Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kewlpopsicle:

Bytte kylpasta på CPU/GPU'n och testade köra Borderlands i MAX grafik settings, GPU'n kom upp i 69 Celsius, det är väl bra eller? Stor skillnad med tanke på att GPUn från början var uppe i 75 Celsius med bara firefox öppet

edit : de konstiga är att nu i idle mode med bara firefox uppe, är GPUn fortfarande uppe i 59 grader, men det kanske bara är för att jag game'ade precis. Vilken GPU temp skulle va normal på MSi gx740n?

Min ligger just nu på 57 grader så det är nog inte så konstigt. Dock klockar den inte ner sig mer än till 405/1000 då jag kör med extern skärm i 1080p @75 Hz vilket den tydligen inte klarar att driva om den klockar ner sig till normal idle-nivå. Och 69 grader i load låter nästan för bra för att vara sant min ligger väl på ca 80 grader i load.

Permalänk

Läste i ett MSI forum att efter en MSI gx740 VBIOS update hade en snubbe 50 i idle temp på GPU'n. Kanske borde testa update'a?

Permalänk
Skrivet av Kewlpopsicle:

Läste i ett MSI forum att efter en MSI gx740 VBIOS update hade en snubbe 50 i idle temp på GPU'n. Kanske borde testa update'a?

Klart du skall testa det!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Kewlpopsicle:

Bytte kylpasta på CPU/GPU'n och testade köra Borderlands i MAX grafik settings, GPU'n kom upp i 69 Celsius, det är väl bra eller? Stor skillnad med tanke på att GPUn från början var uppe i 75 Celsius med bara firefox öppet

edit : de konstiga är att nu i idle mode med bara firefox uppe, är GPUn fortfarande uppe i 59 grader, men det kanske bara är för att jag game'ade precis. Vilken GPU temp skulle va normal på MSi gx740n?

59 grader i load det är inte illa:D

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Klart du skall testa det!

Någon med GX740n som testat flashat vbios då? Frågan är ju om man vågar testa. Man ska ju hålla på att boota från ett USB och flasha bioset, man vill ju inte göra nåt fel. Verkar ju som om går något snett där är laptopen körd-

Permalänk
Skrivet av Kewlpopsicle:

Någon med GX740n som testat flashat vbios då? Frågan är ju om man vågar testa. Man ska ju hålla på att boota från ett USB och flasha bioset, man vill ju inte göra nåt fel. Verkar ju som om går något snett där är laptopen körd-

Jag har en GX740 och har haft mycket problem med överhettning sen i april-maj. Datorn har bara slocknat och jag har googlat som en galning. Det första jag stötte på var VBIOS-frågan. Jag har testat att flasha VBIOS, BIOS och EC. Använde den applikationen som någon på msi-forumet gjort, fungerade snabbt och lätt.

Men i det stora hela hjälpte det mig inte. Diablo 3 fick upp min dator till löjliga temperaturer hur fort som helst, jag kunde inte spela i mer än 30 sekunder utan att det gick från 80-100 grader. Jag köpte mig en kylplatta istället, vilket fungerade. Ett tag.

Nu har datorn börjat stänga av sig igen trots kylplatta, förmodligen pga att det är mycket varmare väder nu. Jag sitter och funderar på kylpasta samtidigt som jag har en månad garanti kvar, men det är ju så drygt att bli utan datorn.

Permalänk
Medlem

God eftermiddag!

Jag har samma dator med exakt samma problem, temperaturen är hög och jag krashar i alla spel förutom Dota2 konstigt nog.

När jag märkte att datorn började krasha så tittade jag på lösningar och eftersom jag är lat så uppdaterade jag VBIOS. Men det blev ingen skillnad i temperaturen.
Jag är inte så datorkunnig men jag lyckades installera VBIOS utan problem faktiskt, var rätt lätt med guiden man får på msi.com.

Nästa steg blir väll att köpa en sprayburk, samt lite kylpasta verkar det som.
Ser ju inte fram emot att öppna upp datorn och börja skruva om jag ska vara ärlig, finns det några bra guider på det hela eller ska jag hämta in en erfaren vän?

Mvh BUSKiS

Permalänk
Skrivet av BUSKiSS:

God eftermiddag!

Jag har samma dator med exakt samma problem, temperaturen är hög och jag krashar i alla spel förutom Dota2 konstigt nog.

När jag märkte att datorn började krasha så tittade jag på lösningar och eftersom jag är lat så uppdaterade jag VBIOS. Men det blev ingen skillnad i temperaturen.
Jag är inte så datorkunnig men jag lyckades installera VBIOS utan problem faktiskt, var rätt lätt med guiden man får på msi.com.

Nästa steg blir väll att köpa en sprayburk, samt lite kylpasta verkar det som.
Ser ju inte fram emot att öppna upp datorn och börja skruva om jag ska vara ärlig, finns det några bra guider på det hela eller ska jag hämta in en erfaren vän?

Mvh BUSKiS

En sökning på youtube på "gx740" gav direkt en träff på en Korean (eller något) som skruvar upp en gx740.

Permalänk
Inaktiv

Ett bra sätt att få den här datorn att gå svalare är att undervolta grafikkortet. Jag använde sapphire trixx och lyckades sänka spänningen från 1050 till 910 mV utan att det blev instabilt, och det blev en rätt tydlig temperaturskillnad under belastning.

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att jag öppnade upp datorn och rengjorde den, samt köpte en kylplatta och det löste problemet med krasher. Det var bara överhettning. Jag vet inte om vbios-uppgraderingen gjorde någon skillnad.
Mvh