Min dator hänger sig efter ett tag utan användning

Permalänk
Medlem

Min dator hänger sig efter ett tag utan användning

Hej, om jag låter min dator stå ett tag och viloläget har gått ur blir datorn svart och går ej att aktivera igen..Jag har en macbook pro 15 från 2010, köpt beg, va kan det vara för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekan123:

Hej, om jag låter min dator stå ett tag och viloläget har gått ur blir datorn svart och går ej att aktivera igen..Jag har en macbook pro 15 från 2010, köpt beg, va kan det vara för fel?

På rak arm är det svårt att säga bara utifrån den information du ger.

Har du kollat systemloggarna och sett om det är något där som skriker? Jag hade tidigare ett liknande problem med min iMac (27", mid-2010) som visade sig bero på drivrutinen till min Wacom-platta som flippade ur när skärmen stängdes av* (Wacom hävdade först när jag kontaktade dem att det inte var något fel på drivrutinerna men problemet uppstod bara när jag hade plattan inkopplad och deras drivrutin installerad, när det senare kom en ny version av drivrutinen så upphörde problemet).

* Mer specifikt så ballade hela USB-subsystemet ur och det hände bara om Wacom-plattan och drivrutinen till denna båda var närvarande.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Ok:) För det första är jag ruskigt okunnig med Mac. Om jag exempelvis låter mitt journalprogram stå orört under en beh så kan datorn vara svart när jag är färdig. I vanliga fall känns det som att ett tryck på valfri knapp aktiverar datorn igen men inte nu, jag måste stänga av..