsung-tft-27-s27a850t-pl...

Btw! Förlåt att jag ställer frågor om skärmar i prisklasser över det du frågade efter! Ta mina frågor efter grafits om någon känner för det !

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Köp inte TN till skrivbordsarbete och surf. 120 Hz är dock riktigt skönt för film och annat 24p-material, eftersom man slipper det hackiga 2:3-juddret. (Det gör du även med en IPS-skärm som klarar av 72 Hz, men jag vet inte vilka som gör det. Och, ja, jag hatar 2:3-juddret så mycket att jag hellre skulle köra TN utan än IPS med. Men jag tittar på TV:n i vilket fall som helst.) Att 120 Hz är det bättre valet för spel är självklart.

Du får helt enkelt prioritera: skrivbordsarbete eller spel?

Det är tyvärr inget beslut vi kan ta åt dig.

Permalänk
Avstängd

Välj mellan

XL2420T
LG E277PY eller IPS277L
Catleap Q270
Crossover 27Q eller 27M

24" 120Hz eller 27" IPS är det enda du borde fundera på.

Hardcore gamern väljer 120Hz skärmen.
Allround användaren och risktagaren väljer Crossover eller Catleap.
Allroundanvändaren som prioriterar trygghet väljer LG E277PY eller IPS277L.

Du får helt enkelt prioritera.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inte direkt.

Kolla på de Koreanska skärmarna.

27 tummare med bra upplösning för en spottstyver. Riktigt prisvärt!

Jag har min i 60hz förutom då jag spelar och fan, den är snabb och det blir roligare med en riktigt bra skärm. Svärtan kan man verkligen inte klaga på heller tack vare glossy/LED - En av dom eller båda bidrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Köp inte TN till skrivbordsarbete och surf. 120 Hz är dock riktigt skönt för film och annat 24p-material, eftersom man slipper det hackiga 2:3-juddret. (Det gör du även med en IPS-skärm som klarar av 72 Hz, men jag vet inte vilka som gör det. Och, ja, jag hatar 2:3-juddret så mycket att jag hellre skulle köra TN utan än IPS med. Men jag tittar på TV:n i vilket fall som helst.) Att 120 Hz är det bättre valet för spel är självklart.

Du får helt enkelt prioritera: skrivbordsarbete eller spel?

Det är tyvärr inget beslut vi kan ta åt dig.

Filmen visas fortfarande i 24 fps fast, men viss skärmen uppdaterar snabbare.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Välj mellan

XL2420T
LG E277PY eller IPS277L
Catleap Q270
Crossover 27Q eller 27M

24" 120Hz eller 27" IPS är det enda du borde fundera på.

Hardcore gamern väljer 120Hz skärmen.
Allround användaren och risktagaren väljer Crossover eller Catleap.
Allroundanvändaren som prioriterar trygghet väljer LG E277PY eller IPS277L.

Du får helt enkelt prioritera.

och Catleap Q270 kan man endast köpa från kina/japan ? antar jag ?
elle... Ebay från ngn snubbe i japan ? ^^

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

och Catleap Q270 kan man endast köpa från kina/japan ? antar jag ?
elle... Ebay från ngn snubbe i japan ? ^^

Korea.

Permalänk
Medlem

Har en 60Hz Samsung och den funkar skitbra för spel, eller ja funkar skitbra för allting.
Men vill man köra snabba spel som CS/Cod eller liknande skulle jag köpt en 120Hz.
Min nästa blir en 120Hz tror ja

Permalänk
Avstängd

Kan inte säga att jag märkte så mycket skillnad vid dagligt använda mellan 24" benq och min DELL 2711. TN ochj IPS där då. Bättre vit på Dellen men inte mycket mer.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Reflekterade lite över en IPS-skärm(visserligen även aspect ratio) i denhär posten, kanske kan vara av intresse?
#12530517

Visa signatur

Ryzen 3600 @ 4.1gHz/1.285Vcore & 3.6gHz mem, STRIX 3070Ti @ 2.1+gHz/1.067V gpu & 10.5gHz mem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussekatten:

Reflekterade lite över en IPS-skärm(visserligen även aspect ratio) i denhär posten, kanske kan vara av intresse?
#12530517

Riktigt intressant tråd, tycks vara många som har lite svårigheter att välja.

Jag har hittat några olika skärmar som jag tycker är prisvärda. En Benq XL2420T för 2580kr och en Dell U2412m för 2300kr. Vad skulle ni säga om bildkvalitén på benq:n?
En 27" på 2560x1440 skulle vara roligt men redan begagnade ligger över 3800kr vilket går lite över budget och den höga upplösningen kan väll vara lite begränsande vid spel.

Permalänk
Medlem

Köpte just en Dell U2412M här i Finland, hittade ett erbjudande på bara 249€ ~2060kr. Nu får man bara vänta över veckoslutet.