Problem med att följa ej Photoshop-guide

Permalänk

Problem med att följa ej Photoshop-guide

Jag hoppas jag postar detta i rätt forumdel nu.

Jag har hittat en guide till photoshop med en snygg text som jag försöker att göra.
http://blogof.francescomugnai.com/2008/06/tutorial-how-to-cre...

Det är steg 4 som jag har problem med. Jag fattar bara inte vad de menar med: "Now, being careful not to disturb the other layers, reach inside this new layer group and, with a flick of the wrist, create a new layer, applying the filter “Clouds” (Filter -> Render -> Clouds) to give it that nice, puffy consistency that we’ve all come to know and love."

Såhär ser det ut för mig:

Hur ska jag göra?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

Har du satt blend mode till Color Dodge på lagret inte bara mappen?

Permalänk
Skrivet av anon150287:

Har du satt blend mode till Color Dodge på lagret inte bara mappen?

Blir ingen skillnad när jag gör det tyvärr.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

jag gjorde en assnabb variant från den tutorial du följt.
hämta och se om du kan se vart du missat något.

http://netwrek.org/images/

BTW: hoppa in på denna länk så hittar du en drös med fantastiskt bra tutorials för text i photoshop.
http://psd.tutsplus.com/category/tutorials/text-effects-tutor...

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av Qupid:

jag gjorde en assnabb variant från den tutorial du följt.
hämta och se om du kan se vart du missat något.

http://netwrek.org/images/

BTW: hoppa in på denna länk så hittar du en drös med fantastiskt bra tutorials för text i photoshop.
http://psd.tutsplus.com/category/tutorials/text-effects-tutor...

Tack så mycket!

Jag tror jag gör något fel med bakgrunds-lagret (det svarta). När jag inaktiverar det på din så kommer det jag antar är dina Clouds fram över hela bilden. När man sen aktiverar den igen så är det endast texten som får Clouds på sig. Men så blir det inte får mig. Jag vet inte om jag gör något fel eller om det är någon inställning någonstans. Vad tror ni?

Jag måste säga att jag verkligen inte har suttit mycket i Photoshop som ni kanske redan märkt. Har väll på sin höjd använt lite kontrast-ändrande saker och kloningsverktyget

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Tack så mycket!

Jag tror jag gör något fel med bakgrunds-lagret (det svarta). När jag inaktiverar det på din så kommer det jag antar är dina Clouds fram över hela bilden. När man sen aktiverar den igen så är det endast texten som får Clouds på sig. Men så blir det inte får mig. Jag vet inte om jag gör något fel eller om det är någon inställning någonstans. Vad tror ni?

Jag måste säga att jag verkligen inte har suttit mycket i Photoshop som ni kanske redan märkt. Har väll på sin höjd använt lite kontrast-ändrande saker och kloningsverktyget

Nemas!

Nu ser jag att din print screen så är din backgound inaktiverad. Den måste klart vara aktiv för att Color Dodge ska fungera ordentligt.
Under hela tutorial:en så behöver du inte inaktivera bakgrunden någon gång.

Men det låter som att du lagt på Color Dodge på fel ställe. Lägg det på lagret och inte mappen. Och se till att du har aktiv bakgrund. Eller om du lägger ett nytt lager precis ovan bakgrunden som är helt svart.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av Qupid:

Nemas!

Nu ser jag att din print screen så är din backgound inaktiverad. Den måste klart vara aktiv för att Color Dodge ska fungera ordentligt.
Under hela tutorial:en så behöver du inte inaktivera bakgrunden någon gång.

Men det låter som att du lagt på Color Dodge på fel ställe. Lägg det på lagret och inte mappen. Och se till att du har aktiv bakgrund. Eller om du lägger ett nytt lager precis ovan bakgrunden som är helt svart.

Jo jag råkade missa det, men även när den är aktiverad så får jag moln överallt, även när jag lägger Color Dodge på lagret. Jag har även gjort ett lager med svart bakgrund. Jag kan bara inte fatta vad det är jag gör för fel. Eller om det är någon inställning som är fel.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Jahopp, nu hittade jag det. Skillnaden som jag såg mellan din och min fil var att du körde med RGB. Gjorde ett nytt projekt med RGB istället och nu fungerar det. Där ser man, man lär sig

Tack för hjälpen ändå allihop! Godkväll

PS. Kanske lägger upp resultatet här senare ikväll

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Här är då resultatet:

Har ni tips och kritik får ni gärna komma med det. Jag vet att texken blev lite oskarp/pixlig. Får försöka göra det bättre tills nästa gång.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Jahopp, nu hittade jag det. Skillnaden som jag såg mellan din och min fil var att du körde med RGB. Gjorde ett nytt projekt med RGB istället och nu fungerar det. Där ser man, man lär sig

Tack för hjälpen ändå allihop! Godkväll

PS. Kanske lägger upp resultatet här senare ikväll

Vad hade du den i för färgläge då? CMYK eller B/W?

fail
Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av Qupid:

Vad hade du den i för färgläge då? CMYK eller B/W?

Det var i CMYK.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!