räcker min receiver? Är högtalarna vettiga?

Permalänk
Medlem

räcker min receiver? Är högtalarna vettiga?

tjenare alla sweclockare,

Fick hjälp för några dagar sen med att välja receiver (tackar för all hjälp) och med lite tur lyckades jag få tag i en Yamaha RX-V671 under 2500 kr som ska komma under början av nästa vecka. Dansar runt av glädje!

Dock känner jag att mitt högtalarsystem är lite undermåligt. När jag köpte dem fick jag inte provlyssna dem och när man hitta dem på en annan affär och faktiskt fick provlyssna dem så var ljudet väldigt tomt, torrt och hade inget djup alls ;
Sony 5.0 Högtalarsystem SS-FCR4000:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=349899

Har hittat ett 5.0 system som jag är mycket intresserad av och verkar ha fått mycket bra kritik runt om.
Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412737

Någon som har erfarenhet av dessa högtalare som kan ge några synpunkter på ljudet?

Det jag undrar är om receivern (Yamaha RX-V671) kommer klara av att spela högtalarna eller måste man skaffa något ännu kraftigare? Om någon känner till något bättre alternativt av högtalare så är jag öppen för förslag (dock så är min budget på 4000 kr, ej mer.).

tack på förhand,

Lelle

Permalänk

En subwoofer är alltid en subwoofer och kan inte ersättas med golv högtalare. Väljer du fynda paketet så kommer du inte att sakna den på samma sätt som med sony paketet. Golvhögtalarna är dock stora och kräver att man har ett stort rum och placerar dem rätt för att de ska få spela som bäst. Dvs det är inget man rekommenderar till ett tonårsrum.

http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1130579-en-enkel-...
Där kan du läsa mer om olika typer av högtalare och hur dem bör placeras

http://www.fyndborsen.se/xtz/hogtalarpaket/nytt-objekt_6 om du kan lägga till 990:- på budgeten så får du ett vettigt 5.1 paket, där subwoofern är riktigt prisvärd. Samt att satelit högtalarna ska vara helt ok. xtz ger alltid mycket "bang for the buck".

Har du ett stort rum så är fynda paketet en bättre grund som du kompletterar med en subwoofer senare. xtz paketet om du har ett litet rum, då får du ett bra allround system och en bra bas till både film & musik.

Din rx-v671 klarar att driva båda paketen utan problem

//Stefan

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

En subwoofer är alltid en subwoofer och kan inte ersättas med golv högtalare. Väljer du fynda paketet så kommer du inte att sakna den på samma sätt som med sony paketet. Golvhögtalarna är dock stora och kräver att man har ett stort rum och placerar dem rätt för att de ska få spela som bäst. Dvs det är inget man rekommenderar till ett tonårsrum.

http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1130579-en-enkel-...
Där kan du läsa mer om olika typer av högtalare och hur dem bör placeras

http://www.fyndborsen.se/xtz/hogtalarpaket/nytt-objekt_6 om du kan lägga till 990:- på budgeten så får du ett vettigt 5.1 paket, där subwoofern är riktigt prisvärd. Samt att satelit högtalarna ska vara helt ok. xtz ger alltid mycket "bang for the buck".

Har du ett stort rum så är fynda paketet en bättre grund som du kompletterar med en subwoofer senare. xtz paketet om du har ett litet rum, då får du ett bra allround system och en bra bas till både film & musik.

Din rx-v671 klarar att driva båda paketen utan problem

//Stefan

Tackar för snabbt svar.

Har inte så mycket tonårs-rum längre, flyttar ut nästa månad till en 5a med ett par kompisar så man har lite plats (vuxenpoäng till mig). ^^ Jag har tänkt att ha dem i vardagsrummet för filmtittande mestadels men också för att lyssna på musik.

jag är ingen jätte beundrare av bas vill enbart ha så det skapar effekt när man tittar på film. Kan dock heller inte ha särskilt mycket bas då grannarna under lär skicka störningsjouren på mig. xD Men skulle inte golv-högtalarna räcka för att ge tillräckligt med bas?

Har inte hunnit läsa igenom hela högtalar guiden men är on the way, riktigt intressant.

Permalänk
Medlem

Lyssna på högtalare i butik ger inte alltid så mycket då ljudet kan vara väldigt annorlunda mot hur det låter i ditt hem.
Saker som spelar väldigt stor roll är hur stort rummet är och då inte bara ytan utan alla mått två rum med samma yta och takhöjd men ett är fyrkantigt och ett väldigt avlångt ger väldigt stor skillnad i hur det låter.
Även var i rummet högtalarna står kan ge otroligt stor skillnad tex hade jag ett par högtalare som lät bäst när dom stod mitt i rummet (har en avdelning av bokhyllor som delar ett ganska stort rum) där jag då hade tv,etc men när jag flyttade dom till kort sidan av rummet så försvann alla bas.
Strax efter så köpte jag ett nytt klipsch 5,0 paket och flyttade då tillbaks allt till mitten utan att prova dom vid väggen först för jag trodde att det skulle låta bäst i mitten men upptäckte att det inte fanns någon bas igen med klipsch i mitten så provade snabbt att dra om kablar o prova dom vid väggen och jävlar vilken skillnad (så bara att flytta tillbaks tv och allt skit igen).

Så med andra ord passar ett par högtalare bra på ett ställe så är det inte säkert att nästa par passar att ha där.

Även material i väggar,golv,tak spelar stor roll och till viss del eventuell isolering i väg,golv,tak kan göra en del.
Sen vad hänger på väggarna? i taket? vad står,ligger på golvet? allt detta gör en del det med.
Tex i en ellada (elgiganten,siba,etc) så är det nästan ingen ide alls att lyssna då "rummet" i affären och hemma gör mer skillnad än vad alla olika högtalare i butiken gör.
Dvs samma sak som att titta på en tv i en ellada där ljuset är så starkt så det inte går att veta hur bilden skulle sett ut hemma i ett halv mörkt rum.

Det enda riktigt bra testet är att låna hem heller köpa och eventuellt skicka,lämna tillbaks högtalare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Lelle91:

Tackar för snabbt svar.

Har inte så mycket tonårs-rum längre, flyttar ut nästa månad till en 5a med ett par kompisar så man har lite plats (vuxenpoäng till mig). ^^ Jag har tänkt att ha dem i vardagsrummet för filmtittande mestadels men också för att lyssna på musik.

jag är ingen jätte beundrare av bas vill enbart ha så det skapar effekt när man tittar på film. Kan dock heller inte ha särskilt mycket bas då grannarna under lär skicka störningsjouren på mig. xD Men skulle inte golv-högtalarna räcka för att ge tillräckligt med bas?

Har inte hunnit läsa igenom hela högtalar guiden men är on the way, riktigt intressant.

Ett par golvhögtalare kan inte ersätta en subwoofer på effekter i film. Det gör stor skillnad på hur man upplever filmen. Jag har t.ex. två st subwoofers. En för film som tar det allra djupaste frekvenserna och en mindre 8" subba som agerar basstöd till musik, den klarar inte det djupa men är snabb och snärtig i de övre bas registrena.

Så är budgeten tajt och du vill ha bra film ljud kör 5.1 är musik viktigast och film kommer i andra hand så välj 5.0. Om du inte om någon månad kan köpa en subwoofer för då rekommenderar jag även 5.0

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2