Apple byter dock-kontakt i nästa Iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

"Hördu. Har du nån mobilladdare jag får låna?"
"Javisst! Var har du telefonen?"
*polaren sträcker fram en iPhone*

Har hänt mig alltför många gånger.

Samma sak gäller andra märken också, what's the point?

Permalänk
Medlem

Man kan säga vad man vill... Jag tänker köpa den nya iPhone:en ändå... Jag hatar Apple egentligen Men de har det ända OS:et som jag tycker är bra.... I-alla-fall tills Windows 8 kommer och får ihop lite fler appar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av thx:

I ditt exempel pratar man ändå om en förbättring, vilket troligen inte är detsamma som sker inom dessa egna standarder.

Det är exakt det Apple gör med den nya kontakten, tror alla på Sweclokers helt seriöst att de ändrar kontakten BARA för att jävlas med allihopa?!

Läs http://www.cultofmac.com/178093/the-...ector-feature/ som någon annan postade. Där ser du fördelarna med Apples kontakt jämfört med USB

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Varför går alla rage på Apple då?

för att samsung gick ifrån standard till standard medans apple gick från deras design till annan av deras design

Permalänk
Skrivet av rSon:

Varför inte? Lättare att fixa dockor och det är inte så svårt att ha mobilen upp och ner i fickan.

Dockorna använder väl inte en 3,5mm plug...hade för mig att de använder apples egna port....dessutom så tycker jag tvärtemot dig. Har själv ett iphone armband (adidas) som man har under löpning, och den är är tillverkad så att man har telefonen i rätt läge, dvs med översidan upp, där det finns ett hål för 3,5mm. Det roliga dock är att jag inte har en iphone själv, utan kör på en ipod touch, där både kontakten samt 3,5mm sitter nere, men det funkar ok om man sätter den upp och ner..

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår problematiken med Galaxy S3, eftersom nya funktioner inte rakt av är kompatibla med ej modifierade Samsung kontakter. Det finns starka tekniska skäl till att göra en sådan förändring. Om jag förstår det rätt finns ändå en begränsad kompatibilitet med andra 11-pin kontakter.

Vet vi ens om Samsung kommer att behålla sin egna implementation för sig själv? Det enda jag kan se är att det fortfarande är en öppen fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Kanske finns sina nackdelar med det, även om jag inte kan tänka mig några. Men jag tror bestämt att fördelarna med att använda ett universellt format istället för att envisas med sina egna fåniga gränssnitt är tusen gånger bättre. Tycker det känns väldigt dumt att lägga undan alla tillbehör man redan äger bara för at utvecklaren av sin telefon bestämmer sig för att använda något dumt format enbart för att jävlas.

Det kommer ju fortfarande gå att använda de gamla sakerna med en adapter.
och den där kontakten har ju hängt med i nästan 10 år nu. Hur många andra tillverkare kan säga det om sina telefoner?

Det bästa vore ju att få ens standard på utseendet på kontakten. Men usb 5 pinnar räcker inte långt.
Samsung såg begränsningen och byggde runt den & det blev en kontakt med 11 pinnar istället.
edit: rättning av fel

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Klart att USB har sina begränsningar och det är ju bra att det går att använda en adapter, men dockningsstationer och så då, där enheten är formad på ett sätt så att telefonen ska sitta i den? Lär inte bli så praktiskt.

Men det är klart. Tekniken går framåt. Det behövdes bytas ut förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Hej!

Dom är äckliga.

Tjejen, envis som hon är. "Sötnos jag vill ha en ipod", och jag sa adrig i helv.... Men du vet man är ju en toffel ;). köpte hon sin ipod nano för 1800kr. Gick sönder efter 3veckor. Vart inne på reparation nu 4gånger. Still broken. Nu säger de på supporten att de inte tar in den fler gånger. Garantin gick ju naturligtvis ut nu ändå så det spelar ju ingen roll, men ändå. 1år bara med, suck.

No more Apple. Dom är så krångliga och ovilliga. Och de låser ju allt. Efterblivet ja. Kan hålla med om de är snygga. Men orka alla gayfanboys som muppar sig. Varför stör man sig på dom? Klart att det finns duktiga tekniker som kör med Mac "som nu är en PC". Ni fattar vad jag menar.

*suck* Nu går jag och lägger mig en stund.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

för att samsung gick ifrån standard till standard medans apple gick från deras design till annan av deras design

Ja deras design som är standard för alla Apple mobiler/surfplattor. Deras design har de haft i runt 10 år till skillnad från andra företag. Den nya kontakten kommer antagligen ha en adapter som funkar med nuvarande 30 pin.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Men hörlursutaget får ju fortfarande plats på nedrekant, även med 30-pins kontakten. Kan de inte bara göra samhället en tjänst och köra mini-usb!?!?!?!

Du måste väl ändå mena micro-USB?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, AMD 5600X, Corsair Vengeance DDR4 3600MHz 32GB, MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8GB, Cooler Master MasterLiquid Lite 240 AIO, MASTERBOX NR200, WD Blue SN550 1TB, 2x 250 GB SSD, Xiaomi Mi Curved 3440 x 1440.

Permalänk

Apple är som ett gäng kommunister i modern skepnad. De styr och ställer och bestämmer helt över vad då har tillåtelse att göra med din mobil och vad du få installera på den. De ska ha kontroll över allt.

När det gäller stämningarna så beter de sig som kristendomen under medeltiden, de blockerar och förstör all teknisk framgång och hindrar vår utveckling genom att patentera helt absurt simpla saker så att de sedan kan stämma varenda tillverkare tills det endast är apple kvar på spelbanan.

Det är just därför jag aldrig kommer köpa en iPhone eller Apple produkt!

Permalänk
Medlem

"... låsa ute olicensierade tillbehörstillverkare..." eeh... eller hur, lycka till med det!

Alla andra mobiltillverkare kör på standarden för att det är LAG på det i EU... en lag som är satt för att underlätta för konsumenter och för att slippa slösa på naturresurser... men ja, det skiter ju Apple i... de skiter i arbetarna som gör prylarna och de skiter i naturen... bara de tjänar pengar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Apple är som ett gäng kommunister i modern skepnad. De styr och ställer och bestämmer helt över vad då har tillåtelse att göra med din mobil och vad du få installera på den. De ska ha kontroll över allt.

När det gäller stämningarna så beter de sig som kristendomen under medeltiden, de blockerar och förstör all teknisk framgång och hindrar vår utveckling genom att patentera helt absurt simpla saker så att de sedan kan stämma varenda tillverkare tills det endast är apple kvar på spelbanan.

Det är just därför jag aldrig kommer köpa en iPhone eller Apple produkt!

Hihi va du är söt när du e arg

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Apple är som ett gäng kommunister i modern skepnad. De styr och ställer och bestämmer helt över vad då har tillåtelse att göra med din mobil och vad du få installera på den. De ska ha kontroll över allt.

När det gäller stämningarna så beter de sig som kristendomen under medeltiden, de blockerar och förstör all teknisk framgång och hindrar vår utveckling genom att patentera helt absurt simpla saker så att de sedan kan stämma varenda tillverkare tills det endast är apple kvar på spelbanan.

Det är just därför jag aldrig kommer köpa en iPhone eller Apple produkt!

Problemet är inte Apple utan problemet är att Usa är så totalt fuckat vad det gäller patentlagstiftningen.
Sen kan man tycka vad man vill om hur Apple m.fl nyttjar det.
Men det gäller att fixa källan till problemet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Klåpare, de är vad de är på Apple.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

När ska dom tvinga alla mobiltillverkare att använda samma dockning?! De borde bli tvingade till att använda microUSB.
Då kan de även sluta skicka med en ny adapter varje gång man köper en ny telefon ;<.

Har säkert en 6-8 laddare liggandes. Rent skräp. Kan inte använda det till något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RepZi:

Samma sak gäller andra märken också, what's the point?

Nej, väldigt många android-telefoner använder samma. T ex HTC, ZTE och Samsung.

Permalänk
Medlem

Jag struntar i om det är apple, Samsung eller annat. Kan de inte hålla sig till standarder utan en vettig anledning så är de inte förtjänsta av annat än kritik.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Lite förvånad att de inte går på standard usb-kontakten, hade de inte skrivit på att börja använda det?
Och ha hörlursuttaget längst ner är riktigt kasst har jag kommit fram till på min androidlur, funkade bättre i iphone när den var högst upp.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

Hej!

Dom är äckliga.

Tjejen, envis som hon är. "Sötnos jag vill ha en ipod", och jag sa adrig i helv.... Men du vet man är ju en toffel ;). köpte hon sin ipod nano för 1800kr. Gick sönder efter 3veckor. Vart inne på reparation nu 4gånger. Still broken. Nu säger de på supporten att de inte tar in den fler gånger. Garantin gick ju naturligtvis ut nu ändå så det spelar ju ingen roll, men ändå. 1år bara med, suck.

No more Apple. Dom är så krångliga och ovilliga. Och de låser ju allt. Efterblivet ja. Kan hålla med om de är snygga. Men orka alla gayfanboys som muppar sig. Varför stör man sig på dom? Klart att det finns duktiga tekniker som kör med Mac "som nu är en PC". Ni fattar vad jag menar.

*suck* Nu går jag och lägger mig en stund.

Aldrig haft några problem med mina apple produkter faktiskt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Ja, någon gång är de väl tvungna att byta kontakt, de har ju haft nuvarande kontakt ett bra tag. Lite trist att de inte tog en standard kontakt, men det är ju Apple trots allt så vad hade ni förväntat er?

Permalänk
Skrivet av belga:

Jag struntar i om det är apple, Samsung eller annat. Kan de inte hålla sig till standarder utan en vettig anledning så är de inte förtjänsta av annat än kritik.

http://mobil.idg.se/2.1085/1.409190?st=true&sts=http%3a%2f%2f...

http://www.cultofmac.com/178093/the-future-of-apples-dock-con...

Rätt smart faktiskt. Dock jobbigt att behöva ha med sig en adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Fixade länkar
Permalänk

Vem fan bryr sig? Apple kan gräva ner sig i Jobs grav.

Permalänk
Medlem

Hade den standarden som fanns varit lite genomtänkt och inte enbart
micro USB och främst för laddning hade det varit kasst att Apple inte anammade det. Dock tycker jag personligen att våra dockor till iPhone/iPad är så mycket bättre än de få som finns för mina Android (xperia) så det är värt det. Får väl bytas ut allteftersom tillbehören går i graven och fram till dess adapter.

En del av de Xperia jag haft har dessutom haft egna dockor per telefon modell, vilket är ännu sämre. Ex. Xperia play.

Enda problemet är väl bilen som man måste byta ut så man får den nya adaptern för iPhone 5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Inaktiv

Ända anledningen är ju att Mac inte utnyttjar USB som en traditionell PC gör, medans majoriteten använder just en vanlig PC. Nu måste det säljas svindyra adaptrar för att kunna använda sina gamla tillbehör - om inte tillbehöret innehar en viss längd så det ändå inte passar.

Ska bli skönt att stampa på min iPhone 4S så fort mitt skit-Tre abonnemang löpt ut - ALDRIG MER EN APPLE PRODUKT!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

byter man mobil så byter man tillbehören med eller kanske inte men iallafall så kommer tomten i år med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ända anledningen är ju att Mac inte utnyttjar USB som en traditionell PC gör, medans majoriteten använder just en vanlig PC. Nu måste det säljas svindyra adaptrar för att kunna använda sina gamla tillbehör - om inte tillbehöret innehar en viss längd så det ändå inte passar.

Ska bli skönt att stampa på min iPhone 4S så fort mitt skit-Tre abonnemang löpt ut - ALDRIG MER EN APPLE PRODUKT!!

Skickades från m.sweclockers.com

Sälj den istället för att stampa?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Khamel:

Det var mycket oväntat måste jag säga, tråkigt för alla som köpt dyra fina tillbehör om detta stämmer!

Den standardiserade multimediakontakten är väl egentligen det enda jag har saknat från en iPhone som Android användare...

Jag vet inte var jag har läst eller hört detta förut, men är inte detta egentligen gamla nyheter att Apple byter (i brist på ord) "energi-kontakt" på iPhone 5?

Har vetat om detta ett tag, vet inte hur. Detta känns ju dock som företag i ett nötskal, allt för att suga ut pengar vilket Apple är väldigt bra på. Det är också en av många anledningar till varför jag inte kör iPhone längre, har haft 2 st på två år och jag var aldrig nöjd.

Vilken standariserad multimedia kontakt? Mini-usb eller vad?

Skrivet av RottingRhubarbs:

Apple är som ett gäng kommunister i modern skepnad. De styr och ställer och bestämmer helt över vad då har tillåtelse att göra med din mobil och vad du få installera på den. De ska ha kontroll över allt.

När det gäller stämningarna så beter de sig som kristendomen under medeltiden, de blockerar och förstör all teknisk framgång och hindrar vår utveckling genom att patentera helt absurt simpla saker så att de sedan kan stämma varenda tillverkare tills det endast är apple kvar på spelbanan.

Det är just därför jag aldrig kommer köpa en iPhone eller Apple produkt!

Hehehe, jag finner det väldigt svårt att inte hålla med. Du har helt klart rätt, det är också varför jag bojkottar Apple så mycket som möjligt. Dom har ju tågat fram stort och tagit över en hel del på mobil marknaden framför allt. Dom är i princip nyast på mobilbranschen och skall redan börja styra och ställa som om det var dom som ägde allting. Det är irriterande, deras patentkrig med alla osv.

Samsung Galaxy S2 "för lik en iPhone" skriker apple och anmäler detta.

Samsung galaxy tab "patentintrång" och anmäler även detta.

Samsungs hårdvara har totalt krossat Apples i de här 2 produkterna, dom kunde inte kontra med mycket annat än anmälningar och förhoppningar om stämningar. Det är patetiskt och många företag har ju givetvis också blivit irriterade på just Apples ful spel. Nu har det ju blivit så att alla vänder sig just emot Apple i ett stort patentkrig. Lite roligt att se det, och de tycker jag även Apple kan ha. Apple är precis som USAs agerande i omvärlden. USA lägger i sig i allting som sker och skall alltid vara en ledstjärna ut ur skiten, allmänt en världspolis. Apple är precis likadant, märks ju nästan att det är ett amerikanskt bolag.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Tycker det är underhållande att folk raljerar över att de inte längre kan använda sina externa enheter med en 10år gammal kontakt utan adapter.
Hur många företag har haft samma kontakt i mer än 10år på sina mobiler?

Visst är det tråkigt att man inte längre kan använda sina gamla prylar(vilket inte ens är fallet här då man endast behöver en adapter), men utvecklingen måste gå frammåt. Som någon skrev tidigare gnäller ni över avsaknaden av COM-portar på era datorer med? Eller PS/2 för den delen.