Permalänk
Medlem

Head First Java utdaterad?

Hade tänkt att köpa Head First Java, men eftersom den är från 2005 så verkar den inte så uppdaterad :S

Har jag fel eller ska jag köpa en annan bok? Har även svårt att välja mellan Java och C# så om inte Head First serien finns i uppdaterad version till java kommer det nog bli C# istället. Så rekommendera gärna andra böcker om Java

Permalänk
Medlem

Verkar inte bättre än att det inte kommit ut någon uppdatering sedan 2005, tyvärr.

Andra Javaböcker av O'Reilly verkar lida av samma problem.

Kör om inte annat på C#. Själva språket är så pass likt att du kan växla till Java senare om du vill. API:t (funktionsbiblioteken) är förstås annorlunda, så vid ett direktbyte känner man sig tämligen handikappad i början, men det ger sig ju med tiden.

Själv började jag med Java och gick sedan över till C# pga att det var vad arbetsgivaren körde med. Gick rätt snabbt att komma upp i fart. När vi nyanställer så spelar det ingen roll om personen kan Java eller C#, men något av dem brukar vi ha som krav.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Core Java är bra böcker, använder mig själv av dem

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

Head First-böckerna är först och främst väldigt bra läroverktyg.

Att den inte finns i en ny upplaga spelar egentligen inte så stor roll när man vill lära sig Java. Anledningen till det är att syntaxen inte förändras (alltför mycket) mellan versionerna vilket innebär att kan du det som HFJ tar upp så kan du koda alla versioner av Java.

HFJ använder sig utav version 5 (1.5) och den senaste versionen av Java är 7. Det som hänt mellan dessa releaser behöver en som precis ska lära sig Java inte bry sig om.

Om du ska lära dig C# eller Java spelar egentligen inte så stor roll. Om du planerar att arbeta med utveckling så ska du (räkna med att behöva) lära dig flera språk och båda dessa är ypperliga att ha som grund.