Semiavancerad AP-lösning för nytt hem?

Permalänk
Hedersmedlem

Semiavancerad AP-lösning för nytt hem?

Hej!

Jag kommer att flytta i en ny lägenhet nu i höst och håller på att planera nätverk och trådlöst nätverk bland annat. Men jag har fastnat lite när det gäller hur jag ska få bra täckning i hela lägenheten på ett enkelt och relativt billigt sätt.

- Lägenheten är 3.5:a på cirka 90 kvm
- Funderar på antingen en eller två AP:s där den ena även täcker uteplatsen
- Acccespunkten/erna kommer att kopplas till en Pfsense-router

Jag har kollat runt på bland annat Davido men hittar inga som passar mig. Jag är inte ute efter att köpa en vanlig router och stänga av DHCP utan en lite mer elegant lösning. Ubiquiti Nanostation Loco M2 skulle till exempel varar idealisk om den inte var en riktantenn.

Det jag söker är alltså en AP som har:

- Webinterface/telnet eller ssh-server
- Möjlighet till virtuella SSID:s
- Måste vara relativt snygg (måste tänka på WAF)
- Gärna vädertålig om jag väljer att montera 1 utomhus
- Helst inte PoE
- 802.11g-hastighet räcker i praktiken

Är det någon som har något tips att ge mig? Vart kan man hitta bra semiavancerade accesspunkter som inte kostar skjortan? Jag har en budget på ungefär cirka 2000 kronor för 1/2 accespunkter. Kablage och liknande har jag redan.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

kolla in mikrotiks utbud, ska vara riktigt bra.

http://www.mikrotik.com/
http://routerboard.com/products

Permalänk
Medlem

Om det ska vara snyggt så är väl PoE ett måste

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belthor:

kolla in mikrotiks utbud, ska vara riktigt bra.

http://www.mikrotik.com/
http://routerboard.com/products

Tack för tipset! Jag har kikat på RouterBoard/RouterOS-lösningar tidigare. Men exempelvis http://routerboard.com/RB951-2n verkar vara en lämplig kandidat. Dock - hur pass simpel är den att konfigurera om jag bara ska ha den som en enkel AP? RouterOS verkar extremt kraftfullt vilket kan vara ett plus om man behöver någon extrafunktion i framtiden. Är det någon som har koll på RouterOS och kan ge lite feedback?

Edit: Den jag länkade har en signalstyrka på 1.5 dBi - låter inte det väldigt lite? Jag kör med tre stycken 8 dBi-antenner nu på min Pfsense-burk och standard crap-router-antenner brukar väl ligga på cirka 3 dBi?

Skrivet av Zonny:

Om det ska vara snyggt så är väl PoE ett måste

Jag inser även att PoE kan vara lämpligt på den som kommer sitta utomhus, problemet är bara att själva PoE-injektorn kostar lika mycket som AP:n själv.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Men om du köper en switch med PoE på portarna så slipper du injektorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Tack för tipset! Jag har kikat på RouterBoard/RouterOS-lösningar tidigare. Men exempelvis http://routerboard.com/RB951-2n verkar vara en lämplig kandidat. Dock - hur pass simpel är den att konfigurera om jag bara ska ha den som en enkel AP? RouterOS verkar extremt kraftfullt vilket kan vara ett plus om man behöver någon extrafunktion i framtiden. Är det någon som har koll på RouterOS och kan ge lite feedback?

Edit: Den jag länkade har en signalstyrka på 1.5 dBi - låter inte det väldigt lite? Jag kör med tre stycken 8 dBi-antenner nu på min Pfsense-burk och standard crap-router-antenner brukar väl ligga på cirka 3 dBi?

Jag inser även att PoE kan vara lämpligt på den som kommer sitta utomhus, problemet är bara att själva PoE-injektorn kostar lika mycket som AP:n själv.

Jag hade ett liknande projekt hemma när jag kom över en trave Cisco Aironet 1200or. Jag köpte en RB750G för att ta hand om routing, VPN och WLAN. Dock har jag inte fullföljt projektet då grund behovet för idén försvann och jag prioriterade lite andra projekt istället.

RouterOS är mycket kompetent, dock tycker jag att syntaxen är lite knölig, men peka klicka UI:t är helt okay och funkar även i Linux via Wine. Men man ska komma ihåg att det är en router arkitektur, även om switching finns. Det gör att den fungerar inte som en L3 switch gör vilket jag är van att använda. Men har man inte använt det tidgare så spelar det ingen roll. Mikrotik har dessutom ett riktigt bra forum där man kan få bra support, så länge du inte säger att du egentligen ville använda en Cisco router men hade inte råd

Angånde PoE-injektors rekomenderar jag dig att beställa från ebay i USA, köpte mina för typ 25kr/st. Frakten var dyrare!

Permalänk
Medlem

Känns som du gör det krångligare för dig än vad du ser ut att behöva.

Om du inte har en stor tomt att täcka utanför lägenheten borde en AP räcka gott, min E4200-router täcker mitt hus på ca 2x85m2, fungerar fint på hela altanen, ca 70m2 och når till bilen parkerad 7-8m från huset på andra sidan (med låg hastighet dock).
Nämda E4200 klarar WAF och har gäst-nät (men du kanske behöver mer än ett virtuellt SSID?).
Vet att du skrev att du inte ville ha en router med avstängd DHCP, men det är ofta ett ekonomiskt och lätthanterat val.

DD-WRT stödet är tyvärr dåligt för just E4200, annars hade du ju kommit åt alla möjliga funktioner.
Vet inte om det kan vara bättre på Asus/Netgears toppmodeller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Intenso:

Jag hade ett liknande projekt hemma när jag kom över en trave Cisco Aironet 1200or. Jag köpte en RB750G för att ta hand om routing, VPN och WLAN. Dock har jag inte fullföljt projektet då grund behovet för idén försvann och jag prioriterade lite andra projekt istället.

RouterOS är mycket kompetent, dock tycker jag att syntaxen är lite knölig, men peka klicka UI:t är helt okay och funkar även i Linux via Wine. Men man ska komma ihåg att det är en router arkitektur, även om switching finns. Det gör att den fungerar inte som en L3 switch gör vilket jag är van att använda. Men har man inte använt det tidgare så spelar det ingen roll. Mikrotik har dessutom ett riktigt bra forum där man kan få bra support, så länge du inte säger att du egentligen ville använda en Cisco router men hade inte råd

Angånde PoE-injektors rekomenderar jag dig att beställa från ebay i USA, köpte mina för typ 25kr/st. Frakten var dyrare!

Ser att Cisco Aironet 1200 finns att köpa billigt på bland annat Ebay - kan det vara ett alternativ i så fall? Är de inte bra mycket svårare att sätta upp om man inte pysslat så mycket med Cisco tidigare?

Edit: Såg att man behöver en WLAN-kontroller för dem i "lättvikts-AP-läge"? Då är de förmodligen inte så intressanta.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Du har inte funderat på Ubiquiti's andra produkter, som exempelvis http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=55_63&produc...

Känns som en bra lösning med unifi management delen.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Vilken konsument router som helst som stödjer DD-WRT skulle fungera bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deegan:

Du har inte funderat på Ubiquiti's andra produkter, som exempelvis http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=55_63&produc...

Känns som en bra lösning med unifi management delen.

Jag har sett den där, problemet är att jag inte vill ha en "server" som kontrollerar den. I så fall skulle det vara min FreeBSD-baserade router, men tvivlar på att det finns en mjukvara för *BSD. Den där skulle vara mer eller mindre idealisk om den var "fristående" så att säga. Om någon har ett tips på en liknande enhet (utseendemässigt) med samma funktioner fast som inte behöver en kontroller för att fungera - hojjta!

Skrivet av =JoNaZ=:

Vilken konsument router som helst som stödjer DD-WRT skulle fungera bra.

Tips på en stabil router som kan flashas med DD-WRT och som har RP-SMA-anslutningar (kanske även PoE) i så fall?

Edit: Hittade denna (CIsco WAP2000) - kan det vara något att hänga i julgranen?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag har sett den där, problemet är att jag inte vill ha en "server" som kontrollerar den. I så fall skulle det vara min FreeBSD-baserade router, men tvivlar på att det finns en mjukvara för *BSD. Den där skulle vara mer eller mindre idealisk om den var "fristående" så att säga.

Det verkar som om deras mjukvara egentligen bara är ett Javaprogram som kräver mongoDB installerat. Det fungerar under Linux, de distribuerar källkoden, man kan bygga den för FreeBSD, så meckar man lite borde det inte vara några problem...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ser att Cisco Aironet 1200 finns att köpa billigt på bland annat Ebay - kan det vara ett alternativ i så fall? Är de inte bra mycket svårare att sätta upp om man inte pysslat så mycket med Cisco tidigare?

Edit: Såg att man behöver en WLAN-kontroller för dem i "lättvikts-AP-läge"? Då är de förmodligen inte så intressanta.

Alla LWAP/CAPWAP APs behöver en kontroller - det är hela iden. Många APs kan dock köras autonomous (aka "fat").

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kanske har hittat en vinnare. Drytek Vigor AP-800 verkar vara något som har de flesta funktioner jag efterfrågar. Den är lite dyr, men det kan det kanske vara värt.

Den stödjer fyra stycken SSID:s samt även VLAN vilket är perfekt för kommande Hotspot-projekt där det nätverket får ett eget nät mot routern. Den stödjer PoE, samt RADIUS vilket är smidigt då jag använder FreeRADIUS på Pfsense-routern för authensering. Dock verkar märket relativt okänt. Någon som har testat en Drytek-produkt och kan säga bu eller bä?

Skrivet av Tanis:

Alla LWAP/CAPWAP APs behöver en kontroller - det är hela iden. Många APs kan dock köras autonomous (aka "fat").

Japp, börjar förstå. Det jag är ute efter är som sagt en accesspunkt som klarar sig själv och inte behöver någon sorts kontroller, men ändå har rätt mycket funktioner.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ser att Cisco Aironet 1200 finns att köpa billigt på bland annat Ebay - kan det vara ett alternativ i så fall? Är de inte bra mycket svårare att sätta upp om man inte pysslat så mycket med Cisco tidigare?

Edit: Såg att man behöver en WLAN-kontroller för dem i "lättvikts-AP-läge"? Då är de förmodligen inte så intressanta.

Så länge du bara har en AP behöver du inte ha en controller, APn har gott om funktioner för att klara sig själv. Controllern behövs när man har flera APs och vill kunna få dem att fungera som ett homogent nät. Det är min uppfattning i alla fall utan att jobbat med det i någon större utsträckning, så don't quote me on that!

Som jag ser det är främsta anledningen till att inte köra på Aironet 1200 serien att de bara klarar 802.11B/G(A via modul), delvis därför jag lade ner projektet. Bryr man sig inte om det är det en ganska schyst produkt om man vill ha ett bra Wifi nät och samtidigt testa lite professionella prylar.

Har en Aironet 1231G med tillhörande PoE injector om du känner för att låna och testa lite, den ligger bara här och samlar damm

Skrivet av Kr^PacMan:

Jag kanske har hittat en vinnare. Drytek Vigor AP-800 verkar vara något som har de flesta funktioner jag efterfrågar. Den är lite dyr, men det kan det kanske vara värt.

Den stödjer fyra stycken SSID:s samt även VLAN vilket är perfekt för kommande Hotspot-projekt där det nätverket får ett eget nät mot routern. Den stödjer PoE, samt RADIUS vilket är smidigt då jag använder FreeRADIUS på Pfsense-routern för authensering. Dock verkar märket relativt okänt. Någon som har testat en Drytek-produkt och kan säga bu eller bä?

http://gondolin.se/temp/drytek_vigor_ap-800.jpg

Japp, börjar förstå. Det jag är ute efter är som sagt en accesspunkt som klarar sig själv och inte behöver någon sorts kontroller, men ändå har rätt mycket funktioner.

Kolla så att SSID och VLAN funkar som du tänkt dig, tycker det är lite märkligt att de även har en dual lan funktion om man ändå kan mappa SSID mot ett VLAN.

Som jag tolkar RADIUS funktionen är det för att få access till WLANet och inte som login på APn, men det är kanske det du är ute efter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Intenso:

Så länge du bara har en AP behöver du inte ha en controller, APn har gott om funktioner för att klara sig själv. Controllern behövs när man har flera APs och vill kunna få dem att fungera som ett homogent nät. Det är min uppfattning i alla fall utan att jobbat med det i någon större utsträckning, så don't quote me on that!

Som jag ser det är främsta anledningen till att inte köra på Aironet 1200 serien att de bara klarar 802.11B/G(A via modul), delvis därför jag lade ner projektet. Bryr man sig inte om det är det en ganska schyst produkt om man vill ha ett bra Wifi nät och samtidigt testa lite professionella prylar.

Har en Aironet 1231G med tillhörande PoE injector om du känner för att låna och testa lite, den ligger bara här och samlar damm

Såhär i början blir det nog endast en AP faktiskt. Eventuellt planerar jag att uppdatera med en till på uteplatsen också. Men de flesta AP-produkterna stödjer WDS idag, en teknik som jag inte har någon praktisk erfarenhet av men som verkar vara enkelt att sätta upp och sköta.

Att Aironet 1200 inte stödjer 802.11n gör inget, det är främst signalstyrka och signalkvalitet jag är ute efter, inte ren bandbredd.

Jag lånar/köper gärna om du har prylar som bara ligger och skräpar. Privvar dig så får vi se om vi kan komma fram till en smidig lösning

Skrivet av Intenso:

Kolla så att SSID och VLAN funkar som du tänkt dig, tycker det är lite märkligt att de även har en dual lan funktion om man ändå kan mappa SSID mot ett VLAN.

Som jag tolkar RADIUS funktionen är det för att få access till WLANet och inte som login på APn, men det är kanske det du är ute efter?

Japp, VLAN-funktionerna är inte direkt nödvändiga, bara roligt att testa lite. Virtuella SSID:s är dock relativt nödvändigt då jag månar om säkerheten i den mån det går. Angående login är det RADIUS-authensering mot en lokal FreeRADIUS jag är ute efter, och det är mer som en "pricket över i:t" än en nödvändighet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+