Permalänk

define r3 vs define xl

halloj! har just nu alla mina datorkomponenter i ett define r3. dock så tycker jag att det är ganska trångt så jag funderar på att byta upp mej till ett define XL istället. en av dom största nackdelarna med R3an är att kabeldragning på baksidan är HEMSKT, då utrymmet är väldigt smalt. är detta problemet åtgärdat på XL versionen ?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Jag tror att du får fler svar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaghetermicke:

halloj! har just nu alla mina datorkomponenter i ett define r3. dock så tycker jag att det är ganska trångt så jag funderar på att byta upp mej till ett define XL istället. en av dom största nackdelarna med R3an är att kabeldragning på baksidan är HEMSKT, då utrymmet är väldigt smalt. är detta problemet åtgärdat på XL versionen ?

Utrymmet bakom moderkortsplåten på XL är mycket bättre än på R3, hade R3 innan jag bytte upp mig.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Tänk på om du ska ha ett R3 att HDD-buren inte går att ta bort och att utrymmet för grafikkort är 290mm. Visst, de flesta korten på marknaden är kortare, men det finns många kort som fortfarande är över 290mm långa, framförallt kort med alternativa kylarlösningar.

Framför allt DC2-korten från Asus kan vara över 290mm.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Tänk på om du ska ha ett R3 att HDD-buren inte går att ta bort och att utrymmet för grafikkort är 290mm. Visst, de flesta korten på marknaden är kortare, men det finns många kort som fortfarande är över 290mm långa, framförallt kort med alternativa kylarlösningar.

Framför allt DC2-korten från Asus kan vara över 290mm.

Funderat på att faktiskt läsa originalposten innan du skriver något?

On Topic;
Precis om Deaflong skriver är utrymmet bakom moderkortet mycket större i XL.
Du kan även plocka den övre HD-buren för att få in större gfx-kort, (och ändå ha plats för 6st HD).
Om jag kommer ihåg rätt visar recensioner att XL har lite sämre luftflöde än R3.. men inget jag personligen märkt så mycket av..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Hedersmedlem

Har monterat i både R3 och i XL, och XL är så mycket skönare. Bra utrymme för kabeldragning, tystare (mest pga takfläkten blåser bakåt) och alltid trevligt med ett stort chassi. Man bör, om man har hög presterande komponenter, komplementera med ett par extra fläktar då FD fläktarna inte flyttar så mycket luft.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Funderat på att faktiskt läsa originalposten innan du skriver något?

On Topic;
Precis om Deaflong skriver är utrymmet bakom moderkortet mycket större i XL.
Du kan även plocka den övre HD-buren för att få in större gfx-kort, (och ändå ha plats för 6st HD).
Om jag kommer ihåg rätt visar recensioner att XL har lite sämre luftflöde än R3.. men inget jag personligen märkt så mycket av..

jaha, läste visst inte ordentligt... sry

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Fick jag till mätningen så har man ca 23mm mellan sidopanelen och moderkortplåten.

Valde själv mellan R3 och XL för en tid sedan. Valde XL trots att det egentligen är för stort. Har nu senaste dagarna gått och funderat på att byta ner till ett R3 men det som tar emot är mindre utrymme för kablarna och att det verkar vara tunnare plåt och sämre passform på grejerna. Har plats för ett XL men är något psykist som gör att man skulle haft ett mindre. Ett mindre XL hade varit perfekt, ala Arc fast med en front lucka.

Det som jag gillar med XL är
- Stadigt
- Skaplig passform på sidorna
- Tyst
- "tjocka" sidor som är rätt tunga + är dämpade.

Du har inte funderat eller har några erfarenheter med Arc? Ska vara tjockare plåt och mer utrymme för kablar. Dock så har man ingen front lucka som hjälper till att dämpa ljudet från HDD och fläktar.

Skrivet av screamin-daemon:

Har monterat i både R3 och i XL, och XL är så mycket skönare. Bra utrymme för kabeldragning, tystare (mest pga takfläkten blåser bakåt) och alltid trevligt med ett stort chassi. Man bör, om man har hög presterande komponenter, komplementera med ett par extra fläktar då FD fläktarna inte flyttar så mycket luft.

När du säger att XL är tystare. Gäller det även då man inte har tagit bort "Moduvent" i taket på R3? Känns R3 vekare och vibrerar mer? Är det att glömma att man skulle få plats med extra dämpmatta på sidopanelen på vänster sida?.

/Ursäkta att jag kapade tråden lite.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Tänk på om du ska ha ett R3 att HDD-buren inte går att ta bort och att utrymmet för grafikkort är 290mm. Visst, de flesta korten på marknaden är kortare, men det finns många kort som fortfarande är över 290mm långa, framförallt kort med alternativa kylarlösningar.

Framför allt DC2-korten från Asus kan vara över 290mm.

Jag får in både GTX 580 DCII och E-ATX moderkort i R3-chassit, utan att ha modifierat..
Har för mig att 580 DCII är 29,5... Och jag har till och med ett par cm tillgodo.

Håller med om det som sägs, när det gäller kabelutrymmet bakom moderkortsplåten.. Det är i trångaste laget.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas951:

Fick jag till mätningen så har man ca 23mm mellan sidopanelen och moderkortplåten.

Valde själv mellan R3 och XL för en tid sedan. Valde XL trots att det egentligen är för stort. Har nu senaste dagarna gått och funderat på att byta ner till ett R3 men det som tar emot är mindre utrymme för kablarna och att det verkar vara tunnare plåt och sämre passform på grejerna. Har plats för ett XL men är något psykist som gör att man skulle haft ett mindre. Ett mindre XL hade varit perfekt, ala Arc fast med en front lucka.

Det som jag gillar med XL är
- Stadigt
- Skaplig passform på sidorna
- Tyst
- "tjocka" sidor som är rätt tunga + är dämpade.

Du har inte funderat eller har några erfarenheter med Arc? Ska vara tjockare plåt och mer utrymme för kablar. Dock så har man ingen front lucka som hjälper till att dämpa ljudet från HDD och fläktar.

När du säger att XL är tystare. Gäller det även då man inte har tagit bort "Moduvent" i taket på R3? Känns R3 vekare och vibrerar mer? Är det att glömma att man skulle få plats med extra dämpmatta på sidopanelen på vänster sida?.

/Ursäkta att jag kapade tråden lite.

I grund utförandet (med moduvents på, orginal fläktar) så är de väldigt snarlika i ljudnivå.
Skulle dock påstå att man kan uppnå bättre luftflöde till en lägre ljudnivå i XL.
Är mycket nöjd med min fläkt-setup. 2st 140mm Air Penetrator @5V, 2st 80mm BeQuiet!@ 7V (sitter i en bracket under grafikkortet), 1st 180mm Phobya @12V samt mina dubbla GT 1150 på min H50.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk

Passar på att fråga om botten fläkt vs front fläkt då vi verkar ha folk här som ägt både R3 och XL.

Då R3 har plats för en fläkt i botten. Hur står sig en sådan mot 1 i fronten. Vilken upplevs som tystare och bjuder på bäst luft flöde?

Fan vad det ska vara svårt, Gillar storleken hos R3 men är rädd att det ska kännas vekare och sämre än XL.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas951:

När du säger att XL är tystare. Gäller det även då man inte har tagit bort "Moduvent" i taket på R3? Känns R3 vekare och vibrerar mer? Är det att glömma att man skulle få plats med extra dämpmatta på sidopanelen på vänster sida?.

/Ursäkta att jag kapade tråden lite.

Givetvis hjälper det när man har stängt ventilationsöppningarna i taket, men då presterar det inte speciellt bra heller. Takfläkten i XL är kanske inte jätteeffektiv, men den är tyst och förhindrar värmefickor i att uppstå. Tycker att XL är mer gediget och håller högre kvalité. Extra dämpmatta i R3 är bara att glömma.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Givetvis hjälper det när man har stängt ventilationsöppningarna i taket, men då presterar det inte speciellt bra heller. Takfläkten i XL är kanske inte jätteeffektiv, men den är tyst och förhindrar värmefickor i att uppstå. Tycker att XL är mer gediget och håller högre kvalité. Extra dämpmatta i R3 är bara att glömma.

Tack, Får ta mitt förnuft till fånga och inse att XL är ett bra chassi. Får hitta på nå kul med det.

Vad har du att säga om botten fläkt VS front. Om man skulle sätta för fronten med dämpmatta och montera 1-2 fläktar i botten alt i mellan skivan och ha rör ner till botten.

Tycker inte min takfläkt var särskilt tyst. Tycker den durrade hade motorljud. Är dock nöjd med de 140mm fläktarna som följer med. Riktigt tysta.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas951:

Tack, Får ta mitt förnuft till fånga och inse att XL är ett bra chassi. Får hitta på nå kul med det.

Vad har du att säga om botten fläkt VS front. Om man skulle sätta för fronten med dämpmatta och montera 1-2 fläktar i botten alt i mellan skivan och ha rör ner till botten.

Tycker inte min takfläkt var särskilt tyst. Tycker den durrade hade motorljud. Är dock nöjd med de 140mm fläktarna som följer med. Riktigt tysta.

Känns lite meningslöst att hålla på så mycket med din setup (no offence ) Faktum är att du inte behöver nåt i hästväg för att kyla dina komponenter, du har ju ingenting som producerar speciellt mycket värme. Det viktiga är att ha tillräckligt med utblås då ditt grafikkort dumpar värmen inne i chassit. Testa inaktivera dina inblåsfläktar men stäng inte igen hålen. Det är inte alls säkert att det händer nåt radikalt med temperaturen, men det lär bli tystare. Du får givetvis ha igång både takfläkten och den vanliga utblåsfläkten. Fungerar det bra är det ju bara att byta 180mm fläkten till en bättre. Jag skulle även byta 140mm fläkten bak då FD fläktarna inte flyttar så mycket luft.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Du har så rätt. Har inge problem med värme. Är nog en sådan som mest söker efter "fel" saker att förbättra och greja med. Blir snabbt less och vill byta. Är väl det att chassiet känns för stort och inte använder allt utrymme. Men vill samtidigt inte skaffa ett sämre chassi.

Kör faktiskt utan några utblås fläktar för tillfället. Använder bara 2x140mm @500rpm i fronten. Har en 120mm fläkt monterad på grafikkylaren och som CPU kylare så testar jag nu en Nofan CR95-C (passiv).

Arc - chassit kanske skulle passa min setup bättre. Men är rädd att den är alldeles för öppen så man kommer höra HDD och det elektriska surret som man kan höra ibland.

Det som låter från mitt chassi är hårddisken så det är väl den jag ska försöka lägga enerrgi på och försöka dämpa. Har den redan monterad med resår snoddar men ljudet från den tränger ändå igenom. Vet inte om man törs placera massa dämpning runt den så den blir för varm

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk

tack för många svar och olika synvinklar!

har just nu ett moddat R3 chassi. luftflödet är extremt bra, dock vissa vibrationer uppstår i "sladdriga" plåtar. kan även lägga till att borttagning av hddbur sänkte cpu från 50>40 innan jag hade vattenkylningen, villket tyder på ganska dålig ventilation med den i.

Permalänk
Medlem

Har precis monterat två R3 och kan inte fatta klagandet på trånghet. Alla kablar fick plats på baksidan och det var lätt att stänga. Bilden i ditt galleri så ligger ju alla kablar över varandra vilket gör att det blir för tjockt. Enda jag hade önskat är att hddburen hade varit i uttagbara sektioner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Har precis monterat två R3 och kan inte fatta klagandet på trånghet. Alla kablar fick plats på baksidan och det var lätt att stänga. Bilden i ditt galleri så ligger ju alla kablar över varandra vilket gör att det blir för tjockt. Enda jag hade önskat är att hddburen hade varit i uttagbara sektioner.

Beror ju väldigt mycket på agget också, blir så trött på dessa förbannade molex/sata kontakter som dessutom sitter mitt på sladden. Hur fan tänker dom?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

En anledning för mig att köra XL är att.. det är större. Bredare och allt. Systemet jag har i chassit är fusion, en always on filserver/surfdator. Även fast systemet redan var tyst så har jag utnyttjat utrymmet som finns över, lagt fast ytterligare dämpmaterial på sidorna, samt feta block som totalt boxar in de oanvända 5,25.

Känns bra att veta att man möjlighet att expandera hårdiskmängden till obcena höjder