Epic Games publicerar video från Unreal Engine 4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Threepwood:

Jag är inte heller impad, fult rent ut sagt.
Vist det är realtidsrenderat men efter vad man sett tidigare så är det inte mycke, animeringarna när han gick va dåliga.
Hela klippet va tråkigt, iden dom hade gjort till en animering känndes lite dagis över.

Fast sen bryr ja mig iofs inte så mycke om UE o allt sådant.

Demot handlar inte om animations-färdigheter hos artisterna.
Demot handlar om specialeffekterna, och dem visas upp oavsett hur bra eller dåliga animationerna är.
Läs: partikeleffekter, ljuseffekter, texturer, ploygoner med mera.
Sätt dig in i Unreal Development Kit så inser du hur stora steg dem har tagit här. Har du inte pysslat med spelutveckling ser du troligen inte dem detaljerna heller.

Tips: http://www.youtube.com/watch?v=MOvfn1p92_8
Förklarar lite mer om del av nyheterna i Unreal Engine 4

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Det var nog lite Diablo inspererat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipfunk:

I 480p ser det grymt ut, men i HD är ju kantutjämning helt åt helvete. Och texturerna ser relativt fattiga ut.

In before "är du dum i huvudet?": För att vara spelgrafik är det imponerande och visar nog rätt bra hur spel inom en ganska snar framtid kommer se ut.

Ja de är ju lite min reaktion på din kommentar då de märkts att du inte vet vad du pratar om.

Denna form av kvalitet är stortsett omöjlig att uppnå i program som är anpassade till att rendera ut snygga bilder till (filmer). Att detta är ett spel är ju helt jävla otroligt då den i klass med blizzards trailers.

Ja visst, röken såg inte bra ut just där, lavan när man tittade 1cm ifrån såg inte så bra ut, okay, texturen såg inte bra när kameran var 5mm ifrån ansiktet..

Nvidia sa att hårdvara skulle vara starkt nog för att driva spel som skulle vara lika snygga som dagens trailers år 2019, Med unreal engine 4.0 så vill jag påstå att vi redan är där då den tydligen kan drivas med "ett keplar kort", även om vi inte kommer få se ett spel fören i slutet av 2014....

Om man skulle använda maya och V-ray och försöka rendera ut något liknande med lika mycket dynamic effekter, ljus, kvalitet på texturer och modeller. Skulle gissa på en renderingstid på 5-6 veckor på 1standard workstation?

MYCKET cred till de utvecklarna så gör de här måste jag säga, ser fram emot det!

Permalänk
Medlem

Så här kommer det dock inte att se ut i spelen tyvärr, detta är taget till det extrema bara för att visa vad 3d motorn går för.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsf:

måste säga att cryengine 3 imponerade mig mer plus att man inte behöver köpa rättigheterna för att använda motorn innan man använder den.

Ska det inte vara som UE3 med sitt UDK?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Emerald:

Så här kommer det dock inte att se ut i spelen tyvärr, detta är taget till det extrema bara för att visa vad 3d motorn går för.

Tyvärr ligger det mycket sanning i detta, men...

Du har rätt i att utvkeclarna av UE har mosat på rätt duktigt med det visuella här för att demostrera kvaliten.
Det kan förvisso spelmakarna också göra. Det är upp till artisterna att utnyttja resurerna dem får till hands.
Den tröskeln är nåot utvecklarna bakom UE inte kan göra något åt överhuvudtaget.
Där är det spelbolagens ekonomi och tidsfrister som styr.

Det vi som konsumenter kan göra är att begära mer, fylligare och bättre specialeffekter, men det slutar i regel med att spelet ifråga bara blir ett supersnyggt teknikdemo utan handling och intressant spelmekanik.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi bara på att hårdvaran i konsolerna ska uppgraderas så att vi faktiskt kan se skymten av förbättringarna...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Tyckte alla de nya effekterna var snygga, men jag tyckte det hela kändes en aning polygon-fattigt om jag skall vara ärlig, och normal maps var lite sunkiga de med tyckte jag...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Det ser onekligen snyggt ut, men varför har dom inte fixat så inte allt ser ut att vara gjort av plast? Det har dom ju dragits med länge.

Fysiken däremot var imponerande

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Ja de är ju lite min reaktion på din kommentar då de märkts att du inte vet vad du pratar om.

Denna form av kvalitet är stortsett omöjlig att uppnå i program som är anpassade till att rendera ut snygga bilder till (filmer). Att detta är ett spel är ju helt jävla otroligt då den i klass med blizzards trailers.

Ja visst, röken såg inte bra ut just där, lavan när man tittade 1cm ifrån såg inte så bra ut, okay, texturen såg inte bra när kameran var 5mm ifrån ansiktet..

Nvidia sa att hårdvara skulle vara starkt nog för att driva spel som skulle vara liga snygga som dagens trailers år 2019, Med unreal engine 4.0 så vill jag påstå att vi redan är där då den tydligen kan drivas med "ett keplar kort", även om vi inte kommer få se ett spel fören i slutet av 2014....

Om man skulle använda maya och V-ray och försöka rendera ut någon liknande med lika mycket dynamic effeter, ljus, kvalitet på texturer och modeller. Skulle gissa på en renderingstid på 5-6 veckor på 1standard workstation?

MYCKET cred till de utvecklarna så gör de här måste jag säga, ser fram emot det!

Jag hoppas du inte jämför med t.ex. trailern till Diablo 3 då den fullkomligt utklassar den här demon. Snarare är den i klass med de cinematics som finns i WC3. Jag håller fast vid att texturerna och kantutjämningen är svagheter. Däremot röken har jag inga synpunkter på. Även all eld och flygande partiklar ser förträffliga ut. Men man ser med en gång att det inte är något förrenderat.

Jag skulle vilja säga att toppspelen om 2-3 år (inte 5-10 som många verkar tro) kommer se ut såhär, så 2014 håller jag med om låter vettigt (särskilt när nya konsoler är på gång och höjer standarden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Jag är inte heller impad, fult rent ut sagt.
Vist det är realtidsrenderat men efter vad man sett tidigare så är det inte mycke, animeringarna när han gick va dåliga.
Hela klippet va tråkigt, iden dom hade gjort till en animering känndes lite dagis över.

Fast sen bryr ja mig iofs inte så mycke om UE o allt sådant.

Och du har sett gående lavamonster ofta och vet exakt hur dom rör sig eller?

Syftet med denna video är enbart för att visa upp dom större nyheterna med UE4, samt att ge Sony och Microsoft en liten spark i arslet för att få dom att släppa nya konsoler så grafiken kan ta ett steg framåt. Sen kan det ju vara värt att veta att detta körs på bara ett grafikkort, ett grafikkort som finns i handeln idag. Denna motor lär inte släppas förrän 2014, och då har vi ännu kraftfullare hårdvara. Det vi ser i denna video motsvarar därför en grafikinställning nånstans mellan medium och high.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Alltid like kul när folk sågar saker i videon som inte ens är det som ska bedömas, som ex. animeringarna ^^
Lite som att se en skräckfilm sen klaga på att de har fula kläder, wtf missriktad kritik?
Hoppas på nya kraftiga konsoler nästa år så vi får se spel som ser ut som detta eller ännu bättre

Permalänk
Medlem

att folk kan tycka detta är fult? dessa människor måste vara mentalt efterblivna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

Alltid like kul när folk sågar saker i videon som inte ens är det som ska bedömas, som ex. animeringarna ^^
Lite som att se en skräckfilm sen klaga på att de har fula kläder, wtf missriktad kritik?
Hoppas på nya kraftiga konsoler nästa år så vi får se spel som ser ut som detta eller ännu bättre

Hoppas på svaga konsoler som ingen köper...varför har folk ens lust att köpa konsoler när du får allt du vill ha och lite till från PC? Kom igen...du kan till och med ha samma kontroller på datorn. Alla har ju ändå en dator så varför inte sätta 4000kr mer på den så har du en fin spel dator?

Idealismen vore att alla använde PCn och att alla spel optimerades till PCn, men så är det tyvärr inte. Vi trogna PC användare kan inget annat än att se på när Sony och Microsoft (med flera) själ pengar...Varför slösa 4000kr på en sak som bara kompletterar samma utrustning du har? istället för att uppgradera du nuvarande, PCn som du för det mesta sitter på och läser detta inlägg. Hur skulle det se ut om du bara behövde en dator för krävande uppgifter i huset? Man skulle istället sätta 10000kr på en PC som du kan köra alla spel som finns på, med vilken kontroll eller skärm uppsättning du vill. Vore det inte underbart? Kanske de, men för att det ska bli så skulle folk behöva avstå ifrån konsol inköp, vilket de aldrig kommer att göra...eftersom de aldrig tänker länge nog, för att inse. Vi skulle kunna förändra allt, om vi bara var starka nog.

Till er som har eller gillar konsoler: Det är bara en PC som har ett annat OS och ett annat skal, allt annat finner ni också hos PCn. Förstår varför ni gillar dem helt klart, ni gillar att ha saker simpelt och rent. Ni ogillar strulet med Windows spel (Macintosh och Linux för den delen), ni ogillar alla de förvirrade PC termerna som ingen förstår sig på...ni kan få det hos PC också, om ni bara släpper taget om konsolen.

Jag vill be om ursäkt till alla som jag gjort upprörd, men jag ville bara dela min åsikt om ämnet. Plus att jag fick någon sorts konstig poetisk boom.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hoppas på svaga konsoler som ingen köper...varför har folk ens lust att köpa konsoler när du får allt du vill ha och lite till från PC? Kom igen...du kan till och med ha samma kontroller på datorn. Alla har ju ändå en dator så varför inte sätta 4000kr mer på den så har du en fin spel dator?

Idealismen vore att alla använde PCn och att alla spel optimerades till PCn, men så är det tyvärr inte. Vi trogna PC användare kan inget annat än att se på när Sony och Microsoft (med flera) själ pengar...Varför slösa 4000kr på en sak som bara kompletterar samma utrustning du har? istället för att uppgradera du nuvarande, PCn som du för det mesta sitter på och läser detta inlägg. Hur skulle det se ut om du bara behövde en dator för krävande uppgifter i huset? Du kunde sätta 10000kr på en PC som du kan köra alla spel som finns på, med vilken kontroll eller skärm uppsättning du vill. Vore det inte underbart? Kanske de, men för att det ska bli så skulle folk behöva avstå ifrån onödiga konsol köp, vilket de aldrig kommer att göra...eftersom de aldrig tänker länge nog, för att inse.

Till er som har eller gillar konsoler: Det är bara en PC som har ett annat OS och ett annat skal, allt annat finner ni också hos PCn. Förstår varför ni gillar dem helt klart, ni gillar att ha saker simpelt och rent. Ni ogillar strulet med Windows spel (Macintosh och Linux för den delen), ni ogillar alla de förvirrade PC termerna som ingen förstår sig på...ni kan få det hos PC också, om ni bara släpper taget om konsolen.

Jag vill be om ursäkt till alla som jag gjort upprörd, men jag ville bara dela min åsikt om ämnet.

Tackar <3

Och nu till min kommentar on-topic:

Hoppas verkligen att det blir ett SDK så man kan pilla runt lite och se om det är något att ha, UE3 känns liksom en del andra motorer (Typ Source) som om allt är gjort av något plastigt material, tyvär.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som får Diablo vibbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Är det bara jag som får Diablo vibbar?

Horn, lava, snyggt som bara den.

Nä, du är nog inte den enda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huganho:

Horn, lava, snyggt som bara den.

Nä, du är nog inte den enda.

Synd att inte Diablo 3 använde den motorn då! D3 ser ut som skit!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Synd att inte Diablo 3 använde den motorn då! D3 ser ut som skit!

Inte bara det, mer stämning i den trailern än vad det är i hela Diablo 3

Permalänk

Hade blivit illa tillämpat om de använt denna motor >_<

Visa signatur

HP

Permalänk

Intressant.
Ja, jag tyckte som många andra att tech demot fick mig att tänka på Diablo, samt lite Elder Scrolls Skyrim faktiskt haha!
Hur som helst, så hoppas jag att dom vidare utvecklar motorn till Linux. Unreal Engine 3 var ju på väg, men fick aldrig se dagsljuset.
Vore intressant med fler OpenGL specs.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! bara lite små saker här och där som skulle kunna fixas men över lag riktigt imponerande (:

Om dom Fixar FXAA och lite bättre AO så får dom 5av5* (;
och om dom fixar ray traced reflektioner så blir det 10av5* (;

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hoppas på svaga konsoler som ingen köper...varför har folk ens lust att köpa konsoler när du får allt du vill ha och lite till från PC? Kom igen...du kan till och med ha samma kontroller på datorn. Alla har ju ändå en dator så varför inte sätta 4000kr mer på den så har du en fin spel dator?

Idealismen vore att alla använde PCn och att alla spel optimerades till PCn, men så är det tyvärr inte. Vi trogna PC användare kan inget annat än att se på när Sony och Microsoft (med flera) själ pengar...Varför slösa 4000kr på en sak som bara kompletterar samma utrustning du har? istället för att uppgradera du nuvarande, PCn som du för det mesta sitter på och läser detta inlägg. Hur skulle det se ut om du bara behövde en dator för krävande uppgifter i huset? Man skulle istället sätta 10000kr på en PC som du kan köra alla spel som finns på, med vilken kontroll eller skärm uppsättning du vill. Vore det inte underbart? Kanske de, men för att det ska bli så skulle folk behöva avstå ifrån konsol inköp, vilket de aldrig kommer att göra...eftersom de aldrig tänker länge nog, för att inse. Vi skulle kunna förändra allt, om vi bara var starka nog.

Till er som har eller gillar konsoler: Det är bara en PC som har ett annat OS och ett annat skal, allt annat finner ni också hos PCn. Förstår varför ni gillar dem helt klart, ni gillar att ha saker simpelt och rent. Ni ogillar strulet med Windows spel (Macintosh och Linux för den delen), ni ogillar alla de förvirrade PC termerna som ingen förstår sig på...ni kan få det hos PC också, om ni bara släpper taget om konsolen.

Jag vill be om ursäkt till alla som jag gjort upprörd, men jag ville bara dela min åsikt om ämnet. Plus att jag fick någon sorts konstig poetisk boom.

Varför slänga ut flera tusen extra på en dator som jag bara har till surfande, skolarbeten och liknande när en konsol för under häftne gör ett minst lika bra jobb?
Idealismen vore att det skapades en Steambox på PC så att spelen kunde optimeras för plattformen, just mängden olika hårdvaror och mjukvaror som krockar och bråkar gör PC till allt annat än en enkel plattform. Direkt ett nytt spel släpps får man hoppas på tur, att nVidia/ATi släpper "rätt" drivrutiner så man får den prestanda man förtjänar, det slipper du på konsol.
Sätter du 10 000 på en konsol så får du samtliga konsoler samma generation, eller en konsol och en bra TV om du nu mot förmodan saknar. 10 000 på en Pc duger till en som kan spela på hög nivå något år, sedan medel. Ytterligare flera tusen krävs för att kunna hålla "PC nivå" på spelen, att lira under high i spel är ju poänglöst om man ändå ska lira på PC, ska man betala för att spela med bäst grafik ska man ha bäst grafik, annars kan man lika gärna lira på konsol.
Om folk tänkte på det kanske de skulle avstå från onödiga PC inköp, stora el-slukande monster med snygga moderkort och blå led-fläktar, en relik från en svunnen tid. Idag är den stationära PCn hotat, du klarar dig gott om inte bättre på en laptop för dina vardagsbehov, behövs utrymme är en NAs både billig, driftsnål och portabel. Ska du spela får du en konsol som klarar alla spel i minst 7 år utan problem, helt utan att behöva spendera ett enda öre utom inköpskostnaden. Pengarna du får över kan du lägga på en maffig TV + hemmabio, semester eller en nyare bil om du vill.

Till alla er som har eller gillar att spela på PC: Det är bara en konsol fast med fler problem, ni gillar att byta hårdvara, rensa damm ur fläktar, spendera timmar med att felsöka problem, formatera, njuta av error 37 och annan DRM smörja, eller?
Ni kan få en felfri och underbar spelupplevelse till ett lägre pris med en konsol, ni kan få allt PC erbjuder och mer tack vare de exklusiva, de innovativa kontrollmetoderna och systemen/tjänsterna, du får socialt spelande som aldrig förr. Lan är inte 10 svettiga tonåringar i mammas källare, det är ett gäng polare i soffan. Du kan ta med dig konsol i en ryggsäck utan problem, det gör du inte med en gamerdator. Alla spelar på lika villkor dessutom, ingen sitter med en Razer super HaXXoR med 720k dpi som ger fördelar, fuskare är långt mer sällsynta och du får massvis med exklusiva spel, samt att du slipper lira "dåliga portade spel", du köper ett spel och spelar, det bara fungerar. Är du less så byt in eller sälj och skaffa nytt, ingen DRM, ingen låsning. Spela online eller offline, ta med nyköpta spelet ut i stugan och grinda loot tills fingrarna blöder, helt utan problem...

De som spelar på konsol (bortsett från Wii) är många f.d. Pc gamers som sett ljuset, som insett att det inte är värt att lägga 10 000 på att få 30 extra fps under två års tid, det är mer värt att lägga 10 000 på något kul, något roligt, och få en spelupplevelse helt utan problem. Visst har alla kvar en dator, det behövs för jobb/skola/liknande, det duger en laptop gott till, och givet de PC exklusiva spelen och deras (låga) systemkrav så klarar en laptop kommande "storspel" också, även om de flesta bara är MMO "wanna be" MMO som D3.
På konsol kan du lira med 2 eller 4 polare utan problem, de svänger föbi, du kopplar in en dosa och ni kan lira så mycket ni vill, "soff co-op" är ledordet på konsol, en funktion som PC för länge sedan förlorade. Visst finns de som vill lira på PC, de som gärna sponsrar ATI/nVidia med flera tusen för minimala grafiska förbättringar, men konsolerna tycks ta över och det av goda skäl. Lira på PC så mycket du vill, absolut, men det finsn endast en sak som skulle kunna göra PC gaming värd att ens satsa på, det är moddar, och de saknas i de flesta spel nu för tiden hur som helst. Det är den enda sak som PC kan skryta med, även om konsolerna börjat så smått (UT3 för Ps3, Tropico 3 för 360). Inget hat mot PC gaming, men bara en liten tankeställare för trogna Pc fanboys, en gång var jag lika desillusionerad om "PC gaming masterrace", en gång i tiden tyckte jag 20k för en dator var rimligt, sen skaffade jag en flickvän och började träffa mina polare mer IRL än över nätet. Gaming Pcn samlar damm som följd, medan konsolen används varje kväll, ofta med vänner (som i sin tur aldrig skulel skaffat en gaming PC hur som helst).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SolidReactor:

Denna Development Walkthrough är kul att se efter "trailern"
http://www.youtube.com/watch?v=MOvfn1p92_8

sjukt fett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Varför slänga ut flera tusen extra på en dator som jag bara har till surfande, skolarbeten och liknande när en konsol för under häftne gör ett minst lika bra jobb?
Idealismen vore att det skapades en Steambox på PC så att spelen kunde optimeras för plattformen, just mängden olika hårdvaror och mjukvaror som krockar och bråkar gör PC till allt annat än en enkel plattform. Direkt ett nytt spel släpps får man hoppas på tur, att nVidia/ATi släpper "rätt" drivrutiner så man får den prestanda man förtjänar, det slipper du på konsol.
Sätter du 10 000 på en konsol så får du samtliga konsoler samma generation, eller en konsol och en bra TV om du nu mot förmodan saknar. 10 000 på en Pc duger till en som kan spela på hög nivå något år, sedan medel. Ytterligare flera tusen krävs för att kunna hålla "PC nivå" på spelen, att lira under high i spel är ju poänglöst om man ändå ska lira på PC, ska man betala för att spela med bäst grafik ska man ha bäst grafik, annars kan man lika gärna lira på konsol.
Om folk tänkte på det kanske de skulle avstå från onödiga PC inköp, stora el-slukande monster med snygga moderkort och blå led-fläktar, en relik från en svunnen tid. Idag är den stationära PCn hotat, du klarar dig gott om inte bättre på en laptop för dina vardagsbehov, behövs utrymme är en NAs både billig, driftsnål och portabel. Ska du spela får du en konsol som klarar alla spel i minst 7 år utan problem, helt utan att behöva spendera ett enda öre utom inköpskostnaden. Pengarna du får över kan du lägga på en maffig TV + hemmabio, semester eller en nyare bil om du vill.

Till alla er som har eller gillar att spela på PC: Det är bara en konsol fast med fler problem, ni gillar att byta hårdvara, rensa damm ur fläktar, spendera timmar med att felsöka problem, formatera, njuta av error 37 och annan DRM smörja, eller?
Ni kan få en felfri och underbar spelupplevelse till ett lägre pris med en konsol, ni kan få allt PC erbjuder och mer tack vare de exklusiva, de innovativa kontrollmetoderna och systemen/tjänsterna, du får socialt spelande som aldrig förr. Lan är inte 10 svettiga tonåringar i mammas källare, det är ett gäng polare i soffan. Du kan ta med dig konsol i en ryggsäck utan problem, det gör du inte med en gamerdator. Alla spelar på lika villkor dessutom, ingen sitter med en Razer super HaXXoR med 720k dpi som ger fördelar, fuskare är långt mer sällsynta och du får massvis med exklusiva spel, samt att du slipper lira "dåliga portade spel", du köper ett spel och spelar, det bara fungerar. Är du less så byt in eller sälj och skaffa nytt, ingen DRM, ingen låsning. Spela online eller offline, ta med nyköpta spelet ut i stugan och grinda loot tills fingrarna blöder, helt utan problem...

De som spelar på konsol (bortsett från Wii) är många f.d. Pc gamers som sett ljuset, som insett att det inte är värt att lägga 10 000 på att få 30 extra fps under två års tid, det är mer värt att lägga 10 000 på något kul, något roligt, och få en spelupplevelse helt utan problem. Visst har alla kvar en dator, det behövs för jobb/skola/liknande, det duger en laptop gott till, och givet de PC exklusiva spelen och deras (låga) systemkrav så klarar en laptop kommande "storspel" också, även om de flesta bara är MMO "wanna be" MMO som D3.
På konsol kan du lira med 2 eller 4 polare utan problem, de svänger föbi, du kopplar in en dosa och ni kan lira så mycket ni vill, "soff co-op" är ledordet på konsol, en funktion som PC för länge sedan förlorade. Visst finns de som vill lira på PC, de som gärna sponsrar ATI/nVidia med flera tusen för minimala grafiska förbättringar, men konsolerna tycks ta över och det av goda skäl. Lira på PC så mycket du vill, absolut, men det finsn endast en sak som skulle kunna göra PC gaming värd att ens satsa på, det är moddar, och de saknas i de flesta spel nu för tiden hur som helst. Det är den enda sak som PC kan skryta med, även om konsolerna börjat så smått (UT3 för Ps3, Tropico 3 för 360). Inget hat mot PC gaming, men bara en liten tankeställare för trogna Pc fanboys, en gång var jag lika desillusionerad om "PC gaming masterrace", en gång i tiden tyckte jag 20k för en dator var rimligt, sen skaffade jag en flickvän och började träffa mina polare mer IRL än över nätet. Gaming Pcn samlar damm som följd, medan konsolen används varje kväll, ofta med vänner (som i sin tur aldrig skulel skaffat en gaming PC hur som helst).

handlar ju lite om intresse skulle jag tro. vissa köper en billig bil som dom kör till jobbet med och inget mer medan vissa sitter i garaget med sin bil och meckar och tweekar den lite till varje kväll och putsar varje del omsorgsfullt. har man inget intresse av PC och inte bryr sig om lite grafiska förbättringar så fungerar konsol utmärkt. intressen kostar alltid pengar och är oftast en förlust affär rent pengamässigt. tycker man det är jobbigt att mecka med sin PC och tweeka inställningar mm så har man nog inget intresse av pc, jag skaffade flickvän och har haft flera och träffar IRL vänner mkt ofta men kommer alltid ha kvar PC som ett stort intresse och inte som ett substitut som många har för något de saknar i livet. fast enna tråd handlar nog mest och spel och inte PC intresse i spel antar jag?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ska det inte vara som UE3 med sitt UDK?

Har inte lusläst avtalen för någon av motorerna, men vad jag vet behöver man inte betala något för icke kommersiellt bruk för varken Cryengine eller UDK.

Permalänk
Medlem

Det som impar på mig är interaktiviteten med scenen och pedagogiken i verktyget. Helt klart är att effektiva verktyg och mer slimmat workflow ger fler iterationer och i sin tur bättre grafik. Inom 10-15 år kanske för-renderad grafik är urmodig på många områden, vad tror ni?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robonnet:

Det som impar på mig är interaktiviteten med scenen och pedagogiken i verktyget. Helt klart är att effektiva verktyg och mer slimmat workflow ger fler iterationer och i sin tur bättre grafik. Inom 10-15 år kanske för-renderad grafik är urmodig på många områden, vad tror ni?

Realtids-rendering av scener med spelets egna grafikmotor istället för dyra, tunga och tidskrävande för-renderingar i tunga 3D-sviter är redan rätt vanligt idag. Och högst troligt att det blir allt vanligare framöver också.

men...

MMO-spelen kommer troligen att använda för-renderade scener ett bra tag till, då det än idag är mycket resurskrävande att ha 1000-tals visuellt individuella spelare med den detaljrikedomen som behövs för filmsekvenser.
I dem fallen är det på flera sätt smidigare att köra med för-renderade scener för att föra storyn frammåt.

(Fast... MMO-spelet EVE Online visar på att faktiskt går att ha en mycket hög detaljrikedom och samtidigt behålla en mycket stor individualism på spelarnas karaktärer i MMO-genren)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Varför slänga ut flera tusen extra på en dator som jag bara har till surfande, skolarbeten och liknande när en konsol för under häftne gör ett minst lika bra jobb?
Idealismen vore att det skapades en Steambox på PC så att spelen kunde optimeras för plattformen, just mängden olika hårdvaror och mjukvaror som krockar och bråkar gör PC till allt annat än en enkel plattform. Direkt ett nytt spel släpps får man hoppas på tur, att nVidia/ATi släpper "rätt" drivrutiner så man får den prestanda man förtjänar, det slipper du på konsol.
Sätter du 10 000 på en konsol så får du samtliga konsoler samma generation, eller en konsol och en bra TV om du nu mot förmodan saknar. 10 000 på en Pc duger till en som kan spela på hög nivå något år, sedan medel. Ytterligare flera tusen krävs för att kunna hålla "PC nivå" på spelen, att lira under high i spel är ju poänglöst om man ändå ska lira på PC, ska man betala för att spela med bäst grafik ska man ha bäst grafik, annars kan man lika gärna lira på konsol.
Om folk tänkte på det kanske de skulle avstå från onödiga PC inköp, stora el-slukande monster med snygga moderkort och blå led-fläktar, en relik från en svunnen tid. Idag är den stationära PCn hotat, du klarar dig gott om inte bättre på en laptop för dina vardagsbehov, behövs utrymme är en NAs både billig, driftsnål och portabel. Ska du spela får du en konsol som klarar alla spel i minst 7 år utan problem, helt utan att behöva spendera ett enda öre utom inköpskostnaden. Pengarna du får över kan du lägga på en maffig TV + hemmabio, semester eller en nyare bil om du vill.

Till alla er som har eller gillar att spela på PC: Det är bara en konsol fast med fler problem, ni gillar att byta hårdvara, rensa damm ur fläktar, spendera timmar med att felsöka problem, formatera, njuta av error 37 och annan DRM smörja, eller?
Ni kan få en felfri och underbar spelupplevelse till ett lägre pris med en konsol, ni kan få allt PC erbjuder och mer tack vare de exklusiva, de innovativa kontrollmetoderna och systemen/tjänsterna, du får socialt spelande som aldrig förr. Lan är inte 10 svettiga tonåringar i mammas källare, det är ett gäng polare i soffan. Du kan ta med dig konsol i en ryggsäck utan problem, det gör du inte med en gamerdator. Alla spelar på lika villkor dessutom, ingen sitter med en Razer super HaXXoR med 720k dpi som ger fördelar, fuskare är långt mer sällsynta och du får massvis med exklusiva spel, samt att du slipper lira "dåliga portade spel", du köper ett spel och spelar, det bara fungerar. Är du less så byt in eller sälj och skaffa nytt, ingen DRM, ingen låsning. Spela online eller offline, ta med nyköpta spelet ut i stugan och grinda loot tills fingrarna blöder, helt utan problem...

De som spelar på konsol (bortsett från Wii) är många f.d. Pc gamers som sett ljuset, som insett att det inte är värt att lägga 10 000 på att få 30 extra fps under två års tid, det är mer värt att lägga 10 000 på något kul, något roligt, och få en spelupplevelse helt utan problem. Visst har alla kvar en dator, det behövs för jobb/skola/liknande, det duger en laptop gott till, och givet de PC exklusiva spelen och deras (låga) systemkrav så klarar en laptop kommande "storspel" också, även om de flesta bara är MMO "wanna be" MMO som D3.
På konsol kan du lira med 2 eller 4 polare utan problem, de svänger föbi, du kopplar in en dosa och ni kan lira så mycket ni vill, "soff co-op" är ledordet på konsol, en funktion som PC för länge sedan förlorade. Visst finns de som vill lira på PC, de som gärna sponsrar ATI/nVidia med flera tusen för minimala grafiska förbättringar, men konsolerna tycks ta över och det av goda skäl. Lira på PC så mycket du vill, absolut, men det finsn endast en sak som skulle kunna göra PC gaming värd att ens satsa på, det är moddar, och de saknas i de flesta spel nu för tiden hur som helst. Det är den enda sak som PC kan skryta med, även om konsolerna börjat så smått (UT3 för Ps3, Tropico 3 för 360). Inget hat mot PC gaming, men bara en liten tankeställare för trogna Pc fanboys, en gång var jag lika desillusionerad om "PC gaming masterrace", en gång i tiden tyckte jag 20k för en dator var rimligt, sen skaffade jag en flickvän och började träffa mina polare mer IRL än över nätet. Gaming Pcn samlar damm som följd, medan konsolen används varje kväll, ofta med vänner (som i sin tur aldrig skulel skaffat en gaming PC hur som helst).

Det är ju en smakfråga. Jag spelar uteslutande på PC i dagsläget, tyckte det blev lite dyrt i längden att köpa allt och det blev lite väl många konsoler att ha plats till ( Senaste konsolen jag själv köpte var PS2:an )

Det är inte alls så mycket problem med drivrutiner som du vill få det att låta som, jag kan inte ens minnas sist jag hade problem... Det är "tomma tunnor skramlar mest" på forum, folk som har noll koll på sin hårdvara som "skriker".

Jag har inga problem att ha ordning på mina PC-burkar, och den extra prestandan ( över 30 fps i spel ) och den snyggare grafiken är ju bara en bonus. För mig har det blivit klart billigare att spela på PC, jag uppgraderar inte så fort det kommer ett nytt grafikkort som är bättre, varför skulle jag det så länge jag kan köra 60-120 fps med Vsync i dom flesta spelen? Att sen spelen är billigare och att det finns flertalet bra onlinetjänster som t.ex Steam att handla ifrån är ju bara positivt.

"Till alla er som har eller gillar att spela på PC: Det är bara en konsol fast med fler problem, ni gillar att byta hårdvara, rensa damm ur fläktar, spendera timmar med att felsöka problem, formatera, njuta av error 37 och annan DRM smörja, eller?"

Till det måste jag replikera; en PC är en konsol fast med fler möjligheter! Är konsolers fläktar immuna mot damm? Felsökning = RROD? Konsoler ÄR hårdvaru DRM i sig! Konsolspel blir mer och mer låsta, du kan köpa det begagnat men måste betala extra för att få onlinebiten. Det blir inte mer DRM än så, när du låser det till din konsol och account.

Jag tycker man ofta nuförtiden läser om extrema buggar i spel, som fixas snabbt i PC-versionen, som är en öppen plattform, medans konsolspelarna får leva med buggarna tills MS/Sony dragit in sina pengar och "godkänt bugfixarna"...

Jag har inget emot konsoler, kanske tom köper en när dom nya dyker upp ( har dock ingen TV just nu, utan två PC skärmar på soffbordet för LANande ( mycket Diablo III just nu och arbetsdatorn vid skrivbordet. ), men för mig är PC klart överlägset både i prestanda och pris om man har lite koll på vad man sysslar med. Har man ändå en PC för surfande, skolarbete, jobb och liknande, varför inte köpa ett hyffsat grafikkort och en eller flera handkontroller till den så har man en utmärkt spelmaskin med ett enormt spelutbud och slipper köpa en eller tre konsoler!

Men det är vad som fungerar för mig, du får ju tycka annorlunda.

Hur som helst så såg UE4 väldigt lovande ut! Skall bli kul att se spelen som drivs av den motorn oavsett format.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell