Går det att bota Coilwhine på GIgabyte Geforce 580 SOC?

Permalänk
Medlem

Går det att bota Coilwhine på GIgabyte Geforce 580 SOC?

Läst lite på nätet men inte hittat nåt direkt, många skriver att det rör sig om en kombination mellan nätagget och GPun och spolar som vibrerar vid höga frekvenser men jag kör mitt 580 helt oklockat, med ett sprillans Corsair 850W 80+ Silver och ska erkänna att ljudet irreterar mig när jag lirar Dayz och smyger runt i skogarna värsta Ninja-mode <flinar>

Nån som vet om det går att lösa problemet eller är det bara acceptera och vara mer försiktig vilket märke/grafikkort man köper i framtiden?

Mvh Fidde

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört kan man lägga lim på den kondensator som vibrerar.

Permalänk
Medlem

Låt den stå och gå på nåt krävande under en natt eller två och se om det försvinner.
Annars borde du få skicka tillbaka kortet och få ett nytt.
De flesta märken kan ha coil whine, men det är bara vissa av korten som det uppstår på.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Läst lite på nätet men inte hittat nåt direkt, många skriver att det rör sig om en kombination mellan nätagget och GPun och spolar som vibrerar vid höga frekvenser men jag kör mitt 580 helt oklockat, med ett sprillans Corsair 850W 80+ Silver och ska erkänna att ljudet irreterar mig när jag lirar Dayz och smyger runt i skogarna värsta Ninja-mode <flinar>

Nån som vet om det går att lösa problemet eller är det bara acceptera och vara mer försiktig vilket märke/grafikkort man köper i framtiden?

Mvh Fidde

Slå på vsync, brukar hjälpa endel då inte grafikkortet behöver kräma ut "300"fps när det inte behövs.

Permalänk
Medlem

Prova ändra klockhastighet / spänningen på kortet med några mHz / mV. Har ingen källa på att detta ska fungera men kan vara värt o testa.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB