Permalänk
Medlem

Försökte reklamera min trasiga fläktkontroller hos cdon, men de kräver att jag ska skicka tillbaka hela chassit för att få en ny fläktkontroller, inte alls värt allt detta strul. Säljer ni reservdelar?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Bakgrund:

Försökte reklamera min trasiga fläktkontroller hos cdon, men de kräver att jag ska skicka tillbaka hela chassit för att få en ny fläktkontroller, inte alls värt allt detta strul. Säljer ni reservdelar?

Vi försöker ersätta alla trasiga smådelar med reservdelar, att frakta hela datorchassin i onödan är ju såklart både dyrt och olämpligt i miljösynpunkt.

Skicka ett mail till vår support, support@fractal-design.com, så skicker de ut en ny fläktkontroller till dig

Permalänk

Tänkte bidra med lite positiv kritik, såg ut att vara lite dåligt med det i de senaste kommentarerna
Mötte en trevlig support när jag frågade om en täckplatta till r3 chassit då jag inte fick med något när jag köpte det hos leverantör.
Han/Hon skickade det så fort de fick min adress och jag fick den någon dag senare.
Kanske en simpel sak, men det är sådana saker som får en att köpa produkter hos er igen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas951:

Jaha, Det var ju just snyggt. Inte undra på då att klistret är dåligt. Kanske inte helt rätt av Inet att sälja dessa då om de legat på hyllan i 2 år?

Aja, fungerar de "nya" lika dåligt så blir jag smått less. Hade varit bättre då att fått tillbaka pengarna istället för att strula på och det hade kanske varit fint om man fått veta från er att mattorna är så gamla innan jag kontaktade Inet och ville ha nya.

Känns lagomt kul att ta bort original dämpningen på sidorna och montera dessa och att de sedan lossnar.

Jag förvärmer alltid plåt och matta med varmluftspistol innan montering oavsett märke eller modell. Fäster mycket bättre och formar sig lättare efter underlaget. Gäller främst de kompakta asfalt(eng. bitumen)-mattorna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej Fractal Design. Kan man köra en Corsair H80 med dubbla fläktar i Fractal Design Node 605?

Tack på förhand.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av slickipinn:

Tänkte bidra med lite positiv kritik, såg ut att vara lite dåligt med det i de senaste kommentarerna
Mötte en trevlig support när jag frågade om en täckplatta till r3 chassit då jag inte fick med något när jag köpte det hos leverantör.
Han/Hon skickade det så fort de fick min adress och jag fick den någon dag senare.
Kanske en simpel sak, men det är sådana saker som får en att köpa produkter hos er igen

Tackar!

Skrivet av MultiMan:

Jag förvärmer alltid plåt och matta med varmluftspistol innan montering oavsett märke eller modell. Fäster mycket bättre och formar sig lättare efter underlaget. Gäller främst de kompakta asfalt(eng. bitumen)-mattorna.

Detta kan vara lite omständigt att göra men är absolut att föredra, på de produkter vi har förapplicerat bitumen förvärms det innan fastsättning i fabrikerna.

Skrivet av NewGen:

Hej Fractal Design. Kan man köra en Corsair H80 med dubbla fläktar i Fractal Design Node 605?

Tack på förhand.

Tyvärr inget bra stöd. En radiator på någon av de högra platserna kommer tyvärr slå i moderkortet. Fläktplatsen framför nätagget fungerar i princip, men kräver i så fall dels att lagringsenheterna placeras löst på annan plats i chassit och dels ett kort grafikkort (då slangarna på H80 är så korta måste de gå snett över).

Permalänk
Medlem

Tja.

Jag vill önska en sak till framtiden. 2.5" diskar blir ju vanligare och vanligare, det jag skulle vilja se i framtida chassin (helst i Define serien) är möjligheten att byta ut hdd-buren till en som bara tar 2.5" diskar, man får plats med fler diskar i samma utrymme. Skulle kanske kunna säljas separat som tillbehör? Fast detta kanske inte efterfrågas så mycket.

// Erik

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Vilket chassi är egentligen tystast? Define R3 eller Define Mini?

Allt beror givetvis på komponenterna men var är förutsättningarna som bäst? Underlättar den extra luften i R3 eller är det bara svårare att få ut den ur lådan?

Define Mini rekommenderas för övrigt av http://whirlpool.net.au/wiki/rmp_sg_whirlpoolpcs_near_silent_.... Inte illa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Har ett Arc Midi och har också upplevt det många gånger, inte varje kallstart men någon gång i veckan.

Jasså, så det är inte bara jag? Har även jag en fläkt i min Arc som låter fruktansvärt i någon minut efter kallboot som sedan blir tyst. Det kommer och går dessutom i perioder, vissa veckor låter den aldrig, andra låter den vid varenda start.

(Kontaktade även jag Fractal Design på deras hemsida)

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av issue:

Tja.

Jag vill önska en sak till framtiden. 2.5" diskar blir ju vanligare och vanligare, det jag skulle vilja se i framtida chassin (helst i Define serien) är möjligheten att byta ut hdd-buren till en som bara tar 2.5" diskar, man får plats med fler diskar i samma utrymme. Skulle kanske kunna säljas separat som tillbehör? Fast detta kanske inte efterfrågas så mycket.

// Erik

Detta kan absolut bli aktuellt i framtiden, än så länge har vi dock bedömt att väldigt få användare har så många 2.5"-diskar att de skulle kunna utnyttja en hel 2.5"-bur.

Skrivet av TuHack:

Vilket chassi är egentligen tystast? Define R3 eller Define Mini?

Allt beror givetvis på komponenterna men var är förutsättningarna som bäst? Underlättar den extra luften i R3 eller är det bara svårare att få ut den ur lådan?

Define Mini rekommenderas för övrigt av http://whirlpool.net.au/wiki/rmp_sg_whirlpoolpcs_near_silent_.... Inte illa!

De presterar mycket lika, vi rekommenderar att du tar beslutet baserat på hur mycket komponenter du vill ha plats för.

Skrivet av Atlas Tasume:

Jasså, så det är inte bara jag? Har även jag en fläkt i min Arc som låter fruktansvärt i någon minut efter kallboot som sedan blir tyst. Det kommer och går dessutom i perioder, vissa veckor låter den aldrig, andra låter den vid varenda start.

(Kontaktade även jag Fractal Design på deras hemsida)

Låter som att lagren håller på att ge upp. Du kan prova om det hjälper att byta plats på den och någon av de vertikalt monterad fläktarna, det belastar lagret på fläkten mindre att hänga vertikalt. Hjälper inte det rekommenderar vi att du antingen kontaktar vår support eller ersätter fläkten. Vi kan tyvärr bara ersätta fläktar på garantin om problemet uppstod kort efter inköp, då fläktar normalt slits ut med tiden.

Permalänk
Medlem

Hej, ser att ni släppt en fläktkontroll vid namn "Adjust 108", kommer denna till Sverige inom en snar framtid?
Nu vet jag inte hur länge sedan ni skrev om den, eftersom de nyheter som listas på er sida saknar datum.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Hej, ser att ni släppt en fläktkontroll vid namn "Adjust 108", kommer denna till Sverige inom en snar framtid?
Nu vet jag inte hur länge sedan ni skrev om den, eftersom de nyheter som listas på er sida saknar datum.

Läste någon stans på SweC att den släpps i september typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Hej, ser att ni släppt en fläktkontroll vid namn "Adjust 108", kommer denna till Sverige inom en snar framtid?
Nu vet jag inte hur länge sedan ni skrev om den, eftersom de nyheter som listas på er sida saknar datum.

Ibland lönar det sig att läsa nyhetsartikeln en gång extra.

Citat:

Fractal Design Adjust 108 ska finnas ute i september (!) och väntas kosta cirka 295 kronor inklusive moms.
(http://www.sweclockers.com/nyhet/15412-fractal-design-tillkan...)

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka fractal för en riktigt bra support.
Kontaktade dom i början av veckan att 180mm fläkten hade börjat väsnas väldigt mycket och 3 hdd vaggor var dåliga.
Fick paket idag med reservdelar.

Mycket snabb,trevlig och bra service.

Tummen upp!

Permalänk
Medlem

Är inte allt för händig av mig men vill ändå ha ett fönster på mitt Define R3. Läste ett produkt blad att det finns att köpa en sidopanel med ett fönster men från vilken butik?

mvh

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av easter90:

Är inte allt för händig av mig men vill ändå ha ett fönster på mitt Define R3. Läste ett produkt blad att det finns att köpa en sidopanel med ett fönster men från vilken butik?

mvh

Hej easter90,

För närvarande är vår sidopanel inte helt klar och inte lanserad än, men kolla gärna in vår hemsida då och då för nyheter om nya produkter och dylikt.

Mvh,
Fractal Design

Permalänk
Hedersmedlem

Ni skyndar långsamt.

2010:

Skrivet av Fractal Design:

Nej, men vi kommer under hösten att börja sälja ett separat tillbehör - sidopanel med fönster.

2011:

Skrivet av Fractal Design:

Det ligger på ritbordet ännu. Logistiska problem som satt käppar i hjulet och försenar projektet. Vi vet i dagsläget inte när det kan tänkas lösas så jag vill inte säga några datum.

2012:

Skrivet av Fractal Design:

Hej easter90,

För närvarande är vår sidopanel inte helt klar och inte lanserad än, men kolla gärna in vår hemsida då och då för nyheter om nya produkter och dylikt.

Mvh,
Fractal Design

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ni skyndar långsamt.

2010:

2011:

2012:

Väntar man på något gott, så lär man svälta ihjäl

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dahle86:

Väntar man på något gott, så lär man svälta ihjäl

Vi kan ju lyssna på den här under tiden:

Ny pausmusik i telefonväxeln, Fractal Design?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vi kan ju lyssna på den här under tiden:

vjG7Eo8FUQ8

Ny pausmusik i telefonväxeln, Fractal Design?

Äh...kunde vi vänta så många år på Diablo 3...så kan vi vänta några år till på en välutvecklad sidopanel:D

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Hejsan Fractal Design, en kort fråga:

Hur är det med tangentbordeet "Fractal Design Linear" ni hade? Hade en innan och skulle vilja köpa en ny nu, men kan inte hitta någonstans.. Vart ett helt underbart tangentbord!

Skulle göra vad som helst för att få tag i ett.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk

Hej Fractal Design

jag undrar om man kan typ köpa dammfilter "löst" från chassin, t.ex. att man köper endast dammfiltret som finns på fronten i ett factal Design Arc chassi, och inte liksom hela chassit, jag hittar nämligen ingenstans man kan göra detta, har kollat på eran hemsida osv.

Visa signatur

Intel i7 4790K | EVGA GTX 670 FTW | Asus Z97-A | Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz | Corsair HX 750 W | Fractal Design Define R4 | Zalman cnps 9900 max blue | Windows 7 Pro 64bit
http://soundcloud.com/koffein92
http://www.youtube.com/user/Koffein92?feature=guide

Permalänk
Medlem

Vill ha sidopanel med fönster nuuuuuuuu!

Edit: till mitt define r3 då såklart.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoapDropper:

Hej Fractal Design

jag undrar om man kan typ köpa dammfilter "löst" från chassin, t.ex. att man köper endast dammfiltret som finns på fronten i ett factal Design Arc chassi, och inte liksom hela chassit, jag hittar nämligen ingenstans man kan göra detta, har kollat på eran hemsida osv.

Om det har pajat kan du maila supporten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Har ett litet småjobbigt problem med mitt Refine R3: Jag transporterar mitt chassi ibland och har märkt att några popnitar lossat och gått sönder. De verkar mjuka och alltför klena (datorn väger närmare 25kg med alla komponenter). Är det en dålig batch eller är jag för kräsen?

En annan grej som jag redan nämnt en gång tidigare: Vi vill ha ett ljuddämpat premiumchassi! Corsair 550D var en stor besvikelse med all PLAST överallt och det känns som det inte finns något att välja som inte är plastigt om man vill ha ett tyst miditower chassi. Det enda som egentligen behövs är:

*Fractal Arcs stomme (modulära hdd burar och underbart med plats för kablar bakom moderkortet).
*2.5" SSD bur, antingen följer det med eller som tillbehör.
*Aluminium el. stål-front + dörr som känns gedigen, dvs med ordentliga gångjärn.
*Ljuddämpning och ModuVents osv.
*Inga hotswap eller plastluckor som förstör designen.
*Inga onödiga fläktgaller som påverkar ljudnivån negativt(Corsair 550D är bra på detta). Kanska löstagbara galler på bakre fläktplatserna som vissa Lian Li chassin har.
*Lite tjockare plåt och skruv istället för popnitar, om det inte blir alltför dyrt.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av MultiMan:

Ni skyndar långsamt.

2010:

2011:

2012:

Hehe, ja, den förtjänade vi. Blev länge lite lågprioriterat..

Skrivet av Sjoooberg:

Hejsan Fractal Design, en kort fråga:

Hur är det med tangentbordeet "Fractal Design Linear" ni hade? Hade en innan och skulle vilja köpa en ny nu, men kan inte hitta någonstans.. Vart ett helt underbart tangentbord!

Skulle göra vad som helst för att få tag i ett.

Tyvärr har vi inte kvar det i sortimentet längre.

Skrivet av SoapDropper:

Hej Fractal Design

jag undrar om man kan typ köpa dammfilter "löst" från chassin, t.ex. att man köper endast dammfiltret som finns på fronten i ett factal Design Arc chassi, och inte liksom hela chassit, jag hittar nämligen ingenstans man kan göra detta, har kollat på eran hemsida osv.

Precis som Konichiwa skriver, maila supporten om det är trasigt. Är det bara rejält smutsigt går det fint att skölja i vatten.

Skrivet av Stealthbomb:

Har ett litet småjobbigt problem med mitt Refine R3: Jag transporterar mitt chassi ibland och har märkt att några popnitar lossat och gått sönder. De verkar mjuka och alltför klena (datorn väger närmare 25kg med alla komponenter). Är det en dålig batch eller är jag för kräsen?

En annan grej som jag redan nämnt en gång tidigare: Vi vill ha ett ljuddämpat premiumchassi! Corsair 550D var en stor besvikelse med all PLAST överallt och det känns som det inte finns något att välja som inte är plastigt om man vill ha ett tyst miditower chassi. Det enda som egentligen behövs är:

*Fractal Arcs stomme (modulära hdd burar och underbart med plats för kablar bakom moderkortet).
*2.5" SSD bur, antingen följer det med eller som tillbehör.
*Aluminium el. stål-front + dörr som känns gedigen, dvs med ordentliga gångjärn.
*Ljuddämpning och ModuVents osv.
*Inga hotswap eller plastluckor som förstör designen.
*Inga onödiga fläktgaller som påverkar ljudnivån negativt(Corsair 550D är bra på detta). Kanska löstagbara galler på bakre fläktplatserna som vissa Lian Li chassin har.
*Lite tjockare plåt och skruv istället för popnitar, om det inte blir alltför dyrt.

Vi har inte haft mycket klagomål på nitarna, så det är nog antingen ett dåligt exemplar eller exceptionellt hög belastning - 25kg är helt klart en ovanligt tung dator, så det kommer krävas lite extra försiktigthet vid transport.

Tack för förslagen

Permalänk

Hej.

Undrar vad erat uppgraderingskit för USB 3 har för anslutningar som ska in på moderkortet? Är det samma som sitter monterat på de Define XL som säljs nu?
http://www.inet.se/produkt/6901357/fractal-define-xl-usb-3-0-....

Funderar på ett projekt och dessa USB anslutningar hade varit riktigt smidiga att använda om man vill ha extra USB portar.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem

Har idag ett nyinköpt R3 men sneglar lite på Arc lr Define XL då ja tycker R3an är lite trång bakom moderkorts plattan.
Får i princip lägga chassit ner o trycka ner plåten i alla kanter för att få igen det.

Går det in 3st Asus HD Radeon 7870 i något av dessa chassin?
De känns spontant rätt tight ovanför mitt Corsair AX 1200 nätagg.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Hej!

I Sweclockers artikel om era nya nätaggregat stod det att de skulle komma till butik här i Sverige någon gång under juli, och då undrar jag om ni har ett lite mer exakt datum.

Vänliga hälsningar

/August

Visa signatur

▪ 3570K @ 3,4 GHz - P8Z77-V LE - 8 GB DDR3 - GTX 660 Ti - 128 GB Samsung 830 + 2 TB WD Green

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Andreas951:

Hej.

Undrar vad erat uppgraderingskit för USB 3 har för anslutningar som ska in på moderkortet? Är det samma som sitter monterat på de Define XL som säljs nu?
http://www.inet.se/produkt/6901357/fractal-define-xl-usb-3-0-....

Funderar på ett projekt och dessa USB anslutningar hade varit riktigt smidiga att använda om man vill ha extra USB portar.

USB3-kontakterna ansluts med intern USB3-header (den 19-pins-kontakt som blivit industristandard för USB 3); USB2-portarna med intern USB2-header.

Skrivet av AndiOne:

Har idag ett nyinköpt R3 men sneglar lite på Arc lr Define XL då ja tycker R3an är lite trång bakom moderkorts plattan.
Får i princip lägga chassit ner o trycka ner plåten i alla kanter för att få igen det.

Går det in 3st Asus HD Radeon 7870 i något av dessa chassin?
De känns spontant rätt tight ovanför mitt Corsair AX 1200 nätagg.

Det grafikkortet är bara runt 260mm långt, bör inte vara några problem på så sätt. Däremot krävs det att du väljer ett moderkort där inte ett av grafikkorten måste sitta allra längst ner, då de är två slottar höga.