Permalänk
Medlem

Hur är vaio 15" tummaren? Tror den bästa heter 15s (kan ha fel).
Är sugen på en dator med bra prestanda, skärm, batteri och tunn design nämligen och vill inte skaffa en 13 tummare utan vill ha en 15 för under typ max 20k.
Har 15" tummaren mycket problem?
Den ser rätt tunn ut på bilder osv men är svårt att få en bra uppfattning tycker jag av bygg kvalitet och storlek. Skulle vilja känna på den men har inte hittat den i butikerna.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Hur är vaio 15" tummaren? Tror den bästa heter 15s (kan ha fel).
Är sugen på en dator med bra prestanda, skärm, batteri och tunn design nämligen och vill inte skaffa en 13 tummare utan vill ha en 15 för under typ max 20k.
Har 15" tummaren mycket problem?
Den ser rätt tunn ut på bilder osv men är svårt att få en bra uppfattning tycker jag av bygg kvalitet och storlek. Skulle vilja känna på den men har inte hittat den i butikerna.

mediamarkt har vaio att klämma på står det tidigare i tråden iaf. den har ju extra batteri kit och 1080p skärm och inga skumma problem verkar det som. dock finns nog risken att ljudet i de är samma som i 13" och då är de värdelösa tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Värt att notera är att högtalarna på SVS serien är totalt värdelösa. Jag håller på att returnerna min SVS13 för bland annat det. När jag säger totalt värdelösa så är jag t.o.m. snäll i min beskrivning. Det är även lite problem med pixel jumping uppe i högra hörnet på skärmen (rapporterat från de flesta på notebookreview). I övrigt en dator jag är nöjd med, dock vill man ju kunna ha något ljud på utan att bli irriterad på hur dåligt det låter.

Precis vad jag inte ville höra tyckte inte de var helt värdelösa (dock absolut inte bra) men svårt att skaffa sig en bild under någon minuts lyssnande i en butik. Kan också bero på att högtalarana i min nuvarande inte heller är något att hänga i julgranen så förväntningarna var lågt ställda. Tror du kommer att bli grymt nöjd (åtminstone ljudmässigt) med en ux32vd om du väljer den, var och tittade på den och Sonyn samma dag och de stora skillnaderna till Asus fördel var skärmen, ljudet och känslan/vikten på chassit. Var dock inte Premium-modellen av Vaion, så kan ju skilja lite på den sista punkten.

Vill också kunna spela lite och att datorn ska "klara" spel något år framåt (får köra allt på low idag, så inte kräsen), men frågan är hur mycket man vill tumma på den övriga upplevelsen. Spel är trots allt inte huvudsyftet.

Jag som hade bestämt mig...

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Precis vad jag inte ville höra tyckte inte de var helt värdelösa (dock absolut inte bra) men svårt att skaffa sig en bild under någon minuts lyssnande i en butik. Kan också bero på att högtalarana i min nuvarande inte heller är något att hänga i julgranen så förväntningarna var lågt ställda. Tror du kommer att bli grymt nöjd (åtminstone ljudmässigt) med en ux32vd om du väljer den, var och tittade på den och Sonyn samma dag och de stora skillnaderna till Asus fördel var skärmen, ljudet och känslan/vikten på chassit. Var dock inte Premium-modellen av Vaion, så kan ju skilja lite på den sista punkten.

Vill också kunna spela lite och att datorn ska "klara" spel något år framåt (får köra allt på low idag, så inte kräsen), men frågan är hur mycket man vill tumma på den övriga upplevelsen. Spel är trots allt inte huvudsyftet.

Jag som hade bestämt mig...

en fördel med vaion är att den har en optisk enhet som borde gå att byta mot en extra hdd.

fast mjo extra grafikprestanda mot skärm och ljud är ett tuft val :-\

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

en fördel med vaion är att den har en optisk enhet som borde gå att byta mot en extra hdd.

fast mjo extra grafikprestanda mot skärm och ljud är ett tuft val :-\

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, dock har Asusen mSATA-SSD stor nog att installera operativsystemet på "ur kartong". Dock så mycket klenare CPU/GPU...

Lösning på det: http://xkcd.com/606/ - perfekt nu med Steam-rean ^^

Nä, får nog grubbla ett tag till. Är rädd att jag inte kommer att spela så mycket som jag planerar för, och då är det ju dumt att vara "utan" högtalare.

För övrigt verkar det inte gå att ens konfigurera Vaio S på Sonys hemsida längre, de kanske tagit ner den för att göra om och göra rätt?

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

Har definitivt bestämt mig för att det inte blir någon VAIO. Tycker att det är för mycket tveksamheter för priset, dåligt att högtalarna är så kassa. Kanske åker in och kollar på media markt om jag orkar eller så skiter jag i det Kanske låter tarvligt men lilla aktiv färg är jag inte minsta intresserad av heller.

Kommer hålla ut med min gamla några månader extra så hoppas att det kommer en snygg och robust ultrabook med SSD, dedikerad grafik och/eller thunderbolt med 8 GB RAM.

Gigabyte U2442 och Acer S7 är dom jag hoppas speciellt på...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Jo, dock har Asusen mSATA-SSD stor nog att installera operativsystemet på "ur kartong". Dock så mycket klenare CPU/GPU...

Lösning på det: http://xkcd.com/606/ - perfekt nu med Steam-rean ^^

Nä, får nog grubbla ett tag till. Är rädd att jag inte kommer att spela så mycket som jag planerar för, och då är det ju dumt att vara "utan" högtalare.

För övrigt verkar det inte gå att ens konfigurera Vaio S på Sonys hemsida längre, de kanske tagit ner den för att göra om och göra rätt?

jag såg de också att konfigurationssidan var nere :-\

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Precis vad jag inte ville höra tyckte inte de var helt värdelösa (dock absolut inte bra) men svårt att skaffa sig en bild under någon minuts lyssnande i en butik. Kan också bero på att högtalarana i min nuvarande inte heller är något att hänga i julgranen så förväntningarna var lågt ställda. Tror du kommer att bli grymt nöjd (åtminstone ljudmässigt) med en ux32vd om du väljer den, var och tittade på den och Sonyn samma dag och de stora skillnaderna till Asus fördel var skärmen, ljudet och känslan/vikten på chassit. Var dock inte Premium-modellen av Vaion, så kan ju skilja lite på den sista punkten.

Vill också kunna spela lite och att datorn ska "klara" spel något år framåt (får köra allt på low idag, så inte kräsen), men frågan är hur mycket man vill tumma på den övriga upplevelsen. Spel är trots allt inte huvudsyftet.

Jag som hade bestämt mig...

Mm, ska testa en UX32 nu och se hur jag gillar den. Lär bestämma mig om det blir en sådan eller en Macbook Air i nästa vecka. Ljudet i Sonyn var faktiskt riktigt dåligt. Tog en Macbook Air och ställde den bredvid Sonyn när jag hade den och det var sådan sjuk skillnad. Det lät inte som om det var samma program man kollade på. Jag skulle t.o.m. föredra ljudet i min telefon framför Sonyn (och nu är jag gravallvarlig och överdriver inte alls, jag testade att spela upp samma videofil i den och det blev mycket djupare ljud och inte det där skärande diskantljudet).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte allt för kul med ljudet.
Men som sagt är nyfiken på hur 15tumaren är. Frågan är ju om den är bra eller inte. Eller om den har massa brister den med.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

hittade denna!
http://www.newmodeus.com/shop/index.php?main_page=product_inf...
en hårddiskvagga för att ersätta den optiska enheten i s13 och s15.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Det låter ju inte allt för kul med ljudet.
Men som sagt är nyfiken på hur 15tumaren är. Frågan är ju om den är bra eller inte. Eller om den har massa brister den med.

Samma högtalare på den som på 13 tummaren. Skärmen har problem med att visa röd och visar orange istället (dock ingen pixeljumping).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

någon som vet varför det inte går att konfigurera en egen s13p på sonys hemsida? när man konfigurerat står det "varan ej tillgänglig" typ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Ibland är hela konfiguratorn nere, och det kan ta dagar innan Sonys snillen här i Sverige uppräcker det.

Men ibland kan man få meddelande att en viss sak - t ex SSD - inte är tillgänglig, och när jag frågade vad det betyder så fick jag svar att den var slut i lager, man måste vänta tills den finns i lager innan man kan konfigurera vidare.

Permalänk
Medlem

Kan säga att efter att ha testat UX32VD är Sonyn bättre än den iaf. Enda felet med Sonyn (förutom att kvalitén kändes lite halvdan vilket alla PCs verkar göra idag) var ju ljudet och pixeljumping. Asusen har väldigt irriterande inställningar för batterisparande, inget verkar funka automatiskt, samt att fläktarna låter mycket. Asusen högtalare i Sonyn skulle göra den till ett självklart köp dock.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Kan säga att efter att ha testat UX32VD är Sonyn bättre än den iaf. Enda felet med Sonyn (förutom att kvalitén kändes lite halvdan vilket alla PCs verkar göra idag) var ju ljudet och pixeljumping. Asusen har väldigt irriterande inställningar för batterisparande, inget verkar funka automatiskt, samt att fläktarna låter mycket. Asusen högtalare i Sonyn skulle göra den till ett självklart köp dock.

De va goda nyheter! Jag diggade UX32VD, fast jag gillar prestandan på sonyn och högtalarna kommer nog inte störa mig så mycket då jag oftast kör med hörlurar. Då du säger att sonyn är roligare förutom detta så blir man ju sjukt sugen på den!

3-4 veckors leveranstid är drygt dock, tar det alltid så lång tid ni som beställt?

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

De va goda nyheter! Jag diggade UX32VD, fast jag gillar prestandan på sonyn och högtalarna kommer nog inte störa mig så mycket då jag oftast kör med hörlurar. Då du säger att sonyn är roligare förutom detta så blir man ju sjukt sugen på den!

3-4 veckors leveranstid är drygt dock, tar det alltid så lång tid ni som beställt?

För mig var leveranstiden typ 3 veckor trots att det stod 3-4 veckor, så räkna med den lägre delen av spannet. Jag ska faktiskt ta mig till ett Sony center och lyssna mer ingående på högtalarna där. Jag har börjat undra om de högtalarna jag fick inte var trasiga, för de var så sinnessjukt dåliga. Jag återkommer när jag lyssnat på dem i butik.

Värt att tillägga är väll att skärmen på Asusen är bättre på alla sätt och vis, mycket finare även om skärmen inte är direkt dålig på Sonyn (pratar S13P nu).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Kan säga att efter att ha testat UX32VD är Sonyn bättre än den iaf. Enda felet med Sonyn (förutom att kvalitén kändes lite halvdan vilket alla PCs verkar göra idag) var ju ljudet och pixeljumping. Asusen har väldigt irriterande inställningar för batterisparande, inget verkar funka automatiskt, samt att fläktarna låter mycket. Asusen högtalare i Sonyn skulle göra den till ett självklart köp dock.

Oj, såpass...
Du får gärna utveckla lite kring de dåliga inställningarna och vad som inte fungerade automatiskt. Var det Power4Gear som spökade? Tjejen har en Asus med den programvaran och jag vill inte ta i den med tång ens, dock ska den vad jag förstått vara användbar när man fått kläm på den.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Oj, såpass...
Du får gärna utveckla lite kring de dåliga inställningarna och vad som inte fungerade automatiskt. Var det Power4Gear som spökade? Tjejen har en Asus med den programvaran och jag vill inte ta i den med tång ens, dock ska den vad jag förstått vara användbar när man fått kläm på den.

Bland annat Power4Gear ja. Fanns dock inget sätt att styra fläktkurvan eller dylikt. Det jobbiga med Power4Gear (eller alla inställningar) var att det verkade bara finnas prestanda eller inte prestanda. Satte jag på "Battery Saver" så hackade full-HD youtubeklipp, då behövde jag byta läge till "High Performance" för att det skulle fungera. Jag kan förstå att man har 2 lägen där det ena inaktiverar det dedikerade grafikkortet och t.ex. sätter en mindre aggressiv fläktkurva och klockar ned processorn. Men om man då behöver mer kraft förväntar jag mig att den klockar upp processorn, man skall inte behöva byta läge för att titta på youtube. Hade man på "Battery Saver" hackade t.o.m. Firefox.

På Sonyn har man ju en fysisk switch man kan använda mellan två lägen, Stamina och Speed. Då kan man sätta att fläkten går mindre i Stamina läget, att den bara kör integrerad grafik och batteriprofilen sätts till "Power Saving", det gör ju dock inte så att allt hackar utan att om processorkraft behövs klockar den upp sig. Dvs en mycket smidigare lösning.

Jag kan säga att jag är ganska petig med vad jag använder och blir rätt irriterad på saker som blir jobbiga osv. Som det ser ut nu får det bli en Mac igen pga att byggkvalitén har varit sämre på de PCs jag testat nu och saker som fläktljud med mera har varit markant högre. Kan dock säga att om man inte använder högtalarna i laptopen så är Sonyn det självklara valet, slänger de in högtalare som inte är sämre än högtalarna i min telefon (åter igen ingen överdrift, de var markant sämre) så skulle jag också köpa en sådan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

För mig var leveranstiden typ 3 veckor trots att det stod 3-4 veckor, så räkna med den lägre delen av spannet. Jag ska faktiskt ta mig till ett Sony center och lyssna mer ingående på högtalarna där. Jag har börjat undra om de högtalarna jag fick inte var trasiga, för de var så sinnessjukt dåliga. Jag återkommer när jag lyssnat på dem i butik.

Värt att tillägga är väll att skärmen på Asusen är bättre på alla sätt och vis, mycket finare även om skärmen inte är direkt dålig på Sonyn (pratar S13P nu).

ja asus skärmen till ux32 har jag kollat på. den e sjuk! hade sonyn haft den skärmen skulle jag köpt direkt! för troligtvis kommer jag som sagt köra med hörlurar oftast.
derox: hade du skickat tillbaka din? var den processen krånglig eller gick de lätt att ångra en specialbeställd produkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

ja asus skärmen till ux32 har jag kollat på. den e sjuk! hade sonyn haft den skärmen skulle jag köpt direkt! för troligtvis kommer jag som sagt köra med hörlurar oftast.
derox: hade du skickat tillbaka din? var den processen krånglig eller gick de lätt att ångra en specialbeställd produkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skickade tillbaka den, gick smidigt. Ringde Sony som skrev in allt i sitt system, några timmar senare ringde TNT och bokade in en tid med mig där de kunde komma och plocka upp paketet. Nu väntar jag på att de ska processera datorn så jag får tillbaka pengarna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag skickade tillbaka den, gick smidigt. Ringde Sony som skrev in allt i sitt system, några timmar senare ringde TNT och bokade in en tid med mig där de kunde komma och plocka upp paketet. Nu väntar jag på att de ska processera datorn så jag får tillbaka pengarna.

låter som att returen funkar ganska bra då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

låter som att returen funkar ganska bra då

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Derox:

Jag skickade tillbaka den, gick smidigt. Ringde Sony som skrev in allt i sitt system, några timmar senare ringde TNT och bokade in en tid med mig där de kunde komma och plocka upp paketet. Nu väntar jag på att de ska processera datorn så jag får tillbaka pengarna.

Låter onekligen smidigt, vet du om du kommer få betala frakten tillbaka? Det får bli till att testa en Sony och se om det går att leva "utan" inbyggda högtalare, lättare att kompensera för bristande ljud än bristande prestanda (har datorhögtalare redan).

Går det inte får det bli en Asus, om Gigabyte U2442N fortfarande inte hittat till Europa.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Låter onekligen smidigt, vet du om du kommer få betala frakten tillbaka? Det får bli till att testa en Sony och se om det går att leva "utan" inbyggda högtalare, lättare att kompensera för bristande ljud än bristande prestanda (har datorhögtalare redan).

Går det inte får det bli en Asus, om Gigabyte U2442N fortfarande inte hittat till Europa.

Vad jag fick veta skulle jag inte behöva betala frakten, men vad som i slutändan gäller vet jag inte.

Jag har i var fall bestämt mig för att jag får skita i spelprestanda på laptopen och lär ta en Macbook Air. Får hoppas Sony fixar till högtalarna till nästa års S-serie så kan jag köpa den :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Beställt en sony vaio 15s nu.
Hade tänkt konfigurera den själv först men var så lång väntetid på 4-5veckor.
Så blev en färdig konfigurerad http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1278382
Ska sätta i en ssd också så det blir lite fart på den.
Förhoppningsvis blir jag nöjd med den annars får man la skicka tillbaka den under öppetköp. Hittade tyvärr ingen i någon butik i örebro, så var svårt att känna på den och testa hur den är.
Kan göra någon review på den om det är av intresse. Jag hoppas verkligen att jag blir nöjd med den för den har alla funktioner utom thunderbolt som jag är ute efter dvs: tun&lätt, bra cpu ej ulv, externt grafikkort, 15" och bra batteri tid.
Fördelen med denna är ju att 640mle går att klocka så sjukt mycket. Finns en alternativ bios som ska funka till alla och inte bara på vissa som haft turen att få en bra krets. Ska ge upp till 95% extra boost utan att ändra volten eller ge mycket mer värme, vilket är helt sjukt bra.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Låter onekligen smidigt, vet du om du kommer få betala frakten tillbaka? Det får bli till att testa en Sony och se om det går att leva "utan" inbyggda högtalare, lättare att kompensera för bristande ljud än bristande prestanda (har datorhögtalare redan).

Går det inte får det bli en Asus, om Gigabyte U2442N fortfarande inte hittat till Europa.

Fått svar från Gigabyte Notebook att Gigabyte U2442 skall komma till Sverige och att den skall göra det i slutet av Augusti (I Europa och Nordamerika gäller mitten av Augusti). Dock vet jag ju inte om dom kommer ordna det praktiskt till dess och om Gigabyte i Sverige tycker att dom är nöjda med den support mm dom kan tillge i Sverige.

Den verkar komma i alla fall och det glädjer mig. Snabbrecensionerna som jag sett har varit helt okej, bra högtalare, pekplattan funkar, den är tyst och kall tack vare mindre och dubbla fläktar. Tangentbordet skall vara mycket bättre än det som var på uppvisningsmodellen, den såg ju lite "shaky" ut som en testare uttryckte det i videon. Byggkvalitet och skärmen är ju det som är svårast att säga något om nu. Dock verkar ju inte byggkvaliten på Asus Zenbook VD heller vara perfekt.

Som jag ser det så är det bara Gigabyte U2442 och Acer S7 (om den kommer med mer än 4 GB RAM och GUSII projektet blir lyckat) som är intressanta.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Fått svar från Gigabyte Notebook att Gigabyte U2442 skall komma till Sverige och att den skall göra det i slutet av Augusti (I Europa och Nordamerika gäller mitten av Augusti). Dock vet jag ju inte om dom kommer ordna det praktiskt till dess och om Gigabyte i Sverige tycker att dom är nöjda med den support mm dom kan tillge i Sverige.

Den verkar komma i alla fall och det glädjer mig. Snabbrecensionerna som jag sett har varit helt okej, bra högtalare, pekplattan funkar, den är tyst och kall tack vare mindre och dubbla fläktar. Tangentbordet skall vara mycket bättre än det som var på uppvisningsmodellen, den såg ju lite "shaky" ut som en testare uttryckte det i videon. Byggkvalitet och skärmen är ju det som är svårast att säga något om nu. Dock verkar ju inte byggkvaliten på Asus Zenbook VD heller vara perfekt.

Som jag ser det så är det bara Gigabyte U2442 och Acer S7 (om den kommer med mer än 4 GB RAM och GUSII projektet blir lyckat) som är intressanta.

Okej, då finns det ju hopp om det nu inte går att leva med Vaion. Vet man om det blir GDDR3 eller GDDR5 i U2442N? GUSII har jag också haft ögonen på, men har kommit fram till att jag inte har plats att ha en skärm stående i lägenheten (och i skrivande stund endast en 28" tjock-TV, inget jätteupphetsande att spela på direkt) så behöver allt i samma system än så länge. Håller tummarna för att de lyckas så bra att det kommer finnas kvar till nästa gång jag byter laptop, gillar idén (särskilt om det löser det så att man kan använda laptopens skärm).

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk

Liknande problem

Skrivet av Micke O:

Jag har en Vaio från 2006-ish. Den har överlag funkat bra sånär som på batteriet. Ett (1) år efter att modellen slutat säljas gick det inte längre att köpa originalbatterier... Jag kontaktade Sony som hänvisade mig till EET Nordic som "kanske" hade lämpligt piratbatteri - detta kostade ~1700 + moms om jag minns rätt. För att kunna använda detta batteri var man tvungen att köra medföljande bootbara skiva som gjorde något hack i BIOS :-/ Detta batteri funkade kanon ända tills det tvärdog efter 2 år.

Dessutom har dom likt många andra större tillverkar lite fuffens för sig som kräver specialdrivisar. Jag har installerat W7 på den (levererades med Vista och saknar stöd för W7) och efter mycket Googlande hittade jag någon som fått tips om drivisar till någon annan Sony-modell som fungerade.

Batteriproblemet, dvs att inte nog med att man slutar sälja batterier innan modellen ens hunnit kallna, och sedan kostar piratbatterierna multum, gör att detta blir min sista Sony (dator)...

Jag har också en Vaio och har haft liknande problem. Jag köpte den i början på sommaren 2008, efter ett år var batteriet MYCKET sämre, men jag köpte inget nytt då. När datorn var lite mindre än 3 år gammal så var batteritiden nere på en kvart, då kollade jag upp vad ett nytt batteri skulle kosta, 2600kr skulle det kosta!!, så det blev inget nytt batteri för mig några månader senare dog batteriet helt och först nu har jag köpt ett nytt "piratbatteri" för ca 800kr, för att det skulle fungerar var man tvungen att "uppgradera" bioset (senaste versionen innan det var från 2007 och denna från 2008), vilket fick datorn att spöka (vägrade att starta om man hade satt den i viloläge) det gick dock över efter några dagar.

När jag skulle installera W7 64bit (levererades med 32bit men hade 4gb ram installerat), så fanns det inga drivrutiner tillgängliga, efter mycket googlande så hittade jag grafikkortsdrivrutinerna och minneskortsläsarens drivrutiner på Vaios så kallade japanska hemsida (allt stog på engelska?) DENNA SIDA FINNS INTE LÄNGRE, som tur hade jag en kopia på grafikkortsdrivrutinerna på datorn (men inte minneskortläsarens ) så jag kan fortfarande ominstallera datorn utan större problem. Vaio hade ändrat i sina drivrutiner så att Nvidias drivrutiner fungerer inte!!, därför kör jag med ett 4 år gammalt BIOS (efter batteribyte) och 3-4år gamla drivrutiner (där några saknas) på en dator som dessutom har värmeproblem...

Byggkvaliteten tycker jag dock är bra (om än lite svår att öppna för rengöring)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Okej, då finns det ju hopp om det nu inte går att leva med Vaion. Vet man om det blir GDDR3 eller GDDR5 i U2442N? GUSII har jag också haft ögonen på, men har kommit fram till att jag inte har plats att ha en skärm stående i lägenheten (och i skrivande stund en 28" tjock-TV, inget jätteupphetsande att spela på direkt) så behöver allt i samma system än så länge. Håller tummarna för att de lyckas så bra att det kommer finnas kvar till nästa gång jag byter laptop, gillar idén (särskilt om det löser det så att man kan använda laptopens skärm).

Faktiskt inte tänkt på att man måste ha en extern skärm med GUSII. Du kanske har studerat det mer noggrant än mig, men det låter rimligt när jag tänker efter. Vet du annars hur det går med GUSII? Fanns en del problem som man måste komma runt. Lanseringen var planerad till Q4 i år. Vet du hur det går?

Vet faktiskt inte vad det är i U2442, men så här står det på ett ställe.

"GIGABYTE NB Hi Christian and Jesse. The U2442N will release around Mid-August in Thailand. It will only be available with 640M. There are currently no plans to use the 650M.
17 July at 08:01

GIGABYTE NB Hi Vinu, We are currently working on the GT650M. We hope it will release by the end of the year. Btw U2442 14” Ultrabook w/GT640 2G is the best performance Ultrabook in the market.
Thursday at 11:52

Mycket olika svar. Kan vara så att dom inte bestämt sig riktigt. Har även läst en intressant sak angående Thunderbolt som inte var samma som det jag fick när jag skrev till Gigabyte i Tyskland.

Dels så har Gigabyte NB skrivit att Thunderbolt version skall komma runt årsskiftet (ungefär).

Hört att Intel inte har tagit med stödet för Thunderbolt i dessa processorer än. Att Acer S5 har thunderbolt beror på att dom använder sig av en extern lösning för Thunderbolt.

Läste även något om att batteritiden skulle vara lite av en besvikelse, men det kan gälla M-versionen och vid FAKTISK användning och inte teoretiskt. Blir det en sån i höst så blir det en ULV-processor. Tror den räcker gott och väl för alla uppgifter om det inte handlar om något grymt avancerat, som renderingar osv.....

Men som sagt, har ett litet öga på Acer S7 också och GUSII. Kommer den med mer än 4 GB RAM; så kan den bli lovande.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikKron:

Jag har också en Vaio och har haft liknande problem. Jag köpte den i början på sommaren 2008, efter ett år var batteriet MYCKET sämre, men jag köpte inget nytt då. När datorn var lite mindre än 3 år gammal så var batteritiden nere på en kvart, då kollade jag upp vad ett nytt batteri skulle kosta, 2600kr skulle det kosta!!, så det blev inget nytt batteri för mig några månader senare dog batteriet helt och först nu har jag köpt ett nytt "piratbatteri" för ca 800kr, för att det skulle fungerar var man tvungen att "uppgradera" bioset (senaste versionen innan det var från 2007 och denna från 2008), vilket fick datorn att spöka (vägrade att starta om man hade satt den i viloläge) det gick dock över efter några dagar.

När jag skulle installera W7 64bit (levererades med 32bit men hade 4gb ram installerat), så fanns det inga drivrutiner tillgängliga, efter mycket googlande så hittade jag grafikkortsdrivrutinerna och minneskortsläsarens drivrutiner på Vaios så kallade japanska hemsida (allt stog på engelska?) DENNA SIDA FINNS INTE LÄNGRE, som tur hade jag en kopia på grafikkortsdrivrutinerna på datorn (men inte minneskortläsarens ) så jag kan fortfarande ominstallera datorn utan större problem. Vaio hade ändrat i sina drivrutiner så att Nvidias drivrutiner fungerer inte!!, därför kör jag med ett 4 år gammalt BIOS (efter batteribyte) och 3-4år gamla drivrutiner (där några saknas) på en dator som dessutom har värmeproblem...

Byggkvaliteten tycker jag dock är bra (om än lite svår att öppna för rengöring)

Ang det med grafik drivrutinerna så ska det finnas en reg fil man addar en gång på datorn och sen ska man kunna installera nvidias drivrutiner precis som man vill utan att behöva vänta på att sony "gör om" dom.
Vet inte hur det är med batterier på bärbara nu förtiden om man behöver ta ut dom som man behövde på gamla bärbara när man hade i sladden under längre perioder.
Är det så fortfarande eller har det blivit mycket bättre och man inte behöver bry sig om det och det är bara att tuta och köra så att säga!?
Hur håller batterierna på dom nya vaio modellerna?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Faktiskt inte tänkt på att man måste ha en extern skärm med GUSII...

Nä, jag läste nyheten när den dök upp i januari. Finns ju lite att läsa om det på NordicHardware och Notebookreview. Har tyvärr ingen aning om hur det går för dem, har som sagt kommit fram till att jag behöver allt-i-ett system så slutade följa utvecklingen.

Men ja, hoppas det säljer bra så de fortsätter med det, i stort sett behöver man ju bara gamingprestanda när man är hemma.

Gillade att det var en standardprocessor och ändå bortåt 5 timmar i batteritid på Vaion, men antagligen hade en ULV processor typ i7-3517U räckt långt

Mitt VAIO-ägarskap börjar för övrigt strålande, skulle lägga beställningen (en S13P) idag, får meddelandet "den konfiguration du har valt är tyvärr inte längre tillgänglig" och när jag kontaktade Sony fick jag veta att det enda som gick att göra var att försöka igen imorgon... Inte kul när det dessutom tar ett par veckor att få hem datorn, men den som väntar på något gott...

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000