2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk

Hmmmm, kom nyss på att det kan va bra idé att testa disken INNAN man öppnar upp den

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Min har stått som status packas ett bra tag nu...
Enl deras sida ska ju "varorna packas" innebära att de skickas innom en arbetsdag

Men om du kollar tråden så står det ju att det skickas från belgien och inte från CDON samt att det finns info om allt det där.
Så skit i vad som står.
Det kommer när det kommer.

Permalänk
Medlem

Så där har nu hämtat ut min disk 2tb usb3 och måste säga att det är häftigt med att ha sitt första usb3 tillbehör, shit vad det går snabbt att kopiera filer...

Kom själv just upp i mellan 80-85mb/s när jag kopierade 17filer som totalt var 2,90gb.
Väl spenderade pengar även om väntetiden var enorm.

Edit/ Disken i sej var också mindre än jag trodde vilket alltid är ett plus jag äger sedan innan en seageate 2tb usb2 disk som är markant större. /Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Tog hem min också idag. 2TB:aren. Den verkar kvick och kommer serva bra som ett externt lagringstillägg för min nu proppfulla HTPC.

Tror jag. Märker att den inte spinner ner när den inte används. Varm hela tiden.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Fick nu min ersättnings produkt av denna tråds topic-hårddisk från CDON.
Även jag fick en Seagate 2tb USB3.
för över 30gb(4600 objekt) bilder med hastighet 21.6 MB/sec i min 7 år gamla dator.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Hedersmedlem

Gratulerar, alla ni som vann!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hehe, finns nu redan på tradera...

Permalänk

Är så drygt att man inte skriver hur mycket man får använda på disken.
Denna är på 2 tb och man kan använda 1,81 tb av den varför inte skriva 1,81
Samma sak är det i iphone för 32 gb men man kan inte använda allt då operarivet är stort varför inte skriva det minne konsumenterna får använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubeluden:

Är så drygt att man inte skriver hur mycket man får använda på disken.
Denna är på 2 tb och man kan använda 1,81 tb av den varför inte skriva 1,81
Samma sak är det i iphone för 32 gb men man kan inte använda allt då operarivet är stort varför inte skriva det minne konsumenterna får använda?

För att tillverkarna använder TiB och GiB om jag inte tar helt fel.
Dvs de räknar att en MB är 1000bytes och inte 1024bytes.
Vilket i sin tur leder till att det blir mindre än vad som det står för att datorerna läser det som 1024 och inte 1000 vilket blir mindre som du kanske förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

För att tillverkarna använder TiB och GiB om jag inte tar helt fel.
Dvs de räknar att en MB är 1000bytes och inte 1024bytes.

Tvärtom. Det är mjukvaruutvecklarna (t.ex. Microsoft) som räknar i GiB. Hårddisktillverkarna räknar i GB.

1 GiB = 1024 MiB
1 GB = 1000 MB

Eftersom datorer är binära är standardprefixen kilo, mega osv otympliga i mjukvarusammanhang. Däremot får HDD-tillverkarna det lättare (om inte annat kan de använda skillnaden som reservsektorer).

edit: Jag gissar att det bara var en typo från din sida, men en MB är 1 000 000 bytes.

kilo = 10^3; mega = 10^6; giga = 10^9; tera = 10^12 osv.
kibi = 2^10; mebi = 2^20; gibi = 2^30; tebi = 2^40 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Tvärtom. Det är mjukvaruutvecklarna (t.ex. Microsoft) som räknar i GiB. Hårddisktillverkarna räknar i GB.

1 GiB = 1024 MiB
1 GB = 1000 MB

Eftersom datorer är binära är standardprefixen kilo, mega osv otympliga i mjukvarusammanhang. Däremot får HDD-tillverkarna det lättare (om inte annat kan de använda skillnaden som reservsektorer).

edit: Jag gissar att det bara var en typo från din sida, men en MB är 1 000 000 bytes.

kilo = 10^3; mega = 10^6; giga = 10^9; tera = 10^12 osv.
kibi = 2^10; mebi = 2^20; gibi = 2^30; tebi = 2^40 osv.

Ah precis, tack för rättningen. Tänkte på kilobytes men skrev bytes
Var ett tag sen jag ens tänkte på det där samt att jag är helt slut efter 12timmars arbetspass x)

Men precis detta jag menade egentligen

Permalänk

Lite surt att man har fått fakturan och sakerna har inte ens skickats -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BosseBrutal:

Lite surt att man har fått fakturan och sakerna har inte ens skickats -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Samma för mig.. Jag mailade Klarna och frågade vad som gällde egentligen i torsdags, men de verkar inte behaga att svara.

Permalänk

ja har tvärt imot er...

fick först ett mail att ja inte skulle få nåra ersättningsdiskar då de var slut på lager...

sen en vecka senare dimper de ner 2 st 1tb 2.5" diskar i min brevlåda men inte fått nån räkning än för dom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

igår när jag gick och hämtade posten fick jag mig en överraskning, stor låda i brevlådan min från cdon och den puffar på för fulla muggar så tackar och bugar cdon

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Inaktiv

sitter och väntar på min fortfarande, inte ett enda ord om packas, packad eller skickad

Permalänk
Medlem

Fick den i torsdags. Har bara använt den i ett usb 2.0 uttag men jag får ut 60-75 MB/s enilgt popupen i windows vilket får anses vara bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Fick den i torsdags. Har bara använt den i ett usb 2.0 uttag men jag får ut 60-75 MB/s enilgt popupen i windows vilket får anses vara bra

Skicka större/mer filer, 60-75MB/s är omöjligt på usb 2.0.

Jag fick då ingen disk innan helgen :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon160366:

sitter och väntar på min fortfarande, inte ett enda ord om packas, packad eller skickad

Jo samma här, är vi många som fortfarande inte fått någon disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jo samma här, är vi många som fortfarande inte fått någon disk?

Väntar på 4 st, står som packas, har inte hört något alls och fakturan finns inte hos Klarna då dokumentet är korrupt när jag drar ner det från CDONs länkar. Inte fått någon pappersfaktura eller annat heller.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk

Inte heller fått någon disk ännu. Hoppas den dimper ner på måndag!

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det är en sån här:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295265 man fått eller den tidigare versionen? Enligt modellbeteckningen så är det en STBY2000300 som cdon skickat ut. Just den modellen kan jag inte hitta i någon butik utan det verkar ju vara den jag länkat till med beteckning STBY2000200. Någon som har koll på detta?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass

Permalänk
Medlem

Fick mina diskar igår

Dock lite oglad för hur de levererats, de stod bara utanför dörren helt oskyddade mot regn och hade varit väldigt lätt för någon att bara gå och ta dem.

De verkar inte ha ringt på heller, då vi var flera som var i närheten av dörren hela dagen, någon borde ha hört.

Får de verkligen bara ställa paketen utanför så där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulven:

Jag undrar om det är en sån här:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295265 man fått eller den tidigare versionen? Enligt modellbeteckningen så är det en STBY2000300 som cdon skickat ut. Just den modellen kan jag inte hitta i någon butik utan det verkar ju vara den jag länkat till med beteckning STBY2000200. Någon som har koll på detta?

Japp, det är en sådan som vi får

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Min har stått som status packas ett bra tag nu...
Enl deras sida ska ju "varorna packas" innebära att de skickas innom en arbetsdag

Som/Om du läst tråden har denna funktion inte fungerat så bra hos CDON på den här ordern.

Fråga: Är det någon i Norrland som fått något paket?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Japp, det är en sådan som vi får

Då är det ju 7200rpm disk i den? Står så på prisjakt men det kan vara fel.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Skicka större/mer filer, 60-75MB/s är omöjligt på usb 2.0.

Jag fick då ingen disk innan helgen :/

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Den filen jag skickade var i och för sig på 1.5GB men kan kolla igen senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Ok. Den filen jag skickade var i och för sig på 1.5GB men kan kolla igen senare.

Ca 30MB/s brukar man hamna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Ok. Den filen jag skickade var i och för sig på 1.5GB men kan kolla igen senare.

No need. Läs nedan.

Skrivet av SUMITOMO:

Ca 30MB/s brukar man hamna på.

Precis, runt 35MB/s brukar vara det man maxar USB2.0 på i praktiken.

Teoretiskt max för USB2.0 är 480Mbps, vilket motsvarar 60MB/s, men då USB2.0 har ganska mycket overhead blir den praktiska dataöverföringshastigheten betydligt lägre, som ovan nämnt, ofta kring 30-35MB/s.

zlackern: Antingen har du pluggat in den i ett USB3.0-uttag, eller mer troligt så har Windows eventuellt cache'at och visar helt fel hastigheter. Det finns lite olika sätt att föra över filer, ibland kan det se ut som att man skriver i ca 100MB/s till ett USB-minne medan i själva verket så handlade det bara om att datan flyttas från HDD/SSD till en buffert (i RAM) innan den fysiskt skrivs till enheten. Ja, väldigt simpelt förklarat, stannar nog där

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

No need. Läs nedan.

Precis, runt 35MB/s brukar vara det man maxar USB2.0 på i praktiken.

Teoretiskt max för USB2.0 är 480Mbps, vilket motsvarar 60MB/s, men då USB2.0 har ganska mycket overhead blir den praktiska dataöverföringshastigheten betydligt lägre, som ovan nämnt, ofta kring 30-35MB/s.

zlackern: Antingen har du pluggat in den i ett USB3.0-uttag, eller mer troligt så har Windows eventuellt cache'at och visar helt fel hastigheter. Det finns lite olika sätt att föra över filer, ibland kan det se ut som att man skriver i ca 100MB/s till ett USB-minne medan i själva verket så handlade det bara om att datan flyttas från HDD/SSD till en buffert (i RAM) innan den fysiskt skrivs till enheten. Ja, väldigt simpelt förklarat, stannar nog där

Ok, där ser man. Men testar ändå då jag kommer hem, kul o se.

Okej, ni hade väl rätt då :). Fick den på 37MB/s med tidtagning.