Bra x264/h.264 encoder som utnjyttar 100% CPU?

Permalänk

Bra x264/h.264 encoder som utnjyttar 100% CPU?

Hejsan!

Jag undrar ifall det är någon här som vet om det finns en bra encoder program som utnjyttjar 100% av min CPU?

Allt jag hitills har testat bara har kört på 25% vilket gör mig lite besviken...

Hjälp?

Permalänk

Varför vill du upp i 100%?????

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klerbratt:

Hejsan!

Jag undrar ifall det är någon här som vet om det finns en bra encoder program som utnjyttjar 100% av min CPU?

Allt jag hitills har testat bara har kört på 25% vilket gör mig lite besviken...

Hjälp?

Skaffa en sämre CPU så kanske du kan få se på 100%

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av johan5758:

Varför vill du upp i 100%?????

För att encodern blir klar snabbare? Har en i5 3750k och tycker det går ovanligt långsamt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klerbratt:

För att encodern blir klar snabbare? Har en i5 3750k och tycker det går ovanligt långsamt...

Beror ju på om du kör med en encoder som går på CPU eller på GPU, vanligen Nvidia där CUDA kan användas.

Vanligen när man inte får upp farten på CPU, (om det är en CPU baserad vill säga) så beror det på andra saker i datorn inte CPU
Saker som Diskar och RAM spelar in mycket också, och kan agera flaskhalsar.

Tex om det du ska encoda finns på samma disk som det färdiga, så kommer det vara en mycket stor flaskhals, och är inte CPU och program som problemet sitter i utan i disken och hur du styr flödet från och till.

Var det här jag mena med att med en långsammare CPU kan du få se betydligt mer %

Du har nu en snabb CPU, och om den får vänta på andra saker som bromsar så blir det så här med få % belastning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om han har en 3570 så har han ju 4 kärnor. Om han bara når 25% CPU-användning låter det ju onekligen som att den encoder han använder nu inte är multitrådad, utan endast använder en kärna. Jag är inte så insatt in olika encoders så jag har tyvärr ingen att föreslå, men nån annan kanske kan föreslå någon multitrådad dito, eller så kan ju TS googla "multi threaded x264 encoder" tex...
Quicksync ska väl stödja h264, vill jag minnas så att söka efter en mjukvara som stödjer det kan ju åxå vara idé. Det är ju betydligt snabbare än att köra i mjukvara, även om man nyttjar alla 4 kärnorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan5758:

Varför vill du upp i 100%?????

Högre nyttjandegrad, snabbare?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Om han har en 3570 så har han ju 4 kärnor. Om han bara når 25% CPU-användning låter det ju onekligen som att den encoder han använder nu inte är multitrådad, utan endast använder en kärna. Jag är inte så insatt in olika encoders så jag har tyvärr ingen att föreslå, men nån annan kanske kan föreslå någon multitrådad dito, eller så kan ju TS googla "multi threaded x264 encoder" tex...
Quicksync ska väl stödja h264, vill jag minnas så att söka efter en mjukvara som stödjer det kan ju åxå vara idé. Det är ju betydligt snabbare än att köra i mjukvara, även om man nyttjar alla 4 kärnorna.

64-bit x264 encoder @ google.se kanske fungerar?

I övrigt tycker jag det låter som att du slog huvudet på spiken med din slutledning, till skillnad från andra tidigare dumma gissningar...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Handbrake http://handbrake.fr/ . Jag tror att den konverterar H.264. Kolla på den i alla fall. Den använder flera kärnor/trådar.

Permalänk
Medlem

Det lättaste är väl om TS skriver vad han använder för program och ev. inställningar på det m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Rekommenderar x264 då den ger bra kvalitet och är multitrådad.

Förutom encodern så kan det också bero på vad du matar encodern med. Om du t.ex. kör något tungt avisynth-script och inte använder multitrådning så kan det vara avisynth som kör 100% på en kärna och spottar ur sig så få bildrutor per sekund att själva encodern knappt belastas alls. En lösning på det kan vara att använda multitrådade avisynth och anpassa scripten för multitrådning.

Ett annat tips kan vara att encoda flera videoklipp samtidigt. Om du bara belastar 25 % med ett jobb så kör 4 jobb samtidigt så lär du få bättre utnyttjande av processorn. Du kanske kan dela upp din videofilm i flera delar, encoda varje del för sig och sedan sammanfoga de olika delarna efteråt.

Permalänk
Skrivet av Alstern:

Jag kan rekommendera Handbrake http://handbrake.fr/ . Jag tror att den konverterar H.264. Kolla på den i alla fall. Den använder flera kärnor/trådar.

Tackar tackar! Fungerar jättebra!

Har du några tips på inställningar?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Ett annat tips kan vara att encoda flera videoklipp samtidigt. Om du bara belastar 25 % med ett jobb så kör 4 jobb samtidigt så lär du få bättre utnyttjande av processorn. Du kanske kan dela upp din videofilm i flera delar, encoda varje del för sig och sedan sammanfoga de olika delarna efteråt.

Precis så brukar jag göra. Jag kör Vegas movie studio HD och den är också enkärning, men det är ytterst ovanligt för min del att man renderar en film som ett enda långt klipp. Jag gör alltid kapitel som sedan läggs på blu-ray skivan, och då kan man redigera klart alla kapitel samtidigt och sedan rendera paralellt. Många program kan startas paralellt, jag har tom kört igång 8 parallella renderingar med mitt program och då maxar alla kärnor på 100%.

Rent redigeringstekniskt är det också enklare att jobba i små kapitle eller klipp istället för att rendera en enda stor film. För om man ändrar någonting på ett ställa måste du rendera om hela filmen = tar onödit tid.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att leta efter något program som använder ditt grafikkort.. kommer antagligen gå snabbare än att använda processorn.
Om nu OP har ett hyffsat grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är det inte bättre att leta efter något program som använder ditt grafikkort.. kommer antagligen gå snabbare än att använda processorn.
Om nu OP har ett hyffsat grafikkort

Jag vet inte vad som kommit på senare tid men historiskt sett så har dessa grafikkorts-encoders visserligen varit snabba men också gett sämre kvalitet i förhållande till filstorlek jämfört med exempelvis x264. Ställer man in något snabbt preset på x264 som motsvarar samma kvalitet har det oftat visat sig vara minst lika snabbt som grafikkortet om man kört en modern processor. Tror även intels hårdvarustödda encoder har samma problem när de använder grafikdelen i sandy bridge / ivy bridge. Kanhända det kommit program som bättre utnyttjar CUDA på senare tid?

Överhuvudtaget litar jag inte på andra h.264 encoders än x264. x264 är enkelt att konfigurera för snabbhet eller kvalitet med olika presets och det använder alla processorkärnor utan problem. Kör jag redigeringsprogram så renderar jag ut det i något förlustfritt format så jag kan få manuell kontroll över komprimeringen med x264. Jag väntar hellre någon timme extra än att tappa kontrollen över inställningarna.

Skrivet av Aristotele:

Precis så brukar jag göra. Jag kör Vegas movie studio HD och den är också enkärning, men det är ytterst ovanligt för min del att man renderar en film som ett enda långt klipp. Jag gör alltid kapitel som sedan läggs på blu-ray skivan, och då kan man redigera klart alla kapitel samtidigt och sedan rendera paralellt. Många program kan startas paralellt, jag har tom kört igång 8 parallella renderingar med mitt program och då maxar alla kärnor på 100%.

Rent redigeringstekniskt är det också enklare att jobba i små kapitle eller klipp istället för att rendera en enda stor film. För om man ändrar någonting på ett ställa måste du rendera om hela filmen = tar onödit tid.

Ja det är alltid bra att dela upp uppgifterna i mindre delar. Då känns inte varje del lika betungande och som du skriver tjänar man ofta tid på det i slutändan om man sedan kan köra flera saker parallellt. Själv jobbar jag ofta med script så man schemalägger alla tunga uppgifter så kan man starta något eller några script på kvällen innan man lägger sig. I och för sig kan man också ställa ner prioriteten på encoding-processerna så att man lättare kan jobba med annat samtidigt (och låta datorn endast encoda när övriga processer vilar).

Permalänk

MediaCoder

Den är gratis är bara söka på google efter den

den kan använda både cpu och gpu(nvidia) om man vill eller endast cpu

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Är det inte bättre att leta efter något program som använder ditt grafikkort.. kommer antagligen gå snabbare än att använda processorn.
Om nu OP har ett hyffsat grafikkort

Har ett Asus GTX 670 DCUII.

Skrivet av ronnylov:

Jag vet inte vad som kommit på senare tid men historiskt sett så har dessa grafikkorts-encoders visserligen varit snabba men också gett sämre kvalitet i förhållande till filstorlek jämfört med exempelvis x264. Ställer man in något snabbt preset på x264 som motsvarar samma kvalitet har det oftat visat sig vara minst lika snabbt som grafikkortet om man kört en modern processor. Tror även intels hårdvarustödda encoder har samma problem när de använder grafikdelen i sandy bridge / ivy bridge. Kanhända det kommit program som bättre utnyttjar CUDA på senare tid?

Överhuvudtaget litar jag inte på andra h.264 encoders än x264. x264 är enkelt att konfigurera för snabbhet eller kvalitet med olika presets och det använder alla processorkärnor utan problem. Kör jag redigeringsprogram så renderar jag ut det i något förlustfritt format så jag kan få manuell kontroll över komprimeringen med x264. Jag väntar hellre någon timme extra än att tappa kontrollen över inställningarna.

Ja det är alltid bra att dela upp uppgifterna i mindre delar. Då känns inte varje del lika betungande och som du skriver tjänar man ofta tid på det i slutändan om man sedan kan köra flera saker parallellt. Själv jobbar jag ofta med script så man schemalägger alla tunga uppgifter så kan man starta något eller några script på kvällen innan man lägger sig. I och för sig kan man också ställa ner prioriteten på encoding-processerna så att man lättare kan jobba med annat samtidigt (och låta datorn endast encoda när övriga processer vilar).

Tror ni misstar er allt för mycket av vad jag gör. Använder h.264 videos för att minska tiden det tar att ladda upp videos på youtube.
Handbrake som länkades tidigare fungerar utmärkt till mitt ändamål då jag inte på långa vägar planera att encoda filmklipp längre än 10 minuter i alla fall.

Men diskutera fritt ni

Permalänk
Medlem

Hur som helst Handbrake använder x264 som encoder så det är lugnt... Tips på inställningar skulle i så fall vara crf någonstans mellan 16 och 20, så får man bra kvalitet innan filen komprimeras om igen av YouTube. Ju lägre värde desto bättre kvalitet men också större filer som tar längre tid att skicka upp. CRF 18 är nog en bra kompromiss.

https://trac.handbrake.fr/wiki/ConstantQuality
De kallar det " RF value".