Hjälp mig få liv i min gamla Scaleo 800S - En felsökning!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig få liv i min gamla Scaleo 800S - En felsökning!

Hallå!

Hösten 2007 åkte jag bort över en helg för att komma hem till en dator som hade dött. När jag försökte starta den så lät fläkten (vet inte vilken, hade inte kunskapen att öppna en dator på den tiden) men sen dog den.

I gott mod ringde jag min dåvarande högstadiekamrat som skulle komma hem och hjälpa mig fixa burken. Efter att ha dammsugit ur den (ja, jag vet, man ska inte göra så - men det var han!) extremt dammiga burken gjorde vi ett nytt försök men detta försatte datorn i det skick den är i nu.

När jag nu, fem år senare, pluggar i datorn till en strömkälla så lyser 'datorn är igång'-knappen men oavsett hur mycket jag trycker på den så händer - ingenting. Mina vänner, det är här vår resa tar vid - hjälp mig hitta felet!

Alla förslag är bra förslag, förutom de dåliga, och jag ska med glädje ge mig in på att försöka sparka igång den gamla burken.

Jag har hittills inte gjort något alls med den. Tog hem den från far i går kväll och den har stått orörd i fem år.

Det jag hoppas kunna åstadkomma är följande:

- Boota datorn och hålla den igång tillräckligt länge för att kunna föra över alla filer från hårddisken till en extern.
- Bygga en server av den (vilket självklart kommer innebära att jag byter ut en del hårdvara, men jag hoppas kunna åstadkomma punkt ett utan att byta ut allt för mycket).

Tack på förhand, nu åker vi!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Vila i frid

Kan du inte byta svullna kondingar är nog det enklaste och snabbaste sättet en USB-adapter som du ansluter din intern disk till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kan du inte byta svullna kondingar är nog det enklaste och snabbaste sättet en USB-adapter som du ansluter din intern disk till.

Så du tror att hårdvaran är kaputt? Finns det något enkelt sätt att felsöka - om man inte har massa reservdelar att tillgå? Tänker mig att man kan plocka isär allt för att sedan sätta tillbaka en del i taget för att veta var felet ligger..

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Vila i frid

En USB3 sladd-adapter för SATA från Deltaco kostar 200 spänn, orka bråka med gammal möglig hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

En USB3 sladd-adapter för SATA från Deltaco kostar 200 spänn, orka bråka med gammal möglig hårdvara.

Jag har ett OS installerat på den hårddisken och hårddisken är en IDE-disk i slaveläge. Är det bara att plugga i den och boota från den ändå?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Vila i frid

Du kan inte (i 9 fall av 10) boota dina gamla IDE-disk i en ny/annan dator. Du bör bara föra över filer från den till annan disk. Inhandla/låna en IDE/SATA-USB adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du kan inte (i 9 fall av 10) boota dina gamla IDE-disk i en ny/annan dator. Du bör bara föra över filer från den till annan disk. Inhandla/låna en IDE/SATA-USB adapter.

Och det är detta jag gjort, en gång i tiden, men då var alla filer låsta och jag kunde inget göra.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Vila i frid

Låsta filer låser man upp genom att ta över ägandeskapet. Högerklicka på valfri katalog och välj "Säkerhet" och sätt dig som ägare till objektet inklusive underobjekt - eller bootar upp på en Ubuntu Live-CD som struntar i NTFS-rättigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Låsta filer låser man upp genom att ta över ägandeskapet. Högerklicka på valfri katalog och välj "Säkerhet" och sätt dig som ägare till objektet inklusive underobjekt - eller bootar upp på en Ubuntu Live-CD som struntar i NTFS-rättigheterna.

Ska försöka hitta en sådan konverter igen då!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Jag har ett OS installerat på den hårddisken och hårddisken är en IDE-disk i slaveläge. Är det bara att plugga i den och boota från den ändå?

http://www.dustinhome.se/product/5010101569/deltaco-usb-2-0-t...
Koppla den som master och sedan är saken biff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om jag inte har någon sådan bygel, är jag körd dåe? Eller går det att vira ståltråd runt?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Om jag inte har någon sådan bygel, är jag körd dåe? Eller går det att vira ståltråd runt?

vet inte faktiskt men det går nog att böja rätt ledare med tång eller vira ståltråd. Annars ska cable select fungera.

Permalänk
Medlem

Nej man brukar flytta befintlig bygel till slave, master eller CS läge
brukar finns nån bild eller liknade på hårddisken hur det ska byglas

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Finns det ingen bygel så sno en från moderkortet, brukar finns några stycken där. Att böja dem med tång är la ingen succé, lätt att man råkar få dålig kontakt eller sliter loss dem. Kolla hos www.kjell.com ifall du har deras butik i närheten, de har några billiga USB-lådor så du kan fortsätta köra disken som extern sedan om du vill så länge den håller.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej man brukar flytta befintlig bygel till slave, master eller CS läge
brukar finns nån bild eller liknade på hårddisken hur det ska byglas

Jo, det är jag medveten om Men den bygeln jag en gång hade är borta.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Finns det ingen bygel så sno en från moderkortet, brukar finns några stycken där. Att böja dem med tång är la ingen succé, lätt att man råkar få dålig kontakt eller sliter loss dem. Kolla hos www.kjell.com ifall du har deras butik i närheten, de har några billiga USB-lådor så du kan fortsätta köra disken som extern sedan om du vill så länge den håller.

Huh? Var sitter det byglar på MoBot?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Jo, det är jag medveten om Men den bygeln jag en gång hade är borta.

Finns säkert någon som kan skicka en sådan mot frimärkspengar. Löser inte adaptern det med hur disken är idag så hojta så ska jag titta i stora-lådan-med-osorterade-saker-från-länge-sedan ifall jag har en sådan att skicka.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Finns säkert någon som kan skicka en sådan mot frimärkspengar. Löser inte adaptern det med hur disken är idag så hojta så ska jag titta i stora-lådan-med-osorterade-saker-från-länge-sedan ifall jag har en sådan att skicka.

Jag hittade "hårddiskbyglar" på Kjell. Det borde nog fungera, och om inte annat så kostade de 19:-, så det kan ju va värt ett försök. Nu är nästa steg att hitta en IDE - USB/FW/e-SATA-konverter.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Huh? Var sitter det byglar på MoBot?

Brukar finns minst en, oftast sitter det en vid CMOS-batteriet (runt knappbatteri) samt en nära höger bottensida som kan användas för att "larma" ifall datorn öppnas.

Skrivet av YGLeXz:

Jag hittade "hårddiskbyglar" på Kjell. Det borde nog fungera, och om inte annat så kostade de 19:-, så det kan ju va värt ett försök. Nu är nästa steg att hitta en IDE - USB/FW/e-SATA-konverter.

Byglar är bra att ha, så lika bra att köpa en påse kanske.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •