Permalänk
Medlem

Dator åt kompis #3

Då blev det så att jag fick bygga en ny dator åt en kompis då han tröttnade på sin gamla.

Står och installerar Windows vid skapandet av galleriet.

Delar:

Chassi: SilverStone Precision PS06B-W
Moderkort: Asus P8Z77-V Pro Intel Z77
Processor: Intel Core i5 3570k (stock)
Minne: Corsair Vengance 8GB
Grafikkort: Asus GeGforce GTX 670 TOP
SSD: Crucial m4 128GB
HDD: Western Digital Caviar Green 2TB

Kylning:
1st 180mm AirPenetrator (stock)
2st 120mm Nexus Real Silent, Blå led
Antec Kühler H2O 620, med stock fläkt (CPU

Chassit är byggt för att skapa ett positivt lufttryck i lådan och genom detta hålla damm ute. Alla fläktar utom den bakre 120mm som sitter på CPU-kylaren blåser in luft i chassit.

Jag tycker det var ett trevligt chassi att bygga i med några små¨saker som jag störde mig på. En av dem var att det var dåligt med plats bakom moderkortsplåten vilket leder till att det är svårt att få dit sidopanelen.

3DMark 11 performance, oklockad processor och fabriksklockat grafikkort.

Score: P9085 3DMarks

Graphics: Score 9758
Physics: Score 7602
Combined: Score 7423

Rösta och kommentera!

Dator åt kompis #3

Permalänk
Medlem

"positivt lufttryck" låter bra

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

hur mår kompisen nu då? har datorn spottat ut honom än?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Gillar!

Mycket bra tagna bilder och du visar allt i princip

Blev polaren nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

hur mår kompisen nu då? har datorn spottat ut honom än?

Skrivet av Reyintaz:

Gillar!

Mycket bra tagna bilder och du visar allt i princip

Blev polaren nöjd?

Tackar för komplimangen på bilderna. Tycker själv det är ganska bra taget för att vara med en digitalkamera för mindre än 1000kr.

Kompisen har inte fått sin dator än. Han får se den IRL först på fredag. Men man kan ju hoppas att han blir nöjd med bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Gillar!

Mycket bra tagna bilder och du visar allt i princip

Blev polaren nöjd?

mjo helt okej bilder, men han skulle behöva ställa in vitbalansen lite. det är väldigt blått.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Kabeldragningen till hårddiskarna ser ju förjävligt ut, går jag aldrig med på!! Gör om gör rätt;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

mjo helt okej bilder, men han skulle behöva ställa in vitbalansen lite. det är väldigt blått.

Det ser jag faktiskt också nu när du säger det. Dock är det lite bättre på bilderna på grafikkortet och processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEDiSHIT:

Kabeldragningen till hårddiskarna ser ju förjävligt ut, går jag aldrig med på!! Gör om gör rätt;)

Hur skulle jag ha gjort det? Vända på diskarna går inte och jag tycker jag gjorde det bästa av situationen. Kablarna är dragna under diskarna istället för bredvid hela hddburen.

Men vet du ett bra sätt att få till det uppskattas det

Permalänk
Skrivet av boblish:

Hur skulle jag ha gjort det? Vända på diskarna går inte och jag tycker jag gjorde det bästa av situationen. Kablarna är dragna under diskarna istället för bredvid hela hddburen.

Men vet du ett bra sätt att få till det uppskattas det

Jo jag vet var ju med vid monteringen lite smått så xD skum tankegång de måste haft när de tänkte ut designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEDiSHIT:

Jo jag vet var ju med vid monteringen lite smått så xD skum tankegång de måste haft när de tänkte ut designen.

Hehe, jo lite dumt är det allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

mjo helt okej bilder, men han skulle behöva ställa in vitbalansen lite. det är väldigt blått.

Du vet, alla är ju inte fotoproffs som kan allt om färger osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Du vet, alla är ju inte fotoproffs som kan allt om färger osv

nej det är klart. men att ställa in vitbalansen på en digitalkamera brukar inte vara så svårt så det tror jag nog att han klarar av

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Det är väl 670 och inte 570?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Det är väl 670 och inte 570?

Det har du helt rätt i. Tack för du märkte detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nej det är klart. men att ställa in vitbalansen på en digitalkamera brukar inte vara så svårt så det tror jag nog att han klarar av

Självklart vet jag hur jag göra detta, men märkte inte att det var lite blått förren du nämnde det. Och jag orkar inte ta om alla bilderna

Permalänk
Medlem

Se över din WB. Ser åt helvete ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Se över din WB. Ser åt helvete ut!

wb??

Permalänk
Medlem

Whiteballance

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Det var ett riktigt liv om min WB här. Jag har redan påpekat att jag märkte detta efteråt och att jag inte kommer ta nya bilder. I alla fall inte idag. Kan ni inte se vad det är på bilderna bara för att de är lite blåa så kan ni ju endast rösta ner mitt galleri. Jag trodde dock att meningen med gallerier var att visa upp sina byggen och så vidare. Men anser ni nu att WB är viktigare så visst.

Visst står det i reglerna för gallerier att det ska vara väl tagna bilder, men detta anser jag att jag har lyckats med.

Ber om ursäkt igen för att mina bilder blev en aning blåa men det är svårt att fixa i efterhand när jag varken har kunskaper om eller äger något foto redigeringsprogram.

Permalänk
Medlem

sjukt bra jobbat, ser riktigt bra ut! och korten är bra tagna btw, bara enstöringar som sitter och letar fel så inget att bry sig om!

vattenkylning ser väldigt clean ut iaf! synd att kabeldragningen vid hårddiskarna inte blev så bra, men fanns ju inget annat sätt så lite synd, all annan kabeldragning är ju stilrent gjord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

hur mår kompisen nu då? har datorn spottat ut honom än?

blir ledsen över att ingen fattat mitt skämt ännu

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

blir ledsen över att ingen fattat mitt skämt ännu

ÅÅååååååhhh!

Det var lite småkul faktiskt

Permalänk
Medlem

Rätt snyggt bygge! En sak bara, det skulle se lite mer cleant ut om hårddiskarna satt åt andra hållet så att kablarna inte syntes genom rutan. Annars fint!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Bra bilder, stor bokstav i början av alla meningar, inga särskrivningar... Är det verkligen SweC jag har hamnat på?

5/5

Permalänk

Snygg bakplåt, trodde dom såg ut såhär; http://www.tretti.se/media/images/items/250/9106.jpg

Visa signatur

Main: Antec P280 - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i7 2600k - ASUS Direct CU II GTX 560ti SLI - 8GB Corsair Vengeance CL9 1600 mhz - Antec H2O 620 - Corsair Force F120 - Corsair TX650
Mobil: Samsung Galaxy S III
Laptop: HP Probook 4320s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Rätt snyggt bygge! En sak bara, det skulle se lite mer cleant ut om hårddiskarna satt åt andra hållet så att kablarna inte syntes genom rutan. Annars fint!

Tack så mycket, men om du läser mina kommentarer till bilderna så förstår du säkert att det inte går att sätta HDD på andra hållet. Vaggorna är byggda så de måste sitta med HDD vänd åt detta hållet av någon lustig anledning.

En va de få dåliga sakerna med chassiet, det andra var att det var ont om plats bakom moderkortet till kabeldragning.

Skrivet av martinboson:

Bra bilder, stor bokstav i början av alla meningar, inga särskrivningar... Är det verkligen SweC jag har hamnat på?

5/5

Tack så mycket! Håller på att utbilda mig till lärare så måste försöka hålla språket på en vettig nivå Kanske inte passar sig med grammatik på Swec

Skrivet av DiddeBanana:

Snygg bakplåt, trodde dom såg ut såhär; http://www.tretti.se/media/images/items/250/9106.jpg

Vissa ser ut så, det har du rätt i. Men denna är lite speciell

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiddeBanana:

Snygg bakplåt, trodde dom såg ut såhär; http://www.tretti.se/media/images/items/250/9106.jpg

Hahahaha vet inte varför men jag brast ut i skratt
'
ont: 5/5 riktigt fint!

Permalänk
Medlem

riktigt fint galleri men det är i stort sett bara en grej jag undrar över, varför vald ni ''low profile''minnen till en sådan här låda med vattenkylning och Atx-moderkort osv.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geovl96:

Hahahaha vet inte varför men jag brast ut i skratt
'
ont: 5/5 riktigt fint!

Man tackar

Skrivet av FluXeN:

riktigt fint galleri men det är i stort sett bara en grej jag undrar över, varför vald ni ''low profile''minnen till en sådan här låda med vattenkylning och Atx-moderkort osv.?

Tack så mycket. Vi valde det för de var billigare. Varför välja high profile då kylning på minnen är ganska överskattat? I alla fall när de går i standard frekvenser på låg volt? Luftflödet inne i chassit fixar det utan problem, plus att jag tycker att de är snyggare