Intel X25-M VS Samsung Basic 830

Permalänk
Medlem

Intel X25-M VS Samsung Basic 830

Kollar nya delar till dator och vill veta om det är värt att köpa en ny SSD.
Min gamla Intel X25-M SSD och den nya jag tänkte köpa Samsung Basic 830.

http://ark.intel.com/products/56601/Intel-SSD-X25-M-Series-(8...)
http://www.inet.se/produkt/4304360/samsung-ssd-basic-830-seri...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ladda ner och installera Intel SSD Toolbox.
Du ser där "Estimated Life Remaining". Här detta ett högt värde (95% hos mig >1.5 års användande) så behöver du inte en ny SSD av den anledningen.

Du har länkat till G1 versionen av Intels SSD (om jag förstod länken rätt). TRIM var inte aktiverat på dessa om jag minns rätt.
Hur fungerar det för dig med att använd disken, tycker du att den är långsam?
Kör du Intel SSD Toolbox regelbundet för att frigöra utrymme?

Om du fortfarande tycker att din nuvarande SSD är tillräckligt snabb så behöver du inte byta.

Även om du känner att du skulle vilja byta pga någon av ovan (eller andra) skäl så tänk på att det finns möjlighet att det blir lite (fler) prissänkningar i slutet av sommaren / början av hösten.
Intel har ju redan aviserat om sina sänkningar (nyhets notis här på SWEC), dessa har inte hunnit slå fullt ut i konsumentledet ännu.
Andra tillverkare lär följa efter eller lansera nya modeller som ger mer för samma peng.

Är själv i tankarna att handla SSD för mina lagringsbehov (kör bara system på den idag) och jag har bestämt mig för att vänta och se hur det ser ut med nya modeller och lägre priser i höst.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Skall du bara ha windows, spel o program på den så märker du ingen skillnad på de nya SSD diskarna

Permalänk
Medlem

behåll den annars kör du 2 stycken

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d