Söker ett tyst och kallt chassi

Permalänk
Medlem

Söker ett tyst och kallt chassi

Har sökt och kollat på massa trådar om detta men inte riktigt hittat något som passar mig än känns det som.

Idag har jag ett Antec p182 som jag är väldigt nöjd med, storleken, kylningen och ljudnivån. Det enda problemet är att jag känner att det börjar bli lite gammalt, saknar usb 3 osv. Jag har börjat planera ett nytt inköp av datordelar och tänkte då se om det fanns något bättre alternativ.

Så frågan är, finns det några bättre chassin?

Det jag värderar är att det är tyst men ändå kyler rätt bra. Sen gillar jag även den två delade designen av mitt nuvarande chassi. Storleken har egentligen inget betydelse, det kan vara stort eller litet men jag föredrar stora chassin för att det är så skönt att bygga i men om det finns något mindre chassi som passar perfekt så är det inte ute ur bilden.

Budgeten är på max 3000 men helst lite lägre om det finns.

Edit: Dammfilter är ett måste.

Permalänk
Avstängd

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495633
Chassin kyler hela rummet, jag fryser hemma. Detta chassit kostar inte alls mycket och det är PRISVÄRT det lovar jag.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599984#reviews
Men om du vill lägga mera pengar så rekomenderar jag detta STARKT!! det är också ganska prisvärt! tyst o kallt chassi

Permalänk
Medlem

Fractal Design R3 eller Fractal design Arc midi. Det första är tyst med fin kylförmåga och det andra är det grym kylförmåga men inte lika tyst då det inte är ljudisolerat

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6911352/nzxt-switch-810-vit detta är det många som har sagt har bra kylförmåga och tyst (självklart måste du ju också ha relativt tysta komponenter också) och jag tkr själv det är riktigt snyggt

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem

TJ07 skulle ligga inom din budget. Ett otroligt chassi, speciellt om du skall vattenkyla nån gång. Tycker det är både vackert och relativt tyst.

Permalänk
Medlem

P280? Bra kylfårmåga och tyst för under 1000 lappen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag är annars Lian Li-nerd men Silverstone Fortress II (FT02) är ett förslag.
Väldigt bra kylning (tre massiva bottenfläktar och allt är från botten till toppen)
Mycket trevlig design som är "upp-och-ner" med allt kablage uppåt (slipper riva på baksidan, mycket trevligt!)
Mycket gott om plats, även för större moderkort/instickskort
Snyggt, stilrent och ser inte ut som en julgran med blinkande ljus eller "l33t", "kewl"-utseende.
Finns med USB 3.0 och med eller utan fönster (utan för mig tack).

Kostar knappt 2 loppor

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bytte från P180 till Silverstone FT02 och blev väldigt nöjd. Betydligt svalare men ändå mycket tyst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Skulle inte byta från en P182 till en R3, R3 har så pass mycket sämre bygg kvalitet att det inte är värt det även om det är ett modernare chassi som är enklare att bytta i. I slutändan är de ganska lika rent funktionsmässigt när det kommer till kylning och ljudnivå.

FT02 är vad jag upplever som en värdig ersättare till en P182, välbyggd och med innovativ kylning. Alternativt nått ur Lian Lis stora sortiment, aluminium chassin blir inte riktigt lika stabila som en P182 men de har sin egen charm och håller en generellt hög kvalitet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Skulle inte byta från en P182 till en R3, R3 har så pass mycket sämre bygg kvalitet att det inte är värt det även om det är ett modernare chassi som är enklare att bytta i. I slutändan är de ganska lika rent funktionsmässigt när det kommer till kylning och ljudnivå.

FT02 är vad jag upplever som en värdig ersättare till en P182, välbyggd och med innovativ kylning. Alternativt nått ur Lian Lis stora sortiment, aluminium chassin blir inte riktigt lika stabila som en P182 men de har sin egen charm och håller en generellt hög kvalitet.

Jag gillar inte heller riktigt R3 chassit, har några kompisar som har det och det känns lite "billigt" eller vad man ska säga.

FT02 verkar väldigt häftigt med lite roliga lösningar. Ska kolla mer på det!

En liten tanke om FT02 bara, blir det trångt i chassit när man stoppar i delarna och så?

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/6900995/nzxt-h2-svart Tycker jag skulle vara bra iaf!:)

Visa signatur

Intel Core i5 3570K / MSI Gtx 660ti oc / MSI Z77 G43 / Samsung 830 128gb / Seagate 1Tb 7200rpm 64mb / Corsair vengeance low profile blue 2x4gb / Fractal design R4 / FD newton r3 600w 80+ platinum

Permalänk

http://www.sweclockers.com/recension/15263-corsair-obsidian-5...

Tycker jag verkar vara ett riktigt vettigt chassie med många möjligheter att avväga tystnad vs. kylförmåga.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

Jag gillar inte heller riktigt R3 chassit, har några kompisar som har det och det känns lite "billigt" eller vad man ska säga.

FT02 verkar väldigt häftigt med lite roliga lösningar. Ska kolla mer på det!

En liten tanke om FT02 bara, blir det trångt i chassit när man stoppar i delarna och så?

Gott om plats tycker jag. Nu har jag inget jättelångt grafikkort eller så men det är väldigt rymligt. Det tar även stora moderkort (SSI CEB). Asus P9X79WS passar utan problem (SSI CEB) + Corsair H80 + 560ti top + Revodrive3 + 4 hårddiskar. Väldigt luftigt.
Placering av kort uppåt är fantastiskt lättarbetat.
Enda nackdelen jag hittat är att jag inte får in en EX-34, men det är mest Lian Lis fel, med en konstig frontkonstruktion på den.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max