Permalänk
Avstängd

Gentoo - hårddiskproblem

Hej. Jag har ett "litet" problem.
Jag har nu i två dagar installerat Gentoo, mest för att lära mig hur saker fungerar. Jag har löst felkonfigurerade grub-configs med mera, och har ett "fungerande" system nu.
Innan felbeskrivning måste jag gå igenom min hårdvara; jag har 3 fysiska diskar. En liten på 40gb, en gammal IDE-disk som med adapter går på sata, en modern 500gb sata-disk och en 60gb SSD.
Jag installerade Gentoo på den lilla, och dess partitioner hette /dev/sda1/2/3. Notera sda och inte hda som förväntat?
Hur som helst, när jag startar datorn med bara IDE-disken inkopplad så fungerar allt som det ska. Men när jag kopplar in mina andra två diskar startar den inte. Eller jo, GRUB startar, men under hårdvaruinläsningen så klagar den på att den inte hittar root monterings platsen, som då är /dev/sda3 såvitt jag fattat rätt.

Jag har även testat lables då detta kan lösa mitt problem, men jag får det inte riktigt att fungera. Jag ger hårddisken /dev/sda3 lablen "ROOT" med hjälp av "e2label /dev/sda3 ROOT" och har ändrat i grub.conf-filen att den ska leta efter /dev/disk/by-label/ROOT för att montera på.
"!! Block device /dev/disk/by-label/ROOT is not a valid root device..." är det jag får när jag startar.
Kan posta innehållet i filer om det hjälper.
Mvh

Permalänk
Medlem

hda heter väll inte mycket längre, det är nästan alltid sda på moderna kärnor.
Hur som helst, sda är alltid första disken, sdb andra osv... Så när du stoppar in en disk verkar den hamna före, dvs det är relativa namn. Detta kan som sagt kringås genom att använda unika namn till både bootloadern och systemet.

Hur kompilerar du kärnan? manuellt eller via genkernel?
Se till att ha stöd för UUID

Skriv
# blkid
Så får du fram UUIDet för partitionerna

Men visst kan du använda IDs också, men kolla att de pekar rätt:
# ls -lah /dev/disk/by-id/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimi84:

hda heter väll inte mycket längre, det är nästan alltid sda på moderna kärnor.
Hur som helst, sda är alltid första disken, sdb andra osv... Så när du stoppar in en disk verkar den hamna före, dvs det är relativa namn. Detta kan som sagt kringås genom att använda unika namn till både bootloadern och systemet.

Hur kompilerar du kärnan? manuellt eller via genkernel?
Se till att ha stöd för UUID

Skriv
# blkid
Så får du fram UUIDet för partitionerna

Men visst kan du använda IDs också, men kolla att de pekar rätt:
# ls -lah /dev/disk/by-id/

Hej.
Det löste sig.