Dator byggd av Inet, cpu kylarens fläktar föll ur samt högljudda fläktar

Permalänk
Medlem

Dator byggd av Inet, cpu kylarens fläktar föll ur samt högljudda fläktar

Hejsan, jag har precis fått hem min dator som Inet har byggt och levererat till mig:

Datorn:

Gigabyte Z77X-UD3H ATX
1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Thermalright TY 141, 140mm fläkt, PWM 900-1300 1 st
Corsair Obsidian 550D
DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1
Montering och test av dator med valfria komponenter 1 st
Adapter splittkabel för 4-pins fläktar, från 1-5 2 st
4-Pin PWM Fläktförlängningskabel 600mm
NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär
Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC
Thermalright Silver Arrow SB-E 1 st
Crucial SSD m4 256GB
Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP 2 st
Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP 1 st

Startade och tänkte genast, herrejävar va det låter om fläktarna, å andra sidan brukar datorer låta en del vid uppstart, så ingen fara tänker jag.
Väl inne i windows fortsätter oljudet, tänkte inte mer på det utan började installera lite grejer. Efter ett tag så kan jag dock inte undgå oljudet mer
samt att jag lägger märke till ett konstigt skrapande ljud. Stänger av, drar ur kablar och öppnar lådan, då trillar en av de två fläktarna som sitter på min thermalright silver arrow cpu kylare av! Vad i helvete tänker jag, för att sedan märka att den andra fläkten också inte sitter fast (silverarrow kommer med två st). Det hela slutar med att jag får plocka upp tre st små "stänger" som ligger sprida inuti lådan som uppenbarligen ska hålla fast fläktarna på kylflänsen.

För det första så är jag förbannad över att Inet ens monterade in kylaren (de monterar inte kylare över 650 gram och denna väger över kilot) då datorn har fraktats från göteborg till stockholm, det kunde blivit ännu värre med ett sprucket moderkort osv. Och det som har hänt är dessa "stänger" har åkt omkring i lådan, gud vet hur länge? Tänker att dessa även kan skadat saker i datorn...

Nu till mina frågor:
1. Kan jag installera fläktarna igen utan att ta loss hela cpu kylaren, verkar trångt?
2. Kan jag köra datorn ändå eller finns risken att min processor smälter och dör nu när det enbart sitter en kylfläns över den?
3. Mina pwn styrda fläktar låter som faaaaaan, kan inet ha kopplat in dessa fel, eller är det något jag måste lösa i bios, eller på annat sätt??
Tacksam för svar, och jag ska kontakta Inet imorgon, för om jag inte kan lösa detta så kräver jag att dom som företag skickar någon att fixa detta på något sätt

Om jag har lagt denna tråden fel så var vänliga och säg vart i forumet jag kan posta

Permalänk
Medlem

Jag har inget svar på dina frågor tyvärr. Tänkte beställa från Inet i morgon, komplett med bygge. Blir orolig nu när jag läser detta.

Har de praktikanter där på sommaren eller brukar de slarva så här? För 800 kr ska de väl ändå kunna göra ett ordentligt jobb?

Permalänk
Skrivet av dafuu:

Hejsan, jag har precis fått hem min dator som Inet har byggt och levererat till mig:

Datorn:

Gigabyte Z77X-UD3H ATX
1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Thermalright TY 141, 140mm fläkt, PWM 900-1300 1 st
Corsair Obsidian 550D
DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1
Montering och test av dator med valfria komponenter 1 st
Adapter splittkabel för 4-pins fläktar, från 1-5 2 st
4-Pin PWM Fläktförlängningskabel 600mm
NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär
Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC
Thermalright Silver Arrow SB-E 1 st
Crucial SSD m4 256GB
Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP 2 st
Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP 1 st

Startade och tänkte genast, herrejävar va det låter om fläktarna, å andra sidan brukar datorer låta en del vid uppstart, så ingen fara tänker jag.
Väl inne i windows fortsätter oljudet, tänkte inte mer på det utan började installera lite grejer. Efter ett tag så kan jag dock inte undgå oljudet mer
samt att jag lägger märke till ett konstigt skrapande ljud. Stänger av, drar ur kablar och öppnar lådan, då trillar en av de två fläktarna som sitter på min thermalright silver arrow cpu kylare av! Vad i helvete tänker jag, för att sedan märka att den andra fläkten också inte sitter fast (silverarrow kommer med två st). Det hela slutar med att jag får plocka upp tre st små "stänger" som ligger sprida inuti lådan som uppenbarligen ska hålla fast fläktarna på kylflänsen.

För det första så är jag förbannad över att Inet ens monterade in kylaren (de monterar inte kylare över 650 gram och denna väger över kilot) då datorn har fraktats från göteborg till stockholm, det kunde blivit ännu värre med ett sprucket moderkort osv. Och det som har hänt är dessa "stänger" har åkt omkring i lådan, gud vet hur länge? Tänker att dessa även kan skadat saker i datorn...

Nu till mina frågor:
1. Kan jag installera fläktarna igen utan att ta loss hela cpu kylaren, verkar trångt?
2. Kan jag köra datorn ändå eller finns risken att min processor smälter och dör nu när det enbart sitter en kylfläns över den?
3. Mina pwn styrda fläktar låter som faaaaaan, kan inet ha kopplat in dessa fel, eller är det något jag måste lösa i bios, eller på annat sätt??
Tacksam för svar, och jag ska kontakta Inet imorgon, för om jag inte kan lösa detta så kräver jag att dom som företag skickar någon att fixa detta på något sätt

Om jag har lagt denna tråden fel så var vänliga och säg vart i forumet jag kan posta

1. de e väl bara att försöka.. Men jag lyckas iaf med de (samma kylare)
2. om du kollar dina temps regelbundet så visst skulle själv dock inte göra det..
3. den låter nog bara pga. att den inte sitter hårt någ "stängerna" e lite kryxiga att får till att sitta hårt och det blir konstiga vibbrationer.

EDIT: tror du överdrver lite ett mobo tål enhel del till vissas förvåning!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

satt din kylare kvar i chassit då du lyckades eller hade du den på bordet så att säga?

Permalänk
Medlem

Borde väl egentligen inte vara några problem att montera kylaren, liknar ju till viss del min NH-U12P i konstruktionen och den var pillig att få ditt fläktarna men det gick utan att avlägsna kylaren. Lycka till och stå på dig mot Inet, tycker inte du ska behöva betala för monteringen när de gjort uppenbarligen har slarvat i deras rutiner!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Avstängd

1. kolla temperaturerna
2. om temperaturerna ser okej ut så styr de via bios/uefi
3. återkom med svar

Permalänk
Medlem

Jo jag ska försöka pilla lite, jobbigt för en som är född med tummen i handen dock =/
Jag ska absolut ta kontakt med Inet för att dom har riskerat min dator genom att installera saker dom sjäva säger att dom inte gör, blir ju ännu roligare när jag ändå hade kontakt med dom, och dom sa att "du vet väl att kylaren är för tung för att vi ska montera den"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

1. kolla temperaturerna
2. om temperaturerna ser okej ut så styr de via bios/uefi
3. återkom med svar

Yes det ska jag göra, när cpu kylaren fungerar som den ska

Permalänk
Medlem

någon som vet om den lilla 140 mm fläkten ska sitta närmast utblåset ibak eller ifram istället?

Permalänk
Medlem

Och inet påstår sig testa allt innan? inte snält av dem att fuska så.
Beställde också dator komplett med montering hos dem, men för mig gick det bra iaf.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Och inet påstår sig testa allt innan? inte snält av dem att fuska så.
Beställde också dator komplett med montering hos dem, men för mig gick det bra iaf.

Självklart så testar de datorerna, det är förmodligen när det skickades som fläktarna lossnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

någon som vet om den lilla 140 mm fläkten ska sitta närmast utblåset ibak eller ifram istället?

http://www.tweaktown.com/reviews/4676/thermalright_silver_arr...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Du kanske borde kontakta Inet och snacka om det. Jag menar du har ju garanti, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Och inet påstår sig testa allt innan? inte snält av dem att fuska så.
Beställde också dator komplett med montering hos dem, men för mig gick det bra iaf.

Det tror jag dom gör förvisso, men någon nisse missade uppebarligen att hans arbetsgivare på hemsidan säger att de ej monterar kylare
över 650 gram

Skrivet av Marcusk:

Självklart så testar de datorerna, det är förmodligen när det skickades som fläktarna lossnade.

Oavsett så är det dåligt då det går emot deras regler

tack ska ta en koll där!

Skrivet av Waowt:

Du kanske borde kontakta Inet och snacka om det. Jag menar du har ju garanti, eller hur?

Ja det har jag ju. Ska prata med dom så fort dom öppnar imorgon. Och då får dom se till att fixa kylaren, antingen skickar dom någon till mig eller så betalar dom taxi dit och hem samt att åtgärda problemet direkt, för just nu vågar jag ej använda datorn jag väntade i 20 dagar på att få

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

Det tror jag dom gör förvisso, men någon nisse missade uppebarligen att hans arbetsgivare på hemsidan säger att de ej monterar kylare
över 650 gram

Oavsett så är det dåligt då det går emot deras regler

tack ska ta en koll där!

Ja det har jag ju. Ska prata med dom så fort dom öppnar imorgon. Och då får dom se till att fixa kylaren, antingen skickar dom någon till mig eller så betalar dom taxi dit och hem samt att åtgärda problemet direkt, för just nu vågar jag ej använda datorn jag väntade i 20 dagar på att få

jag tycker du ska snacka med dem! dem är hjälpsamma o kommer hjälpa dig, alla gör misstag och rekommenderar fortf att ni andra ska köpa kompletta därifrån! jag köpte själv eftermarknads kylare av dem, vilket var slut så fick jag ett mail om jag ville byta, o byte upp mig, o skrev tillbaka, "efter kompliceringen vad får jag av detta, så fick kylaren flör den mindre kylarens pris, dvs 150 kr billigare,

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig våga ta montering från inet.(Eller rekommendera det)
En kompis fick skicka tillbaka sin dator tre gånger (bor på annan ort så jag kunde inte bygga).
Till slut fick de allt ok, men tog över två månader.

cpu kylare felmonterad, överhettade direkt.
Trasigt grafikkort och trasig hårddisk.
Undrar hur fan de testar saker på den firman.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annddyy:

jag tycker du ska snacka med dem! dem är hjälpsamma o kommer hjälpa dig, alla gör misstag och rekommenderar fortf att ni andra ska köpa kompletta därifrån! jag köpte själv eftermarknads kylare av dem, vilket var slut så fick jag ett mail om jag ville byta, o byte upp mig, o skrev tillbaka, "efter kompliceringen vad får jag av detta, så fick kylaren flör den mindre kylarens pris, dvs 150 kr billigare,

Klart alla gör misstag, men då vill jag tro också att dom kan hjälpa mig att installera kylaren ordentligt alternativt, ta bort den och sätta dit orginal. Mer än så kräver jag ej, då det är dom som har begått ett misstag. Men som jag skrev ovan så vägrar jag skicka tillbaka datorn och krångla, utan antigen betalar dom mig i taxi fram o tebax me datorn eller så skickar dom hem någon som kan fixa det.

Skrivet av BergHa:

Skulle aldrig våga ta montering från inet.(Eller rekommendera det)
En kompis fick skicka tillbaka sin dator tre gånger (bor på annan ort så jag kunde inte bygga).
Till slut fick de allt ok, men tog över två månader.

cpu kylare felmonterad, överhettade direkt.
Trasigt grafikkort och trasig hårddisk.
Undrar hur fan de testar saker på den firman.

Ja man blir ju lite oroad helt klart..på min första dator därifrån så fungerade inte mina två topp fläktar i datorn vilket resulterade i att damm föll i lådan och att det började ryka..Kul

Permalänk
Medlem

har tittat igenom mer nu och det saknas även en pinne för att fästa den stora 150 mm fläkten som ska vara i mitten. Bra jäkla jobb!

Och jag märker att jag inte klarar att dra på fläktarna tyvärr, vet inte ens vart, eller åt vilket håll dom ska sitta...får bara tonårsångest. Jävla piss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

har tittat igenom mer nu och det saknas även en pinne för att fästa den stora 150 mm fläkten som ska vara i mitten. Bra jäkla jobb!

Och jag märker att jag inte klarar att dra på fläktarna tyvärr, vet inte ens vart, eller åt vilket håll dom ska sitta...får bara tonårsångest. Jävla piss!

google is your best f.... hehe ne men kolla här ser man tydligt hur dom ska vara mvh http://www.youtube.com/watch?v=DRv4zUCI7pg&feature=related

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

google is your best f.... hehe ne men kolla här ser man tydligt hur dom ska vara mvh http://www.youtube.com/watch?v=DRv4zUCI7pg&feature=related

Tack jag har faktiskt löst det hela tack vare min flickvän idag Nu måste jag nog starta en tråd om mina fläktar som körs på sjuk hög hastighet hela tiden