Installerade Ubuntu Desktop 12.04 LTS och nu vill inte Windows 7 starta

Permalänk

Installerade Ubuntu Desktop 12.04 LTS och nu vill inte Windows 7 starta

Tjena!

Det var ett tag sen man var här inne och läste runt på forumen

Jo det är så här att jag har ett litet problem. Jag ville prova Ubuntu på min laptop och allting gick felfritt under installationen. Jag uppdaterade allt och bestämde mig för att använda Ubuntu på min laptop. Jag hade tänkt att gå in i Windows 7 för att hämta mina filer som jag skulle överföra till Ubuntu men det är då felet uppstod.

Error 0x000000

Jag gjorde då ett USB stick med Windows 7 på för att försöka laga det men när jag försöker trycka på "Reparea" så står den där och laddar bara. Jag väntade säkert 30 minuter utan att något hände.

När jag installerade Ubuntu så valde jag på sidan om Windows 7 och nu är jag ganska rädd att jag har gjort något fel och förlorat alla mina filer.

Finns det en möjlighet att fixa detta?

Tack på förhand

Kentan900

Permalänk
Inaktiv

dina filer bör finnas kvar, boota en ubuntu-live cd eller usb och dra över dina viktiga filer till en annan hårddisk. sen kan du blåsa rent datorn och göra ett nytt försök.

Permalänk
Skrivet av anon13728:

dina filer bör finnas kvar, boota en ubuntu-live cd eller usb och dra över dina viktiga filer till en annan hårddisk. sen kan du blåsa rent datorn och göra ett nytt försök.

Hur gör jag en Ubuntu Live boot? Samma sätt som att boota från ett USB stick?

Skulle du kunna förklara för mig hur jag använder mig av programmet och flyttar över filerna för jag har inte gjort detta på en riktigt lång tid.

Mvh

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt, du kommer in på Ubuntu, men inte Windows? Och båda är installerade på datorns hårddisk? Du kommer ju åt Windows disk även från Ubuntu. Jag antar att du kör med GRUB som bootladdare?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Om jag förstår rätt, du kommer in på Ubuntu, men inte Windows? Och båda är installerade på datorns hårddisk? Du kommer ju åt Windows disk även från Ubuntu. Jag antar att du kör med GRUB som bootladdare?

Det stämmer. Jag kommer in på Ubuntu och kan surfa etc men Windows 7 fungerar inte alls.

Hur gör jag det? För jag har verkligen ingen aning hur Ubuntu fungerar.

Jag vet tyvärr inte vad GRUB är.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ubuntu kan läsa hela disken, inklusive den delen där Windows ligger så bara starta ubuntu och leta fram dina filer i lugn och ro.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Ubuntu kan läsa hela disken, inklusive den delen där Windows ligger så bara starta ubuntu och leta fram dina filer i lugn och ro.

Jag vet ju inte ens hur jag hittar dem i Ubuntu. Jag förstår mig inte alls på vad jag ska trycka på.

Om du menar att bara klicka på tex bilder och sånt så finns dem tyvärr inte där.

Vad ska jag klicka på för att hitta alla filerna?

Mvh

Permalänk
Medlem

GRUB är en bootladdare som hanetarar de operativsystem du har, du får därmed en lista innan start av Ubuntu där du kan välja att boota Ubuntu, ubuntu i felsäkert läge (nåt mer) och sist windows 7. Får du upp någon sådan lista innan Ubuntu bootas? Det timeas ut av sig själv om man inte väljer alternativ i istan. Du borde även fått frågan under installationen om du ville installera GRUB på MBR.

Vi börjar här innan vi börjar flytta filer hit och dit.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

GRUB är en bootladdare som hanetarar de operativsystem du har, du får därmed en lista innan start av Ubuntu där du kan välja att boota Ubuntu, ubuntu i felsäkert läge (nåt mer) och sist windows 7. Får du upp någon sådan lista innan Ubuntu bootas? Det timeas ut av sig själv om man inte väljer alternativ i istan. Du borde även fått frågan under installationen om du ville installera GRUB på MBR.

Vi börjar här innan vi börjar flytta filer hit och dit.

Ah jag förstår vad du menar med GRUB nu. Jo jag får upp en lista med Ubuntu, Ubuntu (Felsäkert läge), memtest86, Windows 7 Loader och när jag klickar på WIndows 7 Loader så blir det som jag skrev innan att den ger mig 0x000000 felet.

Mvh

Permalänk

Har inte läst allt. Men är tanken att du vill kunna använda båda operativsystemen? Isf kan du testa att reparera windows med windows skivan.

Permalänk
Skrivet av benji.berg:

Har inte läst allt. Men är tanken att du vill kunna använda båda operativsystemen? Isf kan du testa att reparera windows med windows skivan.

Hej!

Du missade nog den delen då, för jag har redan försökt med USB stick och det fungerar inte.

Mvh

Permalänk
Medlem

Inte så att du formaterade hela hårddisken under installationen? Eller krympte du partitionen i Windows 7 innan du installerade Ubuntu och såg till att det använde det tomma utrymmet istället för att skriva över hela disken. Eller använde du Windows installern som lägger Ubuntu på samma disk som Windows?

Öppna partitionshanteraren i Ubuntu, gparted tror jag den heter. Där borde du kunna identifiera en NTFS partition

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Inte så att du formaterade hela hårddisken under installationen? Eller krympte du partitionen i Windows 7 innan du installerade Ubuntu och såg till att det använde det tomma utrymmet istället för att skriva över hela disken. Eller använde du Windows installern som lägger Ubuntu på samma disk som Windows?

Hej!

Just nu så skulle det inte förvåna mig om jag råkade göra det. Jag tror att jag krympte partionen för Windows 7 men jag är inte 100% säker. Sen valde jag att installera den vid sidan om Windows 7.

Finns det något lätt sätt att se om man rensade bort allt av misstag? För i sånna fall så kan jag inte göra något mer åt det.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hur mycket krympte du enheten då?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Hur mycket krympte du enheten då?

Hej!

Vet inte exakt, drog till vänster en bit iaf.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentan900:

Hej!

Vet inte exakt, drog till vänster en bit iaf.

Mvh

Kan ha varit så att du dragit över på windows 7 för mkt då, men jag vet inte, någon som vet om Ubuntu har något skydd för att man inte drar över där det ligger filer?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Kan ha varit så att du dragit över på windows 7 för mkt då, men jag vet inte, någon som vet om Ubuntu har något skydd för att man inte drar över där det ligger filer?

Det skulle inte heller förvåna mig eftersom jag har aldrig provat på Ubuntu tidigare.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentan900:

Hej!
Finns det något lätt sätt att se om man rensade bort allt av misstag? För i sånna fall så kan jag inte göra något mer åt det.

Mvh

Öppna partitionshanteraren i Ubuntu, gparted tror jag den heter. Där borde du kunna identifiera en NTFS partition. Så ta en screenshot av den

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Öppna partitionshanteraren i Ubuntu, gparted tror jag den heter. Där borde du kunna identifiera en NTFS partition. Så ta en screenshot av den

Jag hittade något som heter diskanvändning om det är just det du menar så står det att jag har 356 GB ledigt utrymme.

Jag förstår verkligen inte alls Ubuntu, alla inställningarna är så svåra att förså.

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kentan900:

Jag förstår verkligen inte alls Ubuntu, alla inställningarna är så svåra att förså.

Mvh

Ok, installera Ubuntu i en virtuell burk och lek med den inne i windows innan du tar steget till att installera den skarpt nästa gång.

Och använd google hela tiden. Kolla filmer på youtube osv..

Permalänk
Skrivet av anon13728:

Ok, installera Ubuntu i en virtuell burk och lek med den inne i windows innan du tar steget till att installera den skarpt nästa gång.

Och använd google hela tiden. Kolla filmer på youtube osv..

Det är ju tyvärr lite försent nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kentan900:

Det är ju tyvärr lite försent nu.

Har också vart i ditt läge, bara att bita ihop, göra om och förhoppningsvis lära sig nåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentan900:

Det är ju tyvärr lite försent nu.

När man inte läser riktigt är det inte lätt att göra rätt...

läs tråden (mitt förra inlägg) igen

Dold text
Permalänk
Medlem

Testa att gå in i Ubuntu och skicka över dom filerna som du vill spara som ligger i Windows. Sen så kan du helt enkelt bara installera om Windows så borde det funka igen

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma sak som trådskaparen.

EXAKT hur kommer man åt att Windows filerna?
Är det nån speciell Ubuntu version man måste ha?

Folk får det att låta så lätt men jag lyckade aldrig med det. När jag testade med 2 olika Ubuntu versioner för 1-2 år sedan slutade det med att jag gav upp Ubuntu för det var ingen större mening om man såg Windows hårddiskarna men inte kom åt innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag undrar samma sak som trådskaparen.

EXAKT hur kommer man åt att Windows filerna?
Är det nån speciell Ubuntu version man måste ha?

Folk får det att låta så lätt men jag lyckade aldrig med det. När jag testade med 2 olika Ubuntu versioner för 1-2 år sedan slutade det med att jag gav upp Ubuntu för det var ingen större mening om man såg Windows hårddiskarna men inte kom åt innehållet.

Ser du bara hårddiskarna så är det väl inga konstigheter. Det brukar vara något högerklicksalternativ som är något i stil med " öppna som administratör" eller "montera som root" eller något med sudo.
Man brukar behöva vara root för att montera en Windows-disk men det brukar räcka med vanlig användare för att läsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Testa att gå in i Ubuntu och skicka över dom filerna som du vill spara som ligger i Windows. Sen så kan du helt enkelt bara installera om Windows så borde det funka igen

Problemet är ju att jag inte ens vet hur jag hittar filerna.

Permalänk
Skrivet av Otur:

Ser du bara hårddiskarna så är det väl inga konstigheter. Det brukar vara något högerklicksalternativ som är något i stil med " öppna som administratör" eller "montera som root" eller något med sudo.
Man brukar behöva vara root för att montera en Windows-disk men det brukar räcka med vanlig användare för att läsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska jag gå in på Systeminställningar/Detaljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentan900:

Problemet är ju att jag inte ens vet hur jag hittar filerna.

Är ingen Ubuntu expert hehe. Tycker Mint var enklare. Men sök runt på google hur man gör det i Ubuntu

Permalänk
Medlem

Du går in i Ubuntus filhanterare. Ute i vänsterlisten finns en lista över olika enheter och mappar. Där ska det finnas (minst) två olika enheter. En av dem är partitionen där Win 7 ligger. Öppna den och det är som att öppna C: på en windowsburk. Leta sedan rätt på filerna du vill föra över.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H