flera hårddiskar till ett gammalt kort

Permalänk
Medlem

flera hårddiskar till ett gammalt kort

hej
det är så här att jag har en gammal dator som bara står och samlar damm och jag har tänkt använda den som en hemma server och köra freenas på den
men problemet är att den har bara ide kontakter och jag har en en ide hårddisk
och jag undrar om det går att koppla ditt flera hårddiskar, båda ide och sata
kan man använda en sata kontrollkort?(vet inte vad det används till)
jag hittade en omvandlare på ebay och det gjorde att man kunde koppla en hdd(sata och ide) till datorn via usb, tappar man prestanda om man använder sånna?

mvh

Permalänk
Medlem

Du kan söka rätt på något äldre lsi / 3ware , areca sata kontrollerkort/raidkort för billig peng på ebay, behöver du fler p-ata
så har du även sådana från t.ex. 3ware för nästan gratis.

USB förlorar du hastighet på ja och är mer benägna att vålla huvudvärk.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

Köp ett SATA kontroller kort för 156 kr+.
Exempel något här: http://www.inet.se/kategori/173/harddisk

Använd din IDE disk att boota på, blir enklast så.
Om du inte redan har Gigabit nätverkskort och switch/router så tänk på att det är oerhört träligt efter ett tag att föra över filer på 100 Mbit nätverk.

Till SATA kortet du köper ansluter du nya diskar till.

Du kan naturligtvis koppla fler IDE diskar till moderkortet, 2 stycken per kanal (kabel), men det resulterar oftast i sämre prestanda jämfört med SATA diskar, som för övrigt är billigare än IDE diskar.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

Du kan söka rätt på något äldre lsi / 3ware , areca sata kontrollerkort/raidkort för billig peng på ebay, behöver du fler p-ata
så har du även sådana från t.ex. 3ware för nästan gratis.

USB förlorar du hastighet på ja och är mer benägna att vålla huvudvärk.

Skrivet av Gustav-P:

Köp ett SATA kontroller kort för 156 kr+.
Exempel något här: http://www.inet.se/kategori/173/harddisk

Använd din IDE disk att boota på, blir enklast så.
Om du inte redan har Gigabit nätverkskort och switch/router så tänk på att det är oerhört träligt efter ett tag att föra över filer på 100 Mbit nätverk.

Till SATA kortet du köper ansluter du nya diskar till.

Du kan naturligtvis koppla fler IDE diskar till moderkortet, 2 stycken per kanal (kabel), men det resulterar oftast i sämre prestanda jämfört med SATA diskar, som för övrigt är billigare än IDE diskar.

tack så mycket för svar, jag sökte lite på ebay och hittade ett sata kontrollkort med 3 portar för endast 50kr inkl frakt!!!
jag har tänkt installera freenas på en usb så slipper jag höra hårddisken och kanske till och med använda ide hårddisken med de andra hårddiskarna

gigabit nätverkskort?jag har ett vanligt noname nätverkskort, jag använder en billig router från netgear med 4 lan och har 10/10 Mbps, så det bör inte vara något problem?

förresten jag har en fråga, det är så här att jag har en skrivare och vill kunna skriva ut saker utan att hämta skrivaren osv, så kan jag på något sätt koppla den till servern och styra den därifrån?