LGA 2011-uppgradering med liten budget, några råd?

Permalänk
Medlem

LGA 2011-uppgradering med liten budget, några råd?

Hej! Nu när jag börjar märka av åldern av min processor så tänkte jag givetvis att en uppgradering vore på sin plats. Jag köpte datorn med en ganska hög budget för snart 5 år sedan och tycker att den har hållit väl, men nu räcker det inte längre med endast en GPU-uppgradering för att spela de flesta spelen med högsta inställningarna (i 1920x1080). Vad jag är ute efter är därför basdelar (mobo, cpu, minne) som håller ett par år framöver. Jag tänkte dock inte göra som sist och köpa dyr teknik med funktioner jag inte använder, utan istället hålla det på en lite lägre budget om kanske 7-8k.

Produkterna jag har kommit fram till än så länge är dessa:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1962904/2012-06-27

Asus SABERTOOTH X79 TUF
- Detta lades till efter många om och men. Å ena sidan så har det lite färre funktioner än t.ex. en del MSI-kort och till ett högre pris men å andra sidan verkar den generella uppfattningen vara att Asus gör mer pålitlig hårdvara än exempelvis MSI eller Gigabyte. Personligen hade jag föredragit ett EVGA-kort (kanske EVGA X79 SLI), men det hittar jag inte.

Intel Core i7 3820
- Detta är det största frågetecknet. 3820 eller 3930k står det mellan och medan den lite dyrare 3930k lockar och känns mer framtidssäker med sin hexacore så känns det dumt att lägga de pengarna när Ivy Bridge-E lurar runt hörnet. Att det är en k-modell spelar mindre roll då jag varken överklockar längre eller planerar att göra det i framtiden. Är inte intresserad av Ivy Bridge eller socket 1155.

Phanteks PH-TC14PE
- Valdes efter Sweclockers test. Ett mål är en så tyst burk som möjligt, finns det bättre alternativ så tar jag gladeligen emot tips och råd.

Nu blev det kanske lite mycket text, men mina två mål med uppgraderingen är som följer:
1. Hög prestanda som håller i ett par år (med GPU-uppgraderingar).
2. En så tyst burk som möjligt.

De tre största användningsområdena för datorn listade efter prioritet:
1. Bildredigering
2. Spelande
3. Ljudredigering

Så vad tycks: Är det bara att köra på med denna uppgraderingen eller skall jag byta ut någonting? Behöver som mest vägledning när det kommer till moderkortet då det är där jag känner mig som mest vilsen. Det är inte ett lika stort virrvarr av processorer att välja bland.

Tack på förhand!

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Om överklockning inte är aktuellt så finns det ju ingen anledning att spendera extra för att få överdimensionerad strömförsörjning etc.
Så kolla enbart på vilka features du vill ha.
Om ASUS gör bättre grejer än andra skall jag låta vara osagt (kör bara ASUS själv) men jag vet iaf att dom supportar sina kort (BIOS etc) lååångt efter att dom blivit ersatta och föråldrade, och dyrare entusiastmodeller får ännu mer uppmärksamhet.
Och räkna inte bort Intels egna kort, dom är helt OK och väldigt billiga.

Och att skaffa 2011 och sedan nöja sig med en 4kärnig CPU känns lite fel, klart du ska köra 6 kärnigt
Antingen 6 kärnigt 2011, eller så kan du lika gärna köra vanilla 1155 och 3770.

Permalänk
Medlem

Phanteks PH-TC14PE medföljer kylpasta.

Permalänk
Medlem

Helt poänglöst med lga2011 utan sexkärnig processor, såvida man inte har specialbehov som kräver många pcie-lanes alternativt kör applikationer som är extremt beroende av hög minnesbandbredd...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Sitter du i dagsläget på en i7 av 860, 920 model eller liknande första generation så är dagens SB,SB-E och IVY i pracktiken lika snabba eller lågsamma som gammla Bloomfield så som i7 920 i samma frekvens. Så kör du en i7 920 som jag gjorde i 3.7GHz och går upp till en SB-E i stock frekvens så är skillnaden per core 0 i prioncip.
Recentioner med syntetiska benchmarks säger kanske annat men i allat annat än AVX så är upplevda prestandan ungifär den samma. Blender som jag kör saknar AVX stöd. Skalar ungifär identiskt där fortfarande per core.
Jag valde själv att gå från i7 920 till 3930K. Just för dom 2 extra kärnorna. Stödjer programen AVX så visst du får 2x GFLOP prestandan per core men med SSE,SSE2,SSE3,SSE4 får du i princip samma som alla tidigare generationers i7 och i5 vid samma frekvens.

Min i7 920 @ 3.7 gjorde 52Gflops. Min i7 3930K gör 70 GFLOPs stock @ 3.2Ghz med SSE* med turboboost det har inte min i7 920 på ens.

Så med en 3820 beror det helt på. Kör du en befintlig CPU som är oklockad så vist lär det skilja lite. Men med en befintligt överklockad i5,i7 väldigt lite såvida du inte är den som har massa program med AVX stöd.

Inget snacka om att SB-E och SB är snabbare men bara om mjukvaran drar nytta av potentialen. SSE2 är i högsta grad fortfarande det mäst relevanta så ja gäller att veta i förväg. 3930K erbjuder brute force i program med ordentlig flertrådning tills AVX stödjs på en bredare front helt enkelt.
Så mitt råd är 3930K för LGA 2011.

Min pumpar ut 131-136GFLOPS stock och 168GFLOPS @ 4Ghz i intel linpack 10.3.X med AVX.

Kör min på ett ASUS P9X79. Hade dock feta strul men vad som verkade vara oxid eller liknande på ett stift i ATX kontackten på moderkortet. Men lite ryckande löste det sig tillslut. Mycket trevligt moderkort oavset och har rullat en vecka utan OC och en vecka med OC utan en minsta tecken på instabillitet. Bland dom billigare men ändå ganska fina futures som 8 minnesplatser som jag ska fylla upp i dag med mer ram sedan har du intergrerat intel nic villket lätt avlastar CPU:n till skillnad från realtek och alla annan skit. 1Gbit trafik kräver 1Ghz av en kärna ungifär. Slipper man med intels kort då dom har fullt HW stöd för headers och liknande avlastning. Mitt mobo har fungerat kanon när jag väl fick i gång d ett utan minsta problem. Så vill du spara lite på mobot kan jag reckomendera P9X79. Tänk bara på att VRM kylnigen blir rätt jummen vid OC och kan behöva en fläkt över 4-4.2Ghz. ASUS moderkort ändrar normalt sett Vcore också när man överklockar om man lämnar den på Auto så redan vid 4.2Ghz fick min 1.36V villket är bra mycket. Kör manuelt 1.22 @ 4Ghz på alla kärnor. Kört ASUS senaste åren och mjo dom är bra men MSI har ju fått bra betyg också på sina X79. EVGA har jag läst har haft s trul med sina X79 men det låter jag vara osagt men jag skulle kika in i det innan jag köper ett. Vet att en del varit missnöjda med EVGA X79.

Minne för LGA 2011 är 1600Mhz 1.5V 9-9-9-24 optimala pris/prestanda. Vi snackar tiondelar av en procent i skilnad för snabbare minnen så totalt bortkastat med nåt vassare för dom flesta.
LGA 2011 är quade-channel (4st kanaler) så med dom du valt nu får du bara halva minnesbanbredden. Du kan ta 2st av det kittet du valde nu det fugnerar fint med.
4x4Gb eller 4x8Gb är vad du ska ha och håll dig ifrån dom med höga flänsar. Såg att Corsair vengens 1600Mhz LP är slut, beställde själv ett andra 4x4Gb i går då det var i lager men dom fungerar fint på mitt ASUS i alla fall. Såg ut som inet får in dom snart igen.
http://www.inet.se/produkt/5315191/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-...
Men 4st stickor av samma storlek ska du ha för bästa prestanda.

GPU beror helt på. Äldre Fermi i 500 serien är klart bättre GPGPU kort generelt sett. Keper är mer spelkort så återigen beror på vad du ska ha det till och prioriterar. Double Precision suger totalt på Kepler. Min 3930K kikar 680 röv stock med 136GFLOPS VS 125GFLOPS och då är keplers teoretiska GFLOPS inte ens uppmätta i praktiken så man kn nog förvänta sig nåt lägre än teoretiska max. kepler är totalt sönderslacktad vad det gäller GPGPU med 1/3 interna banbreden mellan streamprocessorer och 2/3 så mycket L2 cache och saknar hårdvaru sheduling som är vicktigt för GPGPU (ej spel) jämfört med fermi. En anledning till varför jag inte byter mitt fermi mot kepler för GPGPU suger. Kötat på sweclockers att dom borde göra GPGPU tester i photoshop etc för det är många som undrar villket som är bäst. Kepler är bara snabbare i GPGPU som kör shader kod då den har så många stream processorer. Annars är Gamla fermi generelt sett snabbare. Benchmarks är dock svåra att hitta men det fins lite.

Jag hade inte suttit och väntat på IVY-E om den ens kommer. Blir som IVY troligen bara några hundra Mhz till, varmare dock marginelt strömsnålare och troligen mycket dyrare för 5% mer prestanda? IVY har iget direckt nytt över SB, bara en krympmning mer eller mindre så bara intel som känar på det i långa loppet. Energin du sparar känar du nog aldrig in. Vid OC verkar inte IVY direckt vara enrgieffektivare heller så svårt att tro IVY-E skulle bli det heller.

Mvh Patrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hej! Nu när jag börjar märka av åldern av min processor så tänkte jag givetvis att en uppgradering vore på sin plats. Jag köpte datorn med en ganska hög budget för snart 5 år sedan och tycker att den har hållit väl, men nu räcker det inte längre med endast en GPU-uppgradering för att spela de flesta spelen med högsta inställningarna (i 1920x1080). Vad jag är ute efter är därför basdelar (mobo, cpu, minne) som håller ett par år framöver. Jag tänkte dock inte göra som sist och köpa dyr teknik med funktioner jag inte använder, utan istället hålla det på en lite lägre budget om kanske 7-8k.

Produkterna jag har kommit fram till än så länge är dessa:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1962904/2012-06-27

Asus SABERTOOTH X79 TUF
- Detta lades till efter många om och men. Å ena sidan så har det lite färre funktioner än t.ex. en del MSI-kort och till ett högre pris men å andra sidan verkar den generella uppfattningen vara att Asus gör mer pålitlig hårdvara än exempelvis MSI eller Gigabyte. Personligen hade jag föredragit ett EVGA-kort (kanske EVGA X79 SLI), men det hittar jag inte.

Intel Core i7 3820
- Detta är det största frågetecknet. 3820 eller 3930k står det mellan och medan den lite dyrare 3930k lockar och känns mer framtidssäker med sin hexacore så känns det dumt att lägga de pengarna när Ivy Bridge-E lurar runt hörnet. Att det är en k-modell spelar mindre roll då jag varken överklockar längre eller planerar att göra det i framtiden. Är inte intresserad av Ivy Bridge eller socket 1155.

Phanteks PH-TC14PE
- Valdes efter Sweclockers test. Ett mål är en så tyst burk som möjligt, finns det bättre alternativ så tar jag gladeligen emot tips och råd.

Nu blev det kanske lite mycket text, men mina två mål med uppgraderingen är som följer:
1. Hög prestanda som håller i ett par år (med GPU-uppgraderingar).
2. En så tyst burk som möjligt.

De tre största användningsområdena för datorn listade efter prioritet:
1. Bildredigering
2. Spelande
3. Ljudredigering

Så vad tycks: Är det bara att köra på med denna uppgraderingen eller skall jag byta ut någonting? Behöver som mest vägledning när det kommer till moderkortet då det är där jag känner mig som mest vilsen. Det är inte ett lika stort virrvarr av processorer att välja bland.

Tack på förhand!

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_ga-x79-ud3_intel_x79_4x...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla råd! Har efter det ni skrivit bestämt mig för att vänta några månader med uppgraderingen för att istället satsa på Ivy Bridge-E eller kanske rent av fynda SB-E när en ny generation finns ute. Har även bestämt mig för att satsa lite mer pengar på ett lga 2011-mobo från EVGA.

Även om Intels 3820 fortfarande känns väldigt lockande och prisvärd så är det nog som ni säger; Den motiverar kanske inte en lga 2011-uppgradering.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro