Chassifläktar(thermalright, be quiet), byte av cpu fläkt(cooler master hyper 212 evo)

Permalänk
Medlem

Chassifläktar(thermalright, be quiet), byte av cpu fläkt(cooler master hyper 212 evo)

Chassi: Corsair Obsidian 550D
gpu: geforce 670/680
cpu: i5 ivy brigde (klocka lite smålätt)

Till 550D chassit medföljer 3 st 120 mm fläktar (2 fram som suger in, 1 bak suger ut) Jag hade tänkt att installera 2 st 120 mm på sidan av chassit som blåser in luft i lådan, samt två 120 mm i toppen av lådan som blåser ut. Jag har tänkt att dessa olika fläktar ska styras framförallt av fläktcontroller (då 7st fläktar kan bli svårt att pwn styra genom moderkortet..eller???) Efter många om och men så bestämde jag mig till slut för att prova 4 st Be Quiets! Shadowwings 1500 rpm med 3pins kontakt då dessa utger sig för att vara framförallt relativit tysta och kunna flyta relativt mycket luft samt kostar 128 kr st. När jag idag skulle beställa så märkte jag att Inet har tagit in Thermalright TY 141 140 mm fläkt (som ska passa för 120 mm platser) och då dessa sitter på deras hyllade cpu kylare samt har pwn funktion så började jag fundera, om dessa kunde vara ett bättre alternativ då det skiljer totalt 4 kr i skillnad om jag köper fyra st sådana fläktar?

Nu undrar jag om ni här på forumet har några erfarenheter av både shadowwings eller thermalright ty 141 fläktar?
Enligt de tester jag hittar så rockar tex thermalright ty 141 och 140 ganska hårt och saken är ju att dom faktiskt är 140 mm istället för 120 och borde således kunna flytta lika mycket luft fast med lägre ljudnivå, men först vill jag ju kolla här såklart, bland de riktiga experterna

När jag ändå skriver så passar jag på att fråga en liknande fråga fast istället om cpu kylare och dess fläktar (ja vet, fel underforum men..ja..)
Jag har beställt en cooler master hyper 212 evo och tänkte byta fläkt/fläktar till en push and pull config då jag har hört mindre trevliga saker om fläktarna som medföljer. Nu till min fråga, vilka fläktar skulle passa bäst till cpu kylaren? Är pwn viktigt? Mina alternativ är just nu:
1. Thermalright ty 141 fläktarna (ovan) Dessa används ju tex på thermalrights hyllade kylare silver arrow tex. Pwn ingår
2. Någon av Gently Typhoon versionerna då jag har hört att dessa ska vara bra som cpu kylare? Isåfall vilken rpm version ska man titta på? Pwn ingår ej
3. Be Quiet Shadow Wings 120 mm pwm Pwn ingår

Vore superduper tacksam för svar, så jag kan beställa den här datorn någon gång
Mvh Daniel

edit: Kan man koppla in 4pins pwm fläktar till fläktkontroller utan problem???????

Permalänk
Medlem

Tänkte bara påpeka att om du ska köpa cooler master 212 evo och byta fläkten mot 2 andra så kan du lika gärna ta en noctua direkt, blir lika dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Tänkte bara påpeka att om du ska köpa cooler master 212 evo och byta fläkten mot 2 andra så kan du lika gärna ta en noctua direkt, blir lika dyrt.

Yes problemet är bara att Inet bara sätter på kylare som väger max 650 g för att inget ska skadas i transporten. Och då jag helst vill undvika att sätta dit kylaren själv, annars hade jag nämligen köpt en silver arrow alt någon av be quiets bästa cpu kylare =D men som sagt, jag är livrädd för att fucka upp något så helst ser jag att Inet fixar, och då passade 212 evo bäst

Permalänk
Medlem

glömde att säga att jag ej kommer byta kylare då den är en av få som inet installerar så jag slipper det. så inga råd på kylare utan det är först o främst fläktarna jag är intresserad av att höra mer om

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

Yes problemet är bara att Inet bara sätter på kylare som väger max 650 g för att inget ska skadas i transporten. Och då jag helst vill undvika att sätta dit kylaren själv, annars hade jag nämligen köpt en silver arrow alt någon av be quiets bästa cpu kylare =D men som sagt, jag är livrädd för att fucka upp något så helst ser jag att Inet fixar, och då passade 212 evo bäst

I så fall hade jag nog kört en H80, alternativt kollat här http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor... om någon bor nära dig och kan sätta i en silver arrow åt dig.
Annars hade jag nog kört Thermalrights fläktar om dessa passar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

I så fall hade jag nog kört en H80, alternativt kollat här http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor... om någon bor nära dig och kan sätta i en silver arrow åt dig.
Annars hade jag nog kört Thermalrights fläktar om dessa passar.

vill helst köra med luft men ska ta en titt. menar du att silver arrow är så mkt bättre så det är värt att få hjälp av någon och krångla med installation? tänkte att kanske evo skulle vara rätt bra med nya riktigt fina fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

vill helst köra med luft men ska ta en titt. menar du att silver arrow är så mkt bättre så det är värt att få hjälp av någon och krångla med installation? tänkte att kanske evo skulle vara rätt bra med nya riktigt fina fläktar

Jag skulle vilja påstå att silver arrow är bra mycket bättre, för den är riktigt bra. Hur mycket bättre kan jag inte säga.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

så skillnaden är såååå stor....fuck jag får tänka på det. när det kommer till fläktarna tillcassit då?

Permalänk
Medlem

Hehe, kom på en fråga till, kan någon hjälpa mig hitta någon form av kontakt där jag kan stoppa in flera 4pins kontakter, jag har bara 4 st på mitt moderkort och potentiellt 8 fläktar som har inbyggd pwn styrning..så ja någon form av sladd ska finnas sa dom på Inet...

edit: verkar som jag hittade dom! Har nu beställt två, en för att kontrollera insuget på 3 fläktar och en för att kontrollera utsuget på två fläktar, alla thermalright ty 141 som jag nämnde ovan i tråden. Samt en förlängningskabel till fläktarna som sitter "på sidan" då det kan vara bökigt att öppna chassit annars