Permalänk
Medlem

koda på en mac?

Hej, fick hem min macbook air för några timmar sedan, tänkte att jag kunde koda lite applikationer etc on-the-go.
I vilket fall, får verkligen ingenting att fungera. Har försökt att använda mig av både xcode och code::blocks (som jag använder på stationära..).
Får bara ut .cpp filen av mitt program, håller för det mesta på med program som körs i kommandotolken men hur kompilerar men dessa filer?

Hittade den här guiden: http://chakie.infa.fi/kurser/c++/html/kompilering.html men undrar bara hur man får upp "min dator", använder applikationen Finder men verkar inte som om man kan ta sig "upp" i nivå, dvs så man ser vilka hårddiskar etc som är inkopplade.

Japp, ni får skratta åt en person som använt sig av windows hela livet ^^

Permalänk

Med g++ eller Xcode. g++ finns förinstallerat, Xcode måste du ladda ner och installera själv. Det finns ingen "min dator". Du kan klicka "Om denna mac" i Finder eller köra Disk utility.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4st3rSh4k3:

Med g++ eller Xcode. g++ finns förinstallerat, Xcode måste du ladda ner och installera själv. Det finns ingen "min dator". Du kan klicka "Om denna mac" i Finder eller köra Disk utility.

Har laddat ner och installerat Xcode. Vart hittar du "Om denna mac" i Finder?
På windows så kompilerade man direkt i code::blocks och fick ut den körbara filen(.exe), eftersom man inte kan köra dessa filer på mac, vilken filändelse har dom då?

awh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypno:

Har laddat ner och installerat Xcode. Vart hittar du "Om denna mac" i Finder?
På windows så kompilerade man direkt i code::blocks och fick ut den körbara filen(.exe), eftersom man inte kan köra dessa filer på mac, vilken filändelse har dom då?

awh,

de har ingen filändelse, de är flaggade i filsystemet som körbara filer.(I terminalen kan du lista filer med ls -l filer som har ett x med bland behörighets nivån är körbara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

de har ingen filändelse, de är flaggade i filsystemet som körbara filer.(I terminalen kan du lista filer med ls -l filer som har ett x med bland behörighets nivån är körbara)

Hur kompilerar man c++ filerna då? Skrev in ls -l och fick upp:

drwx------+ 4 bohm staff 136 27 Jun 13:28 Desktop drwx------+ 6 bohm staff 204 27 Jun 14:04 Documents drwx------+ 10 bohm staff 340 27 Jun 17:55 Downloads drwx------@ 37 bohm staff 1258 27 Jun 18:25 Library drwx------+ 3 bohm staff 102 27 Jun 11:29 Movies drwx------+ 3 bohm staff 102 27 Jun 11:29 Music drwx------+ 6 bohm staff 204 27 Jun 13:07 Pictures drwxr-xr-x+ 5 bohm staff 170 27 Jun 11:29 Public -rw-r--r-- 1 bohm staff 117 27 Jun 17:57 main.cpp

Det är då main.cpp som jag vill göra körbar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypno:

Hur kompilerar man c++ filerna då? Skrev in ls -l och fick upp:

drwx------+ 4 bohm staff 136 27 Jun 13:28 Desktop drwx------+ 6 bohm staff 204 27 Jun 14:04 Documents drwx------+ 10 bohm staff 340 27 Jun 17:55 Downloads drwx------@ 37 bohm staff 1258 27 Jun 18:25 Library drwx------+ 3 bohm staff 102 27 Jun 11:29 Movies drwx------+ 3 bohm staff 102 27 Jun 11:29 Music drwx------+ 6 bohm staff 204 27 Jun 13:07 Pictures drwxr-xr-x+ 5 bohm staff 170 27 Jun 11:29 Public -rw-r--r-- 1 bohm staff 117 27 Jun 17:57 main.cpp

Det är då main.cpp som jag vill göra körbar :/

g++ -Wall main.cpp -o main

och sen

./main

(Om någon undrar, ja, jag anser att det är bäst att köra med -Wall så att man inte lär sig hemska vanor när det gäller koden man skriver )

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

g++ -Wall main.cpp -o main

och sen

./main

(Om någon undrar, ja, jag anser att det är bäst att köra med -Wall så att man inte lär sig hemska vanor när det gäller koden man skriver )

Får upp ett error, förmodligen för att jag saknar någonting?

namn-MacBook-Air:~ namn$ g++ -Wall main.cpp -o main -bash: g++: command not found

Tack för all hjälp hittills by the way

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypno:

Får upp ett error, förmodligen för att jag saknar någonting?

namn-MacBook-Air:~ namn$ g++ -Wall main.cpp -o main -bash: g++: command not found

Tack för all hjälp hittills by the way

Spontant så låter det som att du inte har g++ installerad, eller så finns platsen som g++ ligger på inte med i din PATH.

Har du installerat "Command line tools for Xcode" tilllsammans med Xcode?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Spontant så låter det som att du inte har g++ installerad, eller så finns platsen som g++ ligger på inte med i din PATH.

Har du installerat "Command line tools for Xcode" tilllsammans med Xcode?

Vet ej, men håller på att ladda ner "Command Line Tools for Xcode - Late March 2012" från developersidan på apple just nu. Vi får väl se hur det går :/

Permalänk
Medlem

Japp, precis som mludd sa, jag installerade Command Line Tools och kunde sedan kompilera filen mha föregående svar. Verkar fungera perfekt, dock så skulle man ju även vilja hitta den kompilerade filen, hur gör man det?

Till exempel så vill jag se Macintosh HD enligt den här bilden (http://www.guidebookgallery.org/pics/gui/system/managers/file...) och sedan kunnde gå neråt bland filerna som ligger på hårddisken.

Skönt att det funkar nu iaf!:)

Permalänk
Skrivet av hypno:

Japp, precis som mludd sa, jag installerade Command Line Tools och kunde sedan kompilera filen mha föregående svar. Verkar fungera perfekt, dock så skulle man ju även vilja hitta den kompilerade filen, hur gör man det?

Till exempel så vill jag se Macintosh HD enligt den här bilden (http://www.guidebookgallery.org/pics/gui/system/managers/file...) och sedan kunnde gå neråt bland filerna som ligger på hårddisken.

Skönt att det funkar nu iaf!:)

Filen ligger i samma katalog som källkodsfilen. Du kan skriva open . i terminalen för att öppna aktuell mapp, notera punkten, den är viktig

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Filen ligger i samma katalog som källkodsfilen. Du kan skriva open . i terminalen för att öppna aktuell mapp, notera punkten, den är viktig

Perfekt!
Får väl ta och tacka alla som har skrivit i tråden, riktigt schysst

Permalänk

Om du inte ska koda i objective-C eller använda de andra verktygen som finns i xcode så finns det en uppsjö av bra editorer till OSX som man inte får missa Testa:

http://www.sublimetext.com/2 , kostar en slant om man vill. Ruskigt bra, min favorit.
http://kodapp.com/ , lite "sublime light". Snygg, clean och gratis.
och såklart
http://www.peterborgapps.com/smultron/

Testa dig fram så hittar du nog något du gillar.