Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad tycker ni om The new iPad?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får bort i itunes så att inte appar man haft tidigare installeras igen så fort man synkar, och appar som man har försvinner när man synkar?

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Skrivet av wangox:

Någon som vet hur man får bort i itunes så att inte appar man haft tidigare installeras igen så fort man synkar, och appar som man har försvinner när man synkar?

Välj att inte synca appar med iTunes?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Om jag köper en 4g, måste jag då köpa något slags simkort bredvid för att kunna surfa utanför wifi?
Och vad kostar ett sådant simkort i månaden då? Måste man binda sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

Om inte ios vore som ett fängelse skulle jag ta och köpa en.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Du får väl bryta dig ur fängelset via en jailbreak. Då är du en fri bandit, bästa läget...

Permalänk
Medlem

iOS är toppen sedan att ni känner er fängslade för att ni inte kan ladda ner apps utan att betala är tråkigt. Kanske därför android har ett sådant kasst utbud också.

Haft iPhone och iPad sedan start skulle aldrig byte till något annat.

Dessutom finns Jailbreak om du nu saknar någon funktion.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med min iPad. Har tre som operatör så får ju galet bra hastigheter också.
Hoppas iOS 6 kommer innebära mer funktioner och bättra UI för iPad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Sjukt nöjd med min iPad. Har tre som operatör så får ju galet bra hastigheter också.
Hoppas iOS 6 kommer innebära mer funktioner och bättra UI för iPad

Sjukt nöjd med iPad men hoppas på förbättringar i IOS 6 ;)?

Permalänk
Medlem

Är det äkta glas framför skärmen, eller något slags hybridmaterial?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

iOS är toppen sedan att ni känner er fängslade för att ni inte kan ladda ner apps utan att betala är tråkigt.

Jo, precis så är det nog.

Ironi...

Dold text
Permalänk

Hade ipad haft en ordentlig penna med penpressure hade jag utan tvekan valt en ipad. Kanske kommer det på en senare version?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

Hade ipad haft en ordentlig penna med penpressure hade jag utan tvekan valt en ipad. Kanske kommer det på en senare version?

iPad kommer aldrig någonsin säljas med penna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

Hade ipad haft en ordentlig penna med penpressure hade jag utan tvekan valt en ipad. Kanske kommer det på en senare version?

Krävs en annan displaytyp för att det ska gå och då blir det problem med multitouch istället så det lär inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

iOS är toppen sedan att ni känner er fängslade för att ni inte kan ladda ner apps utan att betala är tråkigt. Kanske därför android har ett sådant kasst utbud också.

Haft iPhone och iPad sedan start skulle aldrig byte till något annat.

Dessutom finns Jailbreak om du nu saknar någon funktion.

Tycker IOS är faktiskt sämre än android när det gäller frihet. På en Iphone är det mesta låst, man kan inte göra vad man vill med telefonen. Att man faktiskt måste jailbreaka telefonen för att tycka den är bra. Förut kunde man ju inte ens ha en egen ringsignal som ja kunde på min Nokia 3310.

*En annan sak är att IOS stöder bara Objective C, inte java eller c++ och så måste man förståss ha en MAC för att kunna programmera program till telefonen. Dessutom kostar deras SDK pengar, androids SDK är helt gratis.

*Man måste också skaffa skit Itunes för att kunna göra något med telefonen på datorn.

*Iphone använder dåliga bluetooth protocol. Här igen, ingen frihet för fem öre.

Jag fattar egentligen inte vad som är så lysande med IOS förutom de har mer utbud i appstore och användarvänligheten, men mycket på appstore är skräp.
På senaste tiden har jag börjat hata Apple. De borde få priset den gyllende lorten. De är en av världens största företag och girgia asgamar.

Jag jailbreakar inte bara för att kunna ladda ner saker gratis. Jag jailbreakar för att få mer frihet.

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk

Morsan skaffade Ipad3, och vi blir bara mer och mer frustrerade för varje dag som går.

Jag listar saker som är riktigt frusterande.

Det allra mest frustrerande är att det inte finns NÅGOT sätt att koppla ihop 4G modemet man fick från Telia till skiten, och inga instruktioner fick man från försäljaren heller. Kopplar man in den via Kamera kittet man måste köpa till för att kunna sätta ihop den med något annat får man " not enough power" felmeddelandet

Kan inte koppla ihop vissa enheter via bluetooth (i detta exemplet morsans X10 mini "not compatible with Ipad")

Kan inte koppla ihop vissa enheter via USB i Kamera kittet man måste köpa till (i detta fallet en sony kamera, out of power fel meddelande)

Kan inte överföra filer från SD kort som inte har alla bilder under DCIM och ingen annan underkatalog, som man på vissa kameror inte kan välja själv (givetivs är våran kamera en sån) Detta är förresten nånting man var tvungen att googla sig fram till

ingen tab tangent i tangent bordet

Blir inte kapitäler när man klickar på shift

Flash fungerar inte om man inte skaffar en annan webläsare, och då fungerar det ändå inte felfritt (SVT play etc)

Att den inte dyker upp som en USB flash enhet i en dator utan man måste göra allt via förbannade jävla Itunes och knappt vågar koppla ihop den med nån annan enhet ifall man skulle råka radera hela skiten.

Skärmen är ju fin,men thats about it.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Morsan skaffade Ipad3, och vi blir bara mer och mer frustrerade för varje dag som går.

Jag listar saker som är riktigt frusterande.

Det allra mest frustrerande är att det inte finns NÅGOT sätt att koppla ihop 4G modemet man fick från Telia till skiten, och inga instruktioner fick man från försäljaren heller. Kopplar man in den via Kamera kittet man måste köpa till för att kunna sätta ihop den med något annat får man " not enough power" felmeddelandet

Kan inte koppla ihop vissa enheter via bluetooth (i detta exemplet morsans X10 mini "not compatible with Ipad")

Kan inte koppla ihop vissa enheter via USB i Kamera kittet man måste köpa till (i detta fallet en sony kamera, out of power fel meddelande)

Kan inte överföra filer från SD kort som inte har alla bilder under DCIM och ingen annan underkatalog, som man på vissa kameror inte kan välja själv (givetivs är våran kamera en sån) Detta är förresten nånting man var tvungen att googla sig fram till

ingen tab tangent i tangent bordet

Blir inte kapitäler när man klickar på shift

Flash fungerar inte om man inte skaffar en annan webläsare, och då fungerar det ändå inte felfritt (SVT play etc)

Att den inte dyker upp som en USB flash enhet i en dator utan man måste göra allt via förbannade jävla Itunes och knappt vågar koppla ihop den med nån annan enhet ifall man skulle råka radera hela skiten.

Skärmen är ju fin,men thats about it.

Lämna tillbaka den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Morsan skaffade Ipad3, och vi blir bara mer och mer frustrerade för varje dag som går.

Jag listar saker som är riktigt frusterande.

Det allra mest frustrerande är att det inte finns NÅGOT sätt att koppla ihop 4G modemet man fick från Telia till skiten, och inga instruktioner fick man från försäljaren heller. Kopplar man in den via Kamera kittet man måste köpa till för att kunna sätta ihop den med något annat får man " not enough power" felmeddelandet

Kan inte koppla ihop vissa enheter via bluetooth (i detta exemplet morsans X10 mini "not compatible with Ipad")

Kan inte koppla ihop vissa enheter via USB i Kamera kittet man måste köpa till (i detta fallet en sony kamera, out of power fel meddelande)

Kan inte överföra filer från SD kort som inte har alla bilder under DCIM och ingen annan underkatalog, som man på vissa kameror inte kan välja själv (givetivs är våran kamera en sån) Detta är förresten nånting man var tvungen att googla sig fram till

ingen tab tangent i tangent bordet

Blir inte kapitäler när man klickar på shift

Flash fungerar inte om man inte skaffar en annan webläsare, och då fungerar det ändå inte felfritt (SVT play etc)

Att den inte dyker upp som en USB flash enhet i en dator utan man måste göra allt via förbannade jävla Itunes och knappt vågar koppla ihop den med nån annan enhet ifall man skulle råka radera hela skiten.

Skärmen är ju fin,men thats about it.

Känns som ni köpt ngt innan ni kollat upp vad den klarar av. Lämna tillbaka den och köp en billig laptop istället. Det är uppenbarligen en dator ni behöver och inte en platta.

Permalänk
Skrivet av timpaatkins:

Det allra mest frustrerande är att det inte finns NÅGOT sätt att koppla ihop 4G modemet man fick från Telia till skiten, och inga instruktioner fick man från försäljaren heller. Kopplar man in den via Kamera kittet man måste köpa till för att kunna sätta ihop den med något annat får man " not enough power" felmeddelandet

4G modemet får man inte med för att det ska kunna användas till iPad’en utan för att det i ett iPad-abbonemang ingår en 4G-dongle som man ska använda till sin bärbara dator....

Skrivet av timpaatkins:

Kan inte koppla ihop vissa enheter via bluetooth (i detta exemplet morsans X10 mini "not compatible with Ipad")

Apple har en del restriktioner för vad man kan göra med BT ja, men idag med BT 4.0 så kan man ansluta det mesta men fortfarande inte föra över filer och annat hur man vill via BT. Lite dumt kanske ja, men å andra sidan finns det ju andra sätt än BT som t o m kan ha sina fördelar över BT.

Skrivet av timpaatkins:

Kan inte koppla ihop vissa enheter via USB i Kamera kittet man måste köpa till (i detta fallet en sony kamera, out of power fel meddelande)

Kan ju handla om att man ännu inte har fått uppdateringar för just den kameramodellen. Är rätt vanligt med t ex bildprogram för datorer att man inte kan ansluta precis alla kameror för det finns inte stöd för dessa i programmet, men med tiden så dyker det upp nya uppdateringar som löser det.

Skrivet av timpaatkins:

Kan inte överföra filer från SD kort som inte har alla bilder under DCIM och ingen annan underkatalog, som man på vissa kameror inte kan välja själv (givetivs är våran kamera en sån) Detta är förresten nånting man var tvungen att googla sig fram till

Inget jag vet nåt om så ingen kommentar.

Skrivet av timpaatkins:

ingen tab tangent i tangent bordet

När måste du ha en sådan tangent då? Kanske man snålat in på en fysisk TAB-tangen av utrymmesskäl?

Å andra sidan så finns det ju två knappar uppe till vänster i kanten på tangentbordet, Föregående och Nästa, när sådana behövs för t ex ifyllnad av formulärposter. Dessa funkar ju ungefär som TAB

Skrivet av timpaatkins:

Blir inte kapitäler när man klickar på shift

Hur menar du nu? Menar du stor bokstav? Jo, när man klickar på Shift så kan man få stor bokstav, och det finns även en inställning för hur detta kan ske i Inställningar>Allmänt>Tangentbord.

Normalt är att vid ett klick så blir det en stor bokstav sen fortsätter det med små. Om man dubbelklickar på Shift så den blir helt blå så skriver man bara stora bokstäver.

Skrivet av timpaatkins:

Flash fungerar inte om man inte skaffar en annan webläsare, och då fungerar det ändå inte felfritt (SVT play etc)

Flash är ju ett problem i iPad/iPhone om man verkligen måste ha Flash. Men de flesta måste inte ha det, eller i alla fall inte mer än några enstaka gånger då det i de flesta fall går att leva utan Flash.

För SVT Play gäller att man kan köra både direkt via webläsaren, men även via SVT Play appen, och på den senare funkar det ju vad jag vet bra på iPad.

Skrivet av timpaatkins:

Att den inte dyker upp som en USB flash enhet i en dator utan man måste göra allt via förbannade jävla Itunes och knappt vågar koppla ihop den med nån annan enhet ifall man skulle råka radera hela skiten.

Skärmen är ju fin,men thats about it.

Förstår inte hur så många kan sitta och grina illa över iTunes, ett program som om man tänker till lite erbjuder en massa bra saker, samt hjälper till att hålla ordning på all musik och annan media man har om man vill. Samt sköter synkning till enheterna på ett bra och smidigt sätt med automatiska säkerhetskopior m.m. Vill man så kan man ju köra i princip bara dra-släpp för att få in musik från datorn till iPad/iPhone via iTunes. Tar bara några sekunder.

Enda stora nackdelen som jag kan se, även om jag inte bryr mig själv i det, är att man inte kan kuta runt till alla polares olika datorer och fylla på direkt med t ex musik. Men om man tror sig kunna överleva till man kommer hem igen, så kan man ju lätt dra in all musik man vill från andras datorer, andras iTunes, på en USB-sticka och ta med sig hem och dra in i sitt eget iTunes och sen är det bara att synka över det till iPad/iPhone. En annan variant är ju om polaren kan emaila musik till dig så kan du ju dra in det direkt i iPad/iPhone från emailet på datorn via iTunes.

iTunes måste som sagt alltid vara med på ett hörn, men jag personligen ser inte det som nån big deal. Har kört iTunes i ca 10 år nu och skulle inte vilja bli av med det då jag ser det som en stor tillgång på flera sätt.

Permalänk
Medlem

Itunes är asbra när man lärt sig hur det fungerar. Jag strömmar musik från itunes hemma till alla mina ios-enheter var jag än befinner mig. Väldigt smidigt om jag får säga det. Hemmadelingen gör att jag mycket enkelt kan dela musik till alla datorer i hushållet.
Jag kan också med remote-appen på mina ios-enheter styra itunes på alla mina datorer samt min appletv.
Varenda gång jag kommer hem så synkas/backupas det automatiskt över wifi så man riskerar inte bli av med ngt på sina enheter.
Visst det krävs att man lägger ner lite tid på att lära sig Itunes också.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Itunes är asbra när man lärt sig hur det fungerar. Jag strömmar musik från itunes hemma till alla mina ios-enheter var jag än befinner mig. Väldigt smidigt om jag får säga det. Hemmadelingen gör att jag mycket enkelt kan dela musik till alla datorer i hushållet.
Jag kan också med remote-appen på mina ios-enheter styra itunes på alla mina datorer samt min appletv.
Varenda gång jag kommer hem så synkas/backupas det automatiskt över wifi så man riskerar inte bli av med ngt på sina enheter.
Visst det krävs att man lägger ner lite tid på att lära sig Itunes också.

Ja iTunes ha många söta bär i sin korg, och några mer sura.

Men generellt sett så ser jag iTunes som en stor tillgång, en hjälpreda jag inte skulle vilja sluta med oavsett om jag skulle skaffa en annan mobil än iPhone.

iTunes är i ärlighetens namn ett väldigt komplext program, så det innehåller så mycket. Så att lära sig precis allt kräver ju både lite intresse och tid.

Men vill man inte lägga ner lite extra energi och tid på det så går det utmärkt att bara använda de basala och nödvändigaste funktionerna, och stänga ner resten eller bara strunta i det. Och de grundläggande funktionerna för att hantera sina i-enheter och musik är inte alls svåra utan lätta, eller i alla fall lätta att lära sig om man kikar lite i manualen som finns lättillgänglig i iTunes.

Och sen är det ju så, att oavsett vilket jäkla program man än använder, till vad det vara må, så måste man ha lite intresse för att ta reda på hur det funkar och hur man ska göra med det.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar över om jag ska köpa en platta eller inte. Dels har jag varit sugen väldigt länge, sedan kan det även vara bra till skolarbete inför tentor osv som oftast är PDF som någon person ovan skrev. Är 99% säker på att jag ska införskaffa mig en iPad WiFi 16 eller 32 gb. Att ha internetanslutning löses enkelt genom att köra mobilen som hotspot.

Har även planer på att skaffa mig ett tangentbord till den så jag har om det behövs vid föreläsningar osv. Har visserligen en laptop redan men en platta känns ju så mycket smidigare.

Ena stunden är jag bestämt att det blir en och i andra är jag tveksam. Övertyga mig sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parand:

Sitter och funderar över om jag ska köpa en platta eller inte. Dels har jag varit sugen väldigt länge, sedan kan det även vara bra till skolarbete inför tentor osv som oftast är PDF som någon person ovan skrev. Är 99% säker på att jag ska införskaffa mig en iPad WiFi 16 eller 32 gb. Att ha internetanslutning löses enkelt genom att köra mobilen som hotspot.

Har även planer på att skaffa mig ett tangentbord till den så jag har om det behövs vid föreläsningar osv. Har visserligen en laptop redan men en platta känns ju så mycket smidigare.

Ena stunden är jag bestämt att det blir en och i andra är jag tveksam. Övertyga mig sweclockers.

Köpte min pga samma anledningar som du har. 16GB Wi-Fi, min Galaxy S+ funkar galant som router. Dessutom är den riktigt bekväm att surfa med. Dock ångrar jag nästan lite att jag inte köpte 2:an, istället. Visserligen lär den vara ganska jobbig att surfa med, med tanke på den nästan telefonlika upplösningen.

Edit: iOS är dock, enligt mig, ett väldigt tråkigt OS i jämförelse med Android. Android känns dessutom mycket smidigare.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Jag är i köpartagen, och hade tänkt gå på en snik-16gigs 2:a - men fick fingra på båda samtidigt idag - och...skärmen är verkligen värd merkostnaden för en 3:a.

För länge sedan myntade en polare "ipod-effekten", det börjar med att man sneglar på en enkel modell, men så finns det en som bara är liiite dyrare, och lite ballare...och så håller det på.

Snikköpet a' 3200 är nu uppe i lite styvt 5' - 16 gig är lite lite om man är på resande fot och vill ha med sig lite skit (behöver lite utrymme att tömma hjälmkameran i med de dagar jag jobbar som mc-instruktör, asballt att visa elever efter passet på paddan).

Fan. xD

Permalänk
Medlem

Jag köpte nya iPad 32GB + 3G/WiFi. (ser inte riktigt vitsen med att använda sin mobil till router, bara krångligt när det går att ha det i paddan.)

Jag är mer av en prylbög så skaffade mest den för att ha den i min samling, låter patetiskt jag vet.
De funktioner jag använder mest på min är läsa/kolla på film eftersom det är det perfekta formatet, speciellt om du kanske pendlar eller reser mycket.

Ta ett exempel;
Nyligen lanserade EDGE (speltidning) en iPad version av sin tidning och jag har testat den och njuter verkligen av att sitta och läsa den direkt på paddan + en massa material så som videor osv kan visas direkt.

Om du läser mycket kan du även med hjälp av ett vanligt bibliotekskort ladda ner en massa e-böcker (2 i månaden om jag inte har fel.)

Så ja, framförallt läsa/kolla på film är perfekt på paddan!

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Jag köpte nya iPad 32GB + 3G/WiFi. (ser inte riktigt vitsen med att använda sin mobil till router, bara krångligt när det går att ha det i paddan.)

Går och går. Frågan är väl snarare om man själv tycker att inbyggt mobilt nätverk är värt en dryg tusenlapp. Alla har som bekant sina preferenser. Min gamla iPad utnyttjade jag för det mesta hemma och på arbetsplatsen och där finns wifi. Vid kortare resor nöjde jag mig med att synka Instapaper och Reeder innan jag begav mig hemifrån och vid längre sträckor (sällan) tyckte jag inte att det var särskilt jobbat att plocka fram mobilen och använda den som hotspot.

Sedan äger jag även en MacBook Air, så det har väl också påverkat min syn på 3G-bestyckade pekplattor.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad behöver jag för router för att köra 1080p filmer trådlöst via plex utan att det behöver stanna och buffra.

MVH

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Beror på vad du menar med 1080p. Vilken bitrate syftar du på? Frågan är om Ipaden ens orkar med att streama hög bitrate.
Den här är nog en av de bättre iaf http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/147297-asus_rt-n66u-t...

Permalänk
Avstängd

Det kan väl bli problem om man ser på vissa sidor med tanke på avsaknaden av Flash support?

http://www.cultofmac.com/28564/adobe-theres-no-flash-on-ipad-...

Det är väl inte alla som har HTML5 ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik6504:

Det kan väl bli problem om man ser på vissa sidor med tanke på avsaknaden av Flash support?

http://www.cultofmac.com/28564/adobe-theres-no-flash-on-ipad-...

Det är väl inte alla som har HTML5 ännu?

Jo sidor med flash funkar såklart inte. Kan inte komma på en enda sida jag använder som jag har problem med dock.