Vanliga missuppfattningar i forumet och varför

Permalänk
Medlem

You sir won youself a computer!

Kan tyckas irrelevant i ett forum där folk ändå oftast förstår vad man menar men jag anser att det här borde tillhöra allmänbildning Och dessutom kan det i vissa fall göra extremt stor skillnad och det går inte alltid att förstå vad som egentligen menas, speciallt inte när det blir lite mer komplext än "jag har 8000mb ram!".

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Källa: http://xkcd.com/394/

Permalänk
Medlem

Låt mig fråga: vilket typsnitt använder du? Ser otroligt trevligt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Låt mig fråga: vilket typsnitt använder du? Ser otroligt trevligt ut

Computer Modern Roman heter det

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Computer Modern Roman heter det

Danke

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Computer Modern Roman heter det

Du har ingen nedladdningslänk? De få jag hittar gillar inte svenska specialtecken :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Du har ingen nedladdningslänk? De få jag hittar gillar inte svenska specialtecken :/

http://sourceforge.net/projects/cm-unicode/ - den verkar ha åäö i vart fall. Jag har inte TrueType-varianten, så jag vet inte riktigt annars. Eventuellt finns en klon som heter Latin Modern.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Boombastic:

Du sa fel!!! Jag vägrar förstå vad du menar!!! Orka.. Man fattar ffs vad de menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Lär man sig rätt (något som inte är särskilt svårt), istället för att hitta på egna förkortningar och skriva på olika sätt i varannan mening, så slipper man se dum ut när man skriver inlägg i ett forum som Sweclockers.

Sen att man i en vanlig diskussion inte alltid säger rätt är en annan sak, det är inte lika viktigt...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Lär man sig rätt (något som inte är särskilt svårt), istället för att hitta på egna förkortningar och skriva på olika sätt i varannan mening, så slipper man se dum ut när man skriver inlägg i ett forum som Sweclockers.

Jag tycker att man visar respekt mot övriga deltagare i forumet om man faktiskt anpassar sig mot de konventioner som råkar råda. Jag blir bara irriterad när det dyker upp frågor som är särskrivna, där man inte vet vad versal bokstav i början av en mening är, där man blandar enheter. Någon hade exemplet 8000 mb RAM, det skulle kunna vara en vippa - som kan lagra just en bit om än ett omständigt sätt att skriva på.

Jag har kunnat att en byte består av flera bitar sen jag var 11. Hur svårt kan det vara? Jag har full förståelse för att "Svensson" inte bryr sig så mycket - men hänger man på ett forum så Swec så får man lära sig. Tycker jag.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Firkraag:

Jag personligen bryr mig inte ifall det uppstår stavfel eller om någon inte kan skillnaden mellan MB å mB Mb osv osv. Om någon skriver "räcker 1024mb ram?" så förstår jag precis vad han frågar och ska vara modig att säga att det gör förmodligen majoriteten här på forumet.

Språkpoliser och all "nitpicking" sänker alltid stämningen i min mening, förstår ni frågan och vad någon skriver så behövs inte spydiga svar som "det heter dator, inte data" speciellt när det är det enda som svaras med. Ska man klaga på sådant här så skicka ett PM!

För en gångs skull så är ämnet med rättskrivning inte off topic iom att dokumentet handlar i viss mån om det, så jag skriver ett längre svar:

Jag tycker det är väldigt bra att folk blir påminda om att hålla isär prefixen. Skriftspråk är det vi kommunicerar med här. Det distraherar att behöva dechiffrera meddelanden extra mycket pga dålig grammatik, fel ord, etc. Det bör vara en strävan efter att faktiskt säga rätt.

I datafallet så är det ju oräkneliga trådar som faktiskt uppstår just av problemet med "b" och "B" och förvirringen däremellan. Är det fortfarande oviktigt att skriva rätt?

"Det heter dator, inte data" låter i sig inte så spydigt, men man kan ju lägga fram det på olika sätt (och ibland heter det ju faktiskt "data", inte "dator"). Att folk tar sig tiden att skriva sådana rättelser istf att behandla frågan i sig är ju ett klart bevis på att det distraherar.

Jag kommer ihåg en hel tråd på flera sidor på detta forum som handlade om att spänna däck (antar därmed det var i "Övrigt"), men som i praktiken handlade om att trådstartaren hade skrivit nanometer istf newtonmeter. Jag tycker det är helt relevant att det påpekas att det är fel skrivet (PM eller i tråden är en annan fråga) och reaktionen bör vara "Hoppsan, ändrat!". I den tråden var det distraherande elementet främst alla som skrev att "det spelar ju ingen roll", TS som gjorde det till en principsak att inte ändra vad jag minns och så urartade det i en diskussion likt denna jag håller just nu, istf att behandla sakfrågan.

För någon som ser enheter och prefix hela dagarna så är det extremt distraherande när det står fel, så till den grad att man ibland faktiskt inte förstår eller tar det alldeles för bokstavligt. I tråden ovan så antog jag att personen menade att han hade något fjäderbelastat digitalt verktyg som gav utslag i nanometer, vilket så klart i sig lät helt vrickat, men står det "nm" så gör det. Tänker man efter så kommer man fram till "ah, han menade Nm", men bara på den lilla stunden har TS förlorat många läsare, och i vilket fall slösat med hjärncykler och människors tid. Det är i kommunikationens intresse att skriva rätt; det är aldrig fel att skriva rätt, men det kan vara fel att skriva fel.

Man fattar om någon skriver "nåt" i stället för "något", eller till och med "dem" istf "de", men som många har märkt så gäller inte samma godtycklighet inom matematik och fysik. Se vilket liv det blir när någon frågar vad t ex "5/7(4+3)" blir - det handlar om att notationen är dålig. I dessa sammanhang är det ett problem att vara ofullständig.

Denna diskussion har tagits säkert tiotusentals gånger på olika forum världen över. I Sverige går alla i skolan i 9 (oftast >=12) år med delmål att lära sig uttrycka sig korrekt i skrift och tal. Vet man inte skillnaden mellan "mb" och "MB" så kan man så klart skriva fel, men då blir man rättad, och därefter bör man veta. Det är inte svårare än så. Ser man det som en personlig attack att bli faktamässigt rättad så kan man undra vad man gör på ett diskussionsforum.

Samtidigt så vet jag personer som har civilingenjörsexamen som likförbannat inte verkar kunna uttrycka sig i skrift, och slarvar med enheter (och förlorar tentapoäng av anledningen) så det är inte bara att förvandla det till en utbildningsfråga. Strävan att skriva rätt måste dock fortfarande finnas kvar. Grunden i kommunikation är ju faktiskt att göra sig förstådd. Att skriva "mb" istf "MB" ses som
1. okunnigt,
2. tvetydigt/felaktigt
och i viss mån som 3. provocerande, vilket är en anledning till varför det kommer eventuellt "spydiga" rättelser.

Sammanfattning med bilanalogi : Det är som att gå in på ett bilforum och säga "chassi" när man menar "kaross", eller "hjul" när man menar "däck". Tro fasen att folk kommer rätta dig, det betyder ju inte samma sak.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Alltså... man fattar ju typ alltid vad folk menar.. verkar som om du stör dig på småsaker. DOCK kan jag hålla med om internethastighets frågan då den återkommer hela tiden..

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

För en gångs skull så är ämnet med rättskrivning inte off topic iom att dokumentet handlar i viss mån om det, så jag skriver ett längre svar:

Jag tycker det är väldigt bra att folk blir påminda om att hålla isär prefixen. Skriftspråk är det vi kommunicerar med här. Det distraherar att behöva dechiffrera meddelanden extra mycket pga dålig grammatik, fel ord, etc. Det bör vara en strävan efter att faktiskt säga rätt.

I datafallet så är det ju oräkneliga trådar som faktiskt uppstår just av problemet med "b" och "B" och förvirringen däremellan. Är det fortfarande oviktigt att skriva rätt?

"Det heter dator, inte data" låter i sig inte så spydigt, men man kan ju lägga fram det på olika sätt (och ibland heter det ju faktiskt "data", inte "dator"). Att folk tar sig tiden att skriva sådana rättelser istf att behandla frågan i sig är ju ett klart bevis på att det distraherar.

Jag kommer ihåg en hel tråd på flera sidor på detta forum som handlade om att spänna däck (antar därmed det var i "Övrigt"), men som i praktiken handlade om att trådstartaren hade skrivit nanometer istf newtonmeter. Jag tycker det är helt relevant att det påpekas att det är fel skrivet (PM eller i tråden är en annan fråga) och reaktionen bör vara "Hoppsan, ändrat!". I den tråden var det distraherande elementet främst alla som skrev att "det spelar ju ingen roll", TS som gjorde det till en principsak att inte ändra vad jag minns och så urartade det i en diskussion likt denna jag håller just nu, istf att behandla sakfrågan.

För någon som ser enheter och prefix hela dagarna så är det extremt distraherande när det står fel, så till den grad att man ibland faktiskt inte förstår eller tar det alldeles för bokstavligt. I tråden ovan så antog jag att personen menade att han hade något fjäderbelastat digitalt verktyg som gav utslag i nanometer, vilket så klart i sig lät helt vrickat, men står det "nm" så gör det. Tänker man efter så kommer man fram till "ah, han menade Nm", men bara på den lilla stunden har TS förlorat många läsare, och i vilket fall slösat med hjärncykler och människors tid. Det är i kommunikationens intresse att skriva rätt; det är aldrig fel att skriva rätt, men det kan vara fel att skriva fel.

Man fattar om någon skriver "nåt" i stället för "något", eller till och med "dem" istf "de", men som många har märkt så gäller inte samma godtycklighet inom matematik och fysik. Se vilket liv det blir när någon frågar vad t ex "5/7(4+3)" blir - det handlar om att notationen är dålig. I dessa sammanhang är det ett problem att vara ofullständig.

Denna diskussionen har tagits säkert tiotusentals gånger på olika forum världen över. I Sverige går alla i skolan i 9 (oftast >=12) år med delmål att lära sig uttrycka sig korrekt i skrift och tal. Vet man inte skillnaden mellan "mb" och "MB" så kan man så klart skriva fel, men då blir man rättad, och därefter bör man veta. Det är inte svårare än så. Ser man det som en personlig attack att bli faktamässigt rättad så kan man undra vad man gör på ett diskussionsforum.

Samtidigt så vet jag personer som har civilingenjörsexamen som likförbannat inte verkar kunna uttrycka sig i skrift, och slarvar med enheter (och förlorar tentapoäng av anledningen) så det är inte bara att förvandla det till en utbildningsfråga. Strävan att skriva rätt måste dock fortfarande finnas kvar. Grunden i kommunikation är ju faktiskt att göra sig förstådd. Att skriva "mb" istf "MB" ses som
1. okunnigt,
2. tvetydigt/felaktigt
och i viss mån som 3. provocerande, vilket är en anledning till varför det kommer eventuellt "spydiga" rättelser.

Sammanfattning med bilanalogi : Det är som att gå in på ett bilforum och säga "chassi" när man menar "kaross", eller "hjul" när man menar "däck". Tro fasen att folk kommer rätta dig, det betyder ju inte samma sak.

Dold text

Håller fullständigt med, att det blir missar är helt OK men att inte bry sig är fel anser jag. Att försvara sig med att "man fattar" håller inte. Vi ska inte fördumma Sverige utan vi ska tala om vilka fel som påträffats och åtgärda dessa.

Hur ska vi, om vi ska vara ett seriöst forum, kunna ta folk på allvar om de inte ens försöker lära sig skillnaden. Det är faktiskt inte så svårt då det finns oändligt med hjälpmedel för stavning, google att söka på termer och nu denna guide!

Nej, jag försöker eftersträva att kunna mer, hela tiden, och försöker då lära mig all information jag kommer över. Gör man inte det så har man inte intresse nog för att t.ex. bygga egna datorer. Detta gäller i allt. Har man inte intresse att lära sig hur man ska bygga en altan då ska man fan inte ge sig på att försöka bygga en. Har du inte intresset att skilja på data och dator, då har inte jag intresset att ta reda på vilket du menar och således kan jag inte hjälpa dig.

Likadant när man är ute hos kunder och man visar hur saker och ting fungerar, en påfyllningsventil till värmesystem t.ex. måste man veta var den sitter, varför den sitter där och när den skall användas. Avstängning till vattnet ifall det blir en läcka ska man veta var den sitter, annars är man inte intresserad nog till att ha hus.

Till exempel.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

Är nåt fel så skriv det här!

Samlar petimeteranmärkningar här. Dokumentet skriker om att det är skrivet i LaTeX, så jag antar det nedan. Det ser också ut som att en WYSIWYG-editor använts, men förhoppningsvis kan du komma åt koden på något sätt .

Då det är skrivet i LaTeX så har du möjlighet att följa ordentlig typsättning. Ett Worddokument som är dåligt typsatt är lättare att svälja då det inte är så mycket att göra åt, men om LaTeX ändå används så finns alla möjligheter till perfektion. Och om det som i detta fall är ett dokument med petimeteranmärkningar, så får du förvänta dig petimeteranmärkningar på ditt dokument .

För att återkoppla till diskussionen om "spydighet" när det gäller rättningar: det handlar inte om det. Det handlar om att ge tips om hur man skriver dokument på ett "korrekt" sätt, enligt konventioner och typsättningssed. Mycket av det jag skriver kommer du ha nytta av om du skriver fler dokument/rapporter med LaTeX i framtiden.

(Om det inte är LaTeX så gäller anmärkningarna likväl, men kodexempel o dyl stämmer så klart inte.)

Allmänt:

  • Du använder citationstecken av typen "curly double quotes" (“…”, men se Wikipedia för vad jag menar), men du använder alltid bara det avslutande tecknet. Ska du använda markerande citationstecken på detta sättet (som LaTeX gör som standard om du skriver ett rakt tecken: ") så bör du öppna citationerna med motsvarande öppnande tecken. I LaTeX kan du göra det genom att skriva t ex

    Ja, man får tycka att jag är ``överdrivet noggrann''.

I tabellen:

  • Ändra "Micro" till "micro" för att vara konsekvent.

  • Du skriver kursivt µ men övriga prefix är räta. Ändra µ till att också vara rättuppstående genom "$\mathrm{\mu}$".

  • "Förkortning" ska vara "Prefix": det ligger mer i ordet "prefix" än i "förkortning" då "prefix" implicerar att det är något som måste stå före.

  • Det saknas radavstånd till raden ovanför tabellen.

  • Tabeller brukar även göras centrerade:

    \begin{table} \begin{center} \begin{tabular}{l|l|l} ... \end{tabular} \end{center} \end{table}

    (många rekommenderar också att undvika vertikala avskiljare, så du kan skippa "|" med gott samvete och ökad läsbarhet).

  • Du skriver decimaler med ett mellanslag efter decimalkommat här - det ser märkligt ut och är inkonsekvent.

  • Detta är kanske lågprio, men tabeller bör egentligen alltid ha en caption (ovanför tabellen) och en numrering och sedan refereras till med numret i texten. Det är inte bra att anta att tabellen typsättningsmässigt hamnar direkt efter texten; gör du detta så kommer du bli vansinnig på publikationer och LaTeX en dag. Detsamma gäller bilder och andra objekt. Ett kort kodexempel för hur det kan se ut:

    See Table \ref{tab:energycal}. \begin{table} \caption{\label{tab:energycal}Energy calibration measurements with \ce{^{60}Co}.} \begin{center} \begin{tabular}{rrr} Known decay energy (\unit{keV}) & Channel (det 1) & Channel (det 2) \\ \hline 1173.237 & 3314.06 & 3297.46 \\ 1332.501 & 3764.02 & 3745.43 \\ \end{tabular} \end{center} \end{table}

Sektion 2:

  • Det är bara enkelt radavstånd efter "Vad är då skillnaden mellan bit och byte?". Antingen dubbelt (paragrafbyte), inget (samma stycke), eller gör den retoriska frågan till rubriken av en \subsection (overkill).

Sektion 3:

  • "Y < X" -> "Y<X" - mellanrummet ser onaturligt ut.

  • "hårddiskststorlekar" -> "hårddisksstorlekar". Fixas detta ord så kan LaTeX nog avstava det korrekt också (just nu ser du att ordet sticker ut i marginalen. LaTeX säger säkert "Warning! Overfull \hbox" när du kompilerar). Om inte så kan du skriva "hårddisks\-storlekar" för att hjälpa LaTeX med avstavning. Får du problem med att ord med åäö inte avstavas så har du nog inte angett svenska som språk korrekt dock, vilket är ett annat problem.

  • I ekvationen så skriver du in enheter, men de kommer ut med kursiva bokstäver då LaTeX antar att de är variabler! Antingen kan du använda "\mathrm"-tricket som nämndes tidigare, eller (mer korrekt) använda "\usepackage{units}" i preamblen och sedan skriva "\unit[500]{GB}" i ekvationen.

  • Använd "$$" för start och slut istf "$" för att få rätt indrag för ekvationen. Eller "\begin{equation}" osv, än snyggare. "\begin{equation*}" skippar ekvationsnumreringen.

  • Du använder "\times", dvs "×", för multiplikation. "\cdot" är vanligare och mer korrekt (och blandar inte ihop "gånger" med kryssprodukt).

Sektion 4:

  • Fysikern säger att "per sekund" rent tekniskt inte är en "tidsenhet", utan en "frekvensenhet".

  • "bittar/s" - antar att du hittat denna pluralform i språkrådets text? Den ser väldigt märklig ut likväl, och jag har aldrig sett "bittar" i något annat sammanhang. "bits" är vanligare.

  • I ekvationen: här använder du "*" för multiplikation. I ekvationen i sektion 3 använde du "×", men återigen är "\cdot" mer korrekt. Och det ser ut som ett mellanrum i "12, 5".

Sektion 5:

  • Rubriken: det är mellanslag före "/" men inte efter. Bättre vore något av

    \section{``Hur mycket kan jag höja volten?" / ``Hur mycket kan jag höja hertzen?"} \section{``Hur mycket kan jag höja volten/hertzen?"}

  • Inkonsekvens i sista citerade "hur mycket kan jag höja frekvensen?" som borde vara "Hur mycket kan jag höja frekvensen?".

Sektion 6:

  • Referenser ska inte ligga som en sektion på detta sättet. Skriv i stället t ex (med lite olika källtypsexempel):

    \begin{thebibliography}{1} \bibitem{lund} \textit{The Lund/LBNL Nuclear Data Search} \\ \url{http://nucleardata.nuclear.lu.se/nucleardata/toi/} \bibitem{argonne} Argonne National Laboratory, 2005-08. \\ \textit{Natural Decay Series: Uranium, Radium, and Thorium} \\ \url{http://www.ead.anl.gov/pub/doc/natural-decay-series.pdf} \bibitem{alpha} Wolfram Alpha, 2010-06-07. \\ \url{http://www.wolframalpha.com/input/?i=thorium+specific+radioactivity} \bibitem{physics} Nordling, C. \& Österman, J., 2006. \\ \textit{Physics Handbook for science and engineering}. \\ 8th edition, Studentlitteratur. \end{thebibliography}

    Dessa refererar du sedan i texten med "\cite", t ex:

    From the decay chain of \ce{^{232}Th} \cite{argonne},

  • Som du ser ovan, så använd "\usepackage{hyperref}" i preamblen för att sedan kunna använda "\url{}"-konstruktionen för länkar. Det formaterar länkarna korrekt, samt gör dem klickbara.

Slutligen så är bindestrecket i titeln felaktigt - det borde vara en "em dash" eller "en dash" (se Wikipedia för mer info). Enklast är att bara skriva "\title{FAQ -- Rätt och fel}" så snyggar LaTeX till det en aning. Och lägg gärna till "\date" innan "\maketitle" för att visa när dokumentet skrevs.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Jag personligen bryr mig inte ifall det uppstår stavfel eller om någon inte kan skillnaden mellan MB å mB Mb osv osv. Om någon skriver "räcker 1024mb ram?" så förstår jag precis vad han frågar och ska vara modig att säga att det gör förmodligen majoriteten här på forumet.

Språkpoliser och all "nitpicking" sänker alltid stämningen i min mening, förstår ni frågan och vad någon skriver så behövs inte spydiga svar som "det heter dator, inte data" speciellt när det är det enda som svaras med. Ska man klaga på sådant här så skicka ett PM!

En som har fattat grejen, känner likadant. Finns absolut ingen mening med att rätta saker man utan tvekan kan förstå, ett litet påpekande, fine...men att inte ge ett svar och bara skriva själva rättningen...suck:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sj6:

Håller fullständigt med, att det blir missar är helt OK men att inte bry sig är fel anser jag. Att försvara sig med att "man fattar" håller inte. Vi ska inte fördumma Sverige utan vi ska tala om vilka fel som påträffats och åtgärda dessa.

Hur ska vi, om vi ska vara ett seriöst forum, kunna ta folk på allvar om de inte ens försöker lära sig skillnaden. Det är faktiskt inte så svårt då det finns oändligt med hjälpmedel för stavning, google att söka på termer och nu denna guide!

Nej, jag försöker eftersträva att kunna mer, hela tiden, och försöker då lära mig all information jag kommer över. Gör man inte det så har man inte intresse nog för att t.ex. bygga egna datorer. Detta gäller i allt. Har man inte intresse att lära sig hur man ska bygga en altan då ska man fan inte ge sig på att försöka bygga en. Har du inte intresset att skilja på data och dator, då har inte jag intresset att ta reda på vilket du menar och således kan jag inte hjälpa dig.

Likadant när man är ute hos kunder och man visar hur saker och ting fungerar, en påfyllningsventil till värmesystem t.ex. måste man veta var den sitter, varför den sitter där och när den skall användas. Avstängning till vattnet ifall det blir en läcka ska man veta var den sitter, annars är man inte intresserad nog till att ha hus.

Till exempel.

Jag håller med till fullo. Det är så extremt sant när du säger att om man inte bryr sig tillräckligt för att ens hålla isär begreppen, varför ska man då som forumsvarare tro att personen bryr sig om att lära sig något annat i ämnet? Speciellt över internet när vi bara har skriftspråk att tillgå så sänder det en väldigt stark signal.

Det är en sak att inte veta, men att "veta" (vilket man i sig "bör" göra på ett forum som SweC när det handlar om datorer, åtminstone efter första rättningen) och ändå inte bry sig är nonchalant, och man förlorar många potentiella hjälpare. Inte nog med det, man förlorar många av de som är mest insatta i ämnet, då de troligen i större grad lägger större vikt vid att använda rätt termer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mylifestyle95:

En som har fattat grejen, känner likadant. Finns absolut ingen mening med att rätta saker man utan tvekan kan förstå, ett litet påpekande, fine...men att inte ge ett svar och bara skriva själva rättningen...suck:)

Ja, men det är ju det som är problemet . Folk lägger sin tid på att rätta i stället för att svara på frågan. Alla förlorar.

Forumanvändare har inte betalt för att hjälpa - man lägger sin egen tid här. Det finns bara en bestämd mängd tid. Spenderar man den på att rätta "b" och "B" så blir det mindre tid över till att svara på frågor. Återigen: alla förlorar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Samlar petimeteranmärkningar här. Dokumentet skriker om att det är skrivet i LaTeX, så jag antar det nedan. Det ser också ut som att en WYSIWYG-editor använts, men förhoppningsvis kan du komma åt koden på något sätt .

{TEXT}

Det är inte alls skrivet med en WYSIWYG-editor, utan det min egenhändiga kodning, men det är mycket riktigt LaTeX

Angående citationstecken har jag använt raka citationstecken genom hela koden. Ska kika på det.

Citat:

Du skriver decimaler med ett mellanslag efter decimalkommat här - det ser märkligt ut och är inkonsekvent.

Det är faktiskt inget mellanslag i koden, utan kompilatorn som tycker det är fint.

Citat:

Detta är kanske lågprio, men tabeller bör egentligen alltid ha en caption (ovanför tabellen) och en numrering och sedan refereras till med numret i texten. Det är inte bra att anta att tabellen typsättningsmässigt hamnar direkt efter texten; gör du detta så kommer du bli vansinnig på publikationer och LaTeX en dag. Detsamma gäller bilder och andra objekt.

Jo tack. Jag skrev min kandidatrapport i våras, så jag vet mycket väl att LaTeX algoritm för att placera ut floats inte alltid riktigt gör som man har tänkt sig.

Sektion 2:

Det är bara enkelt radavstånd efter "Vad är då skillnaden mellan bit och byte?". Antingen dubbelt (paragrafbyte), inget (samma stycke), eller gör den retoriska frågan till rubriken av en \subsection (overkill).

Sektion 3:

Citat:

"Y < X" -> "Y<X" - mellanrummet ser onaturligt ut.

Säg det till LaTeX:

\section {"Jag har köpt en ny hårddisk på $X$ GB. Windows säger att jag har en hårddisk på $Y$ GB, där $Y<X$. Vem ljuger?"}

Citat:

I ekvationen så skriver du in enheter, men de kommer ut med kursiva bokstäver då LaTeX antar att de är variabler! Antingen kan du använda "\mathrm"-tricket som nämndes tidigare, eller (mer korrekt) använda "\usepackage{units}" i preamblen och sedan skriva "\unit[500]{GB}" i ekvationen.

Jag kände inte till unitspaketet. Tidigare har jag "fuskat" genom att använda \text...

Citat:

Använd "$$" för start och slut istf "$" för att få rätt indrag för ekvationen. Eller "\begin{equation}" osv, än snyggare. "\begin{equation*}" skippar ekvationsnumreringen.

$$ ska betraktas som obsolete (Källa).

Citat:

Fysikern säger att "per sekund" rent tekniskt inte är en "tidsenhet", utan en "frekvensenhet".

Jag är en simpel datateknolog, så jag viker mig

Citat:

"bittar/s" - antar att du hittat denna pluralform i språkrådets text? Den ser väldigt märklig ut likväl, och jag har aldrig sett "bittar" i något annat sammanhang. "bits" är vanligare.

DTG skriver faktiskt bitar, så jag använder det nu...

Citat:

I ekvationen: här använder du "*" för multiplikation. I ekvationen i sektion 3 använde du "×", men återigen är "\cdot" mer korrekt. Och det ser ut som ett mellanrum i "12, 5".

Det är fortfarande LaTeX påhitt att lägga in mellanrum. Jag har ändrat till \cdot.

Rubriken: det är mellanslag före "/" men inte efter. Bättre vore något av \section{``Hur mycket kan jag höja volten?" / ``Hur mycket kan jag höja hertzen?"} \section{``Hur mycket kan jag höja volten/hertzen?"}

Återigen, LaTeX som den här gången dock trollar bort ett mellanrum.

Citat:

Referenser ska inte ligga som en sektion på detta sättet. Skriv i stället t ex (med lite olika källtypsexempel):

Sant. Jag brukar dock köra BibTeX men orkade inte riktigt med det.

Jag har uppdaterat PDF-filen nu!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

Det är inte alls skrivet med en WYSIWYG-editor, utan det min egenhändiga kodning, men det är mycket riktigt LaTeX
...
Jag har uppdaterat PDF-filen nu!

Imponerande att du ens orkade läsa det!

Jag antog att det var WYSIWYG då det var en del enkla radbrytningar emellanåt, vilket jag sett i andras WYSIWYG-dokument. Antagande: inkorrekt.

Jag ser mitt tidigare inlägg som ett sätt att motivera alla de sena och svettiga timmar som spenderats framför LaTeX-dokument (svett och LaTeX i samma mening - få inga idéer).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Imponerande att du ens orkade läsa det!

Konstruktiv kritik uppskattar jag Var var du när jag skrev kandidatrapport?

Skrivet av phz:

Jag antog att det var WYSIWYG då det var en del enkla radbrytningar emellanåt, vilket jag sett i andras WYSIWYG-dokument. Antagande: inkorrekt.

Njae, jag började min LaTeX-bana med LyX, men kom inte så långt då jag villle skapa Markov-kedjor direkt i LaTeX - bara för att man kan.

Skrivet av phz:

Jag ser mitt tidigare inlägg som ett sätt att motivera alla de sena och svettiga timmar som spenderats framför LaTeX-dokument (svett och LaTeX i samma mening - få inga idéer).

Inga idéer. Vad pluggar/pluggade du? Jag antar att man måste ha pluggat på universitet eller högskola för att lära sig LaTeX någorlunda djupgående.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

Vad pluggar/pluggade du? Jag antar att man måste ha pluggat på universitet eller högskola för att lära sig LaTeX någorlunda djupgående.

Jag undviker att ge min hemadress publikt på internet, men har väl med mina kodexempel avslöjat att jag pluggat någon form av fysik (kanske tom vilken inriktning om man tittar närmre), och min "Plats" ser jag är angiven till Göteborg i min profil. Så troligen har jag pluggat fysik på något institut i Göteborg. Och jag är intresserad av teknik då jag hänger på SweClockers. Teknik och fysik. Teknikfysik. Teknisk fysik, kanske?

LaTeX var (och är) ett krav för inlämningar redan från första rapporten i första kursen på programmet. Numera skriver jag frivilligt presentationer (med Beamer), CV, ansökningar, brev, rapporter, protokoll och annat i LaTeX för att det är smidigare. Hellre sitta med en ordentlig texteditor och ha möjlighet till funktionell versionshantering och svära på LaTeX-kompilatorn än svära på Word eller Open/LibreOffice Writer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag undviker att ge min hemadress publikt på internet, men har väl med mina kodexempel avslöjat att jag pluggat någon form av fysik (kanske tom vilken inriktning om man tittar närmre), och min "Plats" ser jag är angiven till Göteborg i min profil. Så troligen har jag pluggat fysik på något institut i Göteborg. Och jag är intresserad av teknik då jag hänger på SweClockers. Teknik och fysik. Teknikfysik. Teknisk fysik, kanske?

LaTeX var (och är) ett krav för inlämningar redan från första rapporten i första kursen på programmet. Numera skriver jag frivilligt presentationer (med Beamer), CV, ansökningar, brev, rapporter, protokoll och annat i LaTeX för att det är smidigare. Hellre sitta med en ordentlig texteditor och ha möjlighet till funktionell versionshantering och svära på LaTeX-kompilatorn än svära på Word eller Open/LibreOffice Writer.

Pluggar D på gissningsvis samma institut som du pluggade F på - vi har inga krav på våra inlämningar alls, utöver att de bör vara i PDF-format. Fs introduktionskurs är betydligt bättre än Ds, där vi fick lära oss grundläggande Haskell.

Jag har ett eget företag vid sidan av studierna. "Jag" skriver fakturor i LaTeX, med "Jag" avses ett Python-script som hämtar data ur en specifik Google-kalender och skapar fakturor åt mig. Asnice!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

Är nåt fel så skriv det här!

I sektion 5 så är det fortfarande fel på citationstecknen, och ett "öch" har smugit sig in i slutet. Det kan också vara belysande att skriva förkortningarna för enheterna, t ex "Man mäter volym i enheten liter (l), man mäter spänning i enheten volt (V) och man mäter frekvens i enheten hertz (Hz)".

För att fixa kommaavstånden i matteläge så lägg till

\usepackage{icomma}

i preamblen (jag brukar vara busig och använda punkt som decimalavskiljare även om jag skulle skriva på svenska, vilket inte händer speciellt ofta (iaf inte matematikrelaterade saker)).

Det har också dröjt sig kvar en högerparantes efter sista länken bland referenserna.

EDIT: och µ i prefixtabellen är fortfarande kursivt.

EDIT2: och "hårddisksstorlekar" avstavas fortfarande inte korrekt. Lägg in "\-" på rimliga avstavningsställen i ordet. Om man använder de lite modernare xelatex eller luatex med polyglossia-paketet så ska det inte vara problem, men annars har jag för mig att "\usepackage{ae}" krävdes för detta.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

I sektion 5 så är det fortfarande fel på citationstecknen, och ett "öch" har smugit sig in i slutet. Det kan också vara belysande att skriva förkortningarna för enheterna, t ex "Man mäter volym i enheten liter (l), man mäter spänning i enheten volt (V) och man mäter frekvens i enheten hertz (Hz)".

För att fixa kommaavstånden i matteläge så lägg till

\usepackage{icomma}

i preamblen (jag brukar vara busig och använda punkt som decimalavskiljare även om jag skulle skriva på svenska, vilket inte händer speciellt ofta (iaf inte matematikrelaterade saker)).

Det har också dröjt sig kvar en högerparantes efter sista länken bland referenserna.

EDIT: och µ i prefixtabellen är fortfarande kursivt.

EDIT2: och "hårddisksstorlekar" avstavas fortfarande inte korrekt. Lägg in "\-" på rimliga avstavningsställen i ordet. Om man använder de lite modernare xelatex eller luatex med polyglossia-paketet så ska det inte vara problem, men annars har jag för mig att "\usepackage{ae}" krävdes för detta.

Nu du! Nu borde allt du har nämnt vara åtgärdat.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

Nu du! Nu borde allt du har nämnt vara åtgärdat.

Hittade en förekomst av stavningen "hårdisk" också.

Och fysikern vill lägga till "vanligen" på följande ställe:

Citat:

Man mäter vanligen volym i enheten liter (l), spänning i enheten volt (V) och frekvens i enheten hertz (Hz)

(även om jag i förra meddelandet inte hade med detta i min föreslagna formulering ), eller iaf någon sorts indikator på att man får mäta i andra enheter. Liter är inte ens en SI-enhet (även om dm^3 är det), och frekvens mäts ofta per minut/timme/etc., men "vanligen" används de enheter du skriver. Jag mäter ofta saker i andra enheter, och amerikaner ska vi inte tala om, osv.

Nu ska jag och fysikern vara tysta ett tag.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Hittade en förekomst av stavningen "hårdisk" också.

Och fysikern vill lägga till "vanligen" på följande ställe:

(även om jag i förra meddelandet inte hade med detta i min föreslagna formulering ), eller iaf någon sorts indikator på att man får mäta i andra enheter. Liter är inte ens en SI-enhet (även om dm^3 är det), och frekvens mäts ofta per minut/timme/etc., men "vanligen" används de enheter du skriver. Jag mäter ofta saker i andra enheter, och amerikaner ska vi inte tala om, osv.

Nu ska jag och fysikern vara tysta ett tag.

Fixat

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

För en gångs skull så är ämnet med rättskrivning inte off topic iom att dokumentet handlar i viss mån om det, så jag skriver ett längre svar:

Jag tycker det är väldigt bra att folk blir påminda om att hålla isär prefixen. Skriftspråk är det vi kommunicerar med här. Det distraherar att behöva dechiffrera meddelanden extra mycket pga dålig grammatik, fel ord, etc. Det bör vara en strävan efter att faktiskt säga rätt.

I datafallet så är det ju oräkneliga trådar som faktiskt uppstår just av problemet med "b" och "B" och förvirringen däremellan. Är det fortfarande oviktigt att skriva rätt?

"Det heter dator, inte data" låter i sig inte så spydigt, men man kan ju lägga fram det på olika sätt (och ibland heter det ju faktiskt "data", inte "dator"). Att folk tar sig tiden att skriva sådana rättelser istf att behandla frågan i sig är ju ett klart bevis på att det distraherar.

Jag kommer ihåg en hel tråd på flera sidor på detta forum som handlade om att spänna däck (antar därmed det var i "Övrigt"), men som i praktiken handlade om att trådstartaren hade skrivit nanometer istf newtonmeter. Jag tycker det är helt relevant att det påpekas att det är fel skrivet (PM eller i tråden är en annan fråga) och reaktionen bör vara "Hoppsan, ändrat!". I den tråden var det distraherande elementet främst alla som skrev att "det spelar ju ingen roll", TS som gjorde det till en principsak att inte ändra vad jag minns och så urartade det i en diskussion likt denna jag håller just nu, istf att behandla sakfrågan.

För någon som ser enheter och prefix hela dagarna så är det extremt distraherande när det står fel, så till den grad att man ibland faktiskt inte förstår eller tar det alldeles för bokstavligt. I tråden ovan så antog jag att personen menade att han hade något fjäderbelastat digitalt verktyg som gav utslag i nanometer, vilket så klart i sig lät helt vrickat, men står det "nm" så gör det. Tänker man efter så kommer man fram till "ah, han menade Nm", men bara på den lilla stunden har TS förlorat många läsare, och i vilket fall slösat med hjärncykler och människors tid. Det är i kommunikationens intresse att skriva rätt; det är aldrig fel att skriva rätt, men det kan vara fel att skriva fel.

Man fattar om någon skriver "nåt" i stället för "något", eller till och med "dem" istf "de", men som många har märkt så gäller inte samma godtycklighet inom matematik och fysik. Se vilket liv det blir när någon frågar vad t ex "5/7(4+3)" blir - det handlar om att notationen är dålig. I dessa sammanhang är det ett problem att vara ofullständig.

Denna diskussionen har tagits säkert tiotusentals gånger på olika forum världen över. I Sverige går alla i skolan i 9 (oftast >=12) år med delmål att lära sig uttrycka sig korrekt i skrift och tal. Vet man inte skillnaden mellan "mb" och "MB" så kan man så klart skriva fel, men då blir man rättad, och därefter bör man veta. Det är inte svårare än så. Ser man det som en personlig attack att bli faktamässigt rättad så kan man undra vad man gör på ett diskussionsforum.

Samtidigt så vet jag personer som har civilingenjörsexamen som likförbannat inte verkar kunna uttrycka sig i skrift, och slarvar med enheter (och förlorar tentapoäng av anledningen) så det är inte bara att förvandla det till en utbildningsfråga. Strävan att skriva rätt måste dock fortfarande finnas kvar. Grunden i kommunikation är ju faktiskt att göra sig förstådd. Att skriva "mb" istf "MB" ses som
1. okunnigt,
2. tvetydigt/felaktigt
och i viss mån som 3. provocerande, vilket är en anledning till varför det kommer eventuellt "spydiga" rättelser.

Sammanfattning med bilanalogi : Det är som att gå in på ett bilforum och säga "chassi" när man menar "kaross", eller "hjul" när man menar "däck". Tro fasen att folk kommer rätta dig, det betyder ju inte samma sak.

Dold text

Jag väljer att inte störa mig på felskrivningar eller felstavningar ifall jag förstår vad som skrivs, jag antingen svarar på frågan om jag har något att bidra med eller inte om jag inte har det. Jag respekterar att inte alla har lust att sitta å renskriva på forum, det är trots allt inga uppsatser det är frågan om utan det är ett internet forum, precis som jag inte skulle sitta å påpeka fel när jag chattar med polare på MSN.

Det fungerar för mig, ju mindre man retar sig på petitesser ju gladare blir man.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag väljer att inte störa mig på felskrivningar eller felstavningar ifall jag förstår vad som skrivs, jag antingen svarar på frågan om jag har något att bidra med eller inte om jag inte har det. Jag respekterar att inte alla har lust att sitta å renskriva på forum, det är trots allt inga uppsatser det är frågan om utan det är ett internet forum, precis som jag inte skulle sitta å påpeka fel när jag chattar med polare på MSN.

Det fungerar för mig, ju mindre man retar sig på petitesser ju gladare blir man.

Absolut - jag brukar inte skriva svar som "Det heter inte X, det heter Y.". Kanske som ett förbigående om jag nämner det. Dock är det en väsentlig skillnad på chatt, och ett diskussionsforum i min mening. Ofta skriver man en fråga för att man vill ha ett svar, och genom att visa att man faktiskt tar åt sig saker (genom att använda korrekta prefix efter att man lärt sig det) ger iallafall mig en större lust att svara. Jag känner spontant att jag hellre svarar på trådar där man märker att trådskaparen har tänkt efter innan man trycker på posta, istället för att bara posta en tråd där skaparen bara hasplar ur sig något. Det är precis som med språk, jag har full förståelse för att man kanske inte är så bra på exempelvis engelska så länge man visar att man försöker göra så gott man kan.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Firkraag:

Jag väljer att inte störa mig på felskrivningar eller felstavningar ifall jag förstår vad som skrivs, jag antingen svarar på frågan om jag har något att bidra med eller inte om jag inte har det. Jag respekterar att inte alla har lust att sitta å renskriva på forum, det är trots allt inga uppsatser det är frågan om utan det är ett internet forum, precis som jag inte skulle sitta å påpeka fel när jag chattar med polare på MSN.

Det fungerar för mig, ju mindre man retar sig på petitesser ju gladare blir man.

Jag förstår din poäng om det handlar om "de" eller "dem" på ett datorforum, för visst är det inte alla som är intresserade av att lära sig använda bättre grammatik. Dock så kommer det få en del användare (hur stor del? Väsentlig, skulle jag säga) att distraheras från sakfrågan, och det gagnar ingen.

Om det däremot handlar om bit- och byte-förbistring så tycker jag det är helt rätt att folk rättar postaren. Det är trots allt ett datorforum, och är man inte ens intresserad av att lära sig mer om datorer så förstår jag inte vad man gör här. Vad kan man tillföra detta forum om man inte bryr sig om ens en sådan liten sak?

Och jag anser inte det är samma sak som MSN. Där är det snabb kontakt med en enstaka person. Här är det en fråga man vill ha svar på, som hundratals personer kanske ska läsa, och som kommer ligga kvar, publikt, i många år framöver. Är det inte värt dessa hundratals personers sammanlagda spenderade tid att själv lägga ner tiden att åtminstone läsa igenom sitt meddelande och fixa det?

Det känns som att jag diskuterar samma sak i två olika trådar nu. Jag saxar från den andra tråden:

Skrivet av phz:

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunikation#Typer_av_m.C3.A4ns...:

Citat:

Det finns tre huvudsakliga typer av mänsklig kommunikation vid personliga möten: kroppspråk, röstkvalitet och ord. Enligt forskare [1] består sådan kommunikation:

  • till 55% av kroppsspråk - ställning, gester och ögonkontakt

  • till 38% av röstkvalitet

  • till 7% av innehållet eller orden som används

Detta är hela anledningen till att folk är nitiska gällande skriftspråk! Man kan inte använda sitt vanliga talspråk och tro att det räcker för att göra sig förstådd i skrift! Slänger in lite utropstecken och fetstil här för att det är så fundamentalt för diskussionen.

Eftersom 93% av kommunikationsmedlen saknas i skrift så är det ENORMT viktigt att göra det bästa av kvarvarande 7%. Vi lär oss en definierad norm för hur skrift ska se ut av denna anledning. Vi övar på denna norm genom hela skolan och livet så att skriftlig kommunikation ska fungera så bra och effektivt som möjligt. Det blir mycket jobbigare att förstå "ja ba sa åt na fan hä få'ruente va" i skrift än i tal ("jag sa åt honom: här får du inte vara!"). Analysera någon gång hur extremt slarvigt man egentligen talar, hur många bokstäver och ordändelser man skippar, och ändå förstår andra vad man säger. 7% låter spontant som en pajassiffra, men det ligger mycket i den. Använd era 7% på bästa sätt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag förstår din poäng om det handlar om "de" eller "dem" på ett datorforum, för visst är det inte alla som är intresserade av att lära sig använda bättre grammatik. Dock så kommer det få en del användare (hur stor del? Väsentlig, skulle jag säga) att distraheras från sakfrågan, och det gagnar ingen.

Om det däremot handlar om bit- och byte-förbistring så tycker jag det är helt rätt att folk rättar postaren. Det är trots allt ett datorforum, och är man inte ens intresserad av att lära sig mer om datorer så förstår jag inte vad man gör här. Vad kan man tillföra detta forum om man inte bryr sig om ens en sådan liten sak?

Och jag anser inte det är samma sak som MSN. Där är det snabb kontakt med en enstaka person. Här är det en fråga man vill ha svar på, som hundratals personer kanske ska läsa, och som kommer ligga kvar, publikt, i många år framöver. Är det inte värt dessa hundratals personers sammanlagda spenderade tid att själv lägga ner tiden att åtminstone läsa igenom sitt meddelande och fixa det?

Det känns som att jag diskuterar samma sak i två olika trådar nu. Jag saxar från den andra tråden:

Fy fan vad bra! Detta gick vi igenom på fritidsledarutbildningen så det finns forskning bakom denna teorin. Tur man blev rörmockare istället

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold