Permalänk
Medlem

Nybyggd datorn startar men bootar inte

Nu har jag byggt min dator, men av någon anledning så startar den men bootar icke!

På skärmen står det ingen signal..

Mitt moderkort är Asus sabertooth z77 och mitt grafik kort msi gtx 680 lightning..

Det är några lampor som lyser, någon som vet vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

Skulle vara tacksom om hjälp snarast, kan även ge en liten reward för den som hjälper mig.

Permalänk
Medlem

Testat alla dina ram-kort? Har du resettat cmos?

Testat andra sladdar/kontakter till Grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirExzib:

Skulle vara tacksom om hjälp snarast, kan även ge en liten reward för den som hjälper mig.

Har du provat att köra kortet i en annan PCI-E plats på moderkortet.

Har du möjlighet att prova VGA ifall du har provat DVI/DP/HDMI?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Testat alla dina ram-kort? Har du resettat cmos?

Testat andra sladdar/kontakter till Grafikkortet?

Jag har provat ram minnena ja..
Hur resettar jag cmos?

Men asså grafikkortet startar, det är bara bios startar inte, altså datorn bootar inte, men alla komponenter startar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan det vara so att du har bojt pinnarna po moderkortet till cpu ner du satte in cpu:n? Kolla det, det hende mig. Ursekta mitt stavande men er utomlands och har derfor inte ett tangentbord med svenk layout:D

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Ska kolla

Skrivet av SoPro:

Kan det vara so att du har bojt pinnarna po moderkortet till cpu ner du satte in cpu:n? Kolla det, det hende mig. Ursekta mitt stavande men er utomlands och har derfor inte ett tangentbord med svenk layout:D

Men hallå, datorn start ju... -_-

Permalänk
Medlem

Har testat att sätta i en mus med led den lyste i 1 sec. Har provat samtliga usb portar

Permalänk
Medlem

Hur har du provat minnena?
En sticka ensam i varje slot ska du testa och se om det lyser annorlunda eller går att komma in i BIOS. Funakr det inte, provar du en annan sticka, eftersom det oftast inte är fel på bägge.

EDIT: Alltså först ett minne i slot 1, sen samma minne flyttat till slot 2, 3 och 4.

Och sen det klassiska, har du kommit ihåg moderkortsdistanserna ifann chassit också var nytt. Alltid bra att dubbelkolla så det inte är kortis nånstans, man jag tror mer på minnen eller att BIOS hakat upp sig.

Finns det ingen MEM-test-knapp bredvid minnena förresten? Det har jag på mitt Sabertooth 990FX, det var det enda som hjälpte när jag klockade fel ett par gånger i början. Då kom jag inte ens in i BIOS utan att nolla med den knappen. Särskilt som det lyser rött på LEDen bredvid just minnena.

EDIT2: Sambon hade ju liknande fel på sitt SAbertooth 990FX, då var det ena minnesmodulen som var felaktig PLUS att BIOS behövde uppgraderas för att hitta hennes FX-8120. Kanske är samma med din CPU om det är en Ivy Bridge? Kan som sagt vara böjd pin också, eftersom man då ser att bilden är igång, men aldrig kommer till något BIOS. Då borde dock CPU-LED lysa på moderkortet har jag för mig.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SirExzib:

Men hallå, datorn start ju... -_-

Kan mycket väl vara en böjd pin, kolla bara i denna video när killen försöker att starta datorn med en trasig processor-pin...
Det står "weak or no signal" och det kanske är så det står för dig med?

http://www.youtube.com/watch?v=EdDccsbv5hA Ungefär vid 1:52 tror jag att du ser det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirExzib:

Men hallå, datorn start ju... -_-

Gjorde min ockso, men den ville inte boota utan fastnade i en restart loop typ

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem

1 Distanser på plats, rätt antal på rätt ställen?
2 Du kanske har glömt 4/8 pinskontakten som förser CPU med ström...
3 Framgår inte vilken CPU du har?
finns Z77 moderkort som inte har bios support för senaste ivy bridge CPU, dvs bios måste uppdateras först för att det ska fungera.

Där har du 3 saker att kolla

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Hur har du provat minnena?
En sticka ensam i varje slot ska du testa och se om det lyser annorlunda eller går att komma in i BIOS. Funakr det inte, provar du en annan sticka, eftersom det oftast inte är fel på bägge.

EDIT: Alltså först ett minne i slot 1, sen samma minne flyttat till slot 2, 3 och 4.

Och sen det klassiska, har du kommit ihåg moderkortsdistanserna ifann chassit också var nytt. Alltid bra att dubbelkolla så det inte är kortis nånstans, man jag tror mer på minnen eller att BIOS hakat upp sig.

Finns det ingen MEM-test-knapp bredvid minnena förresten? Det har jag på mitt Sabertooth 990FX, det var det enda som hjälpte när jag klockade fel ett par gånger i början. Då kom jag inte ens in i BIOS utan att nolla med den knappen. Särskilt som det lyser rött på LEDen bredvid just minnena.

EDIT2: Sambon hade ju liknande fel på sitt SAbertooth 990FX, då var det ena minnesmodulen som var felaktig PLUS att BIOS behövde uppgraderas för att hitta hennes FX-8120. Kanske är samma med din CPU om det är en Ivy Bridge? Kan som sagt vara böjd pin också, eftersom man då ser att bilden är igång, men aldrig kommer till något BIOS. Då borde dock CPU-LED lysa på moderkortet har jag för mig.

Det är inte pinsen, jag vet det, skärmen säger att det inte är någon signal i HDMI.
Jag tror ätt det är minnena för att lampan lyser bredvid.
Och ja, det finns en memOK knapp där, provat med den.

Skrivet av Sisyfos:

Kan mycket väl vara en böjd pin, kolla bara i denna video när killen försöker att starta datorn med en trasig processor-pin...
Det står "weak or no signal" och det kanske är så det står för dig med?

http://www.youtube.com/watch?v=EdDccsbv5hA Ungefär vid 1:52 tror jag att du ser det.

Det ska inte vara det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoPro:

Gjorde min ockso, men den ville inte boota utan fastnade i en restart loop typ

Hmm...

Skrivet av ggustavsson:

1 Distanser på plats, rätt antal på rätt ställen?
2 Du kanske har glömt 4/8 pinskontakten som förser CPU med ström...
3 Framgår inte vilken CPU du har?
finns Z77 moderkort som inte har bios support för senaste ivy bridge CPU, dvs bios måste uppdateras först för att det ska fungera.

Där har du 3 saker att kolla

1. Distanser är på plats ja.
2. nej..
3. i5 3570k ivy bridge..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirExzib:

Det är inte pinsen, jag vet det, skärmen säger att det inte är någon signal i HDMI.
Jag tror ätt det är minnena för att lampan lyser bredvid.
Och ja, det finns en memOK knapp där, provat med den.

Hmm, ok, och du har kört bara ett minne ensamt i alla olika slots och sen gjort samma sak med ett annat minne?

EDIT: Kolla så det blir ordentligt nedtryckt också, ibland glappar det lite på nya kort. Men om det inte går med någon av minnena ensamt, så är det kanske BIOS som måste uppgraderas iaf, då blir det till att hitta en annan äldre CPU som funkar om du eller någon kompis har, ananrs är det väl gå till en datoraffär och se om de kan hjälpa till med flashning.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SirExzib:

Det är inte pinsen, jag vet det, skärmen säger att det inte är någon signal i HDMI.
Jag tror ätt det är minnena för att lampan lyser bredvid.
Och ja, det finns en memOK knapp där, provat med den.

Det ska inte vara det..

Ok "Det ska inte vara det" Sir!

Om du menar den gröna lampan så lyser den konstant för mig (Ja, jag har också Asus Sabertooth Z77), till och med när datorn är avstängd.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ok "Det ska inte vara det" Sir!

Om du menar den gröna lampan så lyser den konstant för mig (Ja, jag har också Asus Sabertooth Z77), till och med när datorn är avstängd.

Fast på bilden lyser ju hans minnes-LED rött och inte grönt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

För egen del var det moderkortet som dött (som jag tolkade saken i alla fall). Inget fel på CPU, inget fel på minnena och inget fel på grafikkortet. Då var det bara att bita i det sura äpplet

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till rätt avdelning*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok här är en tanke. Stäng av datorn, dra ut ström kontakten, montera ut grafikkortet.
Koppla HDMI kabeln till moderkortet och starta datorn.

På detta sätt kollar du att datorn fungerar som den ska. Har du samma fel så är det inte grafikkortet, funkar det så är det något vajsning med grafikkortet.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av blackeagle:

Fast på bilden lyser ju hans minnes-LED rött och inte grönt.

Mm bredvid minnena ja, men ifall han menar lampan under grafikkortet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vi löste problemet, vi körde interminnena brevid varandra istället för dualchannel.
Tack för hjälpen allesammans.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirExzib:

Vi löste problemet, vi körde interminnena brevid varandra istället för dualchannel.
Tack för hjälpen allesammans.

Ett vanligt fel när sockelpinnarna är skadade. Någon eller några pinnar till ena minneskanalen är skadade och ger de problemen. Kanske lyfta och titta?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirExzib:

Vi löste problemet, vi körde interminnena brevid varandra istället för dualchannel.
Tack för hjälpen allesammans.

Jag tyckte du sa att du provat flytta runt RAM-minnena redan?

Skrivet av SirExzib:

Jag har provat ram minnena ja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirExzib:

Vi löste problemet, vi körde interminnena brevid varandra istället för dualchannel.
Tack för hjälpen allesammans.

Om du kör dem i sockel 1&2 så kan du prova att använda 2&4 och få dual channel ändå.

Frågan är om du inte ska byta moderkortet om du i framtiden vill sätta i fler minnen men att det då strular pga att socklen för minnesplatserna strular (som det låter att den gör på vad du beskriver).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Om du kör dem i sockel 1&2 så kan du prova att använda 2&4 och få dual channel ändå.

Frågan är om du inte ska byta moderkortet om du i framtiden vill sätta i fler minnen men att det då strular pga att socklen för minnesplatserna strular (som det låter att den gör på vad du beskriver).

Problemet är att jag har redan installerat H100, så kylpastan är på plats och allt..

Men jag ska dra till inet nu i veckan och kolla vad problemet kan vara, ska prova att köra 2 till ramminnen och se om dom funkar i dom andra slotsen.