Seagate kan lägga vantarna på OCZ

Permalänk
Melding Plague

Seagate kan lägga vantarna på OCZ

Den växande marknaden för solid state-lagring sätter press på de gamla hårddiskjättarna. Nu talas det om att Seagate kan vara på väg att köpa OCZ för att få fäste bland SSD.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kan inte alla sluta köpa upp varandra? Marknadsdominans av ett företag höjer priserna.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Kommer ju snart bli en motsvarighet som liknar amd vs Intel i hårdisksbranchen också, inte bra detta:(

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Nej nej nej! Inte så!

Antar att de tänk att rädda sin framtid på ett enkelt sätt genom att köpa upp en SSD-tillverkare?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nej nej nej! Inte så!

Antar att de tänk att rädda sin framtid på ett enkelt sätt genom att köpa upp en SSD-tillverkare?

Måste helt klart vara så. Med enbart hårddiskar i sortimentet tror jag man förlorar mycket om 10 år.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Jag tror alla större SSD-tillverkare borde hålla i hatten. Seagate och WD är illa tvugna att ge sig in i SSD marknaden och dom köper nog mer än gärna upp ett företag som redan blivit erkända inom marknaden än att ge sig in med egenutvecklade produkter. Om 1 år eller mer lär Seagate och WD vara villiga att betala betydligt mer för att komma in på marknaden.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Kan inte alla sluta köpa upp varandra? Marknadsdominans av ett företag höjer priserna.

Seagate har ingen egen produktion av SSDs, så antalet "tillverkare" av SSD enheter minskar inte även om de skulle köpa OCZ.

Permalänk
Medlem

Nice adress 900 Disc Drive. Taget eller?

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Seagate har ingen egen produktion av SSDs, så antalet "tillverkare" av SSD enheter minskar inte även om de skulle köpa OCZ.

Inom 5 år kommer mekaniska hårddiskar inte säljas. Folk kommer inse varför SSD är bättre, och dessutom SSD-enheter kommer vara så pass billiga att det inte lönar sig att tillverka mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Kommer ju snart bli en motsvarighet som liknar amd vs Intel i hårdisksbranchen också, inte bra detta:(

Jag skulle väl säga att det är ännu värre på mekansiak hårddiskmarknaden just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markthegreat:

Kan inte alla sluta köpa upp varandra? Marknadsdominans av ett företag höjer priserna.

Va? Eftersom det här uppköpet inte tar bort en aktör från marknaden så kommer det heller inte att påverka priserna, iaf inte till det dyrare. Möjligtvis billigare eftersom Seagate har råd att sänka marginalerna och pressa priserna för att sälja mer än konkurranterna.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markthegreat:

Inom 5 år kommer mekaniska hårddiskar inte säljas. Folk kommer inse varför SSD är bättre, och dessutom SSD-enheter kommer vara så pass billiga att det inte lönar sig att tillverka mekaniska hårddiskar.

Glöm det, mekaniska diskar är här för att stanna, du verkar ha glömt att det snart kommer att finnas diskar på 6-8 TB att köpa. Lycka till att köpa en sådan SSD till samma pris.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Va? Eftersom det här uppköpet inte tar bort en aktör från marknaden så kommer det heller inte att påverka priserna, iaf inte till det dyrare. Möjligtvis billigare eftersom Seagate har råd att sänka marginalerna och pressa priserna för att sälja mer än konkurranterna.

Som i sin tur leder till att mindre aktörer tvingas ge sig ur leken? Kvar står Intel, och kanske WD? Intel pressar inte mer än nödvändigt med den position dom har just nu. Dock kanske senaste sänkningen från Intel är ett svar till oro över Seagates intåg? Passar på att ta andelar innan konkurrensen börjar slå på allvar?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

Med tanke på att varken OCZ eller Seagate har kommenterat, och att affären skulle vara väldigt logisk, så sätter jag en burk pilsnerkorv på att det stämmer.

Ser inget egentligt dåligt med detta; OCZ med Seagate som ägare bör ju bara öka konkurrensen ytterligare (pga att Seagate har ekonomiska resurser att pusha på betydligt hårdare än OCZ själva, och konkurrenterna lär ju inte bara sitta på sängkanten och gäspa).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Eftersom inte OCZ gör vanliga hårddiskar och inte Seagate gör SSD så blir det varken fler eller färre aktörer på respektive marknad. Jag ser detta som ett troligt rykte och skulle det inte bli affär så letar förmodligen Seagate bland andra tillverkare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

Dock kanske senaste sänkningen från Intel är ett svar till oro över Seagates intåg? Passar på att ta andelar innan konkurrensen börjar slå på allvar?

Det tror jag inte (att det skulle vara ett svar till oro). Lägre tillverkningsteknik ger lägre tillverkningskostnad och man kan sänka priset och ändå hålla samma vinstmarginal, eller förmodligen med marginellt högre vinstmarginal och de kan således tjäna mer innan konkurrenterna hinner göra detsamma.

Konkurrensen är redan så hård att jag inte tror vinstmarginalerna är skyhöga. Det är framtagningen av minnen med lägre tillverkningsteknik som sänker priserna mest.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Då båda företagen jobbat med hybrider i olika former så kan det kanske ge ett försprång om det kombinerar sina kunskapsbanker. Tänk en snabb 1TB hårddisk kombinerat med 128GB SSD där kontrollern ser till att alla filer man läser ofta finns på SSDn och allt annat på skivorna. Om det sedan gick att lägga dessa som en Raid0 så skull vi både ha prestanda och utrymme på ett enkelt sätt.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det tror jag inte (att det skulle vara ett svar till oro). Lägre tillverkningsteknik ger lägre tillverkningskostnad och man kan sänka priset och ändå hålla samma vinstmarginal, eller förmodligen med marginellt högre vinstmarginal och de kan således tjäna mer innan konkurrenterna hinner göra detsamma.

Självklart låter det mer troligt, men Intel sänker inte om dom inte behöver. Nu har jag inte koll på prispress från andra håll, men något ligger bakom sänkningen och jag tror inte det är för att vinstmarginalen ökat med den krympta tekniken. Jag spekulerar bara och har dåligt med fakta att luta mig bakom, så slå mig inte på fingrarna

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Kan inte alla sluta köpa upp varandra? Marknadsdominans av ett företag höjer priserna.

Om man ser ut företagets och/eller aktieägarna så är det väl exakt det man vill ha? Klirr i kassan liksom?
Som sagt ur företagets/aktieägarnas ögon..

Sen skulle ett uppköp som denna gynna oss konsumenter, nya produkter som bättre hybridlösningar eller som många andra redan skrivit, ekonomiska resurser att utveckla nya produkter/tekniker. Rent hypotetiskt alltså.
Ett uppköp behöver inte alltid vara av ondo. Återigen hypotetiskt.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Inaktiv

Ser inte det som en dålig sak, och HDDs kommer ju verkligen inte försvinna om 5-10 år.

Lycka till å trycka in ett par säsonger av ditt favorit tvprogram i 4k på en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

Självklart låter det mer troligt, men Intel sänker inte om dom inte behöver. Nu har jag inte koll på prispress från andra håll, men något ligger bakom sänkningen och jag tror inte det är för att vinstmarginalen ökat med den krympta tekniken. Jag spekulerar bara och har dåligt med fakta att luta mig bakom, så slå mig inte på fingrarna

Sänker man priserna så tvingar man konkurrenter att göra det samma eller att tappa marknadsandelar. Det är ett ypperligt tillfälle att sänka priserna när man själv inte förlorar på det. Som när tillverkningskostnaderna sjunker

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Inom 5 år kommer mekaniska hårddiskar inte säljas. Folk kommer inse varför SSD är bättre, och dessutom SSD-enheter kommer vara så pass billiga att det inte lönar sig att tillverka mekaniska hårddiskar.

Vänta bara tills man man börjar läsa och skriva på magnetiska skivor med laser istället.
Man lär ju knappast kunna kalla det varken SSD eller mekanisk disk iofs.

Dock tror jag det dröjer mycket längre än 5 år innan mekaniska diskar i den traditionella bemärkelsen är ute ur leken.

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

Vad kan det bli av ett företag som inte har bästa ryktet vad gäller HDD med ett bolag som har samma rykte vad gäller SSD, måste bli en otroligt stabil produkt. Detta köpet gör nog ingenting på marknaden, och mekaniska diskar kommer finnas långt fram i tiden för man behöver ju någonstans att lägga allt man hamstrat på sig genom åren, där räcker inte SSD till riktigt. Tror det kommer dröja länge innan man kan köpa en 2TB SSD för 1200-1400Skr.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Markthegreat:

Inom 5 år kommer mekaniska hårddiskar inte säljas. Folk kommer inse varför SSD är bättre, och dessutom SSD-enheter kommer vara så pass billiga att det inte lönar sig att tillverka mekaniska hårddiskar.

Inte en chans att SSD kommer bli billigare än HDD i pris per GB på fem år. Så länge HDD är billigare kommer det säljas i stora mängder för när man köper in hundratals TB för lagring är det priset som räknas, inte prestandan. Det finns lägen då prestanda är viktigt och det finns lägen då enbart utrymmet är viktigt. Det kommer dröja ett bra tag innan flash når ner i lika låga priser som magnetisk lagring. Kanske om all utveckling av HDD stannar helt men det kommer inte hända.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

SSD:er kommer långsiktigt ersätta de mekaniska diskarna på konsumentnivå, med tanke på att det idag finns mycket som tyder på att många icke-entusiaster klart lockas av moln-baserad lagring och streamingtjänster. Jag har svårt att tänka mig att Nisse i Hökarängen om 10 år kommer känna ett behov av 20-100TB lagring för sina TV-serier när han lika gärna kan streama dessa från nätet.

Med reservation för att Nisse i Hökarängen i själva verket inte har någon koll på vad en SSD är eller fördelarna med en, utöver mediamarkts Scheißesnabbt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173009:

Ser inte det som en dålig sak, och HDDs kommer ju verkligen inte försvinna om 5-10 år.

Lycka till å trycka in ett par säsonger av ditt favorit tvprogram i 4k på en SSD.

+1.

OnT Jag tvivlar starkt på att detta kommer påverka marknaden annat än positivt förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Måste helt klart vara så. Med enbart hårddiskar i sortimentet tror jag man förlorar mycket om 10 år.

Seagate har inte bara hårddiskar i sitt sortiment. De är, vill jag minnas, världens största leverantör av programvara för online backup. Tänkte bara nämna det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sirnicke:

SSD:er kommer långsiktigt ersätta de mekaniska diskarna på konsumentnivå, med tanke på att det idag finns mycket som tyder på att många icke-entusiaster klart lockas av moln-baserad lagring och streamingtjänster. Jag har svårt att tänka mig att Nisse i Hökarängen om 10 år kommer känna ett behov av 20-100TB lagring för sina TV-serier när han lika gärna kan streama dessa från nätet.

Med reservation för att Nisse i Hökarängen i själva verket inte har någon koll på vad en SSD är eller fördelarna med en, utöver mediamarkts Scheißesnabbt!

Fast nu säger du emot dig själv. De där TV-serierna måste ju lagras någonstans och det kommer vara på HDD. Behovet av lagring ökar stadigt. Vanligt folk genererar mer och mer data i form av bilder som tar större och större plats samt film som tar ännu mer plats. Sen om det ligger på en HDD i datorn eller på en HDD i ett moln spelar ju ingen roll egentligen. Konsumenten behöver fortfarande samma mängd palats på en HDD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Seagate är alldeles för sent ute. Dom borde ha satsat på SSD för längesedan när det var nytt och ha varit pionjärer.

Seagate behöver ta sig in på SSD marknaden för annars blir de snart irrelevanta.

Permalänk

Inte bra detta eftersom det inte blir OCZ själva som utvecklar SSD hårddiskarna för det är ju det dom är bäst på.
Så skulle Seagate ta övers så så skulle utvecklingen gå sämre efter som dom inte ens klarar av att uppfinna egna SSD håddiskar.
OCZ breda sortiment av hårddiskar kanske blir ett minne blott när ett annat företag tar över.

Företag som köper upp andra företag så dom blir större leder till att hårddiskarna blir dyrare för då köper folk från dom trots att dom är dyra precis så som det ät mellan intel och AMD bara för att folk får förtroende.